V hlavní roli: třída GT3 – 6. díl |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Krejčík počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
První z dílů věnovaný pouze jednomu výrobci patří italské ikoně z Maranella. Zastoupení v GT3 od raných okamžiků vděčí Ferrari počátečnímu úsilí věrných stájí, dalšího rozvoje se ujalo spřízněné Michelotto. Přestože se jedná o úspěšné a rozšířené automobily, v mezinárodním měřítku jim nepomáhal donedávna vlažný přístup výrobce s účastí s profesionálními posádkami. Doménou Italů tak bývají třídy smíšených posádek a mimořádné oblibě se těší ferrari u amatérů. Zvláštností u pohonných jednotek osazených v níže představených modelech je plochá kliková hřídel (180° přesazení čepů). Oproti rozšířenější křížové konstrukci s 90° přesazením vyniká větší ochotou jít do otáček. Foto: DPPI/Francois Flamand Základem pro vůz upravený týmem JMB byl pohárový model F430 Challenge z roku 2005 vytvořený v omezeném počtu sto kusů. U pohonné jednotky o objemu 4,3 litru se Francouzům s monackou licencí podařilo zvýšit výkon z původních 483 na 550 koní. Úpravy se zaměřily také na zlepšení aerodynamiky. Ve spolupráci se švýcarskou stájí Kessel byla v roce 2007 představena vylepšená verze. Zlepšení účinnosti aerodynamiky bylo dosaženo úpravami spliteru a zadního křídla. Dalšími změnami bylo použití 18 palcových kol, nový brzdový systém anebo snížení hmotnosti. V roce 2007 s tímto vozem zvítězili v druhém ročníku ME GT3 Moser a Vanellet. V druhé polovině sezóny ve stejném roce triumfoval Allan Simonsen u protinožců. Další titul dobyla v Brazílii v roce 2009 dvojice Derani/Ricci. Podrobnosti o cenách a počtu zhotovených vozů nejsou známé. Dle dostupných údajů byly upraveny minimálně čtyři desítky vozů. Foto: Jean Michel Le Meur V roce 2009 představil svůj počin již samotný Kessel Racing. Jako základ nyní posloužila civilní, ale vyšlechtěná verze typu 430 s přízviskem Scuderia. Zatímco výkon motoru se příliš nezměnil, u hmotnosti se Švýcaři z původních 1 350 kg dostali na hodnotu 1 219 kg. Vůz byl úspěšný především v International GT Open a to v barvách svého tvůrce. V roce 2009 se z titulu radovala dvojice Peter/Broniszewski, o rok později Marco Frezza. Ten navíc spolu se stájí Kessel slavil zisk týmového titulu. Další triumf dosáhla v roce 2009 dvojice Livio/Bontempelli v italském šampionátu. Švýcarská stáj požadovala za vůz částku 340 tisíc euro. Celkem bylo zhotoveno 25 vozů. Foto: Tomáš Krejčík O další přírůstky se již postarala s Ferrari úzce spolupracující společnost Michelotto. V roce 2011 si vzali italští technici do parády novější typ 458 Italia. Vyspělá technika italského vozu postavila inženýry také před omezení výkonu anebo odstranění pohyblivých aerodynamických prvků. Pružná křidélka umístěná v čelních vstupech musela být demontována. Zajímavostí bylo použití rozdílných průměrů kol vpředu (18 palců) a vzadu (19 palců). Italský výrobce nebyl v hlavní třídě mezinárodních prestižních sérií mnohdy ani zastoupen. V nižších třídách vytrvalostní Blancpain Endurance Series počtem titulů jasně dominuje, když jeho jezdci získali sedmkrát trofeje a týmy osmkrát. Za největší úspěch lze považovat titul dvojice Castellacci/Leo v ME GT3 v roce 2011. Velmi úspěšně si s F458 počínal v asijském mistrovství Mok Weng Sun. Singapurský pilot triumfoval spolu se svou stájí Clearwater v letech 2011, 2012 a 2014. Řady triumfů dosáhl také v International GT Open, kde se o tituly v obou hodnoceních přetahovali jezdci Kesselu a AF Corse. Roky 2011 (Bontempelli/Gattuso) a 2012 (Dalle Stelle/Zampieri) patřily Švýcarům, v roce 2014 triumfovali Italové (Roda). O rok později, kdy GT3 převzaly vládu nad sérií španělských pořadatelů, se podařilo ještě vybojovat týmový titul pro AF Corse. Zbývá připomenout úspěchy v národních sériích. Nejprve v roce 2011 vybojovali Jim a Glynn Geddie titul v britském mistrovství. V roce 2013 se radovali ve Francii Moulin-Traffort a Barthez. Poté následovaly tituly v šampionátu pořádaném na Apeninské ostrově: Raffaele Giammaria a Lorenzo Casè (2014) a Stefano Gattuso (2015). Informacemi o cenách anebo počtu vyrobených vozů se Italové příliš nechlubí. Za první exempláře požadovali minimálně 350 tisíc euro, což by odpovídalo i cenové hladině rivala z Wokingu. Na rozdíl od Britů se Michelotto nesoustředilo na úpravu omezeného počtu, takže se dle přibližných údajů má jednat o osm desítek vozů. Mezi nimi nechyběl ani český tým Scuderia Praha, který mj. působil v 24H Series. Mezi další majitele patřil tým ostravského prodejce luxusních vozů AR Cars anebo slovenský RPD Racing. Foto: Tomáš Krejčík Éra turbomotorů dostihla i Ferrari, které zároveň pozměnilo tvary karoserie typu 458 Italia. Výsledkem je dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec o objemu 3 902 cm3 a jiné označení 488 GTB. Nedlouho po představení civilních verzí následovaly úpravy pro závodní využití. Výsledek techniků z Michelotta je zároveň jednou z představ, jak by v budoucnu mohl probíhat vývoj jednotných GT. Ve stejný den představený typ pro GTE a GT3 se liší pouze u motoru a aerodynamice. Zatímco u verze pro GT3 zůstal objem zachován, u GTE byl zvýšen na 3 996 cm3. Rozdíly nalezneme u předního spliteru anebo u GT3 verze žebrování předních blatníků a větších bočních plátů zadního křídla. Pozdější představení se projevilo také na částečném uspokojení poptávky. Přesto má za sebou novinka již titul v sérii na domácí půdě (2016, Gai/Venturi). Zároveň vstřícnější přístup výrobce skýtá naděje na zisk cennějších trofejí z mezinárodních kolbišť. Jelikož nejsou Italové sdílní ani v případě technických údajů, nepřekvapí pouze přibližné hodnoty o cenách a počtech vyrobených vozů. Uváděnou částkou více jak půl milionu euro by se jednalo o dosud nejdražší GT3, což by minimálně pro tuto kategorii zpochybňovalo přínos jednotných GT. Nedostatkem zájmu však vůz netrpí, neboť i částečné uspokojení poptávky se projevilo dodáním asi čtyř desítek vozidel z celkem plánovaných sto padesáti. Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency Scuderia Praha patřila do první vlny zájemců, na něž se dostalo po zahájení produkce. Vůz nasazovala například v 24H Series anebo vytrvalostním díle seriálu BGTS. Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Top Speed, Racing Sports Cars, JMB Racing, Kessel, Ferrari, Autostrada, Silverstone Auctions, Spec and Price, Wikipedia, Formule Zdroj: dle popisu na konci článku, Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency Komentáře ke článku
|
Reklama