clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

ChampCar - základní technické parametry monopostů

vydal: Zdenda Balcar
zveřejněno: 20.10.2004, 18:30

počet komentářů: 0


Premiéra Jarka Janiše v zámořské sérii ChampCar se blíží, pojďme si tedy představit základní technické parametry závodního monopostu, do kterého český jezdec na okruhu Surfers Paradise usedne.

Vozy ChampCar pohání osmiválcové motory  o objemu 2650 ccm, o plnění se stará turbodmychadlo, jehož tlak omezuje tzv. pop-off ventil. Název pop-off ventil, volně přeloženo bouchací ventil, se používá proto, že sepnutí ventilu při překročení povoleného tlaku provází zvuková rána. Jako palivo se stejně jako v IRL používá metanol a výkon motoru přesahuje 750 koní. O přenos této síly na vozovku se stará sekvenční sedmirychlostní převodovka.

Minimální hmotnost vozu činí 710 kg. Vůz při těchto parametrech zrychlí z nuly na 100 km/h za 2,2 sekundy. Přítlak vozu zajišťují nejen křídla, ale také přísavný efekt  vytvářený  “tunely“ na hranách spodku vozu. V sérii je dominantním dodavatelem šasi Lola, pouze dva jezdci používají Reynard. Motory dodává Ford-Cosworth a pneumatiky Bridgestone.

Zajímavostí je, že počet pneumatik na víkend se liší podle trati, pro Surfers Paradise má každý jezdec k dispozici osm sad pneumatik pro suchou trať, které může využít dle svého uvážení v průběhu celého závodního víkendu. Pro mokrou trať jsou přiděleny pro každý vůz čtyři sady mokrých pneumatik a k tomu je třeba připočíst další sadu či dvě, které jsou namontovány při přepravě vozu, tady záleží na tom, zda má tým i náhradní vůz.

Na rozdíl od F1 nebo IRL se nepoužívá systém, kdy má každý jezdec k dispozici jediné letmé kolo, ale jedou se dvě klasické kvalifikace. Jedna je na pořadu v pátek, druhá pak v sobotu, jezdcům se počítá lepší čas.

Zdroj: BPA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Champ Car bude jezdit do Evropy minimálně do roku 2011 - 16.5.2007
Návrat Champ Car do Evropy potvrzen - 16.1.2007
Startovní pole v Champ Car se rozšíří - 3.9.2006
Sebastien Bourdais má s přehledem pole - 26.8.2006
Bourdais si zajistil postavení v první řadě - 26.8.2006

Reklama