První místo Carlose Sainze před týmovými kolegy Charlesem Leclercem a Robertem Švarcmanem, první svezení s novými vozy pro Pierra Gaslyho, Nycka de Vriese, Fernanda Alonsa, Oscara Piastriho a Nica Hülkenberga nebo také vůbec první jízda s monopostem F1 Frederika Vestiho. To vše nabídl úterní posezonní test F1 v Abú Zabí, který se na okruhu Yas Marina uskutečnil dva dny po posledním závodě letošní sezony.
Všechny týmy vyslaly do úterní akce, která trvala celkem devět hodin, dva vozy. Jeden z nich byl určen pro zkušeného závodníka, který se soustředil zejména na testování nových pneumatik pro sezonu 2023. Ve druhém dostal příležitost nováček, což je podle pravidel jezdec, který ve F1 neodjel více než dva závody. I nováčci jezdili na gumách pro příští rok, na ně se ale více soustředili závodní piloti. To se odráželo i v tom, jak Pirelli pneumatiky pro test rozdělilo. Zatímco závodní piloti dostali deset různých sad (1x C1, 1x C2, 3x C3, 3x C4 a 2x C5), nováčci jen osm (2x C3, 4x C4 a 2x C5).
Oproti letošním pneumatikám došlo u těch nových ke změnám: „Specifikace pro rok 2023 je odlišná, a to jak na přední, tak na zadní ose. Zejména to ale platí vpředu. Hodně jsme pracovali na konstrukci pneumatik, abychom zlepšili celistvost přední nápravy a trochu snížili předepsaný tlak pro přední osu,“ vysvětluje šéfinženýr Pirelli Simone Berra.
Další změnou pro příští rok bude navýšení počtu směsí. Ten totiž vzroste z pěti na šest. Dojde k vylepšení směsi C1, zatímco její současná verze bude nově označována jako C0.
„Oproti předchozí verzi by měla C1 poskytnout větší přilnavost. C0 bude nasazována na těch nejnáročnějších okruzích, což budou asi Silverstone, Suzuka a Katar,“ dodává Berra.
Nejrychleji dokázal na těchto nových pneumatikách zajet Sainz. Španělovi stačil na první místo čas 1:25,245. Zaostal tak o téměř sekundu a půl za vítězem sobotní kvalifikace Maxem Verstappenem. Dvojnásobný šampion vybojoval pole position kolem v hodnotě 1:23,824.
Do čela se Sainz posunul až odpoledne. Dopoledne totiž s jeho autem jezdil jeho týmový kolega Charles Leclerc. Monačan byl nakonec o 138 tisícin pomalejší.
Nadvládu Ferrari zpečetil Robert Švarcman. Rus závodící pod izraelskou licencí totiž skončil třetí. Za Leclercem zaostal o 17 tisícin sekundy. Nešlo o jeho první svezení s letošním monopostem. V Austinu a Abú Zabí totiž startoval v úvodním volném tréninku.
255707
Robert Švarcman byl jen o něco málo pomalejší než závodní jezdci Ferrari. Foto: Scuderia Ferrari
Gasly s Alonsem spokojení
Hned o pět jezdců šlo v úterý o první jízdu s novým vozem. To se týkalo mimo jiné Pierra Gaslyho s Fernandem Alonsem. Francouz se poprvé svezl ve voze Alpine, kam od příštího roku zamíří z AlphaTauri. Nahradí zde právě Alonsa, který odchází k Aston Martinu.
Rychlejším z dvojice byl Gasly. Jelikož se jeho budoucí týmový kolega Esteban Ocon testu neúčastnil, dostal vítěz Velké ceny Itálie 2020 k dispozici celý den. Zajel čas 1:25,689, skončil čtvrtý a nešetřil chválou na adresu svého nového týmu.
„Musím říct, že toto auto na mě udělalo velký dojem, byl to fantastický pocit. Bylo to dnes pro mě celé o tom, abych si zvykl na nové prostředí, úzce pracoval s inženýry a hlavně o tom, abych se naučil pracovat s autem a porozuměl jeho vlastnostem,“ pochvaloval si Gasly, který během dne odjel celkem 130 kol.
255722
Pierre Gasly se poprvé svezl s monopostem Alpine. Foto: Pirelli Motorsport
Alonso na rozdíl od svého nástupce u Alpine neodjel celý den. V jeho závěru ho totiž vystřídal Lance Stroll. Nakonec dvojnásobný mistr světa obsadil 12. pozici s časem 1:26,312. Než ovšem pustil za volant Strolla, byl třetí.
Dvojnásobný mistr světa sice zamířil do týmu, který byl letos výkonnostně slabší než Alpine, i tak ale tento přestup pro něj nebyl žádným velkým šokem: „Cítil jsem se v podstatě stejně. Měl jsem pocit, že je to velice konkurenceschopné auto. Koneckonců, oba Astony dojely v neděli na bodech. Zažili tu silný víkend. Sebastian se kvalifikoval přede mnou, takže si nemyslím, že by tu byl mezi Alpine a Astonem velký rozdíl,“ porovnává.
Alonsa potěšila i spolehlivost auta a jeho pohonné jednotky Mercedes. Právě potíže s motorem letos Alonsa hodně omezovaly a často stály za jeho odstoupením.
„Když mi včera večer řekli, kolik toho motor má najeto, dělal jsem si trochu starosti. To číslo bylo totiž vyšší než můj standard. Ale bez problémů jsme odjeli 97 kol, což je rozhodně výjimečné,“ těšilo ho.
255719
Fernando Alonso zahájil svou spolupráci s Aston Martinem. Foto: Pirelli Motorsport
Podobně bezproblémovou premiéru zažil Nyck de Vries u AlphaTauri. Nizozemec skončil osmý a odjel 151 kol, což z něj udělalo nejpilnějšího jezdce dne.
Jak Alonso, tak Gasly i De Vries museli k testu v nových působištích dostat svolení od svých současných stájí. Všichni tři jsou totiž ještě pořád vázáni smlouvou u svých letošních týmů. Mimo jiné i proto všichni v úterý jeli například s neutrální kombinézou bez log sponzorů.
Hülkenberg a Piastri v úzkých
Premiéry Nica Hülkenberga a Oscara Piastriho u Haasu, respektive McLarenu ovšem byly o něco složitější. Němec, který od příští sezony nahradí po boku Kevina Magnussena svého krajana Micka Schumachera, zastavil kvůli technickým problémům během druhé hodiny jízd. Piastri ho následoval zhruba o hodinu později. Pilot McLarenu zůstal stát proto, že jeho pohonná jednotka spadla do ochranného režimu.
Pro Hülkenberga šlo o první pořádný test od roku 2019. Právě v tomto roce se totiž z F1 vytratil jako stálý jezdec poté, co musel u Renaultu uvolnit místo Estebanu Oconovi. V královně motorsportu si sice zazávodil i potom, ale pouze jako náhradník. V roce 2020 zaskakoval u Racing Pointu ve dvou závodech za Sergia Péreze a Lance Strolla a letos nahradil u Aston Martinu v prvních dvou závodech Sebastiana Vettela. Úterní test mu proto dal zabrat.
„Ke konci už jsem trochu pociťoval únavu,“ přiznal. „Upřímně jsem se s tím ale vypořádal lépe, než jsem očekával, což je dobré. Teď mě čekají tři měsíce tvrdé přípravy. Mám plán a vím, co musím udělat,“ nedělá si z toho těžkou hlavu.
255725
Nico Hülkenberg pořádně testoval poprvé po třech letech. Foto: Haas
Pro Piastriho šlo zase o první svezení po dlouhé době. Původně totiž testoval s Alpine v rok starém voze, jelikož ale neměl jistotu, zdali mu Francouzi nabídnou pro příští rok závodní sedačku, nerozešel se s nimi zrovna v nejlepším a zamířil k McLarenu. Od té doby už příležitosti nedostával a sešlo mimo jiné i z jeho plánovaných dvou účastí ve volných trénincích. S letošním vozem jel proto poprvé až v Abú Zabí.
„Odjeli jsme spoustu kol. Hodně jsme experimentovali, o čemž dnešek přesně byl. Mám teď jasnou představu o tom, kde se musím pro příští rok zlepšit,“ shrnul testovací den.
Na trati se v úterý ukázal i Frederik Vesti. Junior Mercedesu dostal od německé stáje svou vůbec první příležitost svézt se s vozem F1. Obsadil 22. místo a skončil například i před Georgem Russellem.
255710
Pilot F2 Frederik Vesti už ví, jaké to je jet s monopostem F1. Foto: Mercedes
Nyní se další oficiální testy F1 uskuteční až od 23. do 25. února v Bahrajnu. Zde budou na programu předsezonní testy. Během zimy má ale Pirelli testovat mokré pneumatiky v Le Castelletu a Fioranu i suché gumy pro rok 2024 v Algarve. Stane se tak s vozy z roku 2022. Těchto testů se ale nezúčastní všechny týmy. Účast zatím potvrdili jen Ferrari, Aston Martin a AlphaTauri. Zájem o tyto testy ale vyjádřil i Mercedes.
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
kol
1.
Carlos Sainz
Ferrari
Ferrari
1:25,245
65
2.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
1:25,383
+ 0.138
56
3.
Robert Švarcman
Ferrari
Ferrari
1:25,400
+ 0.155
116
4.
Pierre Gasly
Alpine
Red Bull
1:25,689
+ 0.444
130
5.
Max Verstappen
Red Bull
Red Bull
1:25,845
+ 0.600
76
6.
Alexander Albon
Williams
Mercedes
1:25,959
+ 0.714
118
7.
Logan Sargeant
Williams
Mercedes
1:26,063
+ 0.818
82
8.
Nyck de Vries
AlphaTauri
Red Bull
1:26,111
+ 0.866
151
9.
Lance Stroll
Aston Martin
Mercedes
1:26,263
+ 1.018
70
10.
Liam Lawson
Red Bull
Red Bull
1:26,281
+ 1.036
111
11.
Jack Doohan
Alpine
Renault
1:26,297
+ 1.052
111
12.
Fernando Alonso
Aston Martin
Mercedes
1:26,312
+ 1.067
97
13.
Sergio Pérez
Red Bull
Red Bull
1:26,333
+ 1.088
88
14.
Oscar Piastri
McLaren
Mercedes
1:26,340
+ 1.095
123
15.
Felipe Drugovich
Aston Martin
Mercedes
1:26,595
+ 1.350
106
16.
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
Ferrari
1:26,709
+ 1.464
129
17.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
1:26,750
+ 1.505
67
18.
Lando Norris
McLaren
Mercedes
1:26,890
+ 1.645
115
19.
Nico Hülkenberg
Haas
Ferrari
1:27,000
+ 1.755
110
20.
Juki Cunoda
AlphaTauri
Red Bull
1:27,123
+ 1.878
135
21.
Pietro Fittipaldi
Haas
Ferrari
1:27,172
+ 1.927
99
22.
Frederik Vesti
Mercedes
Mercedes
1:27,216
+ 1.971
124
23.
George Russell
Mercedes
Mercedes
1:27,240
+ 1.995
73
24.
Théo Pourchaire
Alfa Romeo
Ferrari
1:27,591
+ 2.346
106
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Scuderia Ferrari
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.