clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Na Floridě startuje nová sezóna IZOD IndyCar Series

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 23.3.2012, 00:30

počet komentářů: 0


V neděli v podvečer středoevropského letního času skončí zimní přestávka a jezdci IndyCar Series začnou opět závodit. Poprvé od derniéry Champ Cars v roce 2008 s atmosférickými motory a poprvé od roku 2005 s motory více dodavatelů. Proti sobě se postaví tři výrobci motorů, Honda, Chevrolet a Lotus, a 25 nebo 26 jezdců. Není zatím totiž úplně jisté, jestli Sebastien Bourdais závod stihne. Jeho stáj Dragon Racing má problémy s dodávkou motorů od Lotusu. Jestli se problémy podaří vyřešit, to teprve uvidíme. Na startovní listině zatím Bourdais figuruje.

Pro IZOD IndyCar Series má závod v ulicích St. Petersburgu velkou symboliku. Byl to právě tento okruh na břehu zátoky Tampa Bay, kde v roce 2005 série založená Tonym Georgem debutovala mimo ovály. Vystřídala v St. Petersburgu Champ Cars, která ještě coby CART závodila v St. Pete v roce 2003. První závod IndyCar mimo ovály vyhrál Dan Wheldon. Jeho stáj Andretti-Green Racing obsadila první čtyři místa v cíli.

Virtuání kolo - Ulice St. Petersburgu:

I přes občasnou nepřízeň počasí, kdy diváci museli vydržet provazy deště padající z oblohy, si závod získal popularitu. Mokrý závod v roce 2008 přinesl jeden z rekordů. Byl to teprve druhý závod po spojení Champ Cars a IndyCar, předcházel mu podnik na Homestead-Miami Speedway. Na oválu týmy z Champ Cars naprosto nestačily týmům z IndyCar, které měly mnohaletou zkušenost s aerodynamikou tehdy používaných vozů Dallara, ale v St. Petersburgu jakoby se karta obrátila. Graham Rahal i díky výborné strategii se ocitl na prvním místě před dvojnásobným vítězem Héliem Castronevesem a zabránil mu získat vítězný hattrick. Rahal se stal nejmladším vítězem v historii amerických formulí. Povedlo se mu to v prvním závodě v IndyCar v kariéře, protože v Miami předtím nestartoval.

Nejvíce počasí ovlivnilo závod před dvěma roky. To v neděli odpoledne pršelo tak, že vůbec nebylo možné vyjet na dráhu a závod musel být přesunut na pondělní ráno. Protože v neděli meteorologové americké stanice The Weather Channel déšť očekávají, musíme jen doufat, že nebude tak silný, aby došlo k něčemu podobnému.

Plán okruhu. Grafika: gpstpete.com 

Kromě ulic města St. Petersburg zasahuje okruh i na letiště Albert Whitted Airport. Dráha 7/25 tvoří cílovou rovinku a je nejširším místem okruhu (63 stop). První zatáčka v prvním kole potom přináší vždy spoustu problémů. Loni zde Hélio Castroneves nedobrzdil a způsobil hromadnou kolizi, která ze závodu vyřadila několik favoritů. V závodě bychom se měli v tomto místě dočkat hodně předjížděcích manévrů. Motory Honda jsou lepší na top speedu, takže tady budou piloti s japonskými motory ve výhodě. Naopak Chevrolety jsou lepší na výjezdu z pomalých zatáček, takže silná místa pro jezdce s americkými motory budou především technická pasáž se sérií čtyř pravotočivých zatáček mezi zatáčkou 4 a 8. A potom také vlásenka přivádějící jezdce na cílovou rovinku.

V St. Petersburgu žil do své smrti Dan Wheldon. Město jej uctilo tím, že místo s 10. zatáčkou přejmenovalo na Dan Wheldon Way, protože právě tady se v roce 2005 dostal na první místo.

Barevná schémata všech vozů najdete na tomto odkazu

Honda Grand Prix of St. Petersburg
Délka trati: 1,8 míle
Délka závodu: 100 kol, 180 mil
Počet zatáček: 14
První závod IndyCar: 2005

Předchozí vítězové
Rok
 Jezdec  Tým
Pole
Rychlost (míle/h)
2005
 D.Wheldon  Andretti-Green
B.Herta
103.664
2006
 H.Castroneves  Team Penske
D.Franchitti
104.054
2007
 H.Castroneves  Team Penske
H.Castroneves
105.052
2008
 G.Rahal  Newman/Haas
T.Kanaan
103.627
2009
 R.Briscoe  Team Penske
G.Rahal
103.627
2010
 W.Power  Team Penske
W.Power
105.397
2011
 D.Franchitti  Chip Ganassi
W.Power
104.579

Rekordy dráhy:
Závod -
Hélio Castroneves, Team Penske, 2006 - 1:56:57.5172
Kvalifikace - Will Power, Team Penske, 2010 - 1:01.6026
Nejrychlejší kolo v závodě - Marco Andretti, Andretti-Green Racing, 2007 - 1:02.9653

Časový harmonogram (SEČ/SELČ):
Pátek - 23. března
16:50 - 17:50 - 1. trénink
19:50 - 20:50 - 2. trénink
Sobota - 24. března
14:55 - 15:55 - 3. trénink
18:55 - 20:15 - Kvalifikace
Neděle - 25. března
18:45 SELČ - začátek přenosu na SPORT 5

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Penalizace pro Simona Pagenauda - 24.3.2012
I s novým vozem vše při starém: Power nejrychlejší - 23.3.2012
Motory Honda a Chevrolet jsou vyrovnané - 23.3.2012
Mít motor, či nemít, to je, oč tu běží - 23.3.2012

Reklama