Verstappen získává letošní 15. vítězství, Leclerc vicemistrem
vydal:
Dušan Bouzek
zveřejněno:
20.11.2022, 15:35
počet komentářů:
0
Verstappen zakončil sezonu svým 15. vítězstvím. Leclercovi vyšla jednozastávková strategie. Dojel druhý a stal se vicemistrem. Pérez se musel spokojit se třetím místem jak v závodě, tak celkově. Se svými kariérami se rozloučili na bodech Ricciardo a Vettel.
V 17:00 hodin místního času odstartoval v Abú Zabí poslední závod letošní sezony. V první řadě stály vozy Red Bull. Pole position si vyjel Verstappen a druhý byl Pérez. Třetí startoval Leclerc, čtvrtý Sainz, pátý Hamilton, šestý Russell, sedmý Norris, osmý Ocon, devátý Vettel, desátý Alonso, jedenáctý Cunoda, dvanáctý Schumacher, třináctý Ricciardo, čtrnáctý Stroll, patnáctý Čou, šestnáctý Magnussen, sedmnáctý Gasly, osmnáctý Bottas, devatenáctý Albon a dvacátý Latifi.
Podoba startovního roštu nebyla zcela shodná s výsledky kvalifikace. Ricciardo byl totiž odsunut o tři místa za zavinění kolize s Magnussenem při předchozím závodě. Původně zajel pilot McLarenu v kvalifikaci desátý čas.
V šampionátu stále nebylo jasno, kdo získá druhé místo, a to jak mezi jezdci, tak mezi týmy. V hodnocení jezdců vstupovali do víkendu se stejným počtem bodů Leclerc s Pérezem. Oba měli na kontě 290 bodů, stříbrnou příčku ale držel díky většímu počtu vítězství Leclerc. Teoretickou naději na titul vicemistra měl pořád i Russell. Vítěz posledního závodu na Interlagosu už ale ztrácel na Leclerca s Pérezem 25 bodů a ve hře jich v neděli bylo jen 26.
Mezi týmy drželo druhé místo stále Ferrari, díky dvojitému triumfu v Brazílii se ale k italské stáji výrazně posunul Mercedes. „Stříbrné šípy“ zaostávaly o 19 bodů. Do Poháru konstruktérů bylo možné v Abú Zabí získat nejvýše 44 bodů.
Pro řadu jezdců šlo o poslední závod ve F1. S kariérou se v Abú Zabí loučí Vettel. Minimálně dočasně se příští rok ze startovního pole vytratí také Ricciardo, Schumacher a Latifi. Zatímco Kanaďanův návrat se do budoucna moc pravděpodobně nejeví, šance Ricciarda se Schumacherem by mohly být o něco vyšší. Oba totiž příští rok nejspíše zůstanou s královnou motorsportu v kontaktu jako rezervní jezdci. Zatímco Ricciardo by měl plnit roli náhradníka u Red Bullu, Schumacher je spojován s Mercedesem.
255665
Ještě před startem závodu se konalo tradiční focení jezdců. Foto: Aston Martin
Našli se také jezdci, pro které sice nešlo o poslední závod ve F1, ale o závěrečné vystoupení v barvách současného týmu. Alonso opouští Alpine a od příštího roku nahradí Vettela u Aston Martinu. Alonsovo místo u Alpine zaujme Gasly, který v Abú Zabí naposledy startoval za AlphaTauri.
Před startem závodu měl vzduch teplotu 29 stupňů. Teplota asfaltu činila 35 stupňů. Startovalo se ale ještě za denního světla, zatímco do cíle se mělo dojíždět už za tmy. To znamenalo, že během závodu teploty poklesnou.
Za nejrychlejší strategii pro závod považovalo Pirelli dvouzastávkovou. Podle této předpovědi měli piloti startovat na střední směsi, poté přezouvat na tvrdou mezi 16. a 23. kolem a následně přejít zpět na střední směs mezi 37. a 44. okruhem.
Většina pilotů skutečně nazula pro start závodu střední sadu pneumatik. Našly ale tři výjimky – Magnussen, Bottas a Gasly. Zatímco Magnussen a Bottas startovali na tvrdé sadě, Gasly nazul dokonce měkkou směs.
Pérez se po startu pokoušel dostat před Verstappena, ale neuspěl. Třetí zůstal Leclerc, který v páté zatáčce naznačil útok na Péreze. Ke změně pořadí ale nedošlo ani v tomto případě.
255668
Max Verstappen ubránil po startu Sergia Péreze. Foto: Red Bull Racing
Hamilton se dostal před Sainze. Pilot Ferrari se mu v šesté zatáčce pokoušel předjetí vrátit, při svém manévru ale vytlačil sedminásobného mistra světa mimo trať. Díky zkrácení trati udržel Hamilton čtvrtou pozici, Sainz ale chtěl, aby ho pustil. Sportovní komisaři ovšem rozhodli, že nebudou incident více řešit.
Ještě horší vstup do závodu měl Russell. Ten první kolo zakončil až na sedmé pozici. Dostal se před něj i Norris.
Ve čtvrtém kole se ukázalo, že události mezi Hamiltonem a Sainzem z prvního kola přeci jen nebyly úplně čisté. Sportovní komisaři sice usoudili, že Sainz Hamiltona nevytlačil, dospěli ale k závěru, že pilot Mercedesu získal výjezdem výhodu. Brit proto Sainze pustil zpět před sebe.
Hamilton ovšem neměl v plánu zůstat za Sainzem dlouho a v pátém kole se dostal před Španěla zpět. Russell si konečně poradil s Norrisem a byl šestý.
Netrvalo dlouho a Russell se dotáhl na Sainze. Zdálo se, že Mercedesy mají v úvodu závodu lepší tempo než Ferrari.
O pár okamžiků později se ale začala situace měnit. Sainz i Russell se dotáhli na Hamiltona a brzy se před něj oba dostali. Sedminásobný mistr světa hlásil, že ztrácí výkon svého motoru.
255673
U Lewise Hamiltona se nesl závěr sezony ve znamení technických potíží. Foto: Mercedes
Vettel se při svém posledním závodě nenudil. Kroužil na devátém místě a byl v blízkosti osmého Ocona. V deváté zatáčce desátého kola to na Francouze zkusil, Ocon měl ale lepší stopu. Za dvojicí číhal na příležitost Alonso.
Situace na čele byla jasná. Pérez ztrácel na Verstappena už tři sekundy. Zhruba stejný rozestup byl také mezi Leclercem a Pérezem i mezi Leclercem a Sainzem.
Vettel i nadále naháněl Ocona. Hamilton se nadále trápil a stěžoval si, že je s vozem něco špatně. Na svého kolegu Russella už ztrácel téměř tři sekundy. Verstappen vedl před Pérezem už o téměř šest sekund.
Viděli jsme první zastávky v boxech. Nejprve si dojeli pro tvrdou sadu Stroll a Albon. Nedlouho poté zamířili k mechanikům i Ocon, Cunoda, Schumacher a Gasly.
Na konci 15. kola stavěl i Pérez. I Mexičan šel ze střední směsi pneumatik na tvrdou. Na trať se vrátil až jako sedmý. Jedním ze stavějících byl i Russell. U Mercedesu se ale zastávka neobešla bez problémů. Russell totiž strávil u mechaniků pět sekund.
Pérez se sice dostal před Vettela, v šesté zatáčce ale chyboval, čehož Němec využil k návratu před něj. O kolo později se ale před něj Mexičan dostal zpátky.
255682
Jednozastávková strategie nejspíše připravila Sebastiana Vettela o lepší výsledek. Foto: Aston Martin
Pomalá zastávka nebyla jediným Russellovým problémem. Záznam totiž odhalil, že Mercedes ho vypustil přímo do cesty Norrisovi. Penalizace pro Russella se zdála být nevyhnutelná.
Po Pérezovi a Russellovi zajížděli do boxů i další jezdci ze špičky. Stavěli Sainz a poté i Hamilton.
Sainz se po návratu na dráhu snažil získávat ztracené pozice. Vettel mu ale nechtěl dát při souboji o čtvrté místo nic zadarmo.
Na konci 20. kola stavěl Verstappen, jehož pravá přední pneumatika už toho měla dost. Nizozemec se vrátil na dráhu jen těsně před Pérezem a přišel o většinu ze svého náskoku. Russell dostal podle očekávání pětisekundový trest za nebezpečné vypuštění z boxů.
Velmi těsné to bylo po zastávkách v boxech i u Ferrari. Leclerc totiž po své zastávce udržel jen tak tak třetí místo před Sainzem. Leclerc měl sice po výjezdu z boxů studené gumy a Sainz měl na dlouhé rovince k dispozici systém DRS, zdálo se však, že nemá zájem svého týmového kolegu příliš ohrožovat.
Vettel odjel celkem 25 kola na střední sadě pneumatik. Pilot Aston Martinu se po návratu na dráhu propadl až na předposlední 19. místo. Při výjezdu z boxů si navíc omylem vypnul omezovač rychlosti a musel tak dupnout na brzdu, aby nepřekročil rychlost. Zdálo se, že na tvrdé sadě má Němec v úmyslu dojet až do konce.
V polovině závodu jsme byli svědky prvního odstoupení. Technické problémy potkaly Alonsa a Španěl tak odstavil v boxech svůj monopost. Jeho působení u Alpine tak neskončilo slavně. Alonsovo odstoupení rovněž znamenalo, že letos prohraje svůj souboj s týmovým kolegou a v šampionátu skončí za Oconem.
255684
Fernando Alonso svůj poslední závod za Alpine nedojel. Foto: Alpine
V polovině závodu vedl Verstappen před Pérezem a Leclercem. V bodované desítce se nacházeli také Sainz, Russell, Hamilton, Norris, Ocon, Stroll a Cunoda. Strolla vynesla do první desítky brzká úvodní zastávka. Vettel se probíjel dopředu a už byl patnáctý. Bottas byl jediným pilotem, který kroužil po dráze bez zastávky v boxech. Měl za sebou 29 kol na tvrdé sadě. Postupně už se ale propadl až na 17. místo.
Leclerc byl ve druhé polovině nejrychlejším mužem na dráze. Monačan těžil z toho, že má čerstvější pneumatiky než oba jezdci Red Bullu a na Péreze ztrácel už méně než jednu a půl sekundy. Nešlo jenom o druhé místo v závodě, ale i o druhé místo v šampionátu.
Na přímý souboj ale nedošlo. Pérez totiž zajel ve 33. kole do boxů a přezul zpět na tvrdou sadu. Leclerc dostal pokyn, aby udělal opak toho, co Pérez. Pokračoval proto v jízdě.
Pérez se po zastávce v boxech nacházel na šesté pozici. Zajel ovšem nejrychlejší kolo závodu. Od svého inženýra dostal Mexičan informaci, aby se připravil na to, že Leclerc dojede na stávající sadě až do konce.
39 kol závod probíhal bez vážnějších incidentů. V páté zatáčce ale došlo k incidentu mezi dvěma loučícími se piloty – Schumacherem a Latifim. Chvíli vlály žluté vlajky, ale brzy se oba piloti znovu rozjeli a pokračovali v jízdě. Russell a Sainz zajeli do boxů. Pilot Mercedesu si při zastávce odpykal svůj pětisekundový trest.
Pětisekundovou penalizaci dostal i Schumacher. Němec byl potrestán za zavinění incidentu s Latifim. S Verstappenem, Leclercem a Hamiltonem zamýšlely jejich týmy odjet závod na jedinou zastávku. To se ale Hamiltonovi moc nelíbilo. „Nenechávejte mě na jedné zastávce,“ žádal svůj tým. Ani Verstappen neočekával nic jednoduchého. „Posledních deset kol bude kritických,“ předpovídal.
255687
Mick Schumacher dostal na rozloučenou pětisekundovou penalizaci. Foto: Haas
Ferrari pochopilo, že sázka na jedinou zastávku u Leclerca nebyla správná a chtělo Monačana zavolat do boxů. Leclerc ale uvedl, že by se po zastávce už nebyl schopen vrátit před Péreze.
Pérez se v šesté zatáčce posunul před Hamiltona. Pilot Mercedesu se ale odmítl vzdát a v deváté zatáčce se mimo jiné i díky systému DRS vrátil zpět před Mexičana.
Ve 46. kole už Pérez počkal s útokem raději na rovinku mezi osmou a devátou zatáčkou. Zde otevřel zadní přítlačné křídlo a bez problémů se přes Hamiltona dostal. Ihned začal Britovi ujíždět a vydal se stíhat Leclerca. Jeho ztráta činila zhruba devět sekund.
Pérezovi se dařilo Leclerca stahovat. Pět kol před koncem ale za pilotem Ferrari stále zaostával o pět sekund. Od svého inženýra ale dostal pilot Red Bullu informaci, že se v posledním kole na Leclerca dotáhne.
Na opotřebených pneumatikách se trápil i Hamilton a doháněl ho Sainz. Tento souboj nakonec skončil ještě předtím, než vůbec začal. Hamiltonovi totiž přestalo řadit auto, začal zpomalovat a v boxech odstoupil.
Pérez sice stahoval Leclerca, během předjíždění jezdců o kolo zpět ho ale trochu pozdrželi Albon s Gaslym. To se pilotovi Red Bullu pochopitelně nelíbilo.
Pérez sice doháněl Leclerca, předjet ho ale nedokázal. Leclerc udržel druhé místo a stal se vicemistrem. Vítězem se stal Verstappen, který vybojoval patnáctý triumf v sezoně. Ricciardo a Vettel dokázali ve svých posledních závodech bodovat. Umístili se na devátém, respektive desátém místě.
p.
jezdec
tým
motor
čas/odstup
kol
body
1.
Max Verstappen
Red Bull
Red Bull
-
58
25
2.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
+8,771
58
18
3.
Sergio Pérez
Red Bull
Red Bull
+10,093
58
15
4.
Carlos Sainz
Ferrari
Ferrari
+24,892
58
12
5.
George Russell
Mercedes
Mercedes
+35,888
58
10
6.
Lando Norris
McLaren
Mercedes
+56,234
58
8+1
7.
Esteban Ocon
Alpine
Renault
+57,240
58
6
8.
Lance Stroll
Aston Martin
Mercedes
+1:16,931
58
4
9.
Daniel Ricciardo
McLaren
Mercedes
+1:23,268
58
2
10.
Sebastian Vettel
Aston Martin
Mercedes
+1:23,898
58
1
11.
Juki Cunoda
AlphaTauri
Red Bull
+1:29,371
58
0
12.
Čou Kuan-jü
Alfa Romeo
Ferrari
+1 kolo
57
0
13.
Alexander Albon
Williams
Mercedes
+1 kolo
57
0
14.
Pierre Gasly
AlphaTauri
Red Bull
+1 kolo
57
0
15.
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
Ferrari
+1 kolo
57
0
16.
Mick Schumacher
Haas
Ferrari
+1 kolo
57
0
17.
Kevin Magnussen
Haas
Ferrari
+1 kolo
57
0
18.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
+3 kola
55
0
19.
Nicholas Latifi
Williams
Mercedes
+3 kola
55
0
DNF
Fernando Alonso
Alpine
Renault
-
27
0
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p.
Jezdec
∑
1.
Max Verstappen
454
-
25
-
34
26
25
15
25
25
6
27
25
25
26
26
25
6
25
25
25
13
25
2.
Charles Leclerc
308
26
19
26
15
18
-
12
-
10
12
32
-
8
8
15
18
18
15
15
8
15
18
3.
Sergio Pérez
305
-
12
18
24
12
19
25
19
-
18
4
12
10
18
10
9
25
18
12
15
10
15
4.
George Russell
275
12
10
15
12
10
15
10
15
12
-
17
15
15
12
18
15
-
4
11
13
34
10
5.
Carlos Sainz
246
18
15
-
5
15
12
18
-
19
25
6
11
12
15
4
12
15
-
-
10
22
12
6.
Lewis Hamilton
240
15
1
12
-
8
10
4
12
15
16
16
18
19
-
12
10
2
10
18
18
24
-
7.
Lando Norris
122
-
6
10
19
-
4
9
2
-
8
6
6
6
-
6
6
12
1
8
2
2
9
8.
Esteban Ocon
92
6
8
6
-
4
6
-
1
8
-
13
4
2
6
2
-
-
12
-
4
4
6
9.
Fernando Alonso
81
2
-
-
-
-
2
6
6
2
10
1
8
4
10
8
-
-
6
6
-
10
-
10.
Valtteri Bottas
49
8
-
4
12
6
8
2
-
6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
2
-
11.
Sebastian Vettel
37
-
4
-
-
1
8
-
2
-
-
1
4
-
-
4
8
4
-
-
1
12.
Daniel Ricciardo
37
-
-
8
3
-
-
-
4
-
-
2
2
-
-
-
-
10
-
-
6
-
2
13.
Kevin Magnussen
25
10
2
-
3
-
-
-
-
-
1
6
-
-
-
-
-
-
-
2
-
1
-
14.
Pierre Gasly
23
-
4
2
-
-
-
-
10
-
-
-
-
-
2
-
4
1
-
-
-
-
-
15.
Lance Stroll
18
-
-
-
1
1
-
-
-
1
-
-
1
-
-
1
-
8
-
-
-
1
4
16.
M. Schumacher
12
-
-
-
-
-
-
-
-
4
8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
17.
Juki Cunoda
12
4
-
-
6
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
18.
Čou Kuan-jü
6
1
-
-
-
-
-
-
-
4
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
-
-
-
19.
Alexander Albon
4
-
-
1
-
2
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
-
-
-
-
20.
Nyck De Vries
2
2
-
21.
Nicholas Latifi
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
-
-
-
-
22.
Nico Hülkenberg
-
-
-
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p.
Jezdec
∑
1.
Red Bull
759
-
37
18
58
38
44
40
44
25
24
31
37
35
44
36
34
31
43
37
40
23
40
2.
Ferrari
554
44
34
26
20
33
12
30
-
29
37
38
11
20
23
19
30
33
15
15
18
37
30
3.
Mercedes
515
27
11
27
12
18
25
14
27
27
16
33
33
34
12
30
25
2
14
29
31
58
10
4.
Alpine
173
8
8
6
-
4
8
6
7
10
10
14
12
6
16
10
-
-
18
6
4
14
6
5.
McLaren
159
-
6
18
22
-
4
9
6
-
8
8
8
6
-
6
6
22
1
8
8
2
11
6.
Alfa Romeo
55
9
-
4
12
6
8
2
-
10
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
1
2
-
7.
Aston Martin
55
-
-
-
5
1
-
1
8
1
2
-
1
1
4
1
-
12
8
4
-
1
5
8.
Haas
37
10
2
-
3
-
-
-
-
-
5
14
-
-
-
-
-
-
-
2
-
1
-
9.
AlphaTauri
35
4
4
2
6
-
1
-
10
-
-
-
-
-
2
-
4
1
-
1
-
-
-
10.
Williams
8
-
-
1
-
2
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
2
-
2
-
-
-
-
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.