clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Tajná zpráva ze San Marina

vydal: Tomáš Richtr
zveřejněno: 1.5.2005, 16:45

počet komentářů: 0


Závěr závodu v San Marinu se zařadil mezi ty nejslavnější. Michael Schumacher dotáhl deficit 36 vteřin téměř na nic 10 kol před cílem, a tlačil na Fernanda Alonsa s horším vozem. Španěl však první místo s náskokem čtvrt vteřiny uhájil a připomněl tak slavnou bitvu z roku 1992 v Monte Carlu, kdy se Ayrton Senna dokázal ubránit rychlejšímu Nigelu Mansellovi ve williamsu.

"Je těžké říci, který z těch dvou byl lepší, oba, každý s jiným záměrem, demonstrovali, že jsou momentálně nejlepšími jezdci," konstatoval bývalý ředitel BMW Motorsport a pilot formule 1 Gerhard Berger.

Fernando Alonso neměl situaci jednoduchou, jedenáct pilotů mělo motor nasazený již v Bahrajnu, Alonso byl jedním z nich. Inženýři měli indikace možné závady, která v Bahrajnu vyřadila Fisichellu - poškozený válec. Alonso odjel v trénincích jen 20 kol a použil nastavení Fisichellova vozu. Nebylo ideální, na konci měl Alonso vnější strany zadních pneumatik zcela ojeté. V důsledku nesprávného sklonu kol měl pak Alonso problémy s nedostatkem přítlaku na zadní nápravě.

Jeho motor naví točil o 400 ot./min. méně než normálně točí. Mechanici vážně zvažovali výměnu motoru v sobotu večer, protože situace byla vážná. Nakonec dal Renault přednost risku v závodě v San Marinu a možnosti nasadit v Barceloně novou specifikaci B motoru, která je o 4 kg lehčí a má 15 koní navíc. Nicméně tento motor se v testech neosvědčil a Renault zvažuje, zda nenasadí specifikaci A.

Alonso v těžkých podmínkách pečlivě volil defenzívní strategii. Do zatáček brzdil dříve, aby mohl jít dříve na plyn a dosáhnout na rovince patřičné rychlosti, přičemž si Schumachera v zatáčkách pečlivě hlídal.

"Jedinou možností by byl nějaký harakiri manévr," přiznal Schumacher.

"Nejhorší to bylo v zatáčce Tosa," upřesnil Alonso. "Musel jsem se ale dostat dobře také z Varianté Alta a z šikany před cílovou rovinkou."

Dalším úspěšným krokem byla snaha zůstat co nejdéle a nejdále za jezdci o kolo zpět, Markem Webberem a Vitantoniem Liuzzim. Renault Alonsa žádal, aby se pokusil se k nim nepřiblížit, jinak by riskoval stejný osud, co před ním Jenson Button.

Schumacherovo F2005 bylo o 1,5 až 2 vteřiny rychlejší, během 29 kol dokázal smazat ztrátu 36 vteřin - je zřejmé, že o vítězství jej připravila jeho vlastní chyba v dopolední kvalifikaci. Navíc jeho nové bridgestonky, což už předem naznačoval Rubens Barrichello, jsou nejlepší opotřebované. Schumacher navíc v úvodní fázi závodu jel s ohledem právě na pneumatiky a palivo, narozdíl od Marka Webbera, který se pokusil o všechno, jakmile se naskytla příležitost. Velice brzo pak zničil své zadní pneumatiky, což vyústilo v nepřesvědčivý závod a dvě větší chyby.

Ferrari při testech na třech okruzích a 7 000 najetých kilometrů ve spolupráci s Bridgestonem vyzkoušel 20 různých směsí pneumatik. Výsledkem je nová konstrukce zadní pneumatiky, přičemž na předku zůstaly ty představené v Bahrajnu. K tomu se přidaly aerodynamické úpravy a fakt, že v Bahrajnu toho Schumacher a Barrichello nenajezdili tolik, co obvykle, takže si v San Marinu vzhledem k motoru mohli dovolit více.

Bridgestonu také pomohly nižší teploty, zatímco Michelin byl trochu optimistický a do San Marina přivezl příliš měkkou směs. Dobrou pro kvalifikaci, ne však pro celý závod. Nakonec spokojený nebyl ani šéf Bridgestonu Hisao Suganuma, kterému se nelíbí výkonnost jeho pneumatik v úvodních kolech.

Tyto problémy se podařilo vyřešit McLarenu, který nedokázal své pneumatiky zahřát dostatečně včas. Kimi Räikkönen zajel pole position v kvalifikaci, kde měl McLaren doposavad problém. Během prvních tří závodů nemohl McLaren a ostatní týmy příliš testovat, takže před San Marinem došlo na první pořádný test s MP4-20, během kterého se McLaren podle Adriana Neweyho hodně naučil.

"Pro Imolu jsme nějakou váhu přenesli na předek vozu, abychom pneumatiky rychleji zahřáli," vysvětlil Newey, přičemž mu k tomu pomohl charakter okruhu v San Marinu.

Fernando Alonso byl přesvědčen, že Räikkönenův skvělý výkon v nedělní kvalifikaci lze přičíst nízkému stavu paliva. Podle šéfinženýra Mercedesu Maria Illiena však Räikkönen plánoval první zastávku až dvě kola po Alonsovi! V desátém kole však Finovi praskl hnací hřídel na levé straně. Ten, který inženýři vyměnili den před tím.

Alex Wurz jako regulérní třetí pilot nahradil v San Marinu Montoyu. Za Trullim byl trpělivý, než Ital zajel do boxů, a ušetřené palivo mu umožnilo zůstat na dráze o jedno kolo déle. Mercedes očekává silnější motor o 12 koní pro Barcelonu, kde byl měl startovat také Alex Wurz, pokud Montoya nebude moci.

Pro BAR skončila Grand Prix San Marina skandálem. Buttonovo auto vážilo 606.1 kg, přičemž Button sám měl 73.6 kg. Poté, co komisaři vyprádnili nádrže, auto mělo 594. 6 kg, což je pod požadovaným limitem 600 kg. BAR se použitím různých grafů snažil dokázat, že auto nebylo během závodu nikdy pod váhou, ale techničtí delegáti FIA Charlie Whiting a Jo Bauer číslům neuveřili a poté, co se někteří bývalí inženýři BARU dotazovali, zda náhodou nenašli přídavnou nádrž, pojali komisaři podezření a endoscopickou zkouškou odhalili přídavnou nádržku, který by byla schopna pobrat 10 kg (nebo 14 litrů) paliva. Komisaři ovšem nechali Buttonovo jeho třetí místo, a tak se FIA následující den proti rozhodnutí odvolala. FIA nyní čeká detektivní práce použitím statistik a podrobných analýz, pokud chce dokázat, že BAR podváděl. Má podezření, že to samé se dělo také loni.

10 kg představuje v Imole tři kola. V posledních kolech před zastávkou v boxech pak výhodu cca 0,4 sekundy. Jaký může být výsledek středečního slyšení: ten horší, že BAR bude vyloučen z šampionátu, ten lepší, že Button přijde o třetí místo. Tyrell v roce 1984 v posledních zastávkách do nádrží nastřílel kusy olova, aby auto dostal na požadovanou váhu, Toyota pak v rally používala nepovolené turbo - oba byly z šampionátů vyloučeny.

"Auto nebylo nikdy pod váhou a jsem si jist, že jsme neudělali nic špatně," konstatoval Nick Fry, šéf týmu BAR.

"Důvěra v auto je zpět," řekl Button o voze, se kterým inženýři dosáhli v Imole kýženého pokroku. "Nyní jede tam kam chci, již žádná překvapení."

Honda zvedla výkon motoru na 960 koní a nové řešení převodovky prý znamená až 0,4 desetiny na kolo. McLaren má podobné řešení, u Williamsu, Ferrari a Renaultu se chystají až na příští rok. Renaultu se navíc podařilo získat jednoho z inženýrů BARu, který se na vývoji nové převodovky podílel.

Renault a BAR musely sáhnout k drobným úpravám zadního křídla, protože bylo příliš flexibilní. Podle některých zdrojů flexibilita až třikrát přesáhla povolenou úroveň. Výsledkem toho jsou vyšší maximální rychlosti na rovinkách, protože "přizpůsobené" zadní přítlačné křídlo nemá takový odpor. FIA tedy kontrolu zadních křídel zpřísnila.

Toyota a Williams měly v Imole z různých důvodů problémy. Japonské automobily jsou dobré pouze s nízkou světlou výškou vozu, která díky nechvalně slavným obrubníkům není v Imole možná. Toyota ztrácela hlavně při brzdění, na což doplatil Ralf Schumacher více než Jarno Trulli.

"U Williamsu jsem měl auto, které mi umožnilo brzdit velmi pozdě," vysvětlil Ralf Schumacher. "Když to udělám s toyotou, buď se dostanu do velkého nedotáčivého smyku, nebo naopak mám auto přetáčivé. Takže se nejspíš budu muset trochu přízpůsobit a jezdit více hladce, podobně jako ve formuli 3. Trulli se s přetáčivostí umí vypořádat lépe než já. To je důvod, proč je rychlejší."

Ralf Schumacher dostal po závodě penalizaci 25 vteřin za nebezpečný manévr vůči Heidfeldovi. Ten podle dat z telemetrie musel brzdit velmi intenzívně, ve výsledku se Toyota vzdala svého odvolání, protože nebyla v příliš silné pozici.

Williams oproti tomu měl problémy se zadními pneumatikami. Navíc se Williamsu nedaří dostat horkých vzduch dostatečně včas pryč od karoserie, takže pro další závod bude muset zvětši chladiče, aby lépe spolupracovaly s bočnicemi.

Zlepšení dosáhl Sauber tím, že snížil o 5 cm zadní část vozu, takže vzduch k zadnímu křídlu teče lépe a také lépe odvádí difuzor vzduch pryč od auta. Lepší přítlak o 2 % pomohl Villeneuvovi k prvním letošním bodům. Změny v softwaru pro kontrolu trakce a měkčí nastavení tlumičů na Villeneuvovo přání pomohly také. V kvalifikaci se ve Varianté Alta přesto dopustil chyby.

"Až je přestanu dělat, dostaneme se ještě do lepší formy," řekl Villeneuve.

Red Bullu se závod v San Marinu nepovedl. Navzdory tomu, že upoutal pozornost novým motorhomem, který bude v Monaku stát nad vodou v přístavu. Do Itálie jej přivezlo 11 kamiónů, váží 150 tun a je 8,5 metru vysoký. Dalším důležitým krokem bylo oznámení smlouvy s dodavatelem motorů Ferrari. Cena se pohybuje okolo 20 mil. $ ročně, o 5 více než co nabízela Toyota. Red Bull se rozhodl pro Ferrari díky zkušenostem Sauberu. To pro nového šéfa Coswortu Kevina Kalkhovena znamená, že aby zůstala jeho značka ve formuli 1, musí se nyní zkusit dohodnout s Minardi.

To v Imole nasadilo nové PS05 pouze po 200 hodinách strávených v aerodynamickém tunelu. Větší týmy zvládly dvojnásobek jen mezi Bahrajnem a Imolou.

Zdroj: GP 2003

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Přestavba okruhu v Imole pokračuje - 6.2.2007
Imola se chce v roce 2008 vrátit - 21.11.2006
Ecclestone: Imola se v budoucnu může vrátit - 2.11.2006
Imola je podporována italskou vládou - 21.9.2006
Příští rok se nakonec může jet 18 závodů - 19.9.2006

Reklama