clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Jezdcům nehrozí tresty za převodovky

vydal: Róbert Randuška
zveřejněno: 7.4.2022, 18:05

počet komentářů: 0


Při mnoha změnách pravidel se o jedné nenápadné začalo mluvit až po začátku sezony. Na pohled malá změna ve způsobu počítání převodovek na sezonu může ovlivnit i boj o titul, například kdyby některý z jezdců špičkových týmů narazil v Austrálii do zdi.

Náraz zadní části vozu často nevratně poškodí převodovku. Ta však měla vydržet šest závodů v řadě, jinak jezdec přišel o pět míst na startu závodu. To je například rozdíl mezi pole position a startem ze šestého místa. Pravidlo mělo od svého zavedení své kritiky, hlavně proto, že jezdci po smůle s havárií byli často ještě potrestáni, přitom havárii ne vždy způsobil jezdec poškozeného vozu. Na druhé straně, pokud by pro havárie platila výjimka, bohaté týmy by hledaly záminky pro předčasnou výměnu.

Dalším problémem bylo pravidlo, že jezdec nebude potrestán, pokud kvůli poruše nedokončí závod. To by už bylo moc. Jenže opět, zneužívalo se toho a jezdci daleko od bodovaných pozic nejednou náhle odstoupili ze závodu, zajeli do garáže bez zřejmé příčiny, kvůli nespecifikovaným problémům. Bylo evidentní, že pouze chtějí novou převodovku bez trestu.

Řešení je přitom jednoduché a logické. Převodovky přebírají systém pohonných jednotek. Jezdci tedy od letošního roku mají povolený počet převodovek na sezonu. Pokud třeba o jednu přijdou při havárii, mají ještě šanci déle využívat ostatní a penalizaci se tak vyhnout. Převodovka je rozdělena na dvě části. Skříň převodovky a hnací ústrojí se budou počítat samostatně a budou kombinovatelné a jezdec bude mít z obou částí čtyři kusy na sezonu.

Po vzoru pohonných jednotek se však už omezení netýká pouze závodu (a tím pádem i sobotního programu, kde již nebyla možná výměna), ale celých závodních víkendů. Minulostí jsou tedy tzv. páteční převodovky, které se dosud nepočítaly. Každý tým však dostal čtyři “žolíky“. Čtyřikrát v roce smí do pátečních tréninků nasadit převodovku mimo alokaci. Výjimka se má využívat při testování novinek.

Zničení převodovky při nárazu do zdi teď není tak velkým strašákem. Foto: Ferrari

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari

Zdroj: Motorsport

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024
Bude nová generace poslední hybridní? - 17.8.2024
Velká cena Rwandy? - 13.8.2024
Poločas letní přestávky - 12.8.2024
Šéfové pochybují o nových vozech - 12.6.2024

Reklama