clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

600 kilometrů v horkém texaském večeru

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 6.6.2014, 14:16

počet komentářů: 0


Další týden a další velká výzva stojící před piloty Verizon IndyCar Series. Po pětisetmílovém maratonu v Indianapolisu před čtrnácti dny a dvou závodech během dvou dní na náročné a hrbolaté trati v Detroitu minulý víkend je tu Texas Motor Speedway, ovál s největším klopením a náročný závod, který se navíc jede večer. Oproti předchozím ročníkům INDYCAR a pořadatelé podnik ještě prodloužili o 50 km z 550 na rovných 600 kilometrů (372 mil/248 kol).

Závod na Texas Motor Speedway byl dlouhá léta tím druhým nejvýznamnějším v kalendáři IRL/IndyCar hned po Indianapolis 500. IRL zamířila na nově otevřený ovál už v červnu 1997 a fanoušci se hned dočkali velké show, hlavně po závodě, mimochodem prvním odjetém pod umělým osvětlením, kdy vinou poruchy skórovacího zařízení byl vítězem špatně vyhlášen Billy Boat z týmu A.J. Foyta. Arie Luyendyk se oprávněně zlobil, protože ve skutečnosti závod vyhrál on, přišel si to s Boatem vyřídit a domácí miláček Foyt jej v boxech napadl. Ačkoliv hned v neděli po závodě dostal Holanďan náhradní trofej pro vítěze, než mu Foyt vydal originál, uběhlo několik let.

Rvačka v boxech po závodě v roce 1997:

IRL se v Texasu těšila takovému diváckému zájmu, že si za to fanoušci ve státě proslaveném těžbou ropy a chováním dobytka zasloužili dvě návštěvy IRL/IndyCar během sezóny. Vedle červnového závodu se v kalendáři už v roce 1998 objevil závod na přelomu září a října a vydržel v něm až do roku 2004. V drtivé většině případů sloužil jako finále sezóny IRL/IndyCar.

Konkurenční CART to v Texasu zkusil v roce 2001. Měla to být přehlídka dominance turbomotorů CART nad atmosférickými motory v IRL. A turbomotory skutečně dominovaly, až moc. Zatímco v následném červnovém závodě IRL dosáhl Mark Dismore na pole position s časem 24.305 a oficiální rekord držel v rukou z kvalifikace na závod v roce 1998 Tony Stewart za čas 24.059 (224.448 mil v hodině nebo 361,214 km v hodině), v tréninku před sobotní kvalifikací zajel Paul Tracy čas 22.542, vyjádřeno v rychlostech: 236.678 mph (380.896 km/h).

Klopení přes 24 ° v zatáčkách způsobovalo, že jezdci byli po většinu kola vystaveni přetížení přes 5 G, a jezdci měli problém vůbec udržet vědomí. V neděli musel být závod odložen, respektive úplně zrušen a Texas Motor Speedway vysoudila na CART sumu pohybující se někde v rozmezí 5 až 7 milionů dolarů.

IRL/IndyCar v Texasu zůstala, ale i ona v posledních letech čelí dilematu, co s Texasem. V roce 2011 se pokusila zvýšit atraktivitu podniku tím, že závod rozdělila na dva kratší. Neukázalo se to jako dobrý nápad a hned v dalším roce se opět jel jeden závod na 228 kol. Nicméně i ten byl v ohrožení, protože po smrti Dana Wheldona a následném zrušení závodů na podobném oválu v Las Vegas měli jezdci obavu, jestli je Texas Motor Speedway bezpečná. Nové vozy DW-12 ale ukázaly, že i na ovál s velkým klopením patří a zmizel tzv. pack rating, tedy závodění kolo na kolo připomínající spíš zácpu na dálnici než motorsport. Jenže to příliš nekvitovali návštěvníci podniku a loňský závod, navíc mnohými označovaný za nejnudnější závod IndyCar na Texas Motor Speedway, se dočkal velmi špatné návštěvnosti. Uvidíme, jak bude z hlediska zájmu diváků vypadat letošní podnik.

Texas Motor Speedway – virtuální kolo:

Texaský závod přináší několik zajímavých příběhů. Will Power se vrací na místo, kde se dočkal svého prvního oválového vítězství. Navíc Texas považuje za svůj domácí závod, neboť nedaleko okruhu se narodila a své dětství strávila jeho manželka Elizabeth. Power po vítězství a druhém místu v Detroitu přijíždí do Texasu jako lídr šampionátu. Ale jeho stájový kolega Hélio Castroneves předvádí poslední dva týdny skvělou formu. V Indianapolisu byl těsně druhý, v Detroitu předváděl dominantní výkony, jeden závod vyhrál a ve druhém jej o vítězství připravila především horší strategie. V Texasu je se čtyřmi vítězstvími nejúspěšnějším jezdcem a obhajuje i loňské vítězství. Pro tento víkend se mimochodem převlékne do modrobílých barev společnosti AAA.

Texas je i domácím závodem pro sponzora Ryana Briscoea, společnost NTT Data. Briscoeův stájový kolega Tony Kanaan nám v sobotu večer předvede další alternativní zbarvení. Po černém schématu baterií Energizer, nasazeném v Detroitu, se tentokrát oblékne do „pěti odstínů šedi“. Jeho šedý monopost sponzoruje kosmetika Suave.

Sebastien Bourdais se vrací do barev, s nimiž startoval v Indy500. Po oranžovém voze v Detroitu tentokrát Simon Pagenaud přesedlá do bílého vozu sponzorovaného ropnou společností Lucas Oil. A nesmíme zapomenout, že se do vozu vrací Ed Carpenter.

Texas je samozřejmě domácím závodem pro tým A.J. Foyta, byť skutečně domácí podnik přijde až na konci měsíce, kdy IndyCar zavítá do Foytova rodiště – Houstonu.

Texas Motor Speedway
Délka trati: 1,5 míle
Délka závodu: 248 kol (372 mil/600 km)
Klopení zatáček: 24°
Loňský vítěz: Hélio Castroneves (Team Penske)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) –
0:47.7960
Rekord okruhu: Gil de Ferran, Team Penske, 2003 – 00:23.5031

Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 6. června
17:00 – 18:15 – 1. trénink
21:00 – 22:30 – Kvalifikace
Sobota 7. června
1:45 – 2:15 – 2. trénink
Neděle 8. června
2:50 – Start závodu Firestone 600

Zdroj: formule.cz, foto: INDYCAR/LAT USA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024
Ricciardo se loučí - 27.9.2024
Maloney zvolil elektrickou cestu - 26.9.2024
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024

Reklama