Lotterer, Fässler a Treluyer vyhráli pro Audi 24h v Le Mans |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Němec Andre Lotterer, Švýcar Marcel Faessler a domácí Benoit Treluyer jsou vítězi 83. vydání francouzského klasika v Le Mans. Jejich naftový hybrid Audi R18 porazil v napínavém závodě silnou konkurenci Toyoty a Porsche. Jan Charouz skončil na výborném osmém místě. Le Mans, to není jen samotný 24hodinový maraton. Víkend na trati začíná již ve středu volným tréninkem a ten brzy ukázal, jak rychlé a nebezpečné dokáží moderní projektily LMP1 být: v rychlých zatáčkách Porsche ztratil tovární jezdec Audi, Loic Duval vládu nad vozem a vletěl do hrazení. Jeho R18 byl těžce zničen, přemet mu oholil kola a dokonce i střechu. Francouz vyvázl bez vážných zranění, do závodu ovšem nemohl nastoupit – nahradil jej Marc Gene. O postavení na startu rozhodly tři kvalifikační sessions ve středu, ve čtvrtek a v pátek večer. Pořadatel byl Loicovou nehodou a i smrtelným karambolem z minulého roku patřičně varován: nejmenší ukouznutí a závady na trati vedly k častým neutralizacím, či dokonce přerušením kvalifikačních jízd. Pro světovou PR tak důležitou pole-position chtěla očividně nejvíce značka Toyota. V pátek v noci se o ni postaral bývalý pilot Williamsu-F1, Kazuki Nakajima. Stal se tak prvním Japoncem, kterému se to v Le Mans podařilo. Současně demonstroval pokrok vývoje a možnosti technického zbrojení velkých automobilek: TS40-Hybrid má o 25 procent nižší spotřebu, než vozy minulé sezony, přesto byl nejrychlejší čas posádky Nakajima/Wurz/Sarrazin o 0,557 sekundy rychlejší, než pole-position roku 2013. Konkurence od Porsche ovšem nebyla daleko za Japonci. Také 919-Hybrid Dumase, Janiho a Lieba zůstal pod nejlepším časem minulé sezony a postavil se do první startovní řady. Následovaly druhá Toyota TS40 (Davidson/Lapierre/Buemi), druhý Porsche 919 (Bernhard/Webber/Hartley) a tři vozy Audi R18 e-tron posádek Albuquerque/Bonanomi/Jarvis, Faessler/Lotterer/Treluyer a Di Grassi/Gene/Kristensen. Nejlepší ze soukromých vozů třídy LMP1, švýcarský Rebellion Prosta, Heidfelda a Becheho ztrácel na pole-position téměř osm sekund. Z českého hlediska zajímavou třídu LMP2 ovládli v kvalifikaci Gommendy/Thiriet/Badey na překvapivě rychlém novém Ligieru-Nissan JS P2. Jan C arouz a jeho kolegové René Rast a Vincent Capillaire zajeli 20. čas celkově a 11. čas třídy LMP2. Charouzovy pochybnosti o konkurenceschopnosti pneumatik Michelin (rychlejší konkurence spoléhala kompletně na Dunlop) se tedy bohužel potvrdily. Již v pátek tedy bylo jasné, že cesta na vytoužený stupínek vítězů bude pro jejich Loeb-Oreca-Nissan 03R velmi obtížná. Wurz a spol. Udávají tón i v závodě. Také začátek 83. vydání „24 heures du Mans“ běžel plně dle skriptu značky Toyota: zkušený Rakušan Alex Wurz se ujal startujíc z pole-position s přehledem vedení před porschem Neela Janiho, sesterskou toyotou Nicolase Lapierra, druhým porsche Timo Bernharda a nejrychlejším audi s Andre Lottererem v kokpitu. První stint týmu Sebastiena Loeba převzal Němec René Rast a z prvního kola se vrátil na 19. pozici. Dvojnásobný vítěz Le Mans, Wurz poté spolehlivě zvyšoval svůj náskok a po první hodině vedl 35 sekund před Lottererem. To byl první Porsche 919 již „z kola ven“: Neel Jani musel do boxů kvůli přerušenému vedení paliva a propadl se na zadní pozice. Rast se s charouzovým vozem viditelně spřátelil a postoupil až na 6. pozici třídy LMP2, když uklouznutí do štěrku stálo všechen vybojovaný čas: „Pod auto se mi dostal pylón značení trati a nemohl jsem řídit,“ vysvětloval Rast. Krátká, ale vydatná přeháňka se po 90 minutách postarala o další výpadky mezi vozy LMP1: na začátku rovinky Hunaudiéres se při předjíždění pomalejšího Ferrari-GT Sama Birda střetli Bonanomi a Lapierre. Pro třetí Audi R18 závod na místě skončil, Francouz dovlekl zle polámanou toyotu k velké opravě do boxů. Černá noc pro Toyotu Po šesti hodinách, tedy po čtvrtině závodu, držel Jan Charouz slibné 12. místo, osm kol za dominující toytou Nakajimy, Wurze a Sarrazina. Ve třídě LMP2 to pro Čecha znamenalo sedmé místo a vidina pódia znovu nabrala reálnou podobu. Zdánlivě neporazitelný japonsko-německý vůz s číslem 7 na špičce následovali za soumraku s uctivým odstupem 50 sekund Treluyer (audi) a Hartley (porsche). Noc měla ovšem mít pro Japonce černější dopad, než jejich nejhorší sen. V jasně vedoucím voze byl za rozbřesku Nakajima, když se začal škvařit jeden z komponentů elektriky. Závada byla tak vážná, že se nedala odstranit a nejrychlejší vůz pole byl ze závodu! Letěly si teď audiny číslo 2 a 1 pro jisté vítězství? Audi nebo dokonce Porsche..? Ani naftové vozy Audi R18 nepřestály útrapy honičky bez následků: problém s dmychadlem a jeho následující výměnu si musel prodělat nejdříve vůz číslo 2. Ne, Tom Kristensen následně nepádil směrem desátého triumfu v Sarthe – také jednička musela v neděli ráno pro nové dmychadlo. První pozice tak připadla debutujícímu Porsche 919 Marka Webbera s oběma R18 v zádech. Australanův vůz ale také nevydržel: ve 22. hodině se mu rozbil benzínový motor a odstoupil. Technické problémy soupeřů hrály do karet týmům, které dokázaly připravit spolehlivý vůz. Jedním z nich byl i Oreca-Nissan Loeb Racingu: Charouz byl k polednímu poprvé mezi nejlepší desítkou. Audi potřinácté! Zkušený tým Reinholda Joesta si v závěru nenechal dárečky konkurence ujít. Rychlý Andre Lotterer a jeho kolegové Marcel Faessler s Benoitem Treluyerem během závěrečných hodin nezachybovali a dojeli si pro velké vítězství. Dvojitý triumf pro Audi doplnila posádka Kristensen/di Grassi/Gene s odstupem tří kol na druhém místě. Zklamaní třetí dojeli Davidson, Lapierre a Buemi – kdo ví, jak by závod dopadl, nebýt jejich nehody v úvodu. Soukromý Rebellion Prosta/Heidfelda/Becheho skončil na výborném 4. místě a díky selhání tolika vozů LMP1 skončil nejlepší prototyp LMP2 Dolana, Thicknella a Turveye již na pátém místě. S výborným výsledkem se domů vrací i Jan Charouz: ve třídě LMP2 sice dojel těsně mimo plánovaný stupeň vítězů, celkové osmé místo je ovšem velmi uspokojivým výsledkem. Neklasifikováni: Audi R18 e-tron Quattro posádky Lotterer/Faessler/Treluyer se zapsal do dějin sportu.
Sehraná posádka vítězného vozu při výměně jezdců.
Nakajimova noční pole-position a dlouhé vedení nepomohly: Toyota č.7 nedojela.
Zdroj: formule.cz, Foto: Roman Klemm Komentáře ke článku
|
Reklama