clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Šampionát IndyCar pokračuje v kalifornských horách

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 23.8.2013, 15:15

počet komentářů: 0


Po třech týdnech opět o víkendu zaburácí motory Honda a Chevrolet ve vozech Dallara DW-12. Sezónu IZOD IndyCar Series čeká ještě pět závodů a ten příští se jede na okruhu Sonoma Raceway poblíž sanfranciského zálivu. IndyCar na kalifornský okruh zavítá podeváté.
Za vznikem okruhu stojí dvojice lovců, Robert Marshall Jr. a Jim Coleman. Protože kromě lovu patřily mezi jejich koníčky automobilové závody, vyhlédli si na jednom z lovů místo ležící půl hodiny od San Franciska jako ideální pro nový okruh. Po ranči, na jehož pozemcích trať vznikala, jej pojmenovali Sears Point Raceway. Stavba začala v srpnu 1968 a už v prosinci se na okruhu závodilo. Následující rok okruh prodali společnosti Filmwas Corporation, ta hned v roce 1970 na okruh přilákala šampionát USAC, předchůdce dnešní IZOD IndyCar Series. Jenže Filmwas Corporation zkrachovala a okruh byl uzavřen.

Okruh ovšem zachránilo dobré kalifornské podnebí, což přilákalo závodní školu Boba Bonduranta a trať přežila nejkritičtější období své historie. Na přelomu 70. a 80. let se do Sonomy postupně začaly vracet prestižní závodní série. Největší impuls ovšem přinesl příchod NASCAR v roce 1989, když Sonoma nahradila uzavřený okruh v Riverside.

Sonoma Raceway - virtuální kolo:

Sears Point Raceway nebyla pro NASCAR zrovna ideální tratí. Třeba do boxů se vešlo jen 34. ze 43. míst, takže jezdci museli nejprve svá stání sdílet a později vozy na pozicích 35. až 43. zastavovat v druhé pit lane uvnitř 11. zatáčky. Protože mechanici obsluhující tyto vozy se nacházeli uvnitř okruhu a neměli během závodu přístup do padoku, dostala tato odloučená boxová stání přezdívku Gilligan´s Island (Gilliganův ostrov, podle známého amerického sitcomu o trosečnících).
Pitlane se konečně v roce 2002 dočkala prodloužení a nyní může pojmout všechna boxová stání. IndyCar do Sonomy zamířila o tři roky později a okruh pojmenovaný po sponzorující společnosti „Infineon Raceway“ se stal jedním z prvních tří ne-oválů, kam zamířila Tony Georgem založená série.

První závod IndCar v Sonomě vyhrál Tony Kanaan. Zajímavější byl ten následující, svého prvního vítězství v IndyCar se totiž v Sonomě dočkal Marco Andretti a stal se do té doby nejmladším vítězem závodu IndyCar (tento primát mu v roce 2008 v St. Petersburgu uzmul Graham Rahal). Před loňským závodem se okruh dočkal tří drobných úprav, které měly závody zatraktivnit. Trať vinoucí se po kalifornských kopcích s velkými výškovými převýšeními je sice atraktivní z pohledu jezdců, ale z pohledu diváků nenabízela příliš atraktivních soubojů a předjíždění. Proto se už několik let hovoří o tom, že by IndyCar mohla tento okruh opustit, ale blízkost San Franciska a díky tomu možný sponzoring společností z IT průmyslu zatím závod v kalendáři drží.

Změny platné od loňského ročníku. 

Sonoma Raceway, jak se okruh od roku 2012 jmenuje, není tratí, kde by se dařilo malým týmům. Z vítězství se radovali pouze jezdci týmu Andretti Autosport (respektive tehdy ještě Andretti Green Racing), Chip Ganassi Racing a Team Penske. Penskeho stáj ovládla poslední tři ročníky, když dvakrát zvítězil Will Power a vloni Ryan Briscoe.

Briscoe se tento víkend po zranění do kokpitu vrací, ale už u týmu Panther Racing. Jiný pilot týmu Penske - Hélio Castroneves, vítěz závodu v Sonomě z roku 2008, míří do Sonomy jako lídr šampionátu. Na druhého Dixona (v Sonomě vyhrál v roce 2007) má náskok 31 bodů. Třetí Ryan Hunter-Reay má manko 65 bodů, Marco Andretti ztrácí ještě o 11 bodů více. Středeční test ale ukázal, že své k výsledku jistě budou chtít říct i Will Power a Dario Franchitti. Oba jezdci, kteří v posledních letech bojovali o titul, totiž stále letos nemají na svém kontě jediné vítězství. A z bojů o čelní příčky nevylučujme ani Sebastiena Bourdaise. Vloni v Sonomě mířil na stupně vítězů, než jej vyřadila těžká kolize s o kolo pomalejším Newgardenem. Ve středečním testu se přitom dostal do první desítky.

Jeden pilot se tento víkend dočká svého debutu v IndyCar. Do druhého vozu týmu Sarah Fisher Hartman Racing díky spolupráci s midgetovým týmem RW Motorsports usedne německý jezdec Lucas Luhr, známý především z American Le Mans Series. Domácí závod si nenechá ujít JR Hildebrand a poprvé od Indy500 jej uvidíme v kokpitu, tentokrát ve voze stáje Barracuda Racing. Druhý závod v kariéře čeká díky týmu Dale Coyne Racing na Australana Jamese Davisona

Sonoma Raceway
Délka trati: 2,3 míle
Délka závodu: 85 kol (195,755 míle)
Loňský vítěz: Ryan Briscoe (Team Penske)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:17.2709
Rekord okruhu: Ryan Briscoe (Target Chip Ganassi Racing, 2005) – 1:16:4913 (stará konfigurace)
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 23. srpna
20:00 – 20:45 – 1. trénink
23:00 – 23:45 – 2. trénink
Sobota 24. srpna
20:00 – 20:45 – 3. trénink
23:30 – 00:40 – kvalifikace
Neděle 25. srpna
19:05 – 19:35 – warm up
22:40 – start závodu Go Pro Indy Grand Prix of Sonoma

Zdroj: Formule.cz, foto: INDYCAR/LAT USA, grafika: INDYCA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
FBI provedla razii v sídle týmu Bobbyho Rahala - 20.9.2024
Po setmění kraloval McLaren - 20.9.2024
Leclerc nejrychlejší za denního světla - 20.9.2024
Pohřbení motoru nebyl Briatoreho nápad - 18.9.2024
Sainz ani Pérez si nezasloužili tresty - 17.9.2024

Reklama