Macíkův vítězný začátek i Ekströmovo těsné vítězství nad Loebem |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Dušan Bouzek počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Triumf Martina Macíka mezi kamiony, souboj Mattiase Ekströma a Sébastiena Loeba v autech, australská nadvláda mezi motorkáři nebo technické problémy pro Zdeňka Tůmu s Aliyyah Kolocovou. To vše a mnoho dalšího přinesl prolog nového ročníku Rallye Dakar. Ten se konal v oblasti Sea Camp na pobřeží Rudého moře. Na závodníky čekala písčitá a klikatá trasa o délce třinácti kilometrů. „Bude to výzva. Hlavně pro Františka, mého navigátora (František Tomášek – pozn. red.). Zítra bude výhodné startovat mezi prvními pěti kamiony. Vyrazí na trať po první čtyřicítce aut, vyjíždět by měly po minutě. Pak přijde na řadu několik desítek dalších aut a následně zbytek kamionů. I proto jsme se snažili dojet dnešní prolog rychle. Startujete do čista, nemáte na trati vyjeté koleje. Vidíme, kudy jely motorky nebo auta. Každý si ale hledá svoji cestu a stopám nemůžete úplně věřit. Současně některá místa projede motorka nebo auta, ale jsou zrádná pro kamiony,“ vysvětluje. V prologu porazil Macík o pět sekund druhého Mitchela van den Brinka. Třetí Janus van Kasteren ztratil vteřin šest. Z Čechů se dařilo i Martinu Šoltysovi s Alešem Lopraisem. Jezdec Buggyry obsadil čtvrté místo, přestože v úvodu etapy vylétl z trati a ztratil okolo deseti až patnácti sekund. Aleš Loprais bral šestou příčku. Jaroslav Valtr, který krátce před startem soutěže bojoval s bolestí zad a natrženým stehenním svalem, skončil dvanáctý. Tomáš Vrátný byl klasifikován jako sedmnáctý, Dušan Randýsek skončil na 42. místě a Tomáš Tomeček obsadil 45. příčku. V nejlepší desítce se umístili i dva tahače Renault nizozemské stáje Riwald, které sestrojil český tým MKR Technology. Zatímco Gert Huznik zajel osmý čas, Pascal de Baar skončil devátý. Jejich kolega Adwin Hoondert zajel šestnáctý čas. Nejlepším jezdcem z Vrátného stáje Fesh Fesh byl Vajdotas Paskevičius na třináctém místě. Albert Llovera začal 32. místem. Třetí jezdec Buggyry Robert Kasák obsadil 33. místo. Macíkův týmový kolega u MM Technology Claudio Bellina skončil patnáctý. Českou stopu do jisté míry představují i Kees Koolen ze stáje Project 2030 a Richard de Groot z Firemen Dakar Teamu. Ti totiž jedou s kamiony Iveco, které přichystalo MM Technology. Zatímco Koolen skončil v sobotu jedenáctý, De Groot dvacátý. Auta: Ekström o vteřinu před Loebem
V nejlepší trojici skončil kromě Ekströma ještě také jeden vůz značky Audi. Třetí čas totiž zajel čtrnáctinásobný dakarský vítěz Stéphane Peterhansel. Obhájce titulu Násir al-Attíja skončil čtvrtý. Z českých jezdců začal nejlépe Martin Prokop. Ten se svým Fordem Raptor obsadil 12. místo, zajel ale shodný čas jako jedenáctý Lucas Moraes. Miroslav Zapletal skončil dvacátý první a Karel Trněný osmdesátý čtvrtý. V kategorii automobilů máme ještě jedno české zastoupení, ačkoli na pozici spolujezdce. To se navíc zrodilo na poslední chvíli. V bugině Century CR6 stáje Off Road Concept totiž naviguje francouzského jezdce Antoina Gallanda David Křípal. Toho můžeme znát zejména jako spolujezdce Tomáše Ouředníčka. Původně měl Křípal v Saúdské Arábii testovat Toyotu Landcruiser 120 T2 právě s Ouředníčkem, nakonec ale po boku Gallanda nahradil Yannicka Demaye, jemuž nebyla schválena licence. V prologu obsadili Galland s Křípalem 47. místo. V lehkých prototypech začala nejlépe Cristina Gutiérrezová před Sethem Quinterem a Guillaumem de Meviusem. V side-by-side zvítězil Rokas Baciuska před Cristianem Batistou a Gerardem Farresem Guellem. V lehkých prototypech letos můžeme opět vidět i tým Buggyra. Jeho barvy reprezentují Aliyyah Kolocová, která na Dakaru debutuje, spolu s Josefem Macháčkem. Druhý jmenovaný měl původně do Saúdské Arábie odcestovat jen jako poradce šéfa stáje Martina Koloce a mentor sester Kolocových, Yasmeen Kolocovou ovšem stále sužuje zraněné zápěstí a Macháček tak dostal šanci si ještě jednou zazávodit. V prologu se dařilo lépe Macháčkovi. Vítěz kategorie čtyřkolek z roku 2009 a lehkých prototypů z roku 2021 zajel šestnáctý čas. Aliyyah Kolocovou hned na úvod potrápila technika. „Na čtvrtém kilometru Aliyyah prasknul kardan, náhon přední nápravy. Měla dvě možnosti. Buďto zastavit, kardan vymontovat a pokračovat, což by byla ztráta 10 až 15 minut. Nebo zpomalit a jet tak, aby kardan nerozmlátil všechno okolo. Dojela se ztrátou necelých dvou minut, což bylo lepší řešení a pro vývoj Dakaru to vůbec nic neznamená,“ přiblížil její potíže Martin Koloc. Motorky: Australská záležitost
Z Čechů začal podle očekávání nejlépe Martin Michek, a to 20. místem. Jeho týmový kolega ze stáje Orion – Moto Racing Group Milan Engel zajel 52. čas, Jan Brabec skončil 59., David Pabiška 71., Libor Podmol 93. a Petr Vlček obsadil 103. příčku. Michek měl po dojezdu ke svému výkonu výhrady: „Měl jsem tam dvě velká přebrzdění a chvilku jsem trochu zapomněl, že sedím na těžké dakarce a ne na motokrosové lehké motorce. Snažil jsem se na ten rozdíl co nejrychleji zvyknout a už v půlce prologu jsem se cítil o mnoho lépe,“ přiznal sebekriticky rodák z Českých Budějovic. Čtyřkolkám kraloval obhájce titul Alexandre Giroud před Marcelem Medeirosem a Danielem Vilou Vaquesem. Jezdec české stáje Story Racing Laisvydas Kancius skončil devátý a Zdeněk Tůma se musel po problémech s motorem spokojit až s 15. místem. "Čtyřkolka měla špatný výkon, nejela. Bohužel. Byla vůbec klika, že jsem se dostal přes cílové praporky, tam už stroj zastavil. Bylo smutné sledovat, jak všichni kolem mě jen projíždějí a já musel čtyřkolku tlačit," mrzelo jezdce stáje Barth Racing. Na tuto závadu navíc Tůma doplatí i v dalším průběhu soutěže: "Museli jsme ještě kompletně motor vyměnit a dostal jsem kvůli tomu patnáctiminutovou penalizaci, patrně budu startovat z posledního místa. Budeme zjišťovat, co přesně se stalo, patrně se jednalo o problémy s palivem," dodal. Během soboty se v akci objevili i účastníci soutěže Dakar Classic, ti ale zatím jen testovali a zajeté časy se jim do celkového pořadí nezapočítávaly. Z Čechů tento podnik pojedou Ondřej Klymčiw (Škoda LR 130), Radek Vávra (Nissan Patrol GR Y60), Ondřej Martinec (Toyota Land Cruiser) a Olga Roučková (Suzuki Samurai). V akci uvidíme i Buggyru, kterou bude reprezentovat Radovan Kazarka. Ten pojede s legendární Tatrou 815 Puma, která dovedla Karla Lopraise ke třem dakarským triumfům. Dakar Classic se sice koná ve stejné době jako Rallye Dakar, jede se ale na kratších a méně náročnějších trasách. Navíc zde nejde o rychlost, ale o navigační schopnosti a jízdu pravidelnosti. Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: MM Technology
Komentáře ke článku
|
Reklama