clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Toyota Motor Corporation

vydal: David Hanáček
zveřejněno: 16.4.2013, 12:30

počet komentářů: 0


Japonská automobilka Toyota, která byla založena v roce 1933, se do světa NASCAR poprvé podívala začátkem tohoto tisíciletí. Za svého působení se motory ze země vycházejícího slunce podívaly na Victory Lane celkem v 52 případech, včetně posledního úspěchu Kyla Busche na Texas Motor Speedway.

Toyota se na cestu zvanou NASCAR vydala již v roce 2000 a to v rámci série NASCAR Goody’s Dash Series - závodní série známa častými nehodami na trati Daytona, kdy starší a hlavně lehké vozy byly příčinou častých a velmi nebezpečných nehod.


Nehoda Dannyho Bagwella v rámci NASCAR Goody’s Dash Series.


Tenkrát šlo o model Toyota Celica a první úspěch přišel o rok později, kdy se jako první na konci závodu prohnal cílem Robert Huffman, který shodou okolností dal Toyotě i první titul. Opět šlo o sérii Goody’s Dash a to v roce 2003. Toyota tedy mohla plánovat dál.

Sezóna 2004 znamenala pro Toyotu vstup do národního měřítka série NASCAR. Závody třetí soutěže (NASCAR Craftsman Truck Series, dnes NASCAR Camping World Truck Series) toho roku začaly tradičně na okruhu Daytona International Speedway. V 36 členném startovním poli bylo celkem 7 trucků značky Toyota. Mezi známější jezdce, kteří osedlali první pokus o úspěch japonské značky, patřili např. Mike Skinner, David Reutimann, Travis Kvapil či už zmíněný Robert Huffman. Třetí jmenovaný svým druhým místem v cíli dal najevo, že Toyota svůj vstup do světa NASCAR rozhodně nebere na lehkou váhu.

Travis Kvapil byl roku 2004 při síle a společně s Toddem Bodinem utrhli pro Toyota čtyři vítězství. Následující rok přinesl Toyotě dalších devět vavřínů a japonská značka tak mohla spřádat plány na vstup do druhé nejvyšší soutěže, tedy NASCAR Nationwide Series. V sezónách 2004 až 2012 se mimojiné model Toyota Thundra, v rámci závodu trucků, dostal na nejvyšší stupínek v 99 případech. V posledních sedmi letech získala Toyota celkem pět titulů, brána do Nationwide Series byla tedy otevřena.

Psal se rok 2007 a jak už bylo naznačeno, Toyota vstoupila do druholigové Nationwide Series. "Stříbro" Dava Blaneyho v Daytoně byla událost dle téměř ideálního scénáře a na základě předchozích úspěchů v rámci truck série se Toyota rozhodla chytit dvě mouchy jednou ranou. Sezóna 2007 tudíž znamenala i vstup do nejvyššího patra NASCAR, tedy do Sprint Cupu. Snaha o úspěch v lize nejrychlejších zastínila úspěchy v lize druhé a to hlavně díky jediné skutěčnosti - Toyota totiž začala sbírat důležité body i ve Sprint Cupu.

Na první vítězství si pravda pánove s třemi ovály museli počkat až do roku 2008, toho dne ale odstartovali další éru závodů NASCAR. Závody, které se vyznačují odrazem americké kultury, dostaly důležitý impulz co se vývoje týče. Nástup Toyoty byl tušen dávno před vítězstvím Kyla Busche, který v Atlantě roku 2008 přinesl Toyotě první vavřín. Série NASCAR už tenkrát prožívala porodní bolesti s vozem Car of Tomorrow. Další historické změny byly na programu velice záhy, ať už mezi ně počítáme nastolení elektronického vstřikování či nový bodový systém.




Toyota nebyla první neamerickou značkou, který kdy vyhrála závod v rámci série NASCAR. V roce 1954 byl na letišti Linden Airport ve státě New Jersey uspořádán závod, kterého se zcela vyjímečně mohli zúčastnit i značky neamerického původu. Al Keller, rodák z New Yorku, toho dne vyhrál a pod kapotou jeho vozu hřměl motor značky Jaguar. Šlo o první a nebýt Toyoty i poslední vítězství pro neamerického výrobce pohonných jednotek.

Toyota se mimojiné po více jak padesáti letech stala obecně prvním výrobcem, který vstoupil do Sprint Cupu. Majitelé okruhu Fuji Speedway přežili pád motorů Dodge a Pontiac, budoucnost je tedy rovněž zajištěná. Tým Joe Gibbs Racing patří mezi nejúspěšnější v historii NASCAR a stále sílící Michael Waltrip Racing rovněž tu a tam naznačí útok na Victory Lane (Martin Truex Jr. je jedním z nejvytrvalejších čekatelů na další vavřín).

Letos Toyota vyhrála už ve třech závodech. Nadcházející víkend se jezdci a týmy přesunou na Kansas Speedway, kde minulý rok slavil Danny Hamlin (kterého v posledním závodě skvěle zastoupil Brian Vickers).

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024
Ricciardo se loučí - 27.9.2024
Maloney zvolil elektrickou cestu - 26.9.2024
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024

Reklama