clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Ocon odejde z Alpine

vydal: Dušan Bouzek
zveřejněno: 3.6.2024, 17:25

počet komentářů: 0


Dny Estebana Ocona u stáje Alpine jsou sečteny. Jezdec a tým v pondělí společně oznámili, že se na konci roku 2024 jejich cesty rozejdou. Děje se tak týden po Velké ceně Monaka, ve které Ocona vyřadila kolize po nepovedeném útoku na týmového kolegu Pierra Gaslyho. Budoucnost francouzského pilota zatím není jasná. Stejně tak zůstává otázkou, kdo ho u Alpine nahradí.

"V tomto týmu jsem prožil významné období své kariéry. Pět let jsem tu sice působil jako stálý závodní jezdec, moje profesionální kariéra ale v Enstone začala už v době, kdy jsem byl teenager. Vždy to tedy pro mě bude výjimečné místo. Společně jsme tu zažili skvělé, ale také náročné momenty. Za toto období jsem každému v týmu vděčný a budu na něj rád vzpomínat," říká 27letý pilot.

Jak už rodák z Éverux uvedl, v týmu závodil od roku 2020. Tehdy ještě nesl název Renault. Za dobu svého působení zde dosáhl na tři pódiová umístění. Nejprve zaznamenal druhé místo při Velké ceně Sáchiru 2020. Nejvýraznější moment přišel v deštěm ovlivněné Velké ceně Maďarska 2021, kterou dokázal vyhrát. Na stupně vítězů se podíval i loni v Monte Carlu díky třetímu místu. Z hlediska celkového pořadí byl pro Ocona nejvydařenější rok 2022, kdy obsadil osmou pozici s 92 body.

Esteban Ocon už příští rok za Alpine jezdit nebude. Foto: Alpine


Ačkoli závodním jezdcem Renaultu se Ocon stal až v sezoně 2020, první spojení s týmem z Enstone přišlo už o šest let dříve, kdy ještě závodil pod názvem Lotus. Při Velké ceně Abú Zabí 2014 s ním poprvé zasáhl do volného tréninku. V úvodu sezony 2016 působil u Renaultu jako rezervní jezdec, což mu přineslo další čtyři tréninková vystoupení. Od Velké ceny Belgie 2016 se stal pilotem týmu Manor. Roky 2017 a 2018 strávil u Force Indie, potažmo Racing Pointu. Zde poté musel uvolnit místo Lanci Strollovi a v sezoně 2019 byla hlavní náplní jeho práce role rezervního jezdce Mercedesu.

Kam povedou další Oconovy kroky, v tuto chvíli není jasné. Spekulace ale Francouze spojují zejména s Haasem nebo Sauberem, který se od roku 2026 stane továrním týmem Audi. Haas příští rok opustí Nico Hülkenberg a jistá není budoucnost ani Kevina Magnussena, který na sebe letos upozorňuje spíše incidenty, díky kterým není daleko od zákazu startu . U Sauberu by se Ocon mohl stát parťákem Hülkenberga. Audi se ale netají tím, že jeho prioritou je získání Carlose Sainze, který na konci roku opustí Ferrari. Volné místo by příští rok mohlo být také u Williamsu, kde se houpe židle pod Loganem Sargeantem. Některé úvahy Ocona spojují také s Mercedesem.

Na rozuzlení této tajenky bychom neměli čekat dlouho. "Své plány oznámím velice brzy," prozrazuje Ocon. Rovněž podotýká, že zbytek sezony určitě nevypustí. "Mezitím se budu soustředit na to, abych na trati odvedl co nejlepší práci pro tým a zažili jsme co nejúspěšnější zbytek sezony," dodává šestnáctý muž aktuálního průběžného pořadí.
V roce 2021 na Hungaroringu získal Ocon své dosud jediné vítězství. Foto: Alpine

Ve hře Doohan i Schumacher



Oznámení o Oconově odchodu přichází krátce po incidentu s Pierrem Gaslym ve Velké ceně Monaka. Bezprostředně po této kolizi šéf Alpine Bruno Famin uvedl, že tým bude muset přijmout radikální rozhodnutí. Dlouho se mluvilo o tom, že by Ocon mohl být pro Velkou cenu Kanady nahrazen. Vícero zdrojů se ale shoduje v tom, že rozchod francouzského pilota a Alpine s monackou strkanicí nesouvisí. Naopak se proslýchá, že Ocon se již delší dobu snažil vyjednávat s jinými stájemi a hledal možnost, jak Alpine opustit.

Bruno Famin Oconovi poděkoval za odvedenou práci. "Nejprve bychom chtěli Estebanovi poděkovat za to, jak byl v uplynulých pěti letech našemu týmu oddaný. Během naší spolupráce jsme se mohli radovat z řady fantastických momentů. Ten nejlepší přišel při Velké ceně Maďarska 2021, kdy jsme dosáhli na památné vítězství," uvedl.

Co se týče nově uvolněné sedačky u stáje Alpine, přichází v úvahu řada kandidátů. Z juniorů francouzské značky můžeme zmínit zejména Jacka Doohana. Syn pětinásobného mistra světa v závodech silničních motocyklů Micka Doohana loni dosáhl na celkové třetí místo ve F2. Letos se věnuje výhradně roli rezervního pilota Alpine a měl by se objevit i v některých volných trénincích.

Svůj první volný trénink absolvoval Ocon před 10 lety s Lotusem. Foto: Alpine


Kromě Doohana by mohla být k dispozici také řada zkušených pilotů, kterým momentálně hrozí, že budou ze svého současného působiště odejiti. To platí například pro Kevina Magnussena, Čoua Kuan-jüa nebo třeba Valtteriho Bottase. V případě Čoua by nešlo o přesun do neznáma. Číňan byl totiž v minulosti juniorem Alpine a v roce 2021 s ním absolvoval volný trénink na Velkou cenu Rakouska. K dispozici bude samozřejmě také Carlos Sainz.

Před časem Bruno Famin uvedl, že jednou z možností by mohl být také Mick Schumacher. Němec v současnosti závodí za tým ve vytrvalostním mistrovství světa. Pro tým ale nepředstavuje prioritní možnost.

Ve formuli 2 letos působí dva junioři Alpine - Kush Maini a Victor Martins. Ani v jednom případě se ale nedá hovořit o zrovna dvakrát vydařené sezoně. Zatímco Ind se nachází na celkové deváté pozici, Martins je dokonce až dvacátý. Z chráněnců francouzské stáje letos excelují především Gabriele Mini a Abbi Pullingová, kteří vedou průběžná pořadí FIA F3 a F1 Academy. V jejich případě se ale zdá být na přestup do F1 příliš brzy.
Závodním pilotem Renaultu se Ocon stal v roce 2020. Foto: Alpine


Na závěr dodejme, že podepsanou smlouvu na další rok stále nemá ani Pierre Gasly. Jeho pokračování se ale jeví pravděpodobně.

Zdroj: Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: Alpine

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama