Porsche triumfuje v Le Mans |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Nezkušená třetí posádka Porsche v sestavě Hulkenberg, Bamber a Tandy překvapuje, vyhrála velký klasický závod ve Francii. Pro hlavní protagonisty Audi, Porsche, Toyota a Nissan je úspěch v Le Mans jistě důležitější, než všechny ostatní závody sezony dohromady a podle toho celou svou přípravu soustředily především na tento podnik v polovině července. Audi přijelo do Francie obhajovat vítězství z minulého roku se třemi vozy R18 e-tron posádek Faessler/Lotterer/Treluyer (č. 7), di Frassi/Duval/Jarvis (č. 8) a Albuquerque/Rast/Bonanomi (č. 9). Značka Toyota měla koncem minulé sezony jednoznačně nejrychlejší vůz, po zlatém poháru v Le Mans ale zatím natahovala ruce marně. To se mělo letos změnit díky dvěma modifikovaným vozům TS040 pro posádky Davidson/Buemi/Nakajima (č. 1) a Wurz/Sarrazin/Conway (č. 2). Na neuvěřitelný rekord vítězství v sedmdesátých a osmdesátých letech se v Le Mans může poohlénout Porsche a tým z Zuffenhausenu chtěl letos přidat další úspěch. O ten se měly postarat tři rozdílně nalakované typy 919 s jezdci Bernhard/Webber/Hartley (č. 17), Dumas/Jani/Lieb (č. 18) a Hülkenberg/Bamber/Tandy (č. 19). Zatímco bylo po dvou letošních šestihodinovkách v Silverstone a Spa rozvržení sil mezi těmito výrobci relativně jasné (Porsche bylo rychlé, na celý závod ale dvakrát podlehlo spolehlivým Audi, zatímco Toyota svou převahu sezony 2014 zcela ztratila), nevědělo se o čtvrtém továrním týmu, Nissan, příliš. Jen to, že Japonci po problémech při předsezonních testech rozhodli veřejně nastoupit poprvé až právě v Le Mans. Nejrychlejší prototypem třídy LMP2 byl v kvalifikaci Oreca Nissan týmu KCMG (Minassian/Howson/Bradley), mezi vozy GT se prosadil Aston Martin posádky Stanaway/Rees/Macdowall. Jedinou obětí kvalifikace se stal tovární Chevrolet Corvette zkušeného Jana Magnussena. Dán vletěl za vysoké rychlosti kvůli zaseklému akcelerátoru do svodidel a vůz nebyl do startu k opravení. Souboj obou německých výrobců poté ovládl závod. Po šesti hodinách, tedy po čtvrtině maratonu, držel červený Porsche 919 č. 17 první místo, sedmička a devítka z Ingolstadtu jej ovšem následovaly v příštích deseti sekundách. Zbývající dva Porsche se nacházely ve stejném kole, zatímco obě Toyoty stále zjevněji ztrácely naději na úspěch z dohledu - o trapném vystoupení vozů Nissan, které nedokázaly za sebou udržet ani vozy LMP2 ani nemluvě. V noci, na studenějším asfaltu ovšem roztočila svou show posádka, se kterou málokdo počítal: "bílý" Porsche debutanta Nico Hülkenberga, Nicka Tandyho a Earla Bambera! Od deváté hodiny byl jezdec F1 v čele a i jeho kolegové, které vedení Porsche do LMP1 povolalo z pohárových Carrera GT, zářili na výborně nastaveném voze za tmy nejrychlejšími řasy. Vůz č. 19 se usadil na čele a to tak rozhodně, že jej mohl zastavit již jen defekt - nebo týmová režije ve prospěch "větších jmen" v červeném voze (k té se ale vedení Porsche bohudík nikdy neuchýlilo). Závěrečná fáze velkých 24h du Mans roku 2015 možná nebyla tak ztrhující, jako jiné ročníky, znamenala ale ohromný triumf pro Porsche. Ve třídě LMP1 relativně nezkušení Hülkenberg, Bamber a Tandy se nedopustili žádné chyby a dokázali držet kolo náskoku ne sesterský "hvězdný vůz" Webbera, Hartleye a Berhnarda. V cíli si mohli zodpovědní z Zuffenhausenu dovolit naaranžovat pohledný foto-finiš. Audi tentokrát dokázalo dojet jen jako třetí, zatímco Toyota v žádné fázi podniku nedokázala zasáhnou do boje o prvenství. A Nissan? Sportovní oddělení týmu bude ředitelství automobilky asi jen těžko vysvětlovat, proč nastoupilo v Le Mans tak zle připraveno. Také třída LMP2 předvedla hezký sport. Zaslouženě se prosadil tým KCMG z Hong Kongu s jezdci Lapierrem, Bradleyem a Howsonem. Skupinu GT vyhrál Chevrolet Corvette Gavina, Milnera a Taylora. Zdroj: FORMULE.cz, Foto: Roman Klemm Komentáře ke článku
|
Reklama