clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Z Kopřivnice do Vídně po vlastní ose

vydal: Vladimír Rybecký
zveřejněno: 1.6.2018, 15:35

počet komentářů: 0


Právě před sto dvaceti lety, ve dnech 21. a 22. května 1898, absolvoval legendární jízdu první reálně využitelný automobil se spalovacím motorem vyrobený ve střední Evropě. Vznikl v Kopřivnici a po důkladných jízdních zkouškách v květnu roku 1898 dostal jméno Präsident.

Na cestu z moravského městečka do Vídně se vydalo nejvyšší vedení společnosti Nesseldorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft a jeho obchodní partneři. Doprovázel je původní Benz Phaeton, v Kopřivnici překřtěný na Instructor, který sloužil jako etalon při návrhu Präsidenta.

Za řídítky se střídali druhý ředitel kopřivnické vagónky Ing. Hugo Fischer von Rösslerstamm, významný severočeský textilní podnikatel a propagátor motorismu v monarchii baron Theodor Freiherr von Liebieg, výrobce spalovacích motorů William E. Hardy a hrabě Gustav Pötting-Persing - první předseda Rakouského automobilového klubu. V Instructoru se dobrodružství zúčastnili konstruktéři podvozku Ing. Edmund Rumpler a Ing. Karl Sage, vrchní dílenský mistr Leopold Sviták a mechanik František Cahel.

Do metropole mocnářství dorazila malá kolona, provázená cyklisty, za čtrnáct a půl hodiny čistého času. Po trase Kopřivnice – Přerov - Uherské Hradiště – Hodonín – Vídeň ujela 328 kilometrů. Poněkud pikantní s ohledem na název vozu byl fakt, že účelem putování bylo jeho představení na výstavě otevřené k 50. výročí panování císaře Františka Josefa I. (1830 – 1916).

NW Präsident prý budil ve Vídni zaslouženou pozornost. Organizátoři jej na výstavě umístili na zvlášť čestné místo a dostavil se také obchodní úspěch. Podobný automobil si objednal uhlobaron Oskar Berle.

Po skončení prezentace firma darovala Präsident společně s vozem Instructor Rakouskému automobilovému klubu jako cvičná vozidla. Někdy kolem roku 1900 byl osazen novým motorem, tentokráte již kopřivnické provenience, a během dalších let prošel několika konstrukčními úpravami.

V roce 1919 se dostal do sbírek Národního technického muzea v Praze. Ti, kteří jej zhotovili, tak paradoxně o svůj solitér obrovské historické hodnoty přišli. Nezbylo tedy nic jiného, než aby se pokusili vytvořit repliku. Stalo se tak dle dochované dobové dokumentace v rozmezí let 1972 až 1977. Dnes je součástí expozice Technického muzea Tatra.

 

Replika původního Präsidenta se nachází ve sbírkách technického muzea Tatra

 

Zdroj: FORMULE.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Změny u Buggyry na poslední chvíli - 28.12.2023
Dakar truchlí za Lopraise - 31.12.2021
Tatra a Buggyra zůstávají spolu - 2.7.2020
Expedice Tatra kolem světa 2 vyrazila z Prahy - 25.2.2020
Tomeček dojel k Růžovému jezeru v Dakaru třetí - 20.1.2020

Reklama