clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

GT1: Větší než malé množství adrenalinu

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 6.7.2012, 00:05

počet komentářů: 0


Na Slovensku činovníci FIA tentokráte nedopřáli závodníkům užít si plachtění za pověstným druhým vyvýšením. Nyní mohou piloti s dobrodružnou povahou naplno uspokojit své tužby na autodromu v jižní části Portugalska. Zdejší název provincie Algarve anebo letoviska Portimao byl a je synonymem odpočinku. Okruh s těmito jmény spojovaný si velmi rychle získal věhlas díky technicky obtížným úsekům vyplavující pořádnou dávku adrenalinu při jejich průjezdu.

Autódromo Internacional do Algarve byl dokončen teprve v říjnu 2008, přesto si již dokázal vybudovat pověst náročného, ale také zajímavého okruhu. První zmínky o výstavbě nového areálu se vyskytují již v roce 2002, ale nedostatek peněz byl příčinou jeho vleklého budování. Návrhu necelých pět kilometrů dlouhé dráhy se ujala architektonická kancelář Ricardo Pina Arquitectos z nedalekého města Lagos. Výsledkem je moderní okruh čerpající z odkazu slavných Spa nebo Nürburgringu, přitom splňující současné bezpečnostní požadavky. Návrháři neváhali využít nerovností terénu v krajině, kde nejnižší bod okruhu se nachází 96 metrů nad mořem, nejvyšší 127 metrů nad mořem.

Je možné zvolit až 64 variant, nejkratší s délkou 3,465 km až po nejdelší GP okruh měřící 4 692 metrů s 18 zatáčkami. Mezi další známější možnosti patří verze pro motocykly (4 658 metrů, 15 zatáček) a verze nazývaná LMS (4 648 metrů).

Poslední zmiňovaná verze byla vybrána pro závodníky za volanty gétéček, na které čeká deset pravých a sedm levých zatáček. Na okruhu se vyskytují čtyři větší stoupání (největší se sklonem 6,2 %), za jejichž vrcholem zpravidla dráha míří dolů. Největší klesání má sklon 12%! Není divu, že řadě jezdců jízda na okruhu připomíná svezení na horské dráze. Maximální šířka dráhy je 18 metrů, nejdelší rovinka měří 969 metrů. Většinu nebezpečných míst lemují asfaltové únikové zóny, místy se vyskytuje kačírek. Směr jízdy je po směru hodinových ručiček. Aby si závodníci náhodou nespletli okruh s jednou z místních atrakcí, prověřují zatáčky úroveň jejich schopností. V nejednom případě se dráha stáčí za nepřehledným vrcholem. Navíc zde dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik.

Galerie vítězů

Závodníci šampionátu FIA GT se zde objevili jednou, světové mistrovství GT1 zde bylo uspořádáno dvakrát.

Podrobnosti o vítězích jsou zobrazeny v následující tabulce. Protože obě třídy jely společně (u FIA GT), je u GT2 (N-GT) v závorce u vítěze uvedeno celkové umístění. U MS GT1 představuje posádka v kolonce QR vítěze kvalifikačního závodu, u CR jde o výsledek hlavního závodu.

 Rok  Posádka  Třída  Vůz
 2011  R.Westbrook/P.Dumbreck  QR  Nissan GT-R
 L.Luhr/M.Krumm  CR  Nissan GT-R
 2010  P.Dumbreck/M.Krumm  QR  Nissan GT-R
 A.Bertolini/M.Bartels  CR  Maserati MC12
 2009  J.Ruffier/B.Longin  GT1  Corvette Z06
 N.Cadei/A.Barbra Lopez  GT2 (7.)  Ferrari 430 GT2

Změny sestav

Současná podoba startovní listiny nevylučuje znovu neúčast obou vozů Aston Martin a samozřejmě Fordu GT s číslem 11. Nyní není uveden kolega Benjamina Lariche ve voze č. 8 týmu Exim Bank. V druhém porsche čínské stáje vystřídal Matta Hallidaye Andreas Zuber (tři podniky v týmu Valmon, na Slovensku jel s Larichem).

Ve stáji Reiter se místo Rosiny vrátí do kokpitu Peter Kox. Slovenský jezdec se jen posune o vůz vedle, když nahradí Tomáše Engeho s dočasně pozastavenou činností.

Další změny sestav budou zmíněny v článku po kvalifikačním závodě včetně případných profilů závodníků s letošní premiérou v GT1.

Časový rozvrh přenosů

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry. Čas u hlavního závodu v případě GT1 TV značí zahájení živého vysílání. Stejně jako u kanálu Sport 5 je předchozí půlhodina věnována představení a sestřihu kvalifikačního závodu.

 Událost  Den  GT1  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  9,50-11,20  -
-
 Kvalifikační závod  Sobota  14,00-15,30  14,00-15,30
14,10
 Hlavní závod  Neděle  14,30-16,30  14,30-16,30
15,10

Na prahu druhé poloviny se změnami na obzoru

Během čtvrtého víkendu světového mistrovství na Slovensku si mohli účastníci evropského mistrovství dopřát odpočinku. Nyní jsou zpět v akci jako doprovod MS.

Česká vlajka se nyní neobjeví pouze na dveřích mercedesů týmu s českou licencí, Heico Gravity-Charouz, ale také na lamborghini č. 12 týmu Leipert. Do jeho kokpitu usedne amatérský závodník Eduard Leganov.

Stejně jako kalendář světového mistrovství, byl i evropský šampionát poznamenán změnami. Rok po výletu GT3 na Slovakia Ringu se 18. -19. srpna se pachatelé vrátí místo činu. Nutno ovšem dodat, že ve značně oslabeném stavu, pole účastníku je sotva poloviční.

 Událost  Den  GT3  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  10,35-11,55  -
-
 1. závod  Sobota  17,30-19,00  17,30-19,00
17,40
 2. závod  Neděle  10,30-12,00  10,30-12,00
10,40

Užitečné odkazy

GT1 World Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde lze zjistit informace o účastnících anebo závodech. Okno se zobrazením vysílání se objevuje až po načtení stránky v čase blížícího se přenosu – není na samostatné stránce, jako v předchozích dvou letech. Před přenosem mohou být zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Archiv je umístěn na úložištích videonahrávek Daily Motion a You Tube.

Na komentátorském stanovišti provází diváky závodem Jack Nichols a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.

Přímý odkaz na spolehlivější německou verzi stránek s vysíláním Zde

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

You Tube Zde

Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů s výjimkou letošního úvodního podniku.

Daily Motion Zde

Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů. V současnosti probíhá i ukládání vybraných letošních záznamů

Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz

GT1 Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT1.

Aktualizace 5. července: doplnění informací o statusu série. Změny v kalendáři.

GT3 Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o ME GT3. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stánkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT3.

Aktualizace 5. července: změny v kalendáři.

Zdroj: Portugalsko.net, Wikipedia, GT1, GT3, FIA GT, FIA, Circuiti, AIA, Sport 5, Topocoding, LMS

Zdroj: dle popisu na konci článku, Foto: Tomáš Krejčík

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama