vydal:
Róbert Randuška
zveřejněno:
10.5.2016, 07:05
počet komentářů:
0
Pirelli Velká cena Španělska – preview
pátý závod z jednadvaceti
Barcelona, 12. – 15. května 2016
Milán, 9. května 2016 - Na rozdíl od čtyř předešlých Velkých cen byla pro závod ve Španělsku nominována tvrdá směs pneumatik. Po okruhu Circuit de Catalunya se tak bude závodit na měkké, střední a tvrdé směsi, a to z důvodu velkého zatížení, kterému budou pneumatiky vystaveny. Většina týmů se však tvrdé směsi vyhýbá a raději volí měkčí směsi. Připomínáme, že hlavním sponzorem Velké ceny Španělska je opět Pirelli.
Okruh z pohledu pneumatik:
Je to velice náročná trať, zejména dlouhá pravá zatáčka č. 3.
Týmy mají odsud dostatek relevantních dat, protože zde probíhaly předsezónní testy.
Povrch trati je poměrně drsný, což spolu s rychlými zatáčkami představuje tvrdou zkoušku pro pneumatiky.
Opotřebení a degradace pneumatik je obecně vysoká, takže můžeme očekávat více zastávek v boxech.
Přední levá pneumatika je nejvíce namáhaná, protože na okruhu je více pravotočivých zatáček.
Na této trati je důležitý velký přítlak. Ten však zvyšuje míru svislého zatížení pneumatik.
Tři nominované směsi:
Tvrdá směs (oranžová): Nominována poprvé v tomto roce, ale žádný pilot nezvolil více než jednu sadu (alespoň jedna sada pneumatik s tvrdou směsí musela být pro závod povinně zvolena).
Střední směs (bílá): Univerzální směs s dobrým kompromisem mezi výkonem a dlouhou životností.
Měkká směs (žlutá): Na okruhu v Barceloně je o více než sekundu rychlejší ve srovnání se směsí střední, ale její výdrž zde nebude mít dlouhého trvání.
Připomenutí minulého roku:
Vítěz: Rosberg (dvě zastávky: začal na střední směsi, v 15. kole zvolil opět střední směs a ve 44. kole přezul na tvrdou).
Nejlepší alternativní strategie: Hamilton, skončil druhý se třemi zastávkami (pouze předposlední stint jel na tvrdé směsi).
Směsice strategií se dvěma a třemi zastávkami, přičemž většina týmů zvolila flexibilní přístup.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli:
„Z pohledu vysoké energetické zátěže představuje okruh ve Španělsku velmi tvrdou zkoušku pro pneumatiky. Letos si většina týmů zvolila měkčí směsi, protože vychází z dat nashromážděných během předsezónního testování, ale v tomto ročním období očekáváme mnohem teplejší počasí. V důsledku toho bychom měli vidět vysoké opotřebení pneumatik, a v návaznosti na to více zastávek v boxech. To samozřejmě nahrává taktizování ze strany týmů.“
Co je nové?
Po odjetí Velké ceny proběhne dvoudenní testování, kterého se zúčastní většina týmů.
Program vývoje pneumatik pro sezónu 2017 je v plném proudu. Jean-Eric Vergne, s upraveným Ferrari z roku 2014, testoval nové pneumatiky minulý týden v Mugellu.
Závody sérií GP3 a GP2 se rovněž uskuteční tento víkend. V každé sérii uvidíme silné jezdecké pole. V GP3 jezdí letos zcela nové vozy a několik z nich obouvá nový typ pneumatik.
Další věci, které nás v poslední době zaujaly:
V médiích zveřejněné spekulace ohledně testování nových pneumatik jsou nepravdivé.
Mnoho týmů učinilo změny na svých vozech, poprvé s nimi vyjedou právě v Barceloně.
O ochraně hlavy aeroscreen od Red Bullu by mělo být rozhodnuto do 1. července.