Jak James Hunt vyhrál během čtyř dní dvě Grand Prix |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Červenec 1976 začal pro tým Marlboro-Texaco-McLaren a jeho pilota Jamese Hunta výborně: ve čtvrtek před velkou cenou Francie vydala FIA oficiální telex, ve kterém oznámila své rozhodnutí ohledně odvolání McLarenu proti diskvalifikaci ve Španělsku. K všeobecnému překvapení byla penalizace obou diskvalifikovaných vozů (Huntův McLaren byl příliš široký a Laffiteho Ligier měl zadní spoiler příliš vzadu) kvůli "nicotnosti přestupku" pozměněna. Oba jezdci zůstali v hodnocení, jen týmy musely zaplatit pokutu 3000 dolarů. James Hunt byl tedy znovu ustanoven coby vítěz Jaramy a dotáhl tím rivala Laudu naráz o 12 bodů. Politické divadélko F1 mělo další skandál a napětí mezi týmy McLaren a Ferrari stoupalo... Na ultramoderním okruhu výrobce aperitivů Paula Ricarda smělo do závodu startovat 26 jezdců, mezi které se konečně dokázali vtěsnat i smolaři Pescarolo (soukromý Surtees) a Guy Edwards (Hesketh). Mo Nunn nenahradil zraněného Amona Lombardiovou, ale Patrickem Nevem. Vedle obou vozů týmu RAM (Kessel a Magee) museli v neděli přihlížet i Hoffmann (Copersucar) a Ertl (Hesketh) - to ovšem Rakušanovi nezabránilo v tom, aby do závodu nevyrazil ilegálně! Niki Lauda vystartoval v neděli jako raketa a během prvních osmi kol odebíral druhému Huntovi kolem sekundy na kolo. James ovšem již v první zatáčce pozoroval, že Ferrari 312T2 před ním ztrácí nějakou kapalinu. Také diváci mohli jasně vidět, že Lauda za sebou táhl jemný pruh kouře a v devátém kole měli všichni jisto: rakušanův dvanáctiválec se zadřel! Hunt měl od té doby za sebou jen Ferrariho dvojku Regazzoniho a pádil nezadržitelně směrem vítězství. Pomohla mu i skutečnost, že se po 17 kolech ze stejného důvodu zbavil i druhého rudého soupeře. Pro druhé místo si dojel nejlepší z domácích jezdců, Patrick Depailler. Za ním bavila fandy po dlouhé fáze podniku skupina ve složení Scheckter-Peterson-Watson-Pace bojující o třetí místo. Peterson musel nakonec odstoupit a i Scheckter ztrácel výkon motoru. Poslední místo na stupínku vítězů si tedy vybojoval o vtěřinku před Pacem John Watson. Mario Andretti byl hodnocen jako pátý, Scheckter jako šestý. Jednalo se tedy o "černý víkend" pro Laudu a Ferrari. Nebylo ale ještě dlouho důvodu k panice, Nikiho bodový náskok byl totiž i po Le Castelletu více než uklidňující: skóre znělo Lauda 52, Hunt 26. Ani velká cena Francie se ale neobešla bez diskvalifikace. Tentokrát to byl nový Penske PC4 Johna Watsona, jehož křídlo bylo montováno o 1,5cm příliš vysoko. Ir tedy na čas vyletěl z klasifikace. Roger Penske samozřejmě podal odvolání... - I když Patrick Néve v Le Castelletu coby náhrada za Chrise Amona příliš nepřesvědčil, plánoval s ním Mo Nunn údajně další čtyři velké ceny se starším modelem Ensign N174. - Apropos Ensign: pro velkou cenu Velké Británie sehnal Mo Nunn velkého sponzora. Amonův vůz měla podpořit banka National City, hlavní sponzor Penskeho jediného vozu a občasný mecenáš marche Ronnieho Petersona. - Pořadatel nadcházející velké ceny v Brands Hatch přijal přihlášky dvou žen! Málo zkušená Divina Galicová se chtěla pokusit o kvalifikaci ve Whittingově starém Surteesovi TS16, se kterým se celkem dobře bila v národním mistrovství ShellSport5000. Svůj návrat do formule 1 hodlala slavit Lella Lombardiová: pro závody v Anglii, Německu a Rakousku si zajistila kokpit druhého RAM-Brabhamu. - V nejvyšší třídě chtěl brzy debutovat i jezdec F3 a F2, Alessandro Pesenti-Rossi. Rodák z italského Bergama si právě za podpory svého dlouholetého sponzora Gulf koupil od Kena Tyrrella šasi Mk. 007, do kterého hodlal zabudovat nový agregát Cosworth DFV. Zvrat sezony? James Hunt projíždí jako vítěz cílem velké ceny Francie. Walter Wolf a Frank Williams prožívali katastrofální společnou sezonu 1976. Od příští velké ceny rozhodli nasazovat již jen jeden z jejich "Wolf-Williamsů FW05" (čti Hesketh 308C).
Zdroj: FORMULE.cz, Foto: archiv autora 1976 Komentáře ke článku
|
Reklama