clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Kam by ještě mohla IndyCar expandovat v roce 2013?

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 29.3.2012, 04:25

počet komentářů: 0


Dlouho plánovaný a očekávaný návrat do Houstonu je konečně realitou. Čtvrté největší město v USA se může pomalu připravovat na závod IZOD IndyCar Series. Texas tak získal druhý závod, protože kromě Houstonu se pojede (snad i v roce 2013) na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Dallasu. Jen Kalifornie hostí více než jeden závod IndyCar, letos dokonce tři. A na tři by se mohl rozrůst i počet závodů v Texasu, protože zájem mají majitelé nového Circuit of the Americas budovaného pro Formuli 1. A nejsou jediní! Televize Speed TV na svém webu přinesla seznam tratí, se kterými výkonný ředitel INDYCAR Randy Bernard jedná. My jej trochu rozšíříme podle spekulací, které se objevily v minulých měsících, a přineseme českým čtenářům.
Austin – Circuit of the Americas


Okruh dlouhý 3,4 míle (5,5 kilometru) navrhl nedaleko hlavního města Texasu Austinu německý konstruktér Hermann Tilke pro Formuli 1, která se zde představí letos na podzim. Majitelé dráhy už kromě F1 dokázali na rok 2013 přilákat MotoGP a australské V8 Supercars. Teď přišli také za Randym Bernardem: „Přišli za námi, abychom tam příští rok závodili. Tak to zvažujeme,“ prozradil pro Speed TV.
Okruh čeká slavnostní otevření letos. Formule 1 měla v Texasu startovat v létě, aby se cesta do USA spojila s Velkou cenou Kanady, ale čtyřicetistupňová vedra by byla takovým utrpením pro fanoušky, že závod byl přesunut na podzim k Velké ceně Brazílie. S Kanadou bude od roku 2013 spárována Velká cena Ameriky na okruhu v New Jersey.
Pro Austin by v kalendáři IndyCar bylo místo na jaře. Texas by se dočkal třetího závodu IndyCar. Stejně jako Kalifornie by hostin podnik na oválu (Dallas, Texas Motor Speedway), městském okruhu (Houston, Reliant Park) a přírodním okruhu (Austin, Circuit of the Americas). Sezóna by musela začít minimálně na začátku března, protože smlouva s Texas Motor Speedway stanoví, že 90 dní před či po závodě se nemůže poblíž konat jiný podnik IndyCar. Na Texas Motor Speedway se jede na začátku června. Houston dnes obsadil termín na začátku října. Ale podzimní termín má zabraný Formule 1.
Otázkou je, jestli by obě strany, tedy IndyCar (Randy Bernard) a Formule 1 (Bernie Ecclestone) stály o přímou konfrontaci obou sérií na stejné trati. K něčemu podobnému došlo naposledy v roce 2006, kdy montrealský okruh Gillese Villeneuvea hostil závod Champ Cars. Pro IndyCar, která ráda používá slogan „Fastest Drivers in the World“ (nejrychlejší jezdci na světě), by nevypadalo nejlépe být o alespoň 5 vteřin pomalejší, než Formule 1 (Pole position v roce 2006 v Champ Cars bral Sebastien Bourdais s časem 1:20.005. Ve Formuli 1 Fernando Alonso s časem 1:14.942). Bernie Eccestone by asi zase nerad viděl možnost, že by někteří fanoušci dali přednost IndyCar na jaře a na podzim už na jeho Formuli 1 nedorazili.
Fort Lauderdale – městský závod

Takto by měl vypadat okruh ve Ft. Lauderdale. Zdroj: Champcarfanatics 

Závod, který mohl být už letošním finále, možná uzavře příští sezónu. „Jsem optimista,“ řekl na jeho adresu Bernard Speed TV. Město patřící do aglomerace Miami s sebou nese spoustu výhod. Jezdci zde žijí, třeba Hélio Castroneves či Ryan Hunter-Reay, je to ta lepší rezidentní část aglomerace a kromě jezdců zde žije i spousta celebrit. Navrhovaný okruh v ulicích města přímo na pláži vypadal zajímavě a nabízel by možnost instalace tribun pro dostatečný počet diváků. Ale objevila se i varianta okruhu na místním letišti.
IndyCar závod v jižní Floridě potřebuje. Celá aglomerace od Miami na jihu, po Palm Beach na severu je mimořádně důležitá a ekonomicky perspektivní, jenže Ft. Lauderdale tady má konkurenci.
Palm Springs – přírodní okruh
Největší neznámá mezi potencionálními expanzemi. V Kalifornii by u města Palm Spring na jihu státu měl vznikat nový přírodní okruh, ale jeho dokončení v roce 2013 se jeví nejistě. Nepůjde tak zřejmě o novou trať v Chuckwalla Valley, protože ta již otevřena byla. „Viděl jsem jejich plány a bude to prvotřídní okruh. Byl by to skvělý přírůstek do IndyCar.“
Phoenix – Phoenix International Raceway


Mílový ovál patří mezi nejtradičnější tratě, na nichž americké formule závodily. Na nový ovál zavítal šampionát USAC poprvé v roce 1964 a až do roku 1986 zde USAC a po něm CART pořádaly dva závody ročně. Při odštěpení IRL od CART se Phoenix přiklonil k nové sérii Tonyho George. Ale návštěvnost klesala a závod byl po sezóně 2005 zrušen.
„Bryan Sperber (prezident dráhy) a já se snažíme najít datum, které by vyhovovalo oběma,“ říká Bernard. JR Hildebrand a Panther Racing letos ve Phoenixu testovali nový vůz (viz video). Mladý Američan návrat oválu velmi podporuje. Ačkoliv trať patří International Speedway Corporation, se kterou se před loňskou sezónou IndyCar rozešla, nemělo by to v případném návratu bránit, protože IndyCar a ISC se už dohodly na pořádání závodu na Auto Club Speedway.
Pocono – Pocono Raceway


Ovál připomínající triangl uprostřed pensylvánských hor je jedním z největších překvapení. CART odsud odešel v roce 1989. Trať byla obecně považována za nebezpečnou pro závody formulí. USAC a CART zde pořádaly závody na 500 mil, jednu z trojky legendárních pětistovek společně s Indianapolis a kalifornským Ontariem (dnes již neexistujícím oválem). Pocono má tři zatáčky. První vytvořenou podle dnes již neexistující Trenton Speedway, druhou podle Indianapolis Motor Speedway, třetí podle Milwaukee Mile.
„Dělají nový povrch dráhy, už mají SAFER Barrier a Brandon (Igdalsky, prezident dráhy) má velký zájem přivést IndyCar zpět,“ komentoval Bernard. Brandon Igdalsky byl hostem při závodě IndyCar v St. Petersburgu tuto neděli. Na pět set mil se určitě v Poconu nepojede, ale čtyřsetmílový závod najednou tak nereálně nevypadá.
Elkhart Lake – Road America


Podle mnohých nejlepší přírodní okruh v USA naposledy hostil závod Champ Cars v roce 2007. Mohl se vrátit už letos, ale srpnové datum kolidovalo s datem, o nějž se zajímali pořadatelé závodu v Číně a ti nakonec dostali přednost. Aby byl závod co nejúspěšnější, je žádoucí jej spárovat se závodem American LeMans Series. „Je to na mém seznamu,“ řekl Bernard.
Road America v kalendáři má konkurenci v podobě závodu na oválu v Milwaukee. Oba okruhu leží ve Wisconsinu, takže je otázkou, jak by mohly vedle sebe koexistovat.
Portland – Portland International Raceway


I tohle je docela překvapení. Z okruhů Champ Cars, které se po sloučení sérií v roce 2008 nedostaly do kalendáře, se o Portlandu mluvilo nejméně. Obecně se spíše věřilo Houstonu, Road Americe a Clevelandu. Ale okruh na pacifickém pobřeží USA má jednu obrovskou výhodu – leží daleko od ostatních tratí, na trhu, kam ještě nepronikl ani NASCAR.
Závody v Portlandu probíhaly během portlandského festivalu růží. Ten trvá 2-3 týdny a probíhá většinou v první polovině června, což je z pohledu IndyCar období, kam se další závod těžko podaří vtěsnat. „Slyšel jsem, že nový majitel s námi chce mluvit,“ naznačil Bernard.
Richmond – Richmond International Raceway

Richmond International Raceway

Třičtvrtě míle dlouhý ovál ve Virginii ležící jižně od Washingtonu, D.C. hostil devět závodů IRL/IndyCar. Ovšem závody v Richmondu v posledních letech zrovna nepatřily mezi ty, o nichž si pro atraktivitu fanoušci ještě léta vypráví. Na druhou stranu to platilo i o Iowě a ta v posledních letech aspirovala na označení nejzajímavějšího oválového závodu. „Určitě chci o Richmondu jednat,“ řekl Bernard.

Richmondu vloni vyrostla konkurence v podobě závodu v ulicích Baltimoru. Obě města patří do Mid-Atlantic Regionu. Obě jsou potencionálním cílem fanoušků žijících ve Washingtonu (ale Baltimore je mnohem blíž).
A kam dál?
Logickým cílem vzhledem k velikosti populace a ekonomice musí být Chicago. Zdejší ovál Chicagoland Speedway konstruovaný pro NASCAR a Indy Racing League bohužel produkuje přesně to, čeho by se do budoucna IndyCar chtěla vyvarovat, tedy závodění v balíku („pack racing“). Druhý ovál Chicago Motor Speedway postavený pro CART bohužel už zanikl. Škoda, na mílovém oválu se jelo jen čtyřikrát. Bernard proto zkoumá možnost uspořádat závod v ulicích města při břehu Michiganského jezera.

Surfers´ Paradise nebylo jen rájem surfařů, ale i motorsportu. 

V polovině března se znovu objevila myšlenka pořádat závod v australském Surfers´ Paradise. Nádherný městský okruh, který hostil závody CART, Champ Car a nebodovaný závod IndyCar v roce 2008, skončil, když se IndyCar a pořadatel nemohli dohodnout na vhodném datu. Bernard by závod rád spojil s podnikem v Číně, ale někdo by musel termínově ustoupit. V Číně se jede v srpnu, Surfers´ Paradise stojí o závod v říjnu.
IndyCar chybí závod v New Yorku. Proto znovu probíhají jednání s přírodním okruhem ve Watkins Glen, který hostil IndyCar v letech 2005-2010. Bohužel v posledních letech klesala návštěvnost a závod prodělával.

Zdroj: Speedtv.com & Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024
Ricciardo se loučí - 27.9.2024
Maloney zvolil elektrickou cestu - 26.9.2024
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024

Reklama