Praha řeší znečištění ovzduší |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Vladimír Rybecký počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Nejvýznamnějším zdrojem znečišťování ovzduší na území hlavního města je silniční doprava. Uvádí to tisková zpráva Magistrátu hlavního města Prahy. Za nejvýznamnější riziko lze považovat ultrajemné částice a na ně navázané rizikové látky. Prakticky u všech typů motorů platí, že emise částic závisejí především na kvalitě konstrukce, seřízení, údržbě a obsluze. Zanedbávání údržby může vést k nadměrným emisím částic, a je-li vůz vybaven filtrem částic, k jeho selhání. V takových případech relativně často dochází k tomu, že místo řešení primárního problému je filtrační schopnost filtru odstraněna jeho provrtáním, vytlučením nebo odstraněním. Jaké je skutečné procentuální množství automobilů provozovaných v Praze, které vykazují nadměrné emise částic, bylo předmětem pilotního projektu Prahy založeném na dopravním průzkumu a měření množství ultrajemných prachových částic v reálném provozu. Na základě analýzy zjištěných údajů a následným vyhodnocením technického stavu vozového parku na území hlavního města Prahy bylo zjištěno, že přibližně 9 % z vozidel, která měla být vybavena filtrem pevných částic (DPF), ho zcela postrádají nebo je nefunkční. I přesto, že se jedná o poměrně malou skupinu vozidel, bylo prokázáno, že mají značný podíl na celkových emisích částic. Zhruba 10 % vozidel s nejvyššími emisemi produkuje přibližně tři pětiny částic. „Technickému stavu vozidel je třeba věnovat zvýšenou pozornost, S prakticky beztrestným provozováním automobilů s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Aby se zabránilo praktikám odstraňování nebo cíleného poškozování DPF, bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry. Jedině častějšími a důslednými kontrolami lze výrazně snížit počty emisně problematických vozidel na komunikacích, a tím významně přispět ke zlepšení imisní situace ve městech a obcích s vyšší hustotou provozu,“ uvedla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Měření prokázalo, že problém částic není omezen pouze na vozy s vadným filtrem. Také starší vozy bez filtru jsou jejich podstatným zdrojem. Velmi závažnou komplikací je charakter zdrojů částic, které na rozdíl od topenišť a kotlů emitují výfukové plyny přímo uprostřed ulic. tedy v bezprostřední blízkosti lidí, kteří se zde pohybují, pracují a v mnoha případech i bydlí. Každodenní působení rizikových látek se velmi negativně projevuje na zdraví značné skupiny obyvatelstva. (Pozn. red.: Autorka zprávy radní RNDr. Jana Plamínková nám ještě nedávno přiznala, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze jsou turistické lodě na Vltavě.) Zdroj: AUTONOVINY.cz Komentáře ke článku
|
Reklama