Letošní sezóna IndyCar Series končí tento víkend ve Vegas |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Víťa Boch počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekordních 34 jezdců v neděli večer naposledy odstartuje do závodu IndyCar v současných vozech Dallara IR-5. Devítiletá kariéra italských monopostů se nachýlí ke konci a v pondělí se z nich stanou předváděcí vozy a muzejní exponáty. Byla to dlouhá éra plná zvratů. Dá se směle říci, že současná série a série, pro kterou Dallara vozy navrhla, jsou dva odlišné světy. Když Dallara připravovala v roce 2002 druhou generaci vozů pro Indy Racing League, chystala se na soupeření s dvěma dalšími výrobci. Ale šasi Falcon vůbec nevyjelo na dráhu a G-Force se po odkoupení Panozem soustředilo na vývoj nového vozu pro Champ Cars.
Vůz od Dallary musel fungovat s motory tří různých dodavatelů – Hondy, Chevroletu a Toyoty, ale byla to jen Honda, kdo v IndyCar vydržel do dnešních dní. Vozy poháněl methanol, jenže IndyCar následně přešla na ethanol vyráběný nejprve z iowské kukuřice a následně z brazilské cukrové třtiny. V roce 2003 měla IndyCar v kalendáři 16 závodů, všechny na oválech. Dnes není oválů ani polovina. Rok 2003 znamenal také první výlet IndyCar mimo území USA, když po CART převzala závod v japonském Motegi. Dallary se v následujících letech podívaly ještě do Kanady, Brazílie a Austrálie. Tomas Scheckter se chystá na závod. Měnily se i relativní drobnosti, jako technické předpisy, do jaké míry mohou týmy vozy vyvíjet. Do vozů musel být implementován systém Push2Pass. Přibyla druhá, alternativní, směs pneumatik na přírodních a městských okruzích. Z vozu třeba zmizela řadící páka, kterou nahradily páčky na volantu. Dallara musela v roce 2008 zvládnout velký nápor, když se obě americké série spojily a pro týmy z Champ Cars bylo nutné zajistit techniku, se kterou budou moci závodit.
Končí éra monopostů, se kterým je také spojeno několik vážných nehod. Junqueira, Meira, Power, Conway či Wilson museli vynechat část sezóny kvůli zraněné páteři, ale dlužno dodat, že při vzpomínce na některé nehody z posledních let naopak Dallaře patří obdiv, že jezdci vůbec přežili. Vzpomeňme na Franchittiho kotrmelce v roce 2007, nehodu Kennyho Bräcka v Texasu 2003 nebo zmíněnou Conwayovu havárii loni v Indianapolisu. Bitva o titul se rozhodne v neděli. Dallara IR-5 se dočká skutečně důstojného rozloučení. Ve „městě hříchů“ Las Vegas se představí rekordních 34 jezdců. Šanci na titul budou mít již jen dva – Dario Franchitti a Will Power. Stejně jako loni má i letos Franchitti situaci zcela ve svých rukou. Powerovi nemusí k titulu stačit ani vítězství.
Bojuje se ještě o jeden primát. James Hinchcliffe a JR Hildebrand svádí souboj o titul nejlepšího nováčka. Hinchcliffe, který se do sezóny zapojil až od druhého závodu, zatím o šest bodů vede. V případě rovnosti bodů se bude radovat Hildebrand díky druhému místu z letošní Indy500. Nejlepším Hinchcliffovým umístěním jsou tři čtvrtá místa z Long Beach, New Hampshire a Kentucky. James Hinchcliffe a JR Hildebrand se utkají o titul nejlepšího nováčka. Letos zřejmě bude přetržena i jedna dlouhá šňůra. Helio Castroneves poprvé od roku 2000 nevyhraje v sezóně alespoň jeden závod. Ačkoliv Castroneves má samozřejmě šanci na vítězství ještě v neděli, tým Penske určitě pojede především na Willa Powera. Castroneves také poprvé od příchodu k týmu Penske chybí v první desítce celkového pořadí.
Závod na 1,5 mílovém oválu nebude posledním jen pro současné vozy a motory. Skončí také éra Danici Patrick v IndyCar. Americká závodnice od svého příchodu do IndyCar pravidelně každý rok zvolená fanoušky za nejpopulárnějšího jezdce série odchází po sezóně do světa NASCAR. I když není vyloučené, že ji uvidíme někdy alespoň ještě v Indianapolisu, zatím se chce plně soustředit na svoji novou kariéru.
Pro její předchůdkyni v roli nejpopulárnější závodnice Sarah Fisher také může Las Vegas být posledním podnikem v paddocku IndyCar. První žena, která vyhrála kvalifikaci a která se stala prvním ženským vlastníkem týmu, který vyhrál závod, přišla o podporu řetězce Dollar General a pokud nesežene nové sponzory, její tým bude muset zavřít dílnu. Do Las Vegas čerství vítězové z Kentucky přivezli dva monoposty – Eda Carpentera doplní Tomas Scheckter.
Kariéru zřejmě ukončí i nejstarší závodník v současném poli, devětačtyřicetiletý Davey Hamilton. Hamilton se ve svých závodnických začátcích v Indianapolisu potkával s jezdci, jako byli Emerson Fittipaldi, Arie Luyndyk, Nigel Mansell, Mario Andretti či otec a syn Unserové. I když do závodu se mu podařilo kvalifikovat až po odtržení IRL od CART. V celkovém pořadí IRL skončil dvakrát na druhém místě, byť nikdy závod IRL nevyhrál. Jeho kariéru přerušila nehoda na Texas Motor Speedway v roce 2001. Po zranění se vrátil až v roce 2007 a až do loňského roku jezdil jen v Indianapolisu. Loni přidal Chicago, letos Las Vegas a dvojzávod v osudovém Texasu. Las Vegas Motor Speedway - virtuální kolo: Nejen za sebe a svůj tým pojede tento víkend letošní vítěz Indy500 Dan Wheldon. Soutěží totiž o prémii pět milionů, která by se rozdělila mezi tým a vylosovanou fanynku rovným dílem. Sam Schmidt jej proto posadil do vozu #77, který Wheldon řídil už v Kentucky. Alex Tagliani se přesune do vozu #98 nasazeném s podporou týmu Bryana Herty, se kterým Wheldon vyhrál v Indianapolisu. Wheldon do závodu odstartuje z posledního místa.
Formule se na Las Vegas Motor Speedway vrací poprvé od roku 2005, kdy zde dvakrát po sobě závodila Champ Car World Series. IndyCar (IRL) zařadila Las Vegas do svého kalendáře hned v roce svého vzniku (sezóna 1996-97), ale závod se udržel jen do roku 2000.
Las Vegas Motor Speedway
Délka trati: 1,5 míle (2,4 km) Klopení: 20° Délka závodu: 200 kol, 300 mil Časový harmonogram (SELČ)
Čtvrtek 13. října
20:00 – 22:00 – 1. trénink Pátek 14. října 21:30 – 23:00 – 2. trénink Sobota 15. října 00:00 – 1:30 – kvalifikace Neděle 16. října 21:45 – start závodu IZOD IndyCar World Championship presented by Honda
Zdroj: Formule.cz, Foto: Champ Cars Komentáře ke článku
|
Reklama