clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Grand magazín 13/2013 (12. – 31. července)

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 1.8.2013, 00:05

počet komentářů: 0


Krátce ze světa

Bentley postupně uvolňuje informace o chystaném voze třídy GT3, tentokráte u příležitosti představení na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu. K již známé skutečnosti o použití vidlicového osmiválce o objemu čtyř litrů s dvojicí turbodmychadel byl doplněn maximální výkon dosahující hodnoty 608 koní. Protože šestistupňová převodovka s řazením pádly pod volantem je umístěna vzadu, k přenosu kroutícího momentu na zadní kola je použita hřídel z uhlíkových vláken. Zavěšení je provedeno dvojicí trojúhelníkových ramen, vlastnosti podvozku však nevylepšuje elektronika. Rozložení hmotnosti je v poměru 52:48. Oproti prototypu představenému loni ve Francii bude zadní křídlo umístěno výše a také další aerodynamické díly byly přepracovány. Po testech je v plánu schválení FIA a nasazení vozidla do celé závodní sezóny poprvé v roce 2014.

Od následujícím podniku FIA GT na Slovensku by měl řady účastníků rozšířit další tým. Dvojici vozů Ferrari 458 představí stáj Race Alliance. Prozatím jsou od 23. července známa jména tří pilotů, Vitantonia Liuzziho, Mathiase Laudy a Markuse Fuxe. Na roli šéfa týmu je dle svých slov připravena herečka proslulá ze seriálu Pobřežní hlídka, Pamela Anderson.

Po informacích o úpravě nedávno představené sedmé generace modelu Corvette dle pravidel třídy GT3, byl 25. července zveřejněn časový harmonogram vývoje tohoto modelu. Stejně jako předchozí Corvette Z06 GT3 bude vyvíjet Callaway Competition z německého Leingartenu. Práce budou zahájeny na podzim, na jaře 2014 jsou plánovány testy na okruhu včetně účastí v závodech. Po završení vývoje bude následovat žádost o homologaci FIA tak, aby v roce 2015 mohli noví zákazníci absolvovat úplnou sezónou.

Ratel ve Spa provedl tradiční odhalení plánů na rok 2014.

Pátek během podniku 24 hodin ve Spa je vyhrazen výhledům šéfa SRO na nadcházející rok. Stéphane Ratel se po rozmachu v předchozích letech nyní držel zpátky. Netradičně o plánech neinformuje samotná SRO, ale novináři přítomní na konferenci.

Pilířem jeho sérií jsou vozy třídy GT3, jenž mají být nahrazovány od roku 2015 nově definovanou jednotnou třídou GT. Snahou Ratela je docílit možnosti uplatnění vyvážení výkonnosti úprav vozidel nové kategorie, čímž by v podstatě došlo ke vzniku doplňující třídy.

V případě jeho nejúspěšnějšího šampionátu, Blancpain Endurance Series je snahou pokračovat pouze s nepatrnými změnami. Kategorie gentlemanů bude vyhrazena pouze bronzovým jezdcům. Účastníci nasazující vůz pouze ve 24 hodin ve Spa anebo v závodě 1 000 kilometrů na Nürburgringu nezískají body do celkového hodnocení. Cílem je dosáhnout pravidelnější účasti i za cenu poklesu účastníků s odhady k padesáti vozům. Beze změn je níže uvedený kalendář, který by dle možností mohl být v roce 2015 doplněn o další podnik.

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  13.04.2014   Itálie  Monza
 2.  01.06.2014   Velká Británie  Silverstone
 3.  29.06.2014   Francie  Paul Ricard
 4.  27.07.2014   Belgie  24 hodin ve Spa
 5.  21.09.2014   Německo  1 000 km Nürburgring

Zatímco vytrvalostní série představuje pokračující stabilitu, ohledně FIA GT Series panují zatím dohady. Novinkou má být kategorie pro talentované jezdce (Silver Cup), která by se stala náhradou nynější třídy smíšených posádek (Pro-Am). Nutno dodat, že s touto myšlenkou byla představena FIA GT již loni, přičemž nakonec byla v profesionálně zaměřeném šampionátu povolena účast i výhradně amatérských posádek. Podoba kalendáře zatím není známa, mělo by však dojít k nahrazení jednoho až dvou menších okruhů známějšími autodromy, na nichž se mj. jezdí F1. Změna se pravděpodobně nedotkne nejnovějšího přírůstků v podobě 4,4 kilometru dlouhého okruhu v Baku, s jehož pořadateli byla podepsána tříletá smlouva.

Výsledkový servis

International GT Open (5/8), Silverstone

70´ závod

Start se obešel bez významnějších komplikací, mj. také díky asfaltovým zónám vedle dráhy. Jestliže zpočátku komisaři přimhouřili oči, brzy se u rozevlátých pilotů začaly množit upozornění na dodržování vymezeného prostoru dráhy.

Prvním potrestaným hříšníkem byl Maleev (č. 64, GTS, Ferrari, SMP), kterému byla ještě předtím věnována pozornost televizních kamer po smyku s otočením do protisměru.

Ozdobou byl naopak souboj o páté místo. Tím spíše, že se jednalo o týmové kolegy z Bhai Techu. Přestože byl Pantano rychlejší, van der Drift odolával nezvykle dlouho jeho tlaku. Útok se zdařil až na druhý pokus, po něm následně prokázal ohromující rychlost. Zvládl přitom i smýkání vozu anebo širší výjezd z Aintree.

Jeho krajan Montermini (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba) na čele jel také velmi rychle, jeho čistší styl jízdy se obešel bez efektních výstřelků. Před výměnou za Filippiho měl náskok deseti vteřin na svého hlavního soupeř Ramose. Po zkompletování zastávek se Filippi pohyboval na 4. místě se ztrátou necelých pěti vteřin na Pastorelliho (místo Ramose) navzdory o 15 vteřin prodloužené zastávce.

V závodě se málem nesvezl Talkanitsa junior (č. 1, SGT, AF Corse), protože jeho otec před výměnou nezvládl své ferrari v Becketts. Vůz narazil zádí prudce do bariéry, která jako zázrakem vůz závažněji nepoškodila.

Po zastávkách se strhl souboj o čelní místa mezi hlavními rivaly, zpočátku pouze na dálku. Vedoucího Longina těžícího ze zastávky prodloužené pouze o pět vteřin zdolal Pastorelli (+ 15 vteřin) a po chvíli i Filippi (+ 30 vteřin).

Ve zbývajících deseti kolech se Filippimu podařilo Pastorelliho takřka šestivteřinový náskok pouze snížit. Po ujetí 34 kol se tak mohli radovat v holandském týmu.

Výsledky již zahrnují penalizaci nyní deváté posádky Van der Drift/Razia. Propad z původní šesté příčky jde na vrub třicetivteřinové penalizaci za nenasazená kola po ohlášení pěti minut do startu.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
1:11:49.621
2.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba
F
+ 2.128
3.
SGT
 D.Sijthof/B.Longin   V8 Racing
C
+ 27.427
4.
SGT
 D.Cameron/M.Griffin   AF Corse
F
+ 38.374
5.
GTS
 G.Pantano/R.H.Suzuki   Bhai Tech
Mc
+ 48.013
6.
GTS
 M.Lyons/M.Beretta   AF Corse
F
+ 1:14.044
7.
GTS
 J.Laursen/J.Magnussen   Kessel Rac.
P
+ 1:15.637
8.
GTS
 Di Guida/Bleekemolen   Autorlando
P
+ 1:25.838
9.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 1:30.915
10.
GTS
 R.Mavlanov/P.Rosell   SMP Racing
F
+ 1:40.384
11.
SGT
 J.Camp/D.Werkman   V8 Racing
C
+ 1 kolo
12.
GTS
 M.Seefried/V.Kogay   Rinaldi Rac.
P
+ 1 kolo
13.
GTS
 M.Plachutta/W.Lechner   Lechner
MB
+ 1 kolo
14.
GTS
 L.Bontempelli/N.De Marco   Kessel Rac.
F
+ 1 kolo
15.
GTS
 M.Simpson/L.Tomlinson   LNT Ginetta
G55
+ 1 kolo
16.
GTS
 V.Maleev/K.Ladygin   SMP Racing
F
+ 1 kolo
17.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1 kolo
18.
SGT
 S.Balfe/J.R.Swift   Balfe MS
F
+ 1 kolo
19.
GTS
 F.Kremer/S.Earle   Kessel Rac.
F
+ 1 kolo
20.
GTS
 M.Cordoni/J.Camathias   Ombra
F
+ 1 kolo
21.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 2 kola
22.
GTS
 A.Barbra/S.Costantini   Ombra
F
+ 11 kol
23.
GTS
 M.Toril/J.Seyffarth   Seyffarth MS
MB
+ 17 kol
24.
GTS
 K.Heyer/M.Völker   Seyffarth MS
MB
+ 28 kol
25.
GTS
 F.Hamprecht/P.Kox   Leipert
L
+ 32 kol
26.
GTS
 I.Tutumlu/A.Spavone   Autorlando
P
+ 33 kol

50´ závod

Start se nakonec obešel bez potíží, mj. také proto, že Rugolo (č. 54, GTS, AF Corse) ustál při kontaktu dvou ferrari postrčení od Ladygina (č. 64, GTS, SMP).

Hůře dopadla o pár kol později kolize nejen stejného modelu, ale i týmových kolegů ze stáje Ombra. Constantini (č. 60, GTS) skončil po kontaktu s Camathiasem (č. 59, GTS) až v kačírku za zatáčkou Abbey. Jeho kolega dojel až do Luffield, kde krátce nato po jízdě únikovou zónou ukončil své působení v závodě.

Na čele si mezitím pokoušel vybudovat náskok Filippi (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba) před Griffinem (č. 21, SGT, AF Corse), ale více než dvě vteřiny se mu získat nepodařilo.

Na hlavního rivala svého kolegy Pastorelliho (č. 4, SGT, Corvette, V8 Racing) činil náskok pět vteřin, ale vzhledem ke stejnému časovému handicapu tentokrát dostačoval. Navíc se střídajícímu Ramosovi nepodařilo vypořádat s následnou závadou elektroniky, takže italské dvojici z této strany již nebezpečí nehrozilo.

Montermini střídající Filippiho se vrátil na dráhu na 4. pozici se ztrátou 37 vteřin na vedoucího Camerona (č. 21, SGT, AF Corse). Každým kolem snižoval náskok alespoň o tři vteřiny, k britskému jezdci se přiblížil pouze na dohled. Na završení vítězství by potřebovala více než jen 24 kol, díky nimž se před domácím publikem radovala dvojice Cameron/Griffin.

Za zmínku v části po výměnách stojí souboj o vedení ve třídě GTS. Smolařem zde byl pořadím propadající se Di Guida (č. 58, Porsche, Autorlando). Zatímco většina soupeřů s jeho zdoláním neměla problémy, například Hamprecht (č. 74, Lamborghini, Leipert) po neúspěšném pokusu o útok následně podlehl ve Stowe Torilovi (č. 61, Mercedes, Seyffarth)

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 D.Cameron/M.Griffin   AF Corse
F
50:54.913
2.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba Corse
F
+ 3.209
3.
SGT
 D.Sijthof/B.Longin   V8 Racing
C
+ 28.414
4.
GTS
 M.Toril/J.Seyffarth   Seyffarth MS
MB
+ 33.057
5.
GTS
 F.Hamprecht/P.Kox   Leipert
L
+ 36.444
6.
GTS
 R.Mavlanov/P.Rosell   SMP Racing
F
+ 37.886
7.
GTS
 G.Pantano/R.H.Suzuki   Bhai Tech
Mc
+ 40.277
8.
GTS
 L.Bontempelli/N.De Marco   Kessel Rac.
F
+ 41.592
9.
GTS
 Di Guida/Bleekemolen   Autorlando
P
+ 46.746
10.
GTS
 I.Tutumlu/A.Spavone   Autorlando
P
+ 48.480
11.
GTS
 M.Lyons/M.Beretta   AF Corse
F
+ 54.539
12.
GTS
 J.Laursen/J.Magnussen   Kessel Rac.
P
+ 1:07.217
13.
GTS
 M.Seefried/V.Kogay   Rinaldi Rac.
P
+ 1:11.285
14.
GTS
 V.Maleev/K.Ladygin   SMP Racing
F
+ 1:13.977
15.
SGT
 S.Balfe/J.R.Swift   Balfe MS
F
+ 1:14.108
16.
GTS
 M.Plachutta/W.Lechner   Lechner
MB
+ 1:36.888
17.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 1:42.517
18.
SGT
 J.Camp/D.Werkman   V8 Racing
C
+ 1:50.032
19.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1:57.317
20.
GTS
 F.Kremer/S.Earle   Kessel Rac.
F
+ 1:57.459
21.
GTS
 M.Simpson/L.Tomlinson   LNT Ginetta
G55
+ 2 kola
22.
GTS
 K.Heyer/M.Völker   Seyffarth MS
MB
+ 3 kola
23.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
+ 5 kol
24.
GTS
 M.Cordoni/J.Camathias   Ombra
F
+ 18 kol
25.
GTS
 A.Barbra/S.Costantini   Ombra
F
+ 18 kol
26.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 19 kol

Blancpain Endurance Series (4/5), 24 hodin ve Spa

Uplynulý víkend byl ve znamení prestižního podniku v belgických Ardenách. Letos se konal již 65. ročník závodu 24 hodin ve Spa. Řadu informací ohledně podniku naleznete v souhrnném článku (Zde), na jehož konci v sedmé kapitole naleznete obsah s odkazy na doplňující články.

Očekávané události

2. - 4. srpna - ADAC GT Masters (4/8), Nürburgring

Po dvouměsíční přestávce se znovu odehraje další dějství německého mistrovství vozů GT. Místem konání bude okruh v pohoří Eifel, kde účastníci okusí méně tradiční verzi dráhy v délce 3,6 kilometru. Na startu je očekáváno okolo 25 vozů, dva z nich sedlají čeští zástupci (Porsche č. 7 Pivoda, BMW č. 46 Matzke).

9. - 11. srpna - ADAC GT Masters (5/8), Red Bull Ring

V rychlém sledu následuje další podnik německého šampionátu. Vzhledem k poměrně příznivé poloze k České republice si můžete přečíst informace ohledně případné návštěvy na okruhu. Nyní je doplněn již i čas akce setkání s jezdci (sobota 14,15). Informace naleznete Zde.

16. - 18. srpna - FIA GT Series (4/6), Slovakiaring

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (5. – 11. července) naleznete Zde.

Profily šampionátů

FIA GT Series (Zde)

Blancpain Endurance Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: SRO, GT Sport, ADAC, Endurance-Info, Autosport Belgie, Autohebdo, Formule

Zdroj: dle popisu na konci článku, Foto: Tomáš Krejčík

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama