Bearman poprvé vítězem, Staněk po třech měsících na bedně
vydal:
Dušan Bouzek
zveřejněno:
27.8.2022, 11:00
počet komentářů:
0
Sprintový závod v belgickém Spa-Francorchamps se protáhl kvůli výjezdu zpomalovacího vozu a červené vlajce, kterou zapříčinila tvrdá nehoda Götheho a Maloneyho. Pro své premiérové vítězství si nakonec dojel Bearman. Na druhé pozici sice původně skončil Edgar, kvůli pětisekundovému trestu za kolizi s Colapintem ale spadl až na čtvrtou příčku. Druhé místo tak nakonec obsadil k radosti českých fanoušků Staněk a třetí Smoljar. Hadjar dojel osmý a jelikož jeho hlavní rival v boji o titul Martins obsadil po ulitém startu až 24. pozici, osamostatnil se Hadjar v čele průběžného pořadí.
Na startu sprintového závodu, kde se otáčela nejrychlejší dvanáctka z kvalifikace, stál jako první O´Sullivan. Následovali Correa, Benavides, Colapinto, Bearman, Smoljar, Edgar, Staněk, Göthe, Pizzi, Maloney, Collet, Alatalo, Trulli, Maini, Ušijima, Martí, Vidales, Saucy, Leclerc, Cohen, Malvestiti, Hadjar, Martins, Mansell, Frederick, Villagómez, Tóth, Azman a Crawford, pro kterého skončila kvalifikace předčasně poté, co uvízl v kačírku.
Z osmého místa startující Göthe v Belgii znovu zaskakuje u Camposu za Yeanyho. Američan se stále zotavuje ze zlomeniny levého zápěstí, kterou utrpěl při incidentu na Red Bull Ringu. Pro pátého Bearmana byl sobotní sprint šancí výrazně se dotáhnout ke špičce průběžného poadí. První čtyři muži šampionátu Hadjar, Martins, Leclerc a Crawford totiž startovali po nepovedené kvalifikaci až z hloubi pole a k bodům to měli daleko.
Zatímco kvalifikace se konala na osychající trati, pro první závod víkendu už mělo startovní pole příznivější podmínky. Bylo totiž sucho. Zatímco asfalt měl teplotu 17,2 stupňů, vzduch 14,5 stupňů.
O´Sullivan si po startu udržel vedení. Correa se musel sice bránit Benavidesovi, nakonec ale druhou pozici udržel.
Na rovince Kemmel ale bylo vše jinak. Correa se totiž dostal před O´Sullivana na první příčku. Na konci rovinky ale došlo mezi dvojicí ke kontaktu. Zatímco O´Sullivan si poškodil přední přítlačné křídlo, Correa odskákal incident defektem. Oba se propadali a museli do boxů.
Na první dvě příčky se tak posunuli Benavides a Bearman. Původně sice vedl jezdec Carlinu, ve druhém kole ale na rovince Kemmel Bearman Benavidese překonal a začal ujíždět.
O´Sullivan s Correou ale nebyli jedinými piloty, kteří postartovní melu nepřečkali bez úhony. Mansella totiž poslal ven z dráhy Villagómez a britský jezdec boural. V esíčku Les Combes měl potíže také Colapinto, který byl zezadu popostrčen Edgarem a roztočil se. Frederick si vylomil levé přední kolo po kontaktu s Martinsem. Zvládl ji ale ustát a pouze na okamžik vyjel z trati. Po všech těchto událostech se vydal na dráhu zpomalovací vůz.
Za zpomalovacím vozem kroužili piloti v pořadí Bearman, Benavides, Edgar, Smoljar, Göthe, Staněk, Maloney, Alatalao, Ušijima a Vidales. Za bodovanou desítkou se nacházeli Collet, Martí, Leclerc, Saucy, Maini, Martins, Cohen, Hadjar, Crawford, Trulli, Villagómez, Azman, Malvestiti, Pizzi, Tóth, Colapinto, Correa a O´Sullivan.
Zpomalovací vůz pobyl na dráze relativně dlouho. Znovu se totiž začalo závodit až od pátého kola. Ještě předtím ale obdrželi nepříjemné zprávy Edgar s Villagómezem. Zatímco Edgar dostal za kontakt s Colapintem pětisekundový trest, Villagómez za incident s Mansellem dokonce deset sekund. Vyšetřován byl navíc i Martins, kterého sportovní komisaři podezřívali z ulitého startu.
254303
Jonnyho Edgara stál kontakt s Francem Colapintem stupně vítězů. Foto: FIA F3
Po restartu udržel Bearman vedení. Na druhém místě ale došlo ke změně. Edgar využil na rovince Kemmel větrného pytle a posunul se před Benavidese.
Netrvalo dlouho a brzy znovu vyjel na dráhu zpomalovací vůz. Göthe a Maloney totiž po kontaktu v rychlé osmnácté zatáčce havarovali. Nehoda vypadala poměrně hrůzostrašně. Oba jezdci totiž tvrdě narazili do bariéry pneumatik a Maloneyho monopost se dokonce otočil vzhůru nohama. Naštěstí ale oba zvládli z vozu vystoupit a odejít z místa nehody po vlastních nohou.
Bearman zůstával ve vedení za Edgarem a Benavidesem. Čtvrtý jezdil za zpomalovacím vozem Smoljar, pátý už byl Staněk, který se krátce před kolizí Götheho a Maloneyho dostal před pilota Camposu. Šesté místo patřilo Alatalovi, sedmé Ušijimovi, osmé Vidalesovi, deváté Colletovi, desáté Leclercovi, jedenácté Martímu, dvanácté Saucymu, třinácté Martinsovi, čtrnácté Mainimu, patnácté Hadjarovi, šestnácté Crawfordovi, sedmnácté Trullimu, osmnácté Cohenovi, devatenácté Azmanovi, dvacáté Villagómezovi, dvacáté první Malvestitimu, dvacáté druhé Pizzimu, dvacáté třetí Colapintovi, dvacáté čtvrté Tóthovi, dvacáté páté Correovi a dvacáté šesté O´Sullivanovi.
Poškození bariér, ke kterým při incidentu Maloneyho s Göthem došlo, si vyžádalo dlouhé opravy. Byla proto vyvěšena červená vlajka a piloti se na konci osmého okruhu odebrali do boxové uličky.
Sice se nezávodilo, penalizace se ovšem rozdávaly. Martins dostal průjezd boxy, neboť ulil start. Pětisekundový trest byl původně udělen Benavidesovi. Sportovní komisaři se domínvali, že při postartovní mele v páté zatáčce získal výhodu výjezdem mimo trať. Později se ale ukázalo, že před sebe O´Sullivana pustil a penalizace byla tím pádem odvolána. O´Sullivan ale pět sekund dostal. Byl uznán vinným za kolizi s Correou.
V 11:30 hodin se ve Spa-Francorchamps motory opět rozezněly. V závěsu za zpomalovacím vozem se totiž startovní pole vydalo zpátky na trať a schylovalo se k restartu.
Vedoucímu Bearmanovi se restart podařil a dokonce ujel druhému Edgarovi. Ten se naopak musel bránit Benavidesovi. Staněk si na rovince Kemmel vyšlápl na Smoljara, ten ale prozatím čtvrté místo udržel. Útočil i Benavides na Edgara, ani ten ale nebyl úspěšný.
Restart závod se nepodařil Alatalovi. Fin sice před restartem figuroval na šesté pozici, hned v první zatáčce ale vycestoval do kačírku. Za tento výlet pilot Jenzeru zaplatil pádem na desátou pozici.
Bearman vedl už o dvě sekundy před Edgarem. Pilot Premy tak měl na dosah svůj premiérový triumf v šampionátu. Smoljar se v 11. kole dostal na třetí místo před Benavidese. Za dvojicí číhal na příležitost Staněk. Český závodník se dokázal posunout dopředu v desáté zatáčce.
Staněk byl sice čtvrtý, přesto ale sahal po pódiu. Druhý Edgar totiž s sebou vezl pětisekundovou penlizaci za kolizi s Colapintem. Benavides ztrácel tempo a brzy se musel bránit i Vidalesovi s Ušijimou. Tuto dvojici si ale pohlídal.
Tři kola před koncem zabalil své účinkování Martí. Z jeho vozu totiž unikal olej. Staněk se dotahoval na Smoljara. Svou ztrátu stlačil už pod jednu sekundu. Dopředu stoupal i Leclerc, který se dvě kola před koncem propracoval na šestou příčku.
Ve 13. z 15 kol se ale dostal dopředu rovněž Staněk. Pilot Tridentu udělal radost českým fanouškům na rovince Kemmel, kdy si smlsnul na Smoljarovi. A jelikož byl za Edgarem o méně než pět sekund, měl nakročeno ke druhé příčce.
V předposledním kole podlehl Benavides Leclercovi. Monačan se tak dostal už na pátou pozici, to mu ale na překonání Hadjara s Martinsem v čele průběžného pořadí stále nestačilo. Martins si odpykal penalizaci průjezdu boxy za uitý start a spadl na poslední 24. pozici. Ze závodu odstoupil v boxech Cohen.
Zatímco Martins už jezdil po dráze bez naděje na body, Hadjar už byl desátý. Mohl se tak na celkové první příčce osamostatnit a vytvořit si nad svým krajanem Martinsem náskok. O pár okamžiků později navíc zdolal Cohen a už byl devátý.
To už ale byl Bearman v cíli a mohl se radovat ze svého prvního vítězství ve FIA F3. Druhý sice projel cílem Edgar, jelikož ale Staněk skončil pouze tři a půl sekundy za ním, bral druhou příčku český jezdec. Třetí nakonec skončil Smoljar. Edgar se propadl na čtvrtou pozici. Hadjar skončil osmý a osamostatnil se na celkovém prvním místě.
p.
jezdec
tým
motor
čas
kol
body
1.
Oliver Bearman
Prema
Mecachrome
1:07:07,734
15
10
2.
Roman Staněk
Trident
Mecachrome
1:07:12,496
15
9
3.
Alexander Smoljar
MP Motorsport
Mecachrome
1:07:13,423
15
8
4.
Jonny Edgar
Trident
Mecachrome
1:07:14,073
15
7+1
5.
Arthur Leclerc
Prema
Mecachrome
1:07:15,320
15
6
6.
William Alatalo
Jenzer
Mecachrome
1:07:18,343
15
5
7.
David Vidales
Campos
Mecachrome
1:07:20,028
15
4
8.
Brad Benavides
Carlin
Mecachrome
1:07:20,060
15
3
9.
Isack Hadjar
Hitech
Mecachrome
1:07:20,272
15
2
10.
Caio Collet
MP Motorsport
Mecachrome
1:07:20,965
15
1+2
11.
Jak Crawford
Prema
Mecachrome
1:07:21,852
15
0
12.
Grégoire Saucy
ART Grand Prix
Mecachrome
1:07:22,010
15
0
13.
Kush Maini
MP Motorsport
Mecachrome
1:07:22,404
15
0
14.
Reece Ušijima
Van Amersfoort
Mecachrome
1:07:24,703
15
0
15.
Franco Colapinto
Van Amersfoort
Mecachrome
1:07:25,621
15
0
DSQ
Enzo Trulli
Carlin
Mecachrome
1:07:26,402
15
0
16.
Nazim Azman
Hitech
Mecachrome
1:07:26,881
15
0
17.
Juan Manuel Correa
ART Grand Prix
Mecachrome
1:07:27,795
15
0
18..
Federico Malvestiti
Jenzer
Mecachrome
1:07:28,610
15
0
19.
Francesco Pizzi
Charouz Racing System
Mecachrome
1:07:29,591
15
0
20.
Zak O´Sullivan
Carlin
Mecachrome
1:07:33,907
15
0
21.
Victor Martins
ART Grand Prix
Mecachrome
1:07:35,079
15
0
22.
László Tóth
Charouz Racing System
Mecachrome
1:07:36,444
15
0
23.
Rafael Villagómez
Van Amersfoort
Mecachrome
1:07:40,199
15
0
24.
Ido Cohen
Jenzer
Mecachrome
-
13
0
DNF
Josep Maria Martí
Campos
Mecachrome
-
11
0
DNF
Oliver Göthe
Campos
Mecachrome
-
5
0
DNF
Zane Maloney
Trident
Mecachrome
-
5
0
DNF
Christian Mansell
Charouz Racing System
Mecachrome
-
1
0
DNF
Kaylen Frederick
Hitech
Mecachrome
-
1
0
Aktualizace: Původně šestnáctý Trulli byl po závodě vyloučen. Na jeho voze se totiž během přerušení závodu pracovalo na zadním křídle, což pravidla nedovolují.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 271, 2. MP Motorsport 155, 3. ART Grand Prix 153, 4. Trident 146, 5. Hitech 133, 6. Van Amersfoort 64, 7. Carlin 49, 8. Campos 28, 9. Jenzer 14, 10. Charouz Racing System 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.