clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Cirkus NASCAR se stěhuje na západ.

vydal: David Hanáček
zveřejněno: 22.3.2013, 14:20

počet komentářů: 0


Letošní sezóna má za sebou čtyři úvodní podniky - je tedy na čase představit si ten pátý. Stejně jako minulý rok i letos se během pátého víkendu přesouváme do daleké Kalifornie, kde bude na programu tentokrát 400mílová podívaná na trati Auto Club Speedway.

Ovál byl vystavěn ve druhé polovině devadesátých let minulého tisíciletí a do svého pomyslného životopisu si závodiště během let udělalo zářezy za série NASCAR Sprint Cup, Nationwide Series, Camping World Truck Series, K&N Series, CART, IZOD IndyCar Series, Firestone Indy Lights či dnes zaniklou IROC Series.

Svým tvarem nápadně připomíná historický Michigan International Speedway - jde o trať ve tvaru písmene D s délkou 2 míle. V zatáčkách na jezdce čeká úhel 14 stupňů. Rovinky se pak mohou pochlubit sklonem 11 a 3 stupně. Rozmanitost prvních pěti závodů lětošního roku je tedy opět splněna. Po Daytoně (2,5míle), Phoenixu (1míle), Las Vegas (1,5) a krátkém Bristolu (.533) tu máme dvojmílové monstrum nedaleko Los Angeles.

Do dnešních dnů se nejvyšší soutěž série NASCAR podívala do Kalifornia celkem na 15ti různých tratích. Z nich jasně vyčnívá dnes již nepouživáná či neexistující Riverside International Raceway anebo dvojník staré cihelny, tedy Ontario Motor Speedway. V závodním kalendáří se v těchto dnech pevně drží Auto Club Speedway (ACS) a Infineon Raceway.


První závod NASCAR Winston Cup na trati v Kalifornii.




Vůbec poprvé se na ACS jelo v roce 1997, což byl zároveň rok kdy se na oválu představila i většina ostatních sérií - včetně CART a Firestone Indy Lights. O dva roky později došlo na protilehlé rovince k tragické nehodě, při které zemřel velmi nadějný a v té době již úspěšný Greg Moore. Závodiště poté doznalo v rámci bezpečnosti jistých úprav. Během let byly instalovány bezpečnostní zdi SAFER, příjezdové komunikace a trávník na protilehlé straně byl vymícen úplně.

Závod série NASCAR byl původně vypsán na 250 kol (500 mil). Ačkoliv se během let diváci dočkali i tolik vytouženého druhého závodu v jedné sezóně, po roce 2005 se kurz mírně pootočil. Závodiště se začalo potýkat s nezájmem ze stran diváků, posléze i sponzorů. Sezóna 2011 už přinesla jenom jeden start během roku, zároveň na nátlak TV společností byl závod zkrácen z původních 500 na 400 mil. Loni byl závod dokonce předčasně ukončen díky nepřízni počasí - scénář, který až nápadně připomíná osud stále existujícího závodiště Texas World Speedway. Navzdory poklesu tržeb se trať nedaleko Fontány může i nadále chlubit generálním sponzorem, tedy společností Auto Club. Druhá trať, která ma karty rozdány velice podobně je shodou okolností opět trať v Kalifornii, a to Infineon Raceway nedaleko Sonomy.

Během nedělního závodu bychom měli opět počítat s týmem Joea Gibbse, tedy trio Kenseth, Busch a Hamlin. Velice rychlý bude po závodě v Bristolu i Kasey Kahne či neviditelný ale o to efektivnější Dale Earnhardt Jr. Mezi největší favority však díky statistikám patří stále Jimmie Johnson. Z aktivních jezdců drží prvenství v počtu vítězství a i dojezdů v první 5 či 10. Carl Edwards, který se po mnoha dlouhých měsících bez vítězství vrátil na výslunní díky prvenství v Arizoně, se do Kalifornie může těšit také. Průměrný dojezd 8.7 zní více než skvěle a Edwardse tak řadí na druhé místo za pětinásobného mistra.

Naopak dlouhý závod nejspíše čeká Brada Keselowskiho. I když vstupuje do tohoto víkendu jakožto leader průběžného pořadí, jeho pozice se záhy může otřast v základech. Ve Fontáně se Brad ještě nikdy neprobojoval do první desítky - následující dva závody na tratích v Martinsvillu a Texasu nevypadají z hlediska úspěchu o moc lépe. Kalifornie může nasadit týmu s číslem dvě menší ránu, která se může a nemusí o něco zvětšit i díky neomylnosti týmů Hendrick Motorsport a Joe Gibbs Racing běhěm následujícího víkendu na nejstarší trati seriálu.


Loňský závod na 400mil.

Zdroj: www.nascar.com

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024
Ricciardo se loučí - 27.9.2024
Maloney zvolil elektrickou cestu - 26.9.2024
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024

Reklama