Na okruhu v Albert Parku v hlavním městě australského státu Victoria se jezdí velké ceny F1 pravidelně od roku 1996. S výjimkou let 2006 a 2010 zde seriál pokaždé zahajuje a tím na sebe soustředí pozornost celého motoristického světa. Také 69. ročník mistrovství světa F1 odstartuje u protinožců. Za celou dobu se délka okruhu změnila o jediný metr, takže trať patří k nejstabilnějším v seriálu. Zajímavé také je, že za posledních osm let získali pole position pouze dva jezdci (Hamilton a Vettel), ale z vítězství se radovala pětice (Button, Vettel, Räikkönen, Rosberg a Hamilton).
Historie okruhu
V roce 1992 byl novým premiérem státu Victoria zvolen Jeff Kennett. Hlavní snaha o zviditelnění Melbourne se zaměřila na získání velké ceny F1 z Adelaide. Dohoda byla uzavřená v roce 1995 a v následujícím roce se ef jedničky stěhovaly do státu Victoria. Město dalo k dispozici silnice kolem jezera v nádherném prostředí Albert Parku. Vznikla tak jedna z nejkrásnějších tratí seriálu, dosažitelná z centra města i pěšky. Díky tomu se VC Austrálie pyšní rekordními návštěvami přes 360 000 diváků během víkendu! Od roku 1996 s dvěma výjimkami zahajuje seriál MS.
Závod v roce 2017
Ricciardo se dostal do problémů už při nájezdu na rošt a jeho vůz byl odtlačen do boxů. První pokus o start musel být přerušen kvůli Pérezovým potížím. Po dalším zaváděcím kole se konečně začalo závodit. Do čela se dostal Hamilton, Vettel v první zatáčce odrazil Bottasův nápor, Räikkönen se ubránil Verstappenovi. V hloubi pole kolidovali Ericsson a Magnussen. Po úvodním kole vykrystalizovalo pořadí Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Massa, Grosjean, Sainz, Pérez a Kvjat. Ricciardo se v závěru druhého kola vrátil do závodu. Vettel se tlačil na Hamiltona, zatímco Bottas a Räikkönen nedokázali držet tempo vedoucí dvojice. Palmer odstoupil kvůli nefunkčním brzdám, Grosjeana vyřadil únik kapaliny.
173411
V 17. kole absolvoval Hamilton jako první ze špičky pitstop a přezul na softy. Po návratu na trať však uvízl za Verstappenem, před něhož se nemohl dostat. O šest kol později měnil pneumatiky Vettel a rovněž vsadil na softy. Podařilo se mu najet zpět ještě před Verstappenem a tudíž i před Hamiltonem. Po povinných zastávkách tak vedl Vettel před Hamiltonem, Bottasem, Räikkönenem a Verstappenem (jako jediný zvolil ultrasofty).
Ricciardovo trápení skončilo ve 29. kole (ztráta tlaku paliva). Cíl nespatřili ani Stroll (brzdy) a Magnussen (zlomený závěs kola). Vettel permanentně zvyšoval svůj náskok na Hamiltona. Verstappen se nalepil na Räikkönena, ke kloudnému útoku se nicméně nedostal. V závěru ještě přišel Alonso kvůli poškozenému závěsu kola o bod za desáté místo. Vettel vyhrál svoji 43. VC a první od Singapuru 2015. Bottas dosáhl desátého pódiového umístění ve své kariéře ve F1. Ocon si vyjel premiérový bod v šampionátu.
173406
VC Austrálie
Okruh: Melbourne Grand Prix Circuit
Místo: Melbourne, Albert Park
DRS detekceDRS úsekMěřený úsekCíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
PRVNÍ VELKÁ CENA F11985
POČET KOL58
DÉLKA OKRUHU5303 m
DÉLKA ZÁVODU307,574 km
REKORD OKRUHU1:24.125 (2004)
DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
Počet zatáček16
Nadmořská výška7,5 – 10,1 m
Opotřebení pneumatikstřední
Opotřebení brzdstřední
Spotřeba palivastřední
23. – 25. března 2018
První tréninkPÁ 02:00 – 03:30
Druhý tréninkPÁ 06:00 – 07:30
Třetí tréninkSO 04:00 – 05:00
KvalifikaceSO 07:00 – 08:00
ZávodNE 07:10 – 09:10
Charakteristika okruhu
Na okruhu v Albertu Parku se jezdí od roku 1996. Melbourne má jedinečnou přátelskou atmosféru, kterou zvyšuje skutečnost, že vzhledem ke vzdálenosti od Evropy jsou zde jezdci méně pod tlakem médií než jinde. Nepříjemný je nerovný povrch tratě, ale největší záludnost je zde jiná: okruh vede po silnicích používaných k běžnému provozu. Povrch je proto zprvu hodně prašný, ale postupně se během víkendu vyjede jen ideální stopa. Přilnavost povrchu se proto postupně značně mění a předjíždění i opozdilců je velmi riskantní.
Vítězové VC Austrálie
Rok
Vítěz závodu
Pole Position
Jezdec
Vůz
Motor
Jezdec
Vůz
Motor
2017
Sebastian Vettel
Ferrari
Ferrari
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2016
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2015
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2014
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2013
Kimi Räikkönen
Lotus
Renault
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2012
Jenson Button
McLaren
Mercedes
Lewis Hamilton
McLaren
Mercedes
2011
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2010
Jenson Button
McLaren
Mercedes
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2009
Jenson Button
Brawn
Mercedes
Jenson Button
Brawn
Mercedes
2008
Lewis Hamilton
McLaren
Mercedes
Lewis Hamilton
McLaren
Mercedes
2007
Kimi Räikkönen
Ferrari
Ferrari
Kimi Räikkönen
Ferrari
Ferrari
2006
Fernando Alonso
Renault
Renault
Jenson Button
Honda
Honda
2005
Giancarlo Fisichella
Renault
Renault
Giancarlo Fisichella
Renault
Renault
2004
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
2003
David Coulthard
McLaren
Mercedes
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
2002
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Rubens Barrichello
Ferrari
Ferrari
2001
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
2000
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1999
Eddie Irvine
Ferrari
Ferrari
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1998
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1997
David Coulthard
McLaren
Mercedes
Jacques Villeneuve
Williams
Renault
1996
Damon Hill
Williams
Renault
Jacques Villeneuve
Williams
Renault
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas):
70 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost):
77 %
Počet řazení za kolo:
46
Spotřeba paliva:
vysoká
Největší přetížení:
4,6 G v 11. zatáčce
Největší rychlost:
314,3 km/h
Pravděpodobnost vyjetí safety caru:
60 %
Průměrná teplota vzduchu:
19,9 °C
Průměrná teplota asfaltu:
27,8 °C
Doba věnovaná brzdění:
15 %
Průměrné přetížení:
4,2 g
Náročnost na brzdy:
10
Nejdelší doba brzdění:
3,3 s
Počet zastávek v boxech
20
Nejdelší úsek na měkkých pneumatikách:
46 kol (Vandoorne)
Nejdelší úsek na superměkkých pneumatikách:
43 kol (Magnussen)
Nejdelší úsek na ultraměkkých pneumatikách:
34 kol (Kvjat)
Zdroj: FORMULE.cz
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.