clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Hunter-Reay vítězí po bláznivém závěru závodu

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 15.8.2011, 00:10

počet komentářů: 0


Ryan Hunter-Reay se stal letos už třetím pilotem Andretti Autosport, který vyhrál závod. Po Conwayovi v Long Beach a Andrettim v Iowě se mu povedlo dovést vůz týmu Michaela Andrettiho do Victory Lane na krátkém oválu v New Hampshire. Hunter-Reayovi ale výrazně pomohlo, že v první polovině závodu zcela dominantní Franchitti musel odstoupit po kolizi se Satem při restartu uprostřed závodu.

Konec závodu přinesl další kontroverzní rozhodnutí ze strany IndyCar. 19 kol před koncem byl závod zpomalen kvůli začínajícímu dešti. Ale 9 kol před plánovaným koncem dostali jezdci pokyn se připravit na restart, protože vedení závodu se zdála trať už dostatečně suchá. Jezdci s tím důrazně nesouhlasili, nicméně k restartu 8 kol před koncem došlo.

Danica Patrick, tou dobou na šestém místě, se roztočila. Will Power vedle ní jedoucí výrazně zpomalil a zezadu do něj vrazil Takuma Sato. Powerův vůz ještě smetl z dráhy Anu Beatriz a Eda Carpentera. Michael Andretti byl vytočen na nejvyšší možnou míru, protože nejenže Patrick vypadla, ale Servia se při restartu dostal před Hunter-Reaye na první místo. Závod byl přerušen červenými vlajkami a vedení závodu dlouho rozhodovalo, co s tím udělat. Dráha totiž skutečně osychat začala a byla nyní mnohem způsobilejší k závodění, než při pokusu o restart. Nakonec ale padlo zřejmě nejrozumnější možné rozhodnutí – vrátit pořadí do chvíle, kdy došlo k pokusu o restart a závod ukončit. Hunter-Reay tak získal vítězství, Will Power zase stáhl výrazný podíl z Franchittiho náskoku.

MoveThatBlock Indy 225 – New Hampshire Motor Speedway
215 kol – 215 mil
6 žlutých fází – 66 kol
6 jezdců ve vedení – celkem 7 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Dario Franchitti – celkem 115 kol
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon – 22.3481
Chladné počasí s velmi reálnou hrozbou deště přinutilo INDYCAR posunout start o půl hodiny už na půl čtvrté odpoledne. I tak jezdci měli při zaváděcích kolech velké problémy zahřát pneumatiky, načež hned na výjezdu z druhé zatáčky doplatil Mike Conway, který ztratil kontrolu nad vozem. Jako zázrakem se jeho autu většina jezdců dokázala vyhnout. I tak ale Conway jeden vůz ze závodu vyřadil, Graham Rahal už neměl kam uhnout a oba vozy se srazili. Rahal tak doplatil na problémy v kvalifikaci, které jeho jinak výborně připravený vůz donutily startovat z konce roštu, což se talentovanému Američanovi stalo osudným.
Start závodu a kolize Conwaye s Rahalem:
V sedmém kole se opět začalo závodit, ale opět jen na začátek protilehlé rovinky. Na studené pneumatiky doplatil Helio Castroneves. Do jeho vozu ale nikdo nevrazil, Brazilec, jenž letos nemá zrovna nejlepší sezónu, ovšem musel do boxů, kde tým několik kol opravoval zavěšení poškozené po kolizi se svodidly.
Nehoda Helia Castronevese:
Napotřetí se ve 12. kole do závodu už odstartovat podařilo. Jako raketa dopředu mířil Tomas Scheckter, startující tento víkend místo Justina Wilsona u Dreyer & Reinbold Racing. Scheckter odstartoval do závodu z osmnáctého místa, ale při druhém restartu byl již pátý a po něm vyzval k souboji o druhou příčku i Oriola Serviu. Jenže jak postupně ostatní jezdci zahřívali pneumatiky, Scheckter se začal z předních příček vytrácet.
Dario Franchitti mezitím ujížděl všem soupeřům a vybudoval si desetivteřinový náskok na skupinku jezdců bojující o druhé místo, ve které byli Servia, Hunter-Reay a Hinchcliffe. Z počátku měl navrch Servia, ale v 46. kole se na druhou příčku dostal Hinchcliffe a vydržel tam až do zastávek v boxech. Franchitti naděloval kolo jednomu jezdci za druhým. V 56. kole se mu podařilo o kolo předjet i svého soka v boji o titul Willa Powera.
Hinchcliffe v 69. kole zahájil zastávky v boxech. Franchitti stavěl v 72. kole. Poslední k mechanikům zajeli v 74. kole Briscoe a Power. Power se dokázal vrátit do vedoucího kola. Na pit stopech nejvíce vydělal Sato, který přeskočil oba jezdce Newman /Haas Racing a posunul se na druhou příčku. Jakmile se poslední jezdci vrátili z boxů, vyvěsilo vedení závodu žluté vlajky, protože na dráhu se už snášel déšť. Na trať vyjel zaváděcí vůz a následovala 32 kol dlouhá žlutá fáze. Někteří jezdci, například Will Power, během ní zastavili pro další palivo. Power skutečně neměl co ztratit, protože byl posledním jezdcem ve stejném kole jako Franchitti.
Restart proběhl ve 107. kole, Franchitti udržel vedení. Ale dlouho se nezávodilo. Scheckter a Kanaan vzali totiž o tři kola později do kleští Marca Andrettiho a všechny tři vozy havarovaly. Andretti z toho vyvázl nejlépe, se zlomeným zavěšením se dobelhal do boxů. Kanaan a Scheckter ovšem skončili v pneumatikách kolem vnitřní zdi na protější rovince. Kanaan navíc ještě hlavou dolů, protože se jeho vůz převrátil. Ale z nehody všichni vyvázli nezranění.
Nehoda tří vozů na protější rovince:
Na restart doplatil do té doby suverénní Franchitti. Takuma Sato po závodě říkal, že se mu při restartu dostalo cosi do oka a on ztratil koncentraci. Franchitti jej také z nehody vinil, ale jak ukazuje záznam, Franchitti v tom rozhodně nebyl nevinně, spíš do Sata najel. Každopádně kontakt obou vozů v první řadě odnesl kolizí s vnitřní zdí. Sato s prořízlou pneumatikou dojel do boxů. Obětí byl ještě JR Hildebrand, který se při vyhýbání se Franchittimu srazil s EJ Visem.
Konec závodu pro Franchittiho a Hildebranda:
Závodit se konečně opět začalo v 125. kole. Roli suveréna pro Franchittim převzal Ryan Hunter-Reay. Druhý byl Servia, třetí Dixon, čtvrtý Hildebrand, pátý Briscoe, šestá Patrick, sedmý Power a Sato na osmém místě byl posledním jezdcem ve stejném kole jako lídr závodu. Will Power měl skvělý restart a posunul se na čtvrtou příčku, ale postupně začal ztrácet a zase se propadat. Hunter-Reay si začal budovat náskok, pořadí se neměnilo.
V 141. kole měl doslova horkou chvilku Alex Tagliani. Přijel totiž ke svým mechanikům s hořícím motorem. Závod pro něj samozřejmě skončil.
Danica Patrick v 161. kole zahájila druhé kolo zastávek v boxech. A vzhledem k tomu, že třetina závodu se odjela za pace carem, mělo to oproti původním plánům být už také poslední kolo. Power a Sato mohli svoje pit stopy o pár kol odložit, protože stavěli později. Power během dlouhé žluté fáze zaviněné deštěm, Sato během žluté fáze po svém kontaktu s Franchittim. A tak se po zastavení Hunter-Reaye a Dixona dostal Power v 167. kole do vedení. Na dráze vydržel do 179. kola, kdy zastavil a předal vedení Satovi. Sato vydržel na dráze do 191. kola, ale pozdní zastávky oběma pilotům žádnou velkou výhodu neposkytly, vrátili se na dráhu víceméně tam, kde byli před pit stopy. Hunter-Reay získal zpět vedení před Serviou, Dixonem, Hinchcliffem a Powerem.
Ve 205. kole byl závod znovu přerušen pro déšť. Vypadalo to, že dnes jezdci dojedou do cíle za zpomalovacím vozem, ale 9 kol před koncem přišel pokyn k restartu. Ten se napoprvé kvůli špatné formaci jezdců nepovedl, ale v 215. kole se již „povedl“. Danica Patrick ztratila kontrolu ještě před protnutím startovní čáry, Power zpomalil a zezadu do něj narazil Sato. Do roztočeného vozu ještě vrazila Ana Beatriz a hlavně Ed Carpenter, což byl kontakt, který Powera definitivně ze závodu vyřadil.
Bojovalo se i na čele, ač tomu nikdo nevěnoval pozornost. Servia s Dixonem dokázali předjet Hunter-Reaye. Jezdci a majitelé stájí byli rozčílení. Nejvíce Michael Andretti, který přišel o jeden vůz a vedení. A pak Will Power. Power vyskočil z vozu a chtěl si to podobně jako Castroneves loni v Edmontonu s Brianem Barnhartem vyříkat. Cestou do motorhomu pak (v přímém přenosu všech stanic přenášejících závod), vyjádřil svůj názor dvěma prostředníčky.
Nepovedený restart a reakce Willa Powera:
Vedení závodu dlouho přemýšlelo, co s rozjetým závodem. Počasí se umoudřovalo a teoreticky bylo možné dočkat se suché dráhy a dokončit oněch 6 kol. Jenže k tomu už nedošlo. Byla vyvěšena šachovnicová vlajka. Pořadí bylo vráceno do stavu v 215. kole, tedy před restartem. Čímž se Ryan Hunter-Reay stal vítězem závodu. Will Power dojel pátý. S rozhodnutím ovšem ne všichni souhlasili. Oriol Servia, v momentě zastavení závodu leader, poznamenal, že Hunter-Reay si sice vítězství zasloužil, jenže to byl on, kdo závod i podle Briana Barnharta vedl (při přerušení dostali všichni jezdci do sluchátek přímo od sportovního ředitele zprávu: „Žlutá, žlutá, žlutá, vůz číslo dva je leader“). Servia poznamenal, že se cítí jako Paul Tracy (jehož předjetí Helia Castronevese v závěru Indy500 v roce 2002 také nebylo uznáno). S přesuny v pořadí nesouhlasil ani Dixon, který jako jeden z mála měl pro rozhodnutí znovu začít závodit pochopení. Respektive s rozhodnutím nesouhlasil, ale říkal, že si uvědomuje, že to bylo velmi těžké rozhodnutí.
Sportovní ředitel Brian Barnhart po závodě přišel na komentátorské stanoviště televize ABC a vysvětloval, že bezpečnostní technici INDYCAR rozmístění kolem dráhy hlásili, že je způsobilá k závodění. Říkal, že od jezdců se k němu žádné stížnosti nedostali, ačkoliv coby sportovní ředitel jinak sleduje veškerou komunikaci mezi jezdci a týmy.
Nicméně výsledky závodu, pokud se na nich už nic nebude měnit, což ještě může, protože tým Newman/Haas podal v pondělí protest, nahrály do karet Powerovi, který významně snížil Franchittiho náskok v šampionátu. Jezdce teď čekají tři okruhy, za čtrnáct dní závod v kalifornské Sonomě, první víkend v září první Grand Prix v ulicích Baltimoru, a poté japonské Motegi, kde se kvůli zemětřesení pojede místo oválu na okruhu pro Moto GP. Sezóna pak skončí na oválech v Kentucky a Las Vegas.

 

p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
01:58:01.5843
2.
 O.Servia  Newman/Haas Racing
+ 0.2361
3.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
+ 1.4839
4.
 J.Hinchcliffe  Newman/Haas Racing
+ 2.1750
5.
 W.Power  Team Penske
+ 2.8250
6.
 D.Patrick  Andretti Autosport
+ 3.6173
7.
 T.Sato  KV Racing Technology
+ 4.1174
8.
 R.Briscoe  Team Penske
1 kolo
9.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
2 kola
10.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
3 kola
11.
 E.Carpenter  Sarah Fisher Racing
3 kola
12.
 E.Viso  KV Racing Technology
3 kola
13.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
4 kola
14.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
5 kol
15.
 S.Saavedra  Conquest Racing
5 kol
16.
 S.de Silvestro  HVM Racing
6 kol
17.
 H.Castroneves  Team Penske
13 kol
18.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Porucha
19.
 A.Tagliani  Sam Schmidt Motorsports
Porucha
20.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Havárie
21.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Havárie
22.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Havárie
23.
 T.Scheckter  Dreyer & Reinbold Racing
Havárie
24.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Havárie
25.
 M.Conway  Andretti Autosport
Havárie
26.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Havárie
27.
 P.Mann  Rahal/Letterman/Lanigan
Nestartovala

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024
Ricciardo se loučí - 27.9.2024
Maloney zvolil elektrickou cestu - 26.9.2024
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024

Reklama