clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Grand magazín 14/2014 (3. – 17. července)

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 18.7.2014, 00:05

počet komentářů: 0


Krátce ze světa

Šampionát krátkých závodů společnosti SRO se možná příští rok zastaví v Brazílii. Dle zprávy z 10. července usiluje o zařazení do kalendáře BSS Antonio Hermann, který v šampionátu vede brazilský tým s vozy bmw. Místem jihoamerického podniku by se mohl stát zrekonstruovaný okruh Goiania, jenž by byl zařazen na začátku anebo naopak na konci sezony. Výlet za oceán může podpořit zajištění prostředků pořadateli pro bezplatnou leteckou přepravu pro účastníky. Což může napomoci schválení týmy na rozdíl od nedávno zamítnutého vyrovnání počtu závodu na šest v každém ze šampionátu SRO.

V příštím roce může rozšířit řady zájemců v BGTS další stáj. Tým Comtec z Velké Británie 10. července testoval na okruhu Brands Hatch vůz Nissan GT-R. Zvěsti naznačují účast s profesionální posádkou v sérii krátkých závodů BSS i vytrvalostní BES.

Zmrtvýchvstání GT3

Oblíbenou kategorii gétéček účinkujících v závodech od roku 2006 mělo sprovodit ze světa rozhodnutí FIA a ACO z října 2012. Záměrem bylo vytvořit od roku 2016 jedinou kategorii, jenž by převzala z GTE přísnější vymezení konstrukčních možností za ceny levnějších vozů GT3.

Následný pokles poptávky se dramaticky projevil především u evropských zákazníků, takže i přes zájem v Asii a Severní Americe se prodeje propadly na polovinu. Průvodním jevem byl pokles zájmu výrobců s rozšířením nabídky.

Navzdory necelým třem rokům prodeje novějšího typu 991 se Porsche spokojilo pouze s modernizacemi vozu na základech letitého modelu 997. Projekt společnosti Callaway na vytvoření GT3 na základech loni představené verze C7 byl zastaven a plány na přestavbu dalších vozidel (Viper, Maserati) zůstaly jen na papíře.

První trhlinu v plánech činovníků značily úvahy z loňského září o vzniku dvou tříd, byť s jednotným základem. K plánovanému předložení návrhu ke schválení hotových předpisů na zasedání Světové rady FIA v červnu letošního roku nedošlo. Důvodem byly spory výrobců a FIA v otázce technologie úprav výkonnosti motoru.

Donedávna ospalý trh s vozy GT3 se začíná znovu probouzet k životu, s čímž souvisí také vábení na připravované modely. V případě uvedení na trh již od následující sezony bude rozhodujícím termínem letošní září. Na okruhu Michelinu v Ladoux proběhnou požadované testy pro schválení nových modelů.

Hotovo mají u McLarenu, kde představili nový typ 650S. Nutno ovšem dodat, že se spíše jedná o přepracovaný stávající model MP4-12C.

Očekáván je výsledek v lednu pozastaveného projektu Corvette C7 připravovaného společností Callaway.

Nedávno představený Huracán může být další novinkou, byť i italský úpravce Squadra Corse přiznal váhání v době jednání o nových pravidlech. Uvedením toužebně očekávané novinky však neskončí životní cyklus letitého Gallarda. Hans Reiter bude i nadále upravovat již nevyráběný model, pro nějž chystá další vylepšení.

Audi svou druhou generaci R8 již zkoušelo na dráze v italské Monze. V době, kdy stále probíhala jednání o podobě nových GT, předpokládal Dr. Ulrich nasazení až v roce 2016. Není však vyloučeno, že se nové Audi objeví již v příští sezoně.

V případě BMW se životní cyklus typu Z4 pomalu chýlí ke konci. Zmínky o nástupci naznačují základ v modelu M4 s předpokládaným datem uvedení v roce 2016. Pozadu nezůstane ani stuttgartský rival, respektive AMG s modelem GT. Teprve na podzim plánované představení silničního modelu nebrání vývoji okruhového speciálu.

Porsche i nadále přešlapuje na místě s uvedením GT3 na základech typu 991, přestože varianty pro GTE i pohárové závody jsou již hotové. Lexus v Ženevě představil studii na základech modelu RC-F, nicméně japonský výrobce předpokládá případné uvedení vozu až v roce 2016.

Oblíbená kategorie, kterou chtěli činovníci sprovodit ze světa, se má znovu čile k světu.

Výsledkový servis

Blancpain Sprint (3/7); BGTS (6/12), Zandvoort

Na okruhu Zandvoort se po takřka dvouměsíční přestávce odehrálo další dějství série krátkých závodů společnosti SRO. Na osádky dvou desítek vozů (15 v hlavní třídě, 2 se smíšenými posádkami a 3 sestavené z mladých talentů) si klima autodromu v blízkosti Severního moře přichystalo záludné podmínky.

V kvalifikačním závodě zaskočil piloty déšť pět minut před začátkem povinných zastávek. Náročné podmínky přispěly k četným výměnám pozic, stejně jako ke kolizi Salaquardy s Rosinou. Po výměnách předvedl výborný výkon Proczyk, který dokázal uhájit svoji vedoucí pozici před nebezpečným Götzem. Více o kvalifikačním závodě naleznete Zde.

Počasí si zahrávalo se zbývajícími účastníky i v neděli. Déšť snášející se z oblohy v době probíhajících výměn však nebyl tentokráte tak vydatný. Obouvání pneumatik na mokrou dráhu se tak vymstilo i těm, kteří jej provedli během plánované zastávky. Nakonec se z vítězství radovala posádka Rast/Ide. Další informace o hlavním klání naleznete Zde.

Salaquarda v nedělním závodě neúčinkoval, tiskovou zprávu s popisem a následky sobotního incidentu naleznete Zde.

International GT Open (4/8), Hungaroring

V Maďarsku soupeřilo pouze pět stálých účastníků třídy Super GT a deset posádek v GTS. Jediným novým účastníkem byl tým Easy Race, který doplnil řady kategorie GTS s vozem Ferrari.

70´´ závod

Neustále řídnoucí pole mistrovství španělských pořadatelů se dokázalo proplést prvními koly bez větších ztrát navzdory menším šťouchancům a výjezdům mimo dráhu. Vedení si uzmul Montermini (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari), který před první zatáčkou zdolal Mavlanova (č. 60, SGT, SMP Racing, Ferrari). Do své notně prodloužené zastávky (+ 45 vteřin) si nastřádal osm vteřin náskoku.

Po vystřídání se sjela skupina soupeřů bojujících ve třídě. Třetí Pastorelli (č. 2, SGT, V8 Racing, Corvette) odolával tlaku Zampieriho (č. 60, SGT, SMP Racing, Ferrari), který zároveň musel dávat pozor na Souleta (č. 6, SGT, Selleslagh, Corvette). Belgičana sice v 31. kole neuhlídal, ale Souletovi se později na konci rovinky uvolnil jeden ze zámků kapoty. Soulet brzy vůz odstavil.

Jiný ze soubojů v hloubi pole a mezi trojicí ferrari ve třídě GTS skončil kuriózně. Ve druhé zatáčce Castellacci (č. 53, AF Corse) lehce postrčil Aicarta (č. 53, SMP Racing). Španělský jezdec se roztočil a spolu s ním i před ním jedoucí Rugolo (č. 55, AF Corse).

Vítězná posádka urazila na maďarském okruhu 39 kol.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
GTS
 A.Barba/A.Sicart   Ombra
F
1:11:34.760
2.
GTS
 P.Ruberti/G.Roda   AF Corse
F
+ 1.642
3.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C2
+ 23.578
4.
SGT
 R.Mavlanov/D.Zampieri   SMP Racing
F
+ 24.283
5.
SGT
 A.Montermini/N.Schirò   Villorba
F
+ 27.525
6.
GTS
 D.Retera/D.Keilwitz   V8 Racing
C
+ 36.427
7.
GTS
 M.Plachutta/T.Jäger   Lechner
MB
+ 36.805
8.
GTS
 C.Campanico/A.Patel   Novadriver
A
+ 45.686
9.
GTS
 J.Camathias/M.Beretta   Autorlando
P
+ 1:00.340
10.
GTS
 T.Flohr/F.Castellacci   AF Corse
F
+ 1:07.709
11.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1:08.354
12.
GTS
 M.Griffin/D.Cameron   AF Corse
F
+ 1:13.095
13.
GTS
 V.Maleev/J.M.P.Aicart   SMP Racing
F
+ 1:19.094
14.
SGT
 A.Hamilton/D.Sijthoff   V8 Racing
C2
+ 1:37.659
15.
GTS
 A.Dromedari/F.Mancini   Easy Race
F
+ 1 kolo
16.
SGT
 I.Tutumlu/M.Soulet   Selleslagh
C2
+ 4 kola

60´´ závod

Navzdory malému počtu účastníků nebyla na dráze nouze o drobné šťouchance, které se však obešly bez odpadlíků. Do vedení se čistě propracoval Zampieri (č. 60, SGT, SMP Racing, Ferrari), který překonal v kvalifikaci nejrychlejšího Pastorelliho (č. 2, SGT, V8 Racing, Corvette).

Magnetem na drobné potyčky se stal Jäger (č. 70, GTS, Lechner, Mercedes), který však na jeden z lehkých kontaktů nakonec doplatil. Náraz do levé části Rugolova ferrari (č. 55, GTS, AF Corse) jej nasměroval do bariéry u čtvrté zatáčky. Po bočním střetu se zdí obloženou pneumatikami se poté pouze odploužil do boxů.

Kolize měla následek i pro Rugola a jeho střídajícího kolegu. Výměna jezdců musela proběhnout netradičně přes místo spolujezdce kvůli poškození dveří u řidiče.

Rušno bylo i po zastávkách, obzvláště ve chvíli, kdy se na dráze potkalo hned šest vozů Ferrari v boji o pátou pozici. Své zkušenosti při proplétání klubkem soupeřů zde uplatnil Montermini (č. 1, SGT, Villorba) snažící se smazat nadstandardně prodlouženou zastávku (o 55 vteřin)

Patřil mezi ně i Mavlanov (č. 60, SGT, SMP Racing, Ferrari), který později bránil svoji pozici o něco úspěšněji. I když se Barba (č. 63, GTS, Ombra, Ferrari) a Griffin (č. 54, GTS, AF Corse, Ferrari) dokázali přes ruského pilota propracovat, trvalo jim to déle než Monterminimu.

Ke změně došlo i na čele, když se dvě minuty před koncem probojoval do vedení Ramos, který se po ujetí 33 kol mohl radovat z další výhry.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C2
1:01:10.340
2.
SGT
 I.Tutumlu/M.Soulet   Selleslagh
C2
+ 3.473
3.
SGT
 A.Montermini/N.Schirò   Villorba
F
+ 10.642
4.
GTS
 V.Maleev/J.M.P.Aicart   SMP Racing
F
+ 15.801
5.
GTS
 A.Barba/A.Sicart   Ombra
F
+ 23.906
6.
GTS
 M.Griffin/D.Cameron   AF Corse
F
+ 31.645
7.
SGT
 R.Mavlanov/D.Zampieri   SMP Racing
F
+ 36.080
8.
GTS
 P.Ruberti/G.Roda   AF Corse
F
+ 36.207
9.
GTS
 T.Flohr/F.Castellacci   AF Corse
F
+ 36.544
10.
GTS
 C.Campanico/A.Patel   Novadriver
A
+ 38.329
11.
SGT
 A.Hamilton/D.Sijthoff   V8 Racing
C2
+ 44.432
12.
GTS
 A.Dromedari/F.Mancini   Easy Race
F
+ 56.606
13.
GTS
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 14 kol
14.
GTS
 J.Camathias/M.Beretta   Autorlando
P
+ 17 kol
15.
GTS
 D.Retera/D.Keilwitz   V8 Racing
C
+ 17 kol
16.
GTS
 M.Plachutta/T.Jäger   Lechner
MB
+ 21 kol

Očekávané události

18. – 20. července - International GT Open (5/8), Silverstone

Série se závodem v ostrovním království přehoupne do své druhé poloviny. Šest posádek je přihlášeno v kategorii SGT, dvanáct v GTS.

Dle počtu účastníků nelze vypozorovat několik zajímavých změn. Hamilton bude i nadále pilotovat vůz Corvette C6, ale ve stáji SRT. Zde vystrnadil Souleta, který se posadí do uvolněného kokpitu ve voze č. 4 týmu V8 Racing.

Ke stálým účastníkům v prestižnější třídě se přidá domácí tým TF Sport. Aston Martin Vantage GT3 bude pilotovat dvojice Turner/Fanin.

Přestože v Silverstone nasadí AF Corse pouze dva vozy, druhou účastí týmu Ebimotors (Porsche) a dalším domácím zástupcem v podobě Ginetty (Simpson/Neil) bude v poli stejný počet GTS jako v Maďarsku. Ve startovní listině se nachází ještě španělský BJ Team s exotickým Moslerem, ale bez jezdeckého složení.

Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde případně Zde). Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  GT Sport  Start
 70´ závod  Sobota  15,45-17,25
15,55
 60´ závod  Neděle  13,15-14,45
13,25

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

21. července - Formule.cz: představení závodu24 hodin ve Spa.

Před zahájením 66. ročníku slavného závodu naleznete souhrn důležitých informací o tomto podniku.

23. – 27. července - Blancpain Endurance (4/5); BGTS (7/12), 24 hodin ve Spa

8. – 10. srpna - ADAC GT Masters (5/8), Slovakiaring

22. – 24. srpna - Blancpain Sprint Series (4/7); BGTS (8/12), Slovakiaring

29. – 31. srpna - ADAC GT Masters (6/8), Nürburgring

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (26. června – 2. července) naleznete Zde.

Profily šampionátů

Blancpain Endurance Series (Zde)

Blancpain Sprint Series (Zde)

Blancpain GT Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: SRO, GT Sport, Speedweek, Autosport, Sportscar 365, Formule

Zdroj: dle popisu na konci článku, Foto: Martin Straka, Týdeník Sedmička

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Grand magazín 3/2017 (19. února – 8. března) - 9.3.2017
Grand magazín 14/2015 (17. července – 12. srpna) - 13.8.2015
Grand magazín 6/2015 (22. – 31. března) - 1.4.2015
Grand magazín 23/2013 (7. – 20. listopadu) - 21.11.2013

Reklama