Návrat F1 do Japonska komplikuje déšť. V prvním volném tréninku byl na mokru nejrychlejší Alonso. Následovali ho Sainz s Leclercem. Zatímco na začátku tréninku jezdci nasadili gumy do extrémního mokra, později přišly ke slovu i přechodné pneumatiky. Schumacher po skončení tréninku boural.
F1 zažívá tento víkend další návrat na "starý známý" okruh. Zatímco před týdnem si poprvé po třech letech zazávodila v Singapuru, nyní se po stejně dlouhé pauze vrací do japonské Suzuky. První volný trénink odstartoval v pátek ve 12:00 hodin místního času. To pro české fanoušky znamenalo brzké ranní vstávání. U nás totiž bylo tou dobou teprve 5 hodin ráno.
O něco ztíženější situaci měl před startem víkendu Latifi. Pilot Williamsu, který už ví, že se po skončení sezony s F1 rozloučí, totiž přijel s penalizací pěti míst pro start závodu. Tento trest mu udělili sportovní komisaři poté, co v Singapuru zavinil kolizi s Čouem.
Jelikož se F1 vrací do Suzuky poprvé od roku 2019, jedná se tento víkend o první start na tomto okruhu nejen pro letošního nováčka Čoua. Stejné to je také u Schumachera a u již zmíněného Latifiho.
Zásluhou Cunody mohou japonští fanoušci poprvé po osmi letech držet palce domácímu jezdci. Před Cunodou byl posledním japonským pilotem F1 startujícím v Suzuce Kobajaši v sezoně 2014. Tehdy ale hájil barvy nekonkurenceschopného Caterhamu a na dobrý výsledek tak nemohl pomýšlet. To u Cunody rozhodně před víkendem nebylo nemožné, že získá body. Na kontě už jich totiž měl za letošek 11. Letos sice Cunoda startuje v Suzuce poprvé jako pilot F1, zkušenosti už ale s touto tratí má. V minulosti zde závodil v japonské F4 a třikrát dokonce vyhrál.
254951
Juki Cunoda bude tento víkend závodit před domácími fanoušky. Foto: AlphaTauri
Jezdců, kteří dokázali v Suzuce vyhrát závod F1, bylo ve startovním poli čtyři. Patřili mezi ně Hamilton (2014, 2015, 2017, 2018), Vettel (2009, 2010, 2012, 2013), Alonso (2006, 2008) a Bottas (2019). Hamilton s Alonsem navíc dokázali Velkou cenu Japonska vyhrát i na okruhu Fudži. Zatímco Britovi se to povedlo v roce 2007, současnému jezdci Alpine o rok později. Před tímto víkendem ale nepatřil do nejužšího výběru favoritů na vítězství ani jeden z této čtveřice...
Návrat F1 do Suzuky po třech letech se ale nekonal za toho nejideálnějšího počasí. V Japonsku totiž pršelo a bylo jasné, že trénink začne na mokré dráze. Zatímco vzduch měl teplotu 15 stupňů, asfalt 20 stupňů.
Trénink sice začal, jak bylo původně v plánu, vzhledem k počasí se ale jezdci na dráhu moc nehrnuli. I po úvodní minutě zůstávalo na trati ticho. I přesto se ale nedalo očekávat, že bude na okruhu prázdno po celý první trénink. Například takový Vettel si už totiž nasazoval kuklu a Sainz seděl ve svém monopostu.
Čekání na první výjezd skončilo po necelých pěti minutách. Jako první vyrazil do akce Magnussen. Nedlouho po něm se vydal na trať také domácí Cunoda. Oba nazuli pneumatiky do extrémního mokra.
Cunoda zajel po prvním kole do boxů: "V prvním sektoru je několik řek," popisoval domácí pilot stav dráhy.
254957
Kevin Magnussen byl jedním z prvních jezdců, kteří se vydali na trať. Foto: Haas
Měřený čas nezaznamenal ani Magnussen. I Dán se brzy odebral zpět k mechanikům a na okruhu tak opět zavládlo ticho. Zatímco Cunoda odjel jen jedno kolo, Magnussen dvě.
Jízda na mokru sice týmům nemohla přinést mnoho relevantních dat, přesto ale nebyla zcela bezvýznamná. Riziko deště totiž existovalo i pro nedělní závod.
Krátce poté, co zajeli do boxů Magnussen s Cunodou, vyjel na dráhu Latifi. Brzy ho následovali i Schumacher se Strollem.
Latifi zmizel zpět do boxů hned po jednom kole, podobně jako o pár minut před ním Cunoda. Vozů na dráze ale přesto přibývalo. Z garáže vyjeli také Vettel, Sainz, Albon a Leclerc.
Po 15 minutách jsme se konečně dočkali prvního měřeného kola. Mělo hodnotu 1:52,537 a zajel ho Schumacher. Měřené kolo měl rozjeté i Stroll, nakonec ale zajel do boxů a nedokončil ho. Překvapil však hodnocením stavu okruhu: "Je to docela suché, není tu tolik stojící vody," řekl.
254954
Mick Schumacher se postaral o první měřený čas. Foto: Haas
Za pravdu dal zanedlouho Kanaďanovi i Leclerc: "Myslím si, že už bychom mohli přezout na přechodné pneumatiky," nabádal svůj tým. Monačan se současně dostal s časem 1:49,103 na první místo. Druhý byl jeho kolega Sainz (1:49,952).
Na dráhu se odvažovalo vyjet stále více pilotů. Po dvaceti minutách zůstávali bez jediného kola na kontě Verstappen, Ricciardo, Gasly, Pérez, Alonso, Ocon a Russell.
Sainz nebyl spokojen s tím, jaký zvuk vydává jeho motor: "Přijde mi, že je něco s turbem. Podívejte se na to, prosím," poprosil Španěl do vysílačky. Motor zlobil i Norrise.
Piloti stále kroužili po dráze na gumách do extrémního mokra. Po první půlhodině vedl Sainz (1:47,758) před Leclercem (+0,346) a Ricciardem (+0,824). Se svým prvním výjezdem na trať vyčkávali už jen Verstappen, Pérez, Ocon a Russell.
Jezdci sice zprvu volali po přezouvání na přechodné pneumatiky, nic takového se ale nakonec v první polovině tréninku nestalo. Předpověď počasí navíc hlásila, že na posledních 15 minut tréninku má přijít další déšť.
Když se ale trénink přehoupl do druhé poloviny, vyjeli na trať někteří piloti na přechodné sadě. Vyzkoušeli ji Bottas, Verstappen, Ocon a Pérez. Latifi, který zůstával na pneumatikách do extrémního mokra, naopak vycestoval ven z trati v 11. zatáčce.
Hned po pár minutách bylo jasné, že přechodné pneumatiky fungují. Verstappen se totiž dostal s časem 1:44,059 na první pozici a Sainze pokořil o více než tři a půl sekundy. Za Verstappena se vzápětí zařadil Bottas. Netrvalo ovšem dlouho a Finovi sebral druhou příčku Ocon.
Verstappen ve svém druhém kole zrychlil o sedm desetin. Zajel čas 1:43,362 a dostal se jako první pod hranici 1:44. Oconovi se ale zadařilo ještě více. S časem 1:43,022 se ujal vedení.
Dvacet minut před koncem už jezdili na přechodných gumách téměř všichni. Výjimkami byli pouze Cunoda a Hamilton, kteří stáli v garáži. Leclerc zrychlil na 1:42,634 a dostal se na první místo. Vzápětí ho ale s kolem v hodnotě 1:42,563 pokořil kolega Sainz. Ani on ale nezůstal na špici dlouho. Brzy ho totiž odsunul na druhou příčku Alonso.
Patnáct minut před koncem déšť skutečně zesílil, což byla pro jezdce komplikace. Zatímco Ricciardo vyjel ven v závěrečné šikaně, Sainz si udělal výlet ve čtrnácté zatáčce. Leclerc se pak projel kačírkem v osmé zatáčce. Bottas si stěžoval, že už mu přechodné pneumatiky nedrží. Podle očekávání se tak stále více pilotů odebíralo do boxů a 12 minut před koncem se zdálo, že trénink v podstatě skončil.
A tak tomu v podstatě opravdu bylo. V závěru si sice ještě vyzkoušeli jízdu na pneumatikách do extrémního mokra Bottas s Čouem, pořadí se ale neměnilo. Vítězem se tak stal Alonso před Sainzem a Leclercem.
254959
V závěru už jezdili po dráze jen jezdci Alfy Romeo. Foto: Alfa Romeo
Zatímco celý trénink se obešel bez havárie, po jeho skončení k jedné nehodě došlo. Cestou zpět do boxů totiž skončil ve zdi Schumacher. Nad jeho účastí ve druhém tréninku tak visí velký otazník.
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
kol
1.
Fernando Alonso
Alpine
Renault
1:42,248
7
2.
Carlos Sainz
Ferrari
Ferrari
1:42,563
+ 0.315
15
3.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
1:42,634
+ 0.386
16
4.
Esteban Ocon
Alpine
Renault
1:43,022
+ 0.774
5
5.
Kevin Magnussen
Haas
Ferrari
1:43,258
+ 1.010
15
6.
Max Verstappen
Red Bull
Red Bull
1:43,362
+ 1.114
4
7.
Mick Schumacher
Haas
Ferrari
1:43,761
+ 1.513
13
8.
Lando Norris
McLaren
Mercedes
1:43,889
+ 1.641
7
9.
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
Ferrari
1:43,969
+ 1.721
13
10.
Sergio Pérez
Red Bull
Red Bull
1:44,234
+ 1.986
4
11.
Čou Kuan-jü
Alfa Romeo
Ferrari
1:44,429
+ 2.181
15
12.
Daniel Ricciardo
McLaren
Mercedes
1:44,486
+ 2.238
8
13.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
1:44,558
+ 2.310
6
14.
Lance Stroll
Aston Martin
Mercedes
1:44,570
+ 2.322
10
15.
Alexander Albon
Williams
Mercedes
1:44,791
+ 2.543
9
16.
Pierre Gasly
AlphaTauri
Red Bull
1:44,878
+ 2.630
12
17.
Nicholas Latifi
Williams
Mercedes
1:45,424
+ 3.176
11
18.
George Russell
Mercedes
Mercedes
1:46,103
+ 3.855
4
19.
Juki Cunoda
AlphaTauri
Red Bull
1:46,192
+ 3.944
16
20.
Sebastian Vettel
Aston Martin
Mercedes
1:48,090
+ 5.842
8
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Alpine
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.