clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Hélio Castroneves potřetí vyšplhal na plot v St. Pete

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 25.3.2012, 21:35

počet komentářů: 0


Hélio Castroneves se stal první vítězem v novém voze Dallara DW-12. V 75. kole předjel vedoucího Dixona a zkušeně si dojel pro první vítězství po více než ročním půstu. Scott Dixon překonal několikaletou smůlu na okruhu v St. Petersburgu a přijel do cíle jako druhý. Třetí místo patřilo Hunter-Reayovi. Will Power, který byl suverénně nejrychlejší v kvalifikaci, závod dokončil na sedmém místě. Obhájce titulu Dario Franchitti se v závěru potýkal s nedostatkem paliva a spadl až na třináctou příčku. Rubens Barrichello při svém debutu v IZOD IndyCar Series dojel na sedmnáctém místě. O dvě příčky hůře než Alex Tagliani, který přivezl do cíle nejlépe postavený Lotus.

Honda Grand Prix of St. Petersburg - Ulice St. Petersburgu
100 kol - 180 mil
3 žluté fáze - celkem 15 kol
7 jezdců ve vedení - cekem 9 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Scott Dixon - 37 kol
Nejrychlejší kolo: Will Power - 1:02.7575 v 5. kole

Loňská velká nehoda z první zatáčky se neopakovala. Vše šlo jako na drátkách. Will Power udržel vedení před Briscoem, na čtvrté místo se propracoval Scott Dixon. Jezdci v prvním závodě s novým vozem postupovali obezřetně, nikdo se nikam nehnal. Fanoušci si kladli otázku, jak na tom bude nová technika se spolehlivostí a první vypověděl už na konci 12. kola službu vůz Katherine Legge. Legge zůstala stát nešikovně na cílové rovince a aby její vůz mohl být z dráhy odstraněn, musel poprvé na dráhu vyjet Johny Rutherford a zaváděcí vůz.
Stojícího vozu na dráze využili někteří jezdci k neplánované zastávce. Do boxů zatočili mimo jiných i lídr závodu Power, Franchitti, Sató či Kanaan. Vedení v závodě převzal Briscoe. Za ním jezdci následovali v pořadí Hunter-Reay, Dixon, Hinchcliffe a první pětku uzavíral Castroneves. Power se vrátil na dráhu jedenáctý a hned za zády měl Franchittiho.
Ale Powerovi se nedařilo při restartu, který proběhl v 18. kole, a záhy se vicemistr posledních dvou sezón propadl až na 17. místo. Dixon využil smazaných rozestupů a překonal Hunter-Reaye. V 20. kole v zatáčce pojmenované po Danu Wheldonovi udělal chybu Jakes, zapíchl nos své Dallary DW-12 do pneumatik a znovu vynutil výjezd zaváděcího vozu. Sice se sundaným nosem dojel do boxů, ale tam už zůstal. Za to Katherine Legge se prozatím na dráhu vrátila. Během jízdy za zaváděcím vozem odešla nejspíše baterie ve voze Tonyho Kanaana. Velká škoda, protože z jezdců, kteří už absolvovali první pit stop, by Kanaan v pořadí nejvýše. Za zaváděcím vozem vypověděl službu i vůz Simony de Silvestro.
Žluté fáze využil lídr závodu Briscoe k zastávce v boxech. Společně s ním si první pit stop v IndyCar odbyl také Rubens Barrichello. Scott Dixon vedl pole při restartu. Za ním se seřadili Hunter-Reay, Castroneves, Hinchcliffe a Andretti. Hinchcliffeovi se restart příliš nepovedl a Andretti se posunul na čtvrtou pozici. Slavící svůj stý závod v IndyCar lačnil mladý Američan po co nejlepším výsledku. Pod velký tlak dostal i Castronevese. Dixon si mezitím na čele budoval slušný náskok.
Pole se rozdělilo na jezdce jedoucí na třech různých strategiích. Skupina čítající Powera a Franchittiho stavěla při první žluté fázi. Briscoe vedl skupinu stavící při druhé žluté fázi a na trati zůstávala část jezdců, která k mechanikům teprve potřebovala zajet. Pitstopy poslední skupiny odstartoval v 35. kole Hunter-Reay. Castroneves dokázal dojet velmi těsně vedoucího Dixona a v 38. kole společně zajeli k mechanikům. Tým Scotta Dixona byl ale rychlejší a tak Novozélanďan svojí pozici před Castronevesem bezpečně uhájil. Vedení převzal Takuma Sató ze skupiny jezdců, která stavěla při první žluté fázi. To platilo i o druhém Conwayovi, třetím Franchittim a pátém Wilsonovi. Na čtvrté pozici jezdící Briscoe byl na jiné strategii.
O další žlutou fázi se postaral na konci 46. kola tandem Carpenter – Castroneves. Druhý jmenovaný se po svém pit stopu zařadil do skupiny pomalejších jezdců a snažil se před Carpentera co nejrychleji dostat, aby neztratil příliš na Dixona. Carpenter před ním na nájezdu na cílovou rovinku nečekaně přibrzdil a Castroneves jej přistrčil. Otočený vůz Eda Carpentera zůstal stát napříč dráhou na vjezdu do pit lane, což nemohlo skončit jinak, než výjezdem zpomalovacího vozu.
První a druhou strategii výjezd zpomalovacího vozu sjednotil, neboť piloti, kteří stavěli při jedné ze dvou neutralizací, zastavili teď znovu. Vedení se vrátilo Dixonovi. Za ním byli Hunter-Reay, Castroneves, Andretti a Hinchcliffe. Za pozornost ovšem stojí hlavně výkon Sebastiena Bourdaise, který dostal Lotus na sedmou příčku a po restartu ve 48. kole se probojoval před Satóa dokonce na pozici šestou.
Týmu Lotus Dragon Racing ale nebylo souzeno závod dokončit. Nejprve znovu odstavila svůj vůz Katherine Legge a záhy v 73. kole odstoupil i skvělý Bourdais. To už ale bylo v okamžiku, kdy se závod rozhodoval. Klidná střední fáze žádné zajímavé souboje nepřinesla, jezdci si hlídali své pozice před poslední vlnou zastávek v boxech. Zahájil je v 65. kole EJ Viso.
Z první trojky, kterou dělily minimální rozestupy, zastavil první Hunter-Reay. Castroneves opět okamžitě smazal Dixonův náskok a byl těsně za ním, když v 69. kole zajel Dixon do boxů. Castroneves vydržel ještě jedno kolo. Sice se vrátil před Dixonem, ten jej na zahřáté červené sadě pneumatik ale předjel. Dlouho se z toho ovšem neradoval. V 75. kole Castroneves závod pro sebe rozhodl. Po vnějšku v první zatáčce Dixona předjel a ujal se vedení. Mezitím zastavili i jezdci na alternativní strategii a tak strategie už do dění promlouvat neměla.

Jenže se ukázalo, že některým jezdcům palivo do konce vystačit nemusí. KV Racing věděl jistě, že na pátém místě jedoucímu Visovi nepomůže ani neutralizace. Stejně na tom byl i Andretti. Palivo šetřil i Pagenaud, proto jej v závěru předjel Briscoe. Druhý vůz Penskeho týmu řízený Powerem ale „Jean Girard“, jak se Pagenaudtovi přezdívá, za svými zády udržel. Pět kol před cílem došlo Visovi palivo a ten musel do boxů. Andretti musel do boxů tři kola před cílem. V posledním kole se na suchu ocitl i Franchitti a z deváté příčky se propadl na třináctou.

Sestřih nejlepších okamžiků ze závodu:

Castronevesovi se potíže s palivem vyhnuly a Brazilec si v klidu s bezpečným náskokem dojel pro vítězství. V posledních dvou kolech ještě trochu zazlobil Marco Andretti, protože z boxů vyjel před Castronevese, ale na cílové rovince se nechal předjet a Castroneves mohl protnout cílovou pásku jako první. Poté se zastavil v páté zatáčce pojmenované po Danu Wheldonovi. Vylezl nejprve na plot proti ceduli s Wheldonovým jménem a pak i na ten protější, aby u nápisu „Dan Wheldon Way“ vzdal poctu mrtvému kolegovi.
Šampionát IZOD IndyCar Series pokračuje už další víkend závodem na přírodním okruhu Barber Motorsport Park v Alabamě. Čeští diváci se mohou samozřejmě těšit na přímý přenos na Sport 5.
p.
 Jezdec  Tým
Motor
Odstup
1.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
 
2.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 5.5292
3.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 7.5824
4.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 10.6526
5.
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
+ 11.7854
6.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton Motorsports
Honda
+ 31.2623
7.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
+ 34.6582
8.
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 35.5943
9.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 43.1425
10.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
+ 44.3141
11.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
Honda
+ 44.8275
12.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 45.1080
13.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 45.8468
14.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 1 kolo
15.
 A.Tagliani  Team Barracuda - BHA
Lotus
+ 1 kolo
16.
 O.Servia  Lotus DRR
Lotus
+ 1 kolo
17.
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 2 kola
18.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
+ 2 kola
19.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
Porucha
20.
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Honda
Porucha
21.
 S.Bourdais  Lotus Dragon Racing
Lotus
Porucha
22.
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan Racing
Honda
Porucha
23.
 K.Legge  Lotus Dragon Racing
Lotus
Porucha
24.
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus
Porucha
25.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
Porucha
26.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
Havárie

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Závod zelenáčů v Abú Zabí nebude - 6.10.2024
Lawsonovi museli prodat dům - 2.10.2024
Renault končí - 1.10.2024
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024

Reklama