Jak škodovky vyhrávaly za první republiky |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Marek Chvála počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Dnes se poohlédneme za některými méně známými úspěchy, kterých mladoboleslavská automobilka dosáhla na sportovním poli v meziválečném období. Po první světové válce, za světové epidemie španělské chřipky, mělo zvláště v rozvrácené Evropě absolutní prioritu zásobování potravinami. Dobové triumfy značky Laurin & Klement proto byly spojeny s jejími motorovými pluhy Excelsior. V roce 1919 jeden z nich zvítězil v Senlisu u Paříže při soutěži v orbě nad 75 soupeři, o dvě léta později uspěl v katalánské Lleidě. Dalším polem působnosti byly tehdy velmi populární soutěže spolehlivosti. Například na 2000 kilometrů dlouhé trati vytyčené v červenci 1921 Československým klubem automobilistů dobyl vůz L & K typu So stříbrnou plaketu a verze Se obdržela zvláštní cenu předsedy autoklubu, profesora Otakara Kukuly. V roce 1921 vznikly z iniciativy legendárního závodníka Saši Kolowrata-Krakowského na bázi dvou starších automobilů speciály Laurin & Klement RK/M. Mohutný čtyřválec OHV o objemu 4713 cm3/50 k (37 kW), vybavený zdvojeným zapalováním, umožňoval dosáhnout rychlosti 125 km/h. Prosadil se rovněž v závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště 1922, v němž se jezdec František Svoboda umístil čtvrtý ve třídě do 5300 cm3. Tým Laurin & Klement v čele se Sašou Kolowratem-Krakowským při Jízdě spolehlivosti 1922 Po vypuknutí globální hospodářské krize společnost Laurin & Klement/Škoda dočasně omezila své angažmá v motoristickém sportu. Velký návrat přišel ve třicátých letech. Šestiválce Škoda 637 se se zdarem představily v závodu 1000 mil československých (1933 a 1934). V ročníku 1935 pak obsadila Škoda Rapid Six páté místo v celkové klasifikaci. Exportní expanze vytvářela podmínky i pro účast zahraničních pilotů v místních motoristických kláních. Například vítězství v balkánské rallye Bělehrad – Atény 1937 zajistila jugoslávská posádka. Ve stejném roce absolvoval již tři roky provozovaný běžný Popular bez závad 8000 kilometrů afrického maratonu Nairobi – Johannesburg. K posílení pozic na jihoamerických trzích výrazně přispělo nečekané absolutní prvenství Uruguayce Victora Borrata Fabiniho v jízdě Mercedes – Montevideo v roce 1938 a jeho druhá příčka celkově (první ve třídě) v podniku Montevideo – Melo – Montevideo (1939). Zdroj: Škoda Auto Komentáře ke článku
|
Reklama