clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Připravte žluté vlajky, Sprint Cup míří směr Bristol

vydal: Romana Kefurtová
zveřejněno: 13.3.2013, 11:10

počet komentářů: 0


Bristol Motor Speedway, známá také jako BMS letos poprvé otevře své brány pro závod série NASCAR Sprint Cup. Po druhé tomu bude až v srpnu, kdy se na Bristol podíváme za nočního osvětlení, ale nepředbíhejme.

Okruh BMS v Tennessee má 0,533 míle, řadí se tedy mezi takzvané půl mílové okruhy. Klopení v zatáčkách měla trať původně až 36˚, ale nyní se uvádí, že je klopení vzhledem k opotřebení 24-30˚. Na rovinkách je klopení v rozmezí 4-9˚ a jsou dlouhé 650 stop čili necelých dvě stě metrů. Kapacita hlediště činí 160.000 míst. Svou velikostí se BMS řadí na čtvrtou příčku v žebříčku největších sportovních areálů v USA. V celosvětovém měřítku je to potom až příčka osmá.

Areál byl otevřen v roce 1960 jako Bristol Motor Speedway. V červenci roku 1961 se na něm odjel první závod v rámci dnešního Sprint Cupu. V roce 1978 byl okruh přejmenován na Bristol International Raceway a na podzim téhož roku se na něm odjel první noční závod. Název Bristol Motor Speedway byl obnoven v roce 1996.

Od roku 1961 se v Bristolu odjelo již sto čtyři závodů pod záštitou NASCAR (Sprint Cup). Vždy se jezdí dvakrát ročně na pět set kol, výjimkou byly závody v letech 1976 a 1977 kdy byly tři závody o sto kol zkráceny. Nejvíce startů si ke dnešnímu dni drží Terry Labonte, ten jich má připsáno celkem padesát sedm. Pokud bychom zašli k již neaktivním jezdcům, překonal by ho Richard Petty s šedesáti starty. Nejvíce ukořistěných Pole Position má Mark Martin a Cale Yarborough, celkem devět. Z vítězství na BMS se radovalo již čtyřicet různých jezdců. Nejčastěji Darrell Waltrip - dvanáctkrát. Kurt Bush, Kyle Busch nebo Jeff Gordon dokázali zvítězit pětkrát.

Prozatím, a je čemu se divit, jsme se pouze třikrát v historii dočkali GWC restartu. A to v po sobě jdoucích letech 2007 (504 kol), 2008 (rekordních 506 kol) a 2009 (503 kol).

Žen v Bristolu příliš nekroužilo, zatím to byla během své čtyřleté kariéry Janet Guthrie a současná jediná žena v jezdeckém poli Sprint Cupu - Danica Patrick.

Bristol většinou nezklame nadšence NASCAR, kteří v něm vidí jistou demolition derby a to proto, že se pravidelně a s jistotou bourá. Délka trati je jenom prvním důvodem, rovinky o dvou stech metrech, všudypřítomné klopení a jezdecké pole, které se po startu rozprostře přes polovinu oválu, prostě nevěstí nic dobrého. Vysoký počet stupňů v zatáčkách navíc způsobuje časté "swapping paint", neboli odírání barvy z boku vozů a potom už chybí jenom málo ke klasickému pojmu políbit zeď, po kterém často dojde k odmrštění vozu od lemující zdi, nebo ještě hůře, k bouračce. Ale právě to je důvod, proč je Bristol tolik oblíbená trať. Žlutými vlajkami se mává o sto šest, hodně se bourá, strká a pošťuchuje. Pod žlutou fází se standardně odkrouží třeba i sto kol. Celé dění na trati je i přes všeobecně nižší rychlost tak rychlé, že i krátká zastávka na Pit Lane pod zelenou vlajkou může jezdci způsobit dvoukolovou ztrátu. Pit strategie je tak jedním velkým a důležitým pojmem. Kdo už se nemůže dočkat, nechť nezapomíná, že startovat budeme v podvečerních hodinách v neděli 17. března.

Pro připomenutí oba dva loňské závody:

Minulý rok se v závodě Food City 500 bouralo hned na začátku závodu. Do nehody se zapletlo šest vozů. Především Kasey Kahne, Kyle Busch, Kevin Harvick a Carl Edwards. Podstatně divočejší byl druhý, noční závod. Tam se mávalo žlutou vlajkou hned třináctkrát. Mimo jiné si v záznamu můžeme připomenout slavný hod helmou, který toho večera předvedl Tony Stewart.







Showdown Saturday Night 20. března 2010
Exhibiční show nazývaná také Legends race, v níž usedli za volanty staříci a veterání z NASCAR byla naplánována na třicet pět kol. Závod, který se jel především pro charitativní účely, nedopadl vůbec dobře. Do nepěkně vypadající nehody se zapletli pánové Larry Pearson a Charlie Glotzbach. Larry Pearson (60) byl závodníkem NASCAR celých 22 let, šestnáct let jezdil v sérii Nationwide, kde nasbíral celkem patnáct vítězství. Šest let ve Sprint Cupu mu přineslo pouze třikrát dojezd v TOP 10. Charlie Glotzbach (75) jezdil ve Sprint Cupu patnáct let. Za tu doby dokázal čtyřikrát zvítězit a padesátkrát dojet v TOP 10. Jako lovec Pole Position si připsal dvanáct úlovků.

Larry Pearson se během exhibičního závodu dostal do smyku v druhé zatáčce a to zbývala do cíle pouhá čtyři kola. Pearsonův vůz se začal pomalu sunout ke spodní lemující zdi, ze zatáčky právě vyjížděl Glotzbach a v plné rychlosti narazil do levého boku vozu Pearsona. Glotzbach ačkoli zraněn, dokázal vůz opustit sám, Pearson nikoli. Byl v bezvědomí a zachránáři jej museli z auta vystříhávat skrze střechu. Na trati ihned zavlály červené vlajky. Larry Pearson byl vrtulníkem přepraven do Bristol Regional Medical Center, již během transportu se naštěstí probral. Z bouračky si odnesl četné zlomeniny a doktoři ho museli dokonce operovat. Z nemocnice byl propuštěn po dvou dnech.



Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Závod zelenáčů v Abú Zabí nebude - 6.10.2024
Lawsonovi museli prodat dům - 2.10.2024
Renault končí - 1.10.2024
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024

Reklama