clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Tajná zpráva z Francie

vydal: Ladislav Lála
zveřejněno: 9.7.2004, 00:05

počet komentářů: 0


Zdá se, že ať se devatenáct jezdců snaží sebevíce, vždy nakonec vyhraje ten dvacátý. Všichni přitom ví, že se ten neporazitelný muž jmenuje Michael Schumacher. Letos poprvé mu k tomu však pomohly čtyři zastávky v boxech.
 
"Bez toho bych musel předjet Alonsa na trati. Takže jsme zvolili riziko v podobě alternativní strategie."
 
Ross Brawn a jeho pravá ruka Luca Baldisseri o tom uvažovali již před závodem, ale konečně rozhodnutí nakonec padlo až v průběhu závodu, když se ukázalo potřebné tuto možnost využít. K rozhodnutí došlo mezi první a druhou zastávkou v boxech a ukázalo se jako klíčové.
 
Alonso si i po startu udržel první pozici a i navzdory o devět kilometrů za hodinu vyšší maximální rychlosti Ferrari nebyl Michael nikdy v takové pozici, aby mohl byť jen pomýšlet na předjetí. Alonso zajel ke svým mechanikům o tři kola později než Schumacher. Jeho pneumatiky Michelin měly dostatečnou přilnavost pouze během prvních tří kol a poté začaly odcházet. Po celou dobu co byl Michael za Španělem, mu Fernando nedokázal odjet natolik, aby Němce setřásl. Jako rozhodující se nakonec ukázala pozice Trulliho. Pokud by totiž ztráta Itala na vedoucí dvojici byla menší, znamenala by změna strategie mnohem větší riziko. Po dvaceti kolech však Jarno ztrácel 9,6 sekundy a tudíž nepředstavoval žádnou větší hrozbu.
 
Renault poznal co Ferrari zamýšlí po druhé zastávce v boxech. Jakmile se Michael dostal do vedení, dostal Alonso instrukce zůstat do sedmnácti sekund za Ferrari. To bylo magické číslo, které mohlo i po Schumacherově poslední zastávce zajistit Alonsovi vítězství. Když však Michael v padesátém osmém kole zajel konečně do boxů, činil jeho náskok 22,2 sekundy. Závod byl v tu chvíli prakticky rozhodnut.
 
"Věděli jsme pět kol dopředu, že se naše strategie vyplatila," prohlásil Brawn. "Pro takto agresivní taktiku potřebujete v autě někoho, jako je Schumacher. On je totiž schopný zajíždět konzistentně potřebné časy. Alonso ztrácel více než jednu sekundu na kolo, jakmile jeho pneumatiky začaly odcházet."
 
Pro Ferrari to byl perfektní den, poté co na startu desátý Rubens Barrichello dosáhl na nečekané třetí místo. Špatný kvalifikační počin Barrichella měl původ v selhání hydrauliky, díky které Brazilec neabsolvoval předkvalifikaci. Do kvalifikace tedy musel startovat nevýhodně první a navíc s vozem, se kterým se neměl možnost sžít. Na konci závodu nás však Rubens přesvědčil o tom, že jej rozhodně nelze odepisovat. Brazilec dokázal v poslední zatáčce předjet Renault. Vše začalo již v zatáčce číslo třináct, ve které byl Trulli příliš pomalý. Vedení Renaultu bylo velmi rozladěné z toho, že Ital nedokázal zavřít dveře a zabránit tak předjetí.
 
"Byl celý závod pod tlakem a podlehl až na konci," praví se v tiskové zprávě týmu. Renault tak přišel o téměř jisté umístění obou vozů na stupních vítězů před domácím publikem. Pro italského pilota to není příliš dobrá zpráva, neboť jednání o možném prodloužení jeho smlouvy doposud neskončila.
 
Renault se zdál být po celý víkend v takové pozici, že mohl pomýšlet na vítězství v závodě. Odborníci na motor dokázali z agregátu dostat dalších 300 otáček a 10 koní. Alonso byl v kvalifikaci nejrychlejší a to i navzdory tomu, že měl v nádrži o osm kilogramů paliva více, než druhý Schumacher. Pneumatiky Michelin však představovaly výhodu jen v kvalifikaci. Vyšší teplota tratě než očekávaná v den závodu (41 stupňů) však poslala francouzské pneumatiky do kolen, když se na nich začaly objevovat puchýřky a ztrácet přilnavost. Některé trpěly nedotáčivostí, jiné přetáčivostí.
 
"Čekali jsme, že budeme o dvě sekundy na kolo rychlejší na nových pneumatikách," uvedl překvapený šéf Michelinu Dupasquier. Byly snad pneumatiky špatně nahuštěné? Williams měnil tlak při každé zastávce v boxech, ale nikdy to nebylo optimální. Opět se tak ukázalo, že pokud se mění podmínky na trati, je manipulace s francouzskými pneumatikami mnohem složitější. Okno za kterých pneumatiky fungují je v případě Michelinu mnohem menší, než v případě Bridgestone.
 
Renault byl frustrován, poté co přišel o vítězství a v poslední zatáčce i o třetí místo. Přesto si však francouzská stáj alespoň upevnila svoje postavení v průběžném hodnocení Mistrovství světa konstruktérů.
 
BAR Honda totiž opět nedokázal dovézt do cíle jedno auto. V deseti závodech se to dvojici Buton-Sato pouze dvakrát. Monopost, jehož motor opět nevydržel byl opět ten, v jehož kokpitu seděl Takuma Sato. V jeho motoru Honda selhal opět píst. Opatření Hondy v podobě nového povrchu pístů a menších otáček během závodu se na delších vzdálenostech neosvědčily.
 
Geoff Willis k tomu říká: "To již nemůže být shoda okolností, že se to pořád stává Takumovi. Jediným společným jmenovatelem, který se nám podařilo vypozorovat je to, že k tomu dochází krátce po zastávkách v boxech. Musíme se znovu podívat na data, protože nás tyhle problémy se spolehlivostí nás nakonec mohou připravit o druhé místo." Jeden by skoro řekl, že duch Jacquese Villeneuva se pořád pohybuje v garážích BAR…
 
Inženýři Hondy přišli na to, že Sato najíždí na obrubníky mnohem agresivněji než Buton, což se může čas od času přetočením motoru. Honda-V10 nedisponuje prakticky žádnou rezervou a drobná abnormalita může mít nemalý vliv na výkon agregátu.
 
Honda by měla v Silverstone oznámit úmysl pokračovat spolu s BAR další tři roky v programu formule 1. Některé záležitosti okolo smlouvy jsou však stále předmětem jednání. Jedná se zejména o dělení nákladů na vývoj. Honda by se chtěla angažovat mnohem více a být odpovědná za víc, než jen za motor. Již dnes Japonci spolupracují na vývoji převodovky, který dnes patří Craigu Pollockovi a Reynardovi. Hodnota tohoto podílu je 20 procent. Záměrem Hondy je eliminovat samostatné skupiny a zprůhlednit strukturu. BAT by tak mohl mít 60 procent a Honda 40 procent.
 
McLaren a Williams se v Magny-Cours prezentovaly s velmi pozměněnými vozy. V případě McLarenu se tato změna vyplatila, tedy alespoň prozatím. MP4-19B již tolik nezaostávala za monoposty stájí Renault a BAR. McLaren navíc dokázal porazit Williams. Pokud by Coulthard neztratil hned na startu dvě pozice, mohl bojovat s trojicí Trulli, Barrichello a Button o bronzovou příčku. David skončil pouhé tři sekundy za Butonem, následován svým stájovým kolegou.
 
Coulthard si stěžoval na ztrátu přilnavosti počínaje druhou sadou pneumatik. Räikkönen zajel třetí nejrychlejší kolo, když zaostal o 0,4 sekundy za Michaelem. Zdá se tak, že nový McLaren představuje dobrý základ pro další vývoj. Coulthard rovněž překvapil ziskem třetího místa v kvalifikaci.
 
"Auto je spolehlivější a celkově rychlejší, jeho záď je stabilnější. Dotahujeme se, ale ještě tam nejsme." Umístění nového motoru pomohlo. Mercedes-V10 má větší vanu, což omezuje ztrátu výkonu, prodlužuje životnost a v kombinaci s dalšími změnami dává o patnáct koní více. Jeden z členů týmu k tomu uvedl: "Blížíme se magické hranici." Tou je 900 koní a údaje týkající se maximální rychlosti na rovince napovídají, že nový McLaren oproti svému předchůdci skutečně zrychlil. David Coulthard jel 322,9 kilometrů za hodinu a byl třetí nejrychlejší.
 
Pro Williams byla premiéra inovovaného FW26 zklamáním, zejména po nadějných výsledcích z kvalifikace. Montoya byl ještě na druhém mezičase o 0,1 sekundy rychlejší, než Fernando Alonso. V rychlé šikaně však Kolumbijec udělal chybu a i když se s touto situací dokázal vyrovnat, brzdil příliš pozdě v zatáčce číslo 13 a měl problémy s neotáčivostí. Tím ztratil 0,5 sekundy. Montoya vezl asi tolik paliva, jako Alonso. Španěl zajel ke svým mechanikům poprvé ve čtrnáctém kole, Kolumbijec o kolo dříve. Montoyovi však víkend ve Francii nebyl souzen. Již v pátek se dostal v tréninku do potíží, když na mokré trati v prvním tréninku zle poškodil svůj monopost. Williams měl k dispozici pouze tři sady nových dílů a proto nebyli inženýři nadšení. V pátek v noci proto dorazil další kryt motoru. Kolumbijec si během pátečního výletu mimo trať poranil krk a během závodu trpěl silnými bolestmi. Během nedělní Grand Prix předvedl Juan Pablo hodiny na cílové rovince a jednou se dostal krátce mimo trať po dalších problémech s brzděním. Změny nastavení příliš nepomáhaly. Auto nebylo před závodem příliš testováno, když absolvovalo pouze padesátikilometrový shakedown.
 
Problémy s nastavením zničily jeho závod, když během každé zastávky měnil Williams tlak v pneumatikách a nastavení předního křídla. Podle toho co mechanici udělali bylo auto buď přetáčivé nebo nedotáčivé.
 
"Prostě jsme nedokázali najít dostatečný přítlak," zhodnotil Sam Michael průběh závodu. Navzdory neúspěchu však Michael zůstává optimistou. "Nová konstrukce otevírá nové možnosti v aerodynamice. Již v Silverstone budeme mít k dispozici nové díly. To by mělo přinést první skutečný krok vpřed."
 
Od GP Monaka, kdy se začalo pracovat na nové aerodynamice to bylo šest náročných týdnů. Návrh vznikl za sedm dní. Tři týdny představovaly práce v aerodynamickém tunelu a v pondělí po Grand Prix USA auto prošlo novými bočními crashy testy, protože sání motoru, které je součástí šasí, bylo změněno. Další zlepšení představuje nová spodní část monopostu, difuzér, kryt motoru, bočnice, elementy zadního křídla a další křídla v nad předním zavěšením.
 
V Magny-Cours měl Williams podruhé od Monzy 2003 jiné jezdecké složení, když Marc Gení nahradil Ralfa Schumachera. Obdobná situace se bude opakovat během Gp Velké Británie. Němec by se rád vrátil pro Maďarsko, ale to se může ukázat jako optimistické očekávání. Mladší Schumacher si totiž nejen poranil dva obratle (jedenáctý a dvanáctý), ale rovněž se zotavuje ze druhého otřesu mozku během devíti měsíců.
 
Podle profesora Sida Watkinse může trvat až tři měsíce, než si budou doktoři jistí a povolí mu návrat. Třetí otřes mozku v krátké době by totiž mohl způsobit otok mozku a jeho poškození. Návrat během GP Číny se zdá být realističtější, ale třeba se nakonec potvrdí zprávy že už Ralf do kokpitu letos neusedne.
 
Ralf zvažoval podání žaloby na nemocnici v Indianapolis, která podle něj nedokázala poznat poranění obratlů. Bylo mu však doporučeno, aby se raději vyhnul soudnímu sporu. Američtí doktoři totiž zaznamenali problém s jeho zády, ale nemohli v daném čase diagnostikovat fraktury. Podle Sida Watkinse je situace, kdy je možno rozpoznat frakturu až několik dní po úrazu, zcela normální.
 
"Něco podobného jsme zažili s Mansellovou páteří v Suzuce 1987 a nohou Damona Hilla v Estorilu," vysvětlil lékař formule 1.
 
Doktoři v USA doporučili Ralfovi, aby zůstal ležet tři týdny v posteli. Němec však podepsal revers a opustil nemocnici na své vlastní riziko.
 
Data naměřená během nehody dokazují, jaké měl Ralf štěstí. Pneumatika Michelin na jeho Williamsu explodovala při rychlosti 327 kilometrů za hodinu. V okamžiku nárazu do zdi jel monopost rychlostí 297 kilometrů za hodinu. Maximální zpomalení dosáhlo hodnoty 78 g, průměrná hodnota během 25 milisekund byla 50 g. Pokud by Ralf narazil do bariéry pod jiným úhlem, jednalo by se o podstatně vážnější nehodu.
 
Williams může využít současnou situaci a otestovat potenciální uchazeče o druhé místo závodního pilota. Marca Geného by mohl vystřídat Antonio Pizzonia. Šance Jacquese Villeneuva nejsou tak dobré, jak by si jeho příznivci přáli. Někteří lidé z Williamsu, kteří s ním v roce 1997 pracovali, si jeho návrat nepřejí. Villeneuve chce, předtím než podepíše smlouvu, možnost testování. Proti návratu Miky Häkkinena se postavil McLaren a tak se zdá, že jedinými kandidáty na druhé místo vedle Webera jsou Fisichella, Heidfeld a Coulthard.

Zdroj: GP2003 + Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Velká cena Francie 2009 opět na okruhu Magny-Cours - 26.6.2008
Glosa Tomáše Richtra - GP Francie - 25.6.2008
Přehled nejrychlejších kol - 22.6.2008
Přehled zastávek v boxech - 22.6.2008
Räikkönen po problémech druhý, Felipe Massa vítězem! - 22.6.2008

Reklama