Ať už Velká cena Velké Británie dopadne jakkoli, minimálně jednu trofej za vítězství si rodina Leclercových ze Silverstone odveze. Hlavní závod FIA F3 totiž ovládl mladší bratr Charlese Leclerca Arthur před domácími jezdci O´Sullivanem a Bearmanem. Lídr šampionátu Martins obsadil sedmé místo. Staněk po kontaktu se Saucym nedojel.
Do hlavního závodu už piloti startovali podle výsledků kvalifikace a bez jakéhokoli otáčení pořadím. To znamenalo naději pro domácí fanoušky. Na první příčce totiž stál O´Sullivan. Následovali Leclerc, Maloney, Collet, Crawford, Bearman, Frederick, Staněk, Hadjar, Maini, Martins, Ušijima, Vidales, Edgar, Saucy, Correa, Colapinto, Yeany, Pizzi, Cohen, Alatalo, Azman, Benavides, Malvestiti, Villagómez, Trulli, Ugran, Tóth, Chovanec a Martí.
Chovanec se původně kvalifikoval jako dvacátý osmý. Po sobotním sprintu ale dostal penalizaci tří míst za zavinění kolize s Tóthem, po které oba jezdci odstoupili. V praxi se ale jezdec Charouz Racing Systemu propadl pouze o jedno místo. Martí totiž zůstal na třicátém místě, neboť v kvalifikaci nesplnil limit 107 % a start mu tak byl povolen až dodatečně.
O´Sullivan si po startu udržel první místo před Leclercem. Třetí zůstával Maloney. Ne ale na dlouho. V sedmé zatáčce totiž došlo ke kontaktu mezi Maloneym a Bearmanem. Pilot Tridentu skončil v kačírku.
Leclerc na rovince Hangar utočil na O´Sullivana a skutečně se před něj dostal. Ve stejné době ale byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Kromě Maloneyho se totiž dostal do potíží také Colapinto. Ten rovněž skončil ve štěrku v sedmé zatáčce, na rozdíl od pilota Tridentu se ale nezvládl rozjet a odstoupil. Závod skončil i pro Correu, který odstavil auto v boxech. Nebylo jasné, co přesně se Colapintovi s Correou přihodilo.
V boxech se ocitl také Alatalo. Ani Fin nevyvázl z úvodních metrů bez poškození a dostal nové přední přítlačné křídlo.
Ve čtvrtém kole došlo k restartu. Před ním vedl Leclerc. Druhý byl O´Sullivan, třetí Collet, čtvrtý Bearman, pátý Crawford, šestý Frederick, sedmý Hadjar, osmý Edgar, devátý Staněk a nejlepší desítku uzavíral lídr šampionátu Martins.
Nakonec ale restartoval závod z prvního místa O´Sullivan. Sportovní komisaři totiž usoudili, že Leclerc svůj předjížděcí manévr dokončil už v době, kdy platila fáze zpomalovacího vozu. Dostal tak od svého inženýra pokyn, aby pilota Carlinu pustil před sebe.
O´Sullivan restart zvládl a zůstal první. Druhý byl Leclerc. Collet musel bránit třetí příčku před Bearmanem. Na devátého Staňka zase dotíral Martins.
Mainiho vůz se v nájezdu do páté zatáčky zachytil o obrubník, když bojoval o 11. příčku s Vidalesem. Ind tak vycestoval z dráhy a propadl se na 16. pozici.
Leclerc byl nalepen na O´Sullivanovi. Kousek za nimi jezdili i Collet, Bearman, Crawford a Hadjar. V šestém kole už mohl Leclerc využívat systému DRS a dostal se v sedmé zatáčce před O´Sullivana. Pilot Carlinu sice nechtěl prodat kůži lacino a ještě v deváté zatáčce se pokoušel zvrátit souboj ve svůj prospěch, nakonec ale na Leclerca nevyzrál. Na rovince Hangar útočil Crawford na čtvrté místo Bearmana. Zatím ale nebyl úspěšný.
Ve velmi dobrém světle se zatím prezentoval také Edgar. Pilot Tridentu bojuje s Crohnovou chorobou a na Silverstone se jednalo o jeho první závody od úvodního podniku v Bahrajnu, po kterém přerušil kariéru. V sedmém kole se nacházel na sedmé příčce a držel nejrychlejší kolo závodu.
253660
Jonny Edgar získal první body po návratu. Foto: Trident
Crawford a Hadjar bojovali před Edgarem o pátou pozici. Mezi dvojicí došlo v první zatáčce ke kontaktu. Po něm Crawford vycestoval z dráhy a propadl se až na osmé místo. Kromě Edgara se před něj dostal také Frederick.
Leclerc vedl, O´Sullivan ale stále ztrácel pouze sedm desetin. Staněk podlehl Martinsovi a propadl se na desátou pozici. Yeany se roztočil v poslední zatáčce. Na chvíli zavlály žluté vlajky, poté se ale Američan byl schopen znovu rozjet.
Krátce poté, co Staněk ztratil pozici v souboji s Martinsem, přišla ještě větší komplikace. V šesté zatáčce ho totiž ve snaze dostat se dopředu trefil Saucy a poslal ho ven z dráhy. Český jezdec se začal propadat pořadím a zamířil do boxů. Odtud už se ale nevrátil a závod pro něj skončil. K mechanikům musel i Saucy, který měl také poškozený vůz.
V 11. kole, tedy přesně v polovině závodu, ale vyjel na trať už podruhé zpomalovací vůz. V zatáčce Copse totiž po vzájemném kontaktu bourali Azman a Villagómez. V případě Villagómeze došlo k poškození předního křídla, které se mu zaseklo pod koly a nemohl tak zatáčet a vyhnout se nárazu do zdi. Azman skončil v kačírku po defektu zadní pneumatiky.
Za zpomalovacím vozem vedl Leclerc před O´Sullivanem a Colletem. V bodované desítce se nacházeli rovněž Bearman, Hadjar, Edgar, Crawford, Frederick, Martins a Vidales.
Sportovní komisaři se podívali na incident mezi Hadjarem a Crawfordem, kvůli kterému druhý jmenovaný vycestoval z dráhy a propadl se na osmé místo. Bylo rozhodnuto, že není potřeba nikoho trestat. S tím Crawford nesouhlasil.
Sedm kol před cílem došlo k restartu. Leclerc dlouho kličkoval na rovince Hangar, pak ale šlápl na plyn a vytvořil si solidní náskok před O´Sullivanem. Martins se brzy dostal na osmé místo. Předjel totiž Fredericka. Američan se v páté zatáčce pokoušel o odvetu, na Francouze ale nevyzrál.
Leclerc brzy po restartu zajel nejrychlejší kolo závodu a kráčel za prvním vítězstvím v sezoně. O´Sullivan se ho ale stále držel v rozestupu menším než jedna sekunda. Martins dotíral na Crawforda. Vidales připravil Fredericka o deváté místo. Američan navíc při souboji nedobrzdil a vycestoval z dráhy, což ho odsunulo až na 11. pozici. Desátou příčku převzal Ušijima.
Situace na čele se však začala také dramatizovat. Těsně za Leclercem totiž jezdili O´Sullivan, Collet, Bearman i Hadjar.
Zatímco O´Sullivan usiloval o první příčku Leclerca, na třetího Colleta dotíral Bearman. K žádným změnám pořadí ale nedocházelo.
Crawford nakonec ustál tlak ze strany Martinse a dokonce se posunul o jednu pozici dopředu. Předjel totiž Edgara a byl šestý.
Ve dvacátém kole zaútočil na konci rovinky Hangar O´Sullivan na Leclerca. Jeho útok po vnější straně ale nevyšel. Bearman se ale v předposledním kole nahoru posunout dokázal. Zdolal Colleta a najednou tak jeli na pódiových pozicích dva Britové.
Leclerc se v posledním kole dokázal od O´Sullivana odpoutat a dojel si pro premiérové vítězství v šampionátu. O´Sullivan se navíc až do posledních metrů musel obávat o druhou příčku. Na tu měl totiž velký zálusk Bearman. Mezi dvojicí došlo v poslední zatáčce dokonce ke kontaktu. O´Sullivan ale druhý zůstal. Lídr šampionátu Martins předjel v závěru Edgara a nakonec skončil sedmý. Za zmínku stojí také stíhací jízda Maloneyho. Toho sice v úvodu poslal do kačírku Bearman, nakonec ale skončil jen jedno místo za body jako jedenáctý.
Aktualizace: Po skončení závodu padly tři penalizace. Největší dostal Saucy. Toho komisaři potrestali deseti sekundami za kolizi se Staňkem a spadl tak z 23. pozice na 25. příčku. Benavides a Maini dostali pět sekund za to, že čtyřikrát překročili traťové limity. Zatímco Benavides se propadl z 18. místa na 20., Maini z 20. příčky na 22.
p.
jezdec
tým
motor
čas/odstup
kol
body
1.
Arthur Leclerc
Prema
Mecachrome
45'23,209
22
25
2.
Zak O'Sullivan
Carlin
Mecachrome
45'24,122
22
18
3.
Oliver Bearman
Prema
Mecachrome
45'24,173
22
15
4.
Caio Collet
MP Motorsport
Mecachrome
45'24,482
22
12
5.
Isack Hadjar
Hitech
Mecachrome
45'24,867
22
10
6.
Jak Crawford
Prema
Mecachrome
45'25,558
22
8+1
7.
Victor Martins
ART Grand Prix
Mecachrome
45'27,221
22
6
8.
Jonny Edgar
Trident
Mecachrome
45'27,867
22
4
9.
David Vidales
Campos
Mecachrome
45'29,056
22
2
10.
Reece Ušijima
Van Amersfoort Racing
Mecachrome
45'29,825
22
1
11.
Zane Maloney
Trident
Mecachrome
45'31,220
22
0
12.
Kaylen Frederick
Hitech
Mecachrome
45'33,087
22
0
13.
Federico Malvestiti
Jenzer
Mecachrome
45'37,573
22
0
14.
Francesco Pizzi
Charouz Racing System
Mecachrome
45'38,306
22
0
15.
Ido Cohen
Jenzer
Mecachrome
45'38,800
22
0
16.
William Alatalo
Jenzer
Mecachrome
45'39,771
22
0
17.
Enzo Trulli
Carlin
Mecachrome
45'40,311
22
0
18.
Filip Ugran
MP Motorsport
Mecachrome
45'41,166
22
0
19.
Hunter Yeany
Campos
Mecachrome
45'43,654
22
0
20.
Brad Benavides
Carlin
Mecachrome
45'45,731
22
0
21.
László Tóth
Charouz Racing System
Mecachrome
45'47,513
22
0
22.
Kush Maini
MP Motorsport
Mecachrome
45'48,388
22
0
23.
Pepe Martí
Campos
Mecachrome
45'52,641
22
0
24.
Zdeněk Chovanec
Charouz Racing System
Mecachrome
45'53,309
22
0
25.
Gregoire Saucy
ART Grand Prix
Mecachrome
46'00,537
22
0
DNF
Nazim Azman
Hitech
Mecachrome
-
9
0
DNF
Rafael Villagómez
Van Amersfoort Racing
Mecachrome
-
9
0
DNF
Roman Staněk
Trident
Mecachrome
-
9
0
DNF
Juan Manuel Correa
ART Grand Prix
Mecachrome
-
1
0
DNF
Franco Colapinto
Van Amersfoort Racing
Mecachrome
-
0
0
Pořadí šampionátu F3 - 2022
p.
Jezdec
∑
1.
Victor Martins
77
-
25
9
2
-
26
9
6
2.
Arthur Leclerc
71
6
18
-
12
7
-
3
25
3.
Isack Hadjar
68
10
-
6
15
1
15
11
10
4.
Roman Staněk
61
-
-
7
26
5
18
5
-
5.
Jak Crawford
60
-
6
8
18
10
8
1
9
6.
Oliver Bearman
44
9
8
-
-
-
10
2
15
7.
Zak O´Sullivan
33
5
-
-
8
-
-
2
18
8.
Caio Collet
30
4
-
-
-
8
6
-
12
9.
Alexander Smoljar
28
8
-
3
-
5
12
10.
Franco Colapinto
26
-
12
10
-
-
4
-
-
11.
Kaylen Frederick
22
3
1
-
6
4
2
6
-
12.
Juan Manuel Correa
21
2
12
6
1
-
-
13.
David Vidales
21
1
4
-
4
10
-
-
2
14.
Zane Maloney
19
8
-
5
2
-
-
4
-
15.
Kush Maini
17
-
-
-
10
-
-
7
-
16.
Grégoire Saucy
15
-
15
-
-
-
-
-
-
17.
Reece Ušijima
11
-
-
-
-
2
-
8
1
18.
Oliver Rasmussen
4
4
-
-
-
19.
Jonny Edgar
4
-
-
-
4
20.
William Alatalo
3
-
2
-
1
-
-
-
-
21.
Rafael Villagómez
2
-
-
2
-
-
-
-
-
22.
Francesco Pizzi
1
-
-
1
-
-
-
-
-
23.
Josep Martí
0
-
-
-
-
-
-
-
-
24.
Niko Kari
0
-
-
25.
Ido Cohen
0
-
-
-
-
-
-
-
-
26.
Ayrton Simmons
0
-
-
27.
Brad Benavides
0
-
-
-
-
-
-
-
-
28.
Hunter Yeany
0
-
-
-
-
-
-
-
-
29.
László Tóth
0
-
-
-
-
-
-
-
-
30.
Enzo Trulli
0
-
-
-
-
-
-
-
-
31.
Nazim Azman
0
-
-
-
-
-
-
-
-
32.
David Schumacher
0
-
-
33.
Federico Malvesttiti
0
-
-
-
-
-
-
34.
Lirim Zendeli
0
-
-
35.
Zdeněk Chovanec
0
-
-
36.
Filip Ugran
0
-
-
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.