clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Tajná zpráva z Austrálie

vydal: Tomáš Richtr
zveřejněno: 12.3.2005, 11:55

počet komentářů: 0


Jakkoli mohlo druhé vítězství Giancarla Fisichelly (přitom na stupni nejvyšším stanul poprvé po chybě časoměřičů předloni v Brazílii) vypadat jednoduše, jednoduché vítězství to nebylo. Fisichella nejvíce těžil z nejlepších podmínek, kdy byl jedním ze tří jezdců na suchých pneumatikách, jediným, kdo měl suchou ideální stopu. Jeho největší soupeři se seřadili od devátého místa dále, Michael Schumacher nakonec startoval z poslední řady. Na startu závodu se k němu přidal Kimi Räikkönen, který vlastní vinou musel po zhasnutí motoru startovat z pitlane.

Po několika kolech měl Fisichella náskok 19 vteřin a soupeři neměli šanci jej dohnat. Nepomohla jim k tomu ani nová pravidla. Závodníci museli zvolit opatrný přístup k závodění. Pneumatiky musí vydržet po celý závod, kromě Toyoty si ani u Michelinu ani Bridgestonu na velké opotřebení nestěžovali. Ve skutečnosti nemusely být směsi tak tvrdé.

"Dokázal bych odjet ještě jeden závod," řekl Rubens Barrichello.

Renault pak jediný během závodu dokázal zajet čas pod 1:26,000, ale závod v Melbourne ještě nepoodhalil dostatečně status quo. Fisichella zajel své nejrychlejší kolo ke konci závodu údajně na žádost svého závodního inženýra, aby Barrichellovi na druhém místě ukázal, že jeho naděje na útok na vedoucího muže závodu jsou marné. Renaulty nejenže umí být rychlé na jedno kolo, ale jsou šetrné i k pneumatikám...

Navzdory stupňům vítězů po startu ze 13. místa nebyl Fernando Alonso zrovna nejšťastnější. Strávil 17 kol za Jacquesem Villeneuvem, jakmile se cesta uvolnila, Alonso byl nejrychlejší. Malým problémem pro Renault by mohla být právě tato skutečnost, Alonso není připraven akceptovat skutečnost, že by se Fisichella ujal vedoucí role, na to je Španěl příliš ambiciózní.

K čemu to může vést předvedl McLaren. Montoya byl příliš dlouhý na brzdách v první zatáčce v úvodní kvalifikaci, Räikkönen pak ve druhé kvalifikaci v rychlé šikaně málem dostal hodiny. V závodě se pak oba dopustili nevynucených chyb. Räikkönenovi jeho vlastní vinou na startu zhasnul motor a pak dvakrát vyjel ven v zatáčce č. 12 - byl za M. Schumacherem příliš blízko. Montoya oproti tomu vyjel na trávu, aniž by jej kdokoli atakoval - před dvěma lety, když bezpečně vedl, dostal hodiny v první zatáčce. Oba vozy přišly o pravé deflektory, čímž se staly hodně nedotáčivé. Ve výsledku ale zajížděl Räikkönen stabilnější časy než Montoya, který s nimi byl jako na houpačce. Přesto všechno dokázaly oba vozy zajet časy blízko 1:26,000.

"Byl jsem rychlejší než Michael a s nepoškozeným autem bych byl stejně rychlý jako renaulty," řekl Räikkönen.

Ferrari absolvovalo lepší víkend, než se obecně čekalo. Barrichellovo druhé místo naplňuje M. Schumachera optimismem, podle něj jsou se starým autem již takto konkurenceschopní. Schumacher sám neprožil zrovna víkend z nejlepších. V kvalifikaci poté, co se otevřelo nebe, měl třicet vteřin na výměnu pneumatik ze suchých na přechodné, načež byly potřeba extrémně mokré. V cíli na Fisichellu ztrácel téměř 25 vteřin. Přes noc pak inženýři objevili chybějící šroubky na motoru a rozhodli se jej vyměnit. Poklesem do poslední řady na startu Schumacher o moc nepřišel. Motor vyměnil také Takuma Sato po havárii v úvodní kvalifikaci.

Právě za ním se Schumacher v závodě zasekl, ale i poté nebyl šampion tak rychlý jako Barrichello. Ke konci závodu kolidoval s Nickem Heidfeldem z Williamsu, přičemž pro oba závod skončil.

"Buď bych do něj narazil, nebo jsem musel na trávu, zvolil jsem trávu, ale už jsem se mu beztak nedokázal vyhnout," řekl Nick Heidfeld.

Ferrari nyní uvažuje, že ve voze Michaela Schumachera vymění motor. To může udělat každý, kdo nespatří šachovnicovou vlajku. Také proto stáhl BAR oba jezdce ze závodu v posledním kole, když byli na nebodovaných příčkách.

"Pro nás je těžké určit, kdy je motor poškozený," přiznal technický delegát FIA Charlie Whitting. "Pokud dovolíme vyměnit motor jen těm, co nejsou v cíli klasifikováni [týmy by si tuto taktiku nejspíš nedovolily sedm nebo osm kol před cílem], pak co s těmi, co mohou mít s motorem skutečně problém v posledních kolech?"

Jezdci Williamsu najezdili o víkendu 1002 km, zatímco loňský průměr byl 1300 km. Na vině jsou nová pravidla, kdy motor musí vydržet po dva víkendy a týmy mají málo zkušeností. Skutečný test přijde teprve v horké Malajsii. Williams byl příjemným překvapením v Austrálii, byl lepším, než se obecně očekávalo. Williams do Austrálie přivezl 11 nových aerodynamických dílů, aniž by je předem testoval.

"Získali jsme čtyři desetiny," prozradil technický šéf Williamsu Sam Michael. Mark Webber byl nejrychlejší v nedělní kvalifikaci, měl však o 12 kg méně paliva, což představuje zhruba 0,4 vteřiny. Ztráta na Renault nebyla tedy nijak veliká.

Webbera však na startu předjel Coulthard, Australan se chtěl vyhnout pozdnímu brzdění, čímž by prodřel pneumatiky. Při zastávce v boxech pak do Webberova FW27 nateklo o 14 litrů méně paliva než bylo plánováno a Australan musel do boxů o tři kola dříve. Barrichello zajel o 4 kola a Alonso o 6 kol s nízkým stavem paliva více než Webber. Jde o ztrátu letos o poznání významnější, protože jezdec jedoucí z boxů letos nemá výhodu čerstvých pneumatik.

Překvapením na opačné straně byl BAR. Ten nasadil přední křídlo bez přídavných ploch uprostřed pod křídlem a měl obecně problémy s přítlakem. Honda navíc musela maximální otáčky ponížit o 600, protože se stále potýká se spolehlivostí. Na loňskou úroveň se Honda chce dostat kolem Indianapolis. Zatím se zdá nepravděpodobné, že by měl Jenson Button na svém kontě 75 % bodů vedoucího muže po Grand Prix Itálie v Monze, což znamená, že by šel do Williamsu. Aby tam nevystřídal zrovna Nicka Heidfelda, o to se musí čampion FIA F3000 ještě postarat. Mark Webber byl v Austrálii lepším.

Toyota a Williams byly spíše pomalejší z pohledu maximální rychlosti na rovince, zatímco Renault byl oproti loňsku nejlepším. Není to jen zvýšením výkonu motoru z 840 na 870 koní, ale i v efektivní práci v oblasti aerodynamiky, s čímž mají Williams a Toyota problém. U Toyoty se to projevilo rychlým opotřebením zadních pneumatik u Trulliho. Jeho druhé místo na startu bylo dílem štěstěny a z týmu už se nesou pesimistické předpovědi. V této souvislosti se objevily divoké spekulace, že by se na cestě za nápravou mohl brzo objevit současný šéf Renaultu Flavio Briatore.

Právě Briatore v Melbourne zavítal do táboru týmu Red Bull s lahví šampaňského v ruce, aby projevil respekt za to, co v Melbourne dokázali. Oba vozy týmu dojely na bodech. David Coulthard se mohl ukázat i na stupních vítězů, nebýt lehké kolize s minardi Christijana Alberse, při které si poškodil přední přítlačné křídlo. V závodě byl daleko konzistentnější než Christian Klien, který může o své místo přijít, z čehož by těžil Vitantonio Liuzzi.

RB1 vychází z loňského Jaguaru R5, stejně tak motor Cosworth. K velkým změnám došlo v oblasti zavěšení kol, aby auto bylo šetrnější k pneumatikám, což byl jeden z největších problémů Jaguaru. Red Bull zvolil konzervativní přístup k aerodynamice, z čehož může chvíli těžit před tím, než se soupeři více naučí. Cosworth získal dalších 5 koní, ale stále jsou o 50 až 60 koní pozadu za BMW či Ferrari nebo Mercedesem. Oproti tomu je Cosworth velmi spolehlivý. Dokázal na auto a den najet více kilometrů než třeba Williams. Red Bullu pomohl také příchod Marka Smithe (někdejšího šéfkonstruktéra Renaultu) od Jordanu, který tvrdí, že s ním má platnou smlouvu, technický ředitel Red Bullu Günther Steiner však prozradil, že Jordan nesplnil některé klauzule. Smith například za dva měsíce u Jordanu neviděl žádné peníze.

Sauber si z Austrálie veze smíšené pocity. Jacques Villeneuve se v kvalifikaci rozhodl vyjet na suchých pneumatikách, načež za to byl kritizován, ale na přechodných by dopadl hůře. Coulthard, který jel před ním, měl ve třetím sektoru již své přechodné pneumatiky hodně přehřáté. U Villeneuva bylo ale všechno jinak. Byl prostě pomalý, aniž by někdo tušil proč. Inženýři argumentují daty z Massova auta, Villeneuve moc nemluví a svaluje vinu na brzdový systém, pneumatiky a nervózní chování auta. Zdá se, že Villeneuve dva roky u Saubera nevydrží...

Jedna věc zastínila vše výše uvedené. V průběhu víkendu jsme podrobně informovali o snaze Paula Stoddarta nasadit vozy specifikace 2004, přičemž mu k tomu pomohlo předběžné opatření australského soudu. Stoddart chtěl poukázat na praktiky FIA, kterými zavádí nová pravidla, nakonec nasadil auta v souladu s pravidly. Zajímavé na této věci také je, že s výjimkou pro Minardi souhlasil Williams a McLaren, které by ještě loni takovou výjimku neudělily, ale momentálně se jim to hodí v politickém tažení proti FIA a Ferrari.

Formule 1 však ukázala svou slabou stránku, místo toho, aby se problém řešil, předháněly se obě strany v silnějších argumentech a výhrůžkách.

Co se nových pravidel týče, v kvalifikaci se rozhodně neosvědčila. Součet časů je dobrý pro sjezdové lyžování ale ne formuli 1. Dotyčný netuší, zda je dané kolo ve druhé kvalifikaci pomalé nebo rychlé. Pneumatikám na závod a motorům na dvě velké ceny se ještě musí nechat více času.

Zdroj: GP 2005, Foto: BMW

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Formule 1 v Melbourne nejméně do roku 2015 - 4.7.2008
Když se kamarádi sejdou na stupních vítězů - 17.3.2008
Glosa Tomáše Richtra - GP Austrálie - 16.3.2008
Přehled nejrychlejších kol - 16.3.2008
Přehled zastávek v boxech - 16.3.2008

Reklama