Mezinárodní automobilová federace zveřejnila zápis z mítinku se šéfy týmů formule 1, kterého se však zúčastnilo pouze Ferrari. Ostatní týmy se rozhodly nezúčastnit, protože chtějí počkat, až nabudou první zkušenosti s letošními pravidly.
Na zasedání bylo diskutováno několik oblastí. Přinášíme jejich přehled a komentář, který byl u nich v zápisu z mítinku uveden. Naše komentáře jsou oproti originální verzi zkráceny.
Tyto návrhy byly shromážděny po výzvě FIA, aby týmy přiložily ruku k dílu a přišly s vlastními nápady.
Jednotná ECU (Elektronická kontrolní jednotka) Ferrari není proti, ale žádá hlubší analýzu, FIA je pro z úsporných a kontrolních důvodů (kontrola najetého počtu kilometrů, atd.). FIA analýzu zpracuje a předá týmům k dalšímu zasedání.
Standardní brzdové systémy Ferrari je proti, ale souhlasí se systémy s dlouhou životností. Odhadem by Ferrari ušetřilo 1 mil. $. FIA je taktéž pro a zavedení se plánuje na rok 2008, případně již od roku 2006.
Těžiště, minimální váha a další omezení pro šasi a jeho komponenty Technická skupina formule 1 provede analýzu s ohledem na snížení nákladů a zvýšení bezpečnosti. S tím souhlasily obě strany. Změny se plánují na rok 2008.
Omezení karoserie s cílem zredukovat vývojové možnosti aerodynamiky Jean Todt si myslí, že by návrh vozů byl jednodušší, ale ve střednědobém horizontu by si to vyžádalo vícenáklady. Proto se obě strany shodly, že by takové opatření mělo být součástí balíku změn pro rok 2008.
Změny na šasi s ohledem na sponzory týmů Podle Jeana Todta je důležité, aby byla tato otázka zanesena do opatření od roku 2008. Obě strany souhlasily.
Design vozů zmražený na určitou dobu Podle Jeana Todta by to vedlo ke snížení nákladů přes zvýšenou efektivitu produkce. FIA je přesvědčena, že by dokázala tuto otázku kontrolovat již od roku 2006.
Komponenty s dlouhou životností Pokud bude rozhodnuto do dubna 2005, toto opatření zavedené rokem 2006 by mohlo Ferrari ušetřit 1,6 mil. $.
Další prodloužení životnosti motorů Ross Brawn preferuje studii současného pravidla motoru na dva víkendy. FIA tuto pžipomínku zaznamenala. Ross Brawn souhlasí s úvahami nad zavedením rokem 2008.
Omezení otáček motoru Ross Brawn souhlasí s aplikací určitých omezení na motor, ale ne zrovna v otáčkách. FIA se poradí s ostatními výrobci motoru.
Omezení úrovně aerodynamického přítlaku na 10 % Takové opatření by zlepšilo závodění, zvýšilo možnosti předjíždění a zvýšilo bezpečnost jezdců, ale pouze v souladu se zvýšením přilnavosti pneumatik (např. zavedením tzv. slicků). Strany se shodly na jmenování experta, který by tuto oblast prostudoval, a na zavedení změn rokem 2008.
Jezdci musí auto startovat bez pomocí palubních systémů Ross Brawn souhlasí s tím, že by to ušetřilo výdaje, auto by musel ošetřovat menší tým lidí a bylo by snazší je prodat menším týmům. Ferrari souhlasí se zavedením od roku 2006.
Jediný dodavatel pneumatik Jean Todt navrhl pozvat dodavatele pneumatik na diskuzi. Odsouhlaseno.
Bezdrážkové pneumatiky, tři směsi na celou sezónu Jean Todt navrhl pozvat dodavatele pneumatik na diskuzi. Odsouhlaseno.
Zákaz zahřívacích botiček na pneumatiky Podle Ferrari by to ušetřilo hodně peněz, týmy by měly být informovány dlouho dopředu. Souhlas se zavedením od roku 2008.
Zákaz náhradního vozu Ferrari souhlasí, že to ušetří hodně peněz, a navrhuje zavedení rokem 2006.
Dvoudenní víkendový formát Grand Prix Jean Todt navrhuje pátek na testy, sobotu na trénink a kvalifikaci a neděli na závod. Diskuze budou pokračovat.
Zrušení třetích vozů v pátečním tréninku Ferrari by týmům povolilo třetí vůz z komerčních důvodů, zavedení pravidla však bylo mezi FIA a Ferrari odsouhlaseno na rok 2006.
Omezení členů týmu pro Grand Prix víkend Ferrari by souhlasilo, že počet lidí potřebných na okruhu by se se zavedením nových pravidel o zákazu výměny pneumatik a standardních ECU snížil.
MOŽNÉ NÁVRHY NA SNÍŽENÍ VÝDAJŮ VE FORMULI 1
Zmrazit technické a sportovní regule na 3 roky Tři roky by podle Ferrari bylo možná příliš dlouho.
Oznámit změny dostatečně dlouho dopředu Bylo odsouhlaseno, že by to mohlo kontrolovat a zredukovat finance.
Významené omezení testů (FIA si myslí, že efektivnější je zavedení pravidla spíše než dohody týmů) - testování regulované FIA - omezení podle kilometrů spíše než dní - žádné testování na Grand Prix okruzích kromě Silverstone, Monzy a Barcelony - testování by mělo být rozdělené na sezónní a mimosezónní Podle Rosse Brawna by omezení na 30 dní nepřineslo úspory, protože by tým vynakládal velké úsilí na maximální využití této doby. Navrhuje proto omezení spíše podle kilometrů než dní. Datum zavedení pravidla si vyžaduje mítink s dodavateli pneumatik.
Povinné přestávky mezi závody a testy Ferrari souhlasí se zavedením od roku 2006.
Motory by byly týmům dostupné podobně jako pneumatiky FIA nesouhlasí, preferuje tržní způsob. Ferrari souhlasí s postojem FIA.
Možnost prodávat komponenty a návrhy Obě strany souhlasí, se zavedením se počítá od roku 2006.
Omezení platů pilotů podobné těm v jiných sportech FIA nesouhlasí a Ferrari se přidalo.
Věkové omezení pro druhého pilota FIA je proti a Ferrari také.
V záznamech z mítinku je také zmíněn bod, ve kterém se FIA ohrazuje proti nařčení ze strany jednoho nebo dvou týmů, že se faxového hlasování Komise formule 1 zúčastnilo méně než 18 členů. Max Mosley na mítink přinesl všechny faxy, které dokazují, že hlasovalo 22 členů. Nezúčastnili se dva promotéři a z týmů Toyota a McLaren.
Na mítinku bylo také odsouhlaseno vytvoření protiváhy dnešní Technické pracovní skupiny - Sportovni skupiny. Ve světle této události dojde také k úvahám o restruktulizaci Komise formule 1.
Další mítink se bude konat 15. dubna 2005 ve 14:30 v sídle FIA.
Zdroj: FIA
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.