clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Ferrari dohodu o omezení testů nepodepíše

vydal: Tomáš Richtr
zveřejněno: 12.11.2004, 11:45

počet komentářů: 0


Ferrari ani po dalším setkání ostatních devíti týmů v Londýně, kde probíraly omezení testů s cílem snížit náklady, nehodlá ze svého stanoviska nepodepsat jejich dohodu slevit.

Devět týmů formule 1 kromě Ferrari podepsalo dohodu o omezení testů nejprve na 10 a pak na 24 dny s tím, že to pomůže zachránit velké ceny ve Francii a Anglii a doufaly, že s pomocí veřejného mínění na Ferrari dokážou vytvořit nátlak. Zatím bezúspěšně.

"Již jsme to jednou řekli, pracujeme na vlastních návrzích a to se nezměnilo," řekl mluvčí Ferrari. Princip návrhu Ferrari spočívá zejména v omezení drahé elektroniky.

Ferrari se údajně nenechalo přinejmenším zastrašit hrozbou, že jejich vítězství příští rok budou za situace, pokud dohodu nepodepíší, neuznávaná.

Týmy se dohodly na omezení testů na 24 dny
zveřejněno: 10.11.2004, 00:05

Devět týmu formule 1 se na včerejším setkání na londýnském letišti Heathrow dohodlo na tom, že v kalendáři 2005 budou velké ceny Francie a Velké Británie.

Že tomu tak skutečně bude musí ještě potvrdit Ferrari, které na zmíněném setkání chybělo.

Na setkání v Heathrow se diskutovaly kroky vedoucí ke snížení nákladů ve formuli 1. Jenomže aby takové kroky byly skutečně implementovány, je potřeba souhlasu všech týmů, ovšem Ferrari nebylo na jednání přítomno a tyto návrhy, poprvé představené v Brazílii, odmítá.

Týmy však přesto hodlají omezení testů přijmout a varují Ferrari před velkou kritikou, pokud nadále budou neomezeně testovat a opět získají titul. Jde o formu nátlaku na Ferrari ze strany ostatních týmů, které hodlají využít toho, že přibližně polovina diváků je úspěchy Ferrari z posledních let již přejedena.

Podle jednoho ze zdrojů blízkých týmům údajně Ferrari neochotně na tento návrh přistoupí, ale nic nebylo potvrzeno.

Původní návrh na omezení testů zněl maximálně 10 dní během sezóny, na setkání v Heathrow byl požadavek zmírněn na 24 dny. Jedná se o omezení přibližně o 50 %.

Současná situace je 40 dní během sezóny, letos nejvíce natestovaly Ferrari, McLaren a Toyota. Jordan a Minardi testovaly velmi málo a ani desetidenní limit by je nemusel trápit.

Týmy se opět posadí nad návrh omezení testů
zveřejněno: 8.11.2004, 19:35

Týmy formule 1 se opět sejdou, aby projednaly opatření vedoucí k radikálnímu snížení nákladů ve formuli 1. Podobně jako u prvního setkání v Brazílii, i zde bude Ferrari chybět.

Mezi opatřeními je například omezení testů během sezóny na deset dní.

"Nebudeme tam," řekl o mítinku v Londýně mluvčí Ferrari. "Bohužel toto setkání termínově koliduje s jinými akcemi, ke kterým jsme se zavázali."

Ferrari reagovalo na návrh ostatních týmů
zveřejněno: 26.10.2004, 08:00

Ferrari nevěří tomu, že návrh kroků, které by měly vést ke snížení výdajů ve formuli 1, má skutečně tento úmysl. Naráží přitom na jednotu týmů v této záležitosti.

"Je napováženou, že takové setkání se děje bez účasti všech týmů, dokonce bez toho, aniž by byly všechny týmy upozorněny," vzkázal ústy mluvčího Ferrari Lucy Colajanniho Jean Todt.

Naráží také na to, že "určité týmy" hlasovaly pro tento návrh, přičemž při hlasování Komise formule 1 hlasovaly obráceně. Ferrari je taktéž překvapeno skutečností, že nebyla přizvána ani FIA, ačkoli byl Max Mosley v Brazílii přítomen.

Podle Todta Ferrari nevidí možnost, že by buď Bridgestone nebo Michelin formuli 1 opustil a že ani návhry v oblasti motorů nebyly zcela zřejmé.

Omezení testů prý nepomůže menším týmům, protože letos beztak moc netestovaly. Tudíž, podle Todta, je tato snaha spíše pokusem o redukci suverenity Ferrari než nákladů. Ferrari poukazuje také na to, že se vůbec nediskutovalo o navýšení příjmů jednotlivým týmům.

Týmy, které s návhrem přišly, argumentovaly tím, že dané kroky povedou k záchraně velkých cen v Británii a Francii, ale Jean Todt se ptá, jak týmy vědí, že zrovna tyto dva závody jsou ohroženy? A už vůbec proč tomu tak je vinou Ferrari?

"Loni byl 18. závod Francie, a pak to najednou byla Kanada," řekl Todt. "Který závod je letos 18. a který 19? Já myslím, že je to Čína a Turecko, protože přišly jako poslední. Jak můžou o něčem diskutovat, když ani neví o čem? Jenomže Čína a Turecko mají větší finanční závazky než Francie nebo Británie."

Podle Todta Concordská dohoda umožňuje více jak 17 závodů, když týmy souhlasí, takže nechápe, proč týmy neodsouhlasí více jak 17 závodů.

Paul Stoddart, šéf nejchudšího týmu Minardi, souhlasí s tím, že omezení testů mu nepomůže finančně, ale že přinese zajímavější podívanou.

"Nikdo z toho nebude profitovat," řekl Stoddart. "Ale celý sport bude.

Není to proti Ferrari, máme rádi Ferrari, já mám rád Ferrari. Ale také tento sport, a proto to dělám."

Návrh nového formátu víkendu (s pátečním testováním) byl zaslán týmům minulý týden pro zvážení.

Podle Maxe Mosleyho je ovšem pro zavedení opatření navrhovaných v dokumentu již příliš pozdě.

"Mohli bychom to udělat pro rok 2006," řekl Mosley. "Musíme toho ale udělat podstatně více."

Jean Todt prohlásil, že cena těchto návrhů není vyšší než cena papíru, na kterém jsou sepsány. Není ani jasné, zda by se v pátek používal stejný motor, co po celý zbytek víkendu.

"Když to bude stejný motor, v sobotu vyjedou týmy jen na jedno kvalifikační kolo, protože už pracovaly v pátek. Lidé přijdou v sobotu na jedno kolo, v neděli na další a pak závod a budou nadávat, že je málo podívané.

Když to bude jiný motor, týmy v pátek přitáhnou na okruh testovací auta, motory, budou to velké výdaje.

Řešení je v omezení elektroniky. Dobrý jezdec tuto pomoc nepotřebuje, jsme jednoznačně pro zavedení jednotné elektronické řídicí jednotky," řekl Todt, který argumentuje ušetřením peněz za vývoj šikovného softwaru.

"Potřebujeme kontrolu trakce? Nemyslím, že ji potřebujeme k tomu, abychom vylepšili podívanou. Potřebujeme auta, u kterých je drahá cesta, jak jej zatížit? Proč je potřebujeme dodatečně zatěžovat?

Uděláme nejlehčí auto na světě a pak jej zatížíme. Musíme přijít s rozumným návrhem."

Ferrari prý nebylo ke včerejšímu jednání pozváno
zveřejněno: 24.10.2004, 10:17

Během dnešního dne se od Ferrari očekává vyjádření k podpisu dokumentu "Týmy představují iniciativu pro významnou a konkrétní redukci nákladů ve formuli 1". Italský list Gazzetta dello Sport ve svém dnešním vydání píše, že Ferrari je překvapeno jednak skutečností, že nebylo na sobotní setkání, kde dokument vznikl, pozváno a že iniciátoři dokument Ferrari k podpisu předložili až poté, co jej do ruky dostal tisk.

Podle deníku si Ferrari myslí, že náklady ve formuli 1 mohou být sníženy v jiných oblastech, jako například nestavět čtyři vozy během dvou let, nebo gigantické motorhomy či obrovské továrny (což je evidentní narážka na McLaren).

Ferrari také podle deníku naráží na nedostatek repsektu ke spolupráci Ferrari - Bridgestone, jejichž mnohaletá práce by tímto přišla vniveč.

Všechny týmy kromě Ferrari podepsaly omezení testů
zveřejněno: 24.10.2004, 00:20

Všechny týmy kromě Ferrari včera vydaly společné prohlášení s názvem "Týmy představují iniciativu pro významnou a konkrétní redukci nákladů ve formuli 1".

Podepsali ji všichni kromě Ferrari.

V pátek a sobotu se uskutečnila řada jednání vedená Berniem Ecclestonem a kterých se zúčastnili zástupci všech týmů. V sobotu se pak uskutečnilo ještě jedno, na kterém už Ferrari chybělo a na kterém se týmy dohodly na zveřejnění již zmíněného prohlášení.

Pokud se povede navržené kroky realizovat, budeme mít příští rok 19 závodů včetně Velkých cen v Británii a Francii, v budoucnu dokonce 20.

V dokumentu, který týmy podepsaly, se hovoří o dvou dvouhodinových pátečních testech před velkou cenou a maximálně deseti dnech testování během sezóny.

Týmy navíc zdůraznily, že se jedná teprve o první z kroků vedoucí ke snížení nákladů.

Zádrhelem na celé skutečnosti je, že aby výše uvedený návrh vešel v platnost, musí se na něm shodnout všechny týmy. Zúčastněné strany v takovou dohodu doufají a očekávají ji v následujících týdnech.

Návrhem je taktéž mít jen jediného dodavatele pneumatik, ale tento návrh s sebou přináší mnohé technické komplikace.

Ferrari, obvykle nekompromisní odpůrce limitování testů, nyní musí čelit tlaku všech ostatních týmů a Bernieho Ecclestona samotného.

Zdroj: F1 Live

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Red Bull si udržel náskok, míní Leclerc - 23.2.2024
Motýlí efekt možná rozhodne první závod - 28.2.2022
Shrnutí tří dnů v Barceloně - 27.2.2022
Ferrari odmítá roli favorita - 25.2.2022
Test Ferrari v plném proudu - 28.1.2022

Reklama