I ve druhém tréninku se jezdilo na mokré dráze a jízdy na suchých pneumatikách jsme vůbec neviděli. Trénink skončil triumfem Mercedesu. Zvítězil Russell před Hamiltonem. Třetí pozici obsadil Verstappen. Nepříliš velkou rychlost ukázalo Ferrari. Zatímco Sainz zajel šestý čas, Leclerc dokonce až jedenáctý. Kvůli nehodě v prvním tréninku se vůbec neukázal na dráze Schumacher.
Druhý volný trénink na Velkou cenu Japonska měl být oproti tomu prvnímu odlišný. Místo tradičních 60 minut měl totiž trvat 90. K tomuto prodloužení došlo proto, aby týmy mohly pro Pirelli otestovat prototypy pneumatik pro sezonu 2023. Vzhledem k podmínkám, které v Japonsku panovaly, ale něco takového nebylo možné. I před druhým tréninkem totiž pršelo a zatímco vzduch měl 19 stupňů, asfalt 15. Bylo proto rozhodnuto, že se test ruší. Délka tréninku ale i přesto zůstala na 90 minutách.
Bylo ale otázkou, jak moc se bude jezdit. Týmy totiž otestovaly mokré podmínky již během úvodních tréninkových jízd a zdálo se tak, že druhý trénink jim nemůže poskytnout mnoho nového. Stoprocentně jisté ale bylo, že na trať určitě nevyjede Schumacher. Němec totiž po skončení prvního tréninku boural cestou do boxů a u Haasu museli měnit šasi.
254965
Mick Schumacher byl ve druhém tréninku pouze divákem. Foto: Haas
V prvních minutách skutečně nebyla aktivita na trati žádná. A u některých jezdců to ani nevypadalo, že by se v dohledné době chystali vyjet. Ocon posedával v garáži, Alonso se procházel po boxové uličce a Bottas po boxové zídce. Takový Leclerc už si alespoň nasazoval kuklu.
První vůz se ale na trať nakonec vydal možná dříve, než se čekalo - po pěti minutách. Prozkoumat podmínky se vydal Latifi. Nasadil gumy do extrémního mokra. Už během prvního kola ale Kanaďan hlásil, že podmínky by mohly být dostačující pro nazutí přechodných pneumatik. Zatím ale pokračoval na plně mokrém obutí.
Latifiho první měřené kolo mělo hodnotu 1:56,471. Tou dobou už spolu s ním kroužili po dráze také Sainz, Ricciardo a Albon. I oni jezdili na gumách do extrémního mokra.
254971
Carlos Sainz v úvodu figuroval na první příčce. Foto: Ferrari
Sainz velmi brzy překonal Latifiho. Zajel kolo v hodnotě 1:49,615. Na druhé místo se posunul s časem 1:50,736 Ricciardo. Latifiho brzy překonal i kolega Albon (1:51,364).
Latifi nejenže padal ve výsledkové listině, ale také ho potkal jeden bizarní incident. Cestou do závěrečné šikany totiž zatočil o "odbočku" dříve. Do vysílačky ale uvedl, že měl problémy s autem a chtěl vůz odstavit. Vzápětí se ovšem otočil, vrátil se na trať a zajel do boxů. Sainz se projel štěrkem v osmé zatáčce.
Ricciardo s Latifim zajeli zpět do boxů a na dráze ji nahradila jiná dvojice - Russell s Magnussnem. Brzy se přidal také Norris.
Zatímco Latifi měl v úvodu tréninku pocit, že by brzy mohlo dojít k přezutí na přechodné pneumatiky, Sainz měl jiný názor: "Zatím je to na gumy do extrémního mokra, ale na volný trénink je to příliš riskantní," sdělil svému inženýrovi. Stejný názor měl i Norris.
Na trať se vydávalo stále více jezdců včetně Hamiltona. Sedminásobný mistr světa naopak tvrdil, že přezouvání na přechodné pneumatiky je blízko. Krátce nato zajel čas 1:49,489 a posunul se do čela před Sainze.
254973
Lewis Hamilton nestačil ve druhém tréninku pouze na týmového kolegu. Foto: Mercedes
Po prvních 30 minutách vedl Hamilton před Sainzem, Norrisem, Cunodou, Gaslym, Ricciardem, Čouem, Russellem, Albonem, Latifim a Magnussenem. Zbytek startovního pole stále neměl na kontě ani jedno odjeté kolo.
Po 30 minutách už jezdci začali přezouvat na přechodnou směs pneumatik. Russell se téměř ihned dostal na první pozici. Na přechodné směsi byli i Hamilton, Norris, Gasly, Albon, Latifi, Vettel a Stroll. Poslední dva jmenovaní zajížděli svá první kola ve druhém volném tréninku. Na první výjezd se už chystal i Verstappen, který si již nasadil přilbu.
53 minut už jezdil na přechodných pneumatikách každý, kdo byl na dráze. Na trať se současně vydávalo stále více jezdců. V garáži zůstávali už jen Alonso, Ocon a samozřejmě také Schumacher. U něj jsme ale věděli, že nevyjede.
Stav trati se sice zlepšoval, jezdcům ale přesto dělal problémy. Cunoda se projel štěrkem v osmé zatáčce a Leclerc nedobrzdil do jedenácté zatáčky.
Na špici se nacházeli piloti Mercedesu v pořadí Hamilton, Russell. Nadvládu "stříbrných šípů" ale ukončil 49 minut před koncem Verstappen, který se posunul na první místo. Vzápětí ho ovšem pokořil Hamilton, který byl rychlejší o 35 tisícin.
41 minut před koncem už konečně kroužil po trati i Alonso. Na špici pokračovala přetahovaná mezi trojicí Russell, Hamilton a Verstappen.
Půl hodiny před koncem kraloval Mercedes. První byl Russell před Hamiltonem a Verstappenem. Pérezovi patřilo čtvrté místo. Nic moc byl pohled na výsledkovou listinu pro Ferrari. Zatímco Sainz figuroval na páté příčce, Leclerc dokonce až na desáté. Solidní formou se naopak opět prezentovali u Alpine. Alonso byl šestý a Ocon osmý. V první desítce měla oba vozy také Alfa Romeo. Bottasovi patřilo sedmé místo a Čouovi deváté.
Péreze potkal v 11. zatáčce stejný problém jako Leclerca. Zablokovala se mu přední kola a vyjel do štěrku. I on ale zvládl situaci ustát bez kontaktu s bariérou.
Dvacet pět minut před koncem nebylo pravděpodobné, že bychom v pátek viděli jízdy na suchých gumách. Déšť totiž v Japonsku opět o něco zesílil.
V závěrečných 20 minutách už se to na dráze aktivitou zrovna nehemžilo. Takový Ricciardo už dokonce zamířil mezi novináře, aby si splnil své mediální povinnosti. Na prvním místě tak zůstal Russell s náskokem 235 tisícin sekundy před Hamiltonem. Třetí skončil Verstappen.
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
kol
1.
George Russell
Mercedes
Mercedes
1:41,935
23
2.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
1:42,170
+ 0.235
22
3.
Max Verstappen
Red Bull
Red Bull
1:42,786
+ 0.851
24
4.
Sergio Pérez
Red Bull
Red Bull
1:42,834
+ 0.899
26
5.
Kevin Magnussen
Haas
Ferrari
1:43,187
+ 1.252
17
6.
Carlos Sainz
Ferrari
Ferrari
1:43,204
+ 1.269
23
7.
Fernando Alonso
Alpine
Renault
1:43,533
+ 1.598
14
8.
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
Ferrari
1:43,733
+ 1.798
20
9.
Esteban Ocon
Alpine
Renault
1:43,884
+ 1.949
13
10.
Čou Kuan-jü
Alfa Romeo
Ferrari
1:44,525
+ 2.590
17
11.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
1:44,709
+ 2.774
10
12.
Nicholas Latifi
Williams
Mercedes
1:44,962
+ 3.027
16
13.
Alexander Albon
Williams
Mercedes
1:45,039
+ 3.104
15
14.
Juki Cunoda
AlphaTauri
Red Bull
1:45,257
+ 3.322
27
15.
Sebastian Vettel
Aston Martin
Mercedes
1:45,261
+ 3.326
24
16.
Lando Norris
McLaren
Mercedes
1:45,885
+ 3.950
11
17.
Daniel Ricciardo
McLaren
Mercedes
1:46,030
+ 4.095
9
18.
Lance Stroll
Aston Martin
Mercedes
1:46,776
+ 4.841
21
19.
Pierre Gasly
AlphaTauri
Red Bull
1:47,109
+ 5.174
13
20.
Mick Schumacher
Haas
Ferrari
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.