počet komentářů:
1
z toho nových:
poslední:
10.6.2024 15:59
Jakmile se nad kanadským okruhem honí mraky, vždy jsou diváci svědky atraktivního závodu. Platilo to i tentokrát. S vodními hrátkami si nakonec nejlépe poradil Verstappen a vybojoval jubilejní šedesáté vítězství. Na stupeň vítězů ho doprovodili Norris a Russell.
Russell vyhrál po VC Maďarska 2022 druhou kvalifikaci F1 v kariéře. Na druhé vítězství čekal od VC Brazílie 2022. Jeho vítězné ambice však mohlo zcela zásadně změnit počasí. Pokud v Kanadě zaprší, ze závodu se tradičně stává nevyzpytatelná loterie. A pravděpodobnost deště byla prakticky stoprocentní. Před startem byla teplota vzduchu 16 °C, asfaltu jen 21 °C, bylo mokro, pršelo a k okruhu se blížil velký mrak.
Téměř všichni obuli přechodné pneumatiky, Magnussen a Hülkenberg gumy do mokra, protože vody bylo na trati opravdu hodně. Bottas a Kuan-jü do závodu vyrazili z uličky před boxy, Ocon po penalizaci z Monaka vyrazil až osmnáctý.
Po startu všichni vyrazili velmi opatrně, Sainz klesl na 13. místo, ale jinak bylo pořadí stabilizované. Jen Gasly a Pérez do sebe lehce ťukli, naštěstí bez následků. Magnussen si za jediné kolo díky pneumatikám polepšil o pět míst. Leclerc v poslední zatáčce nedobrzdil, vešel se do únikového prostoru, ale propadl se na desáté místo. Haasy na volně obutí opravdu vydělaly a dál postupovaly kupředu.
Magnussen byl na trati ze všech nejrychlejší. Ve čtvrtém kole už byl čtvrtý! Leclerkovi inženýr potvrdil, že se motorem jeho Ferrari není něco v pořádku, ale pokračoval dál. Po šesti kolech už dokázali Russell a Verstappen na vedoucích místech jezdit stejné časy jako Magnussen. V 7. kole havaroval Sargeant. Trať opustili také Alonso a Hamilton, naštěstí bez následků.
265210
Technické problémy na voze Ferrari potrápily Charlese Leclerca. Foto: Ferrari
Na konci 7. kola odbočil do boxů Magnussen, ale mechanici neměli připravené pneumatiky. Dán ztratil spoustu času a klesl na 14. místo. Časy zrychlovaly po sekundách, v 9. kole se Norris jako první dostal pod 1:30. Russell sice nejel pomalu, ale Verstappen se mu pozvolna přibližoval. K dispozici však stále nebylo DRS, které z bezpečnostních důvodů na mokru nebylo aktivované.
Trať pozvolna osychala, ale Hülkenberg stále jako jediný zůstával na gumách do mokra. Blížil se totiž další mrak. Ve 13. kole to však vzdal a přezul na přechodné.
Po 15 kolech bylo pořadí Russell, Verstappen +0,5, Norris +5,3, Piastri +12,9, Alonso +24,1, Hamilton +25,9, Ricciardo +44,1, Stroll +45,3, Leclerc +49,0, Cunoda +50,3, Albon, Sainz, Magnussen, Ocon, Pérez, Gasly, Bottas, Kuan-jü, Hülkenberg a Sargeant. Experiment s pneumatikami do mokra tedy Haasu nepřinesl výrazný posun.
McLareny se rychle přibližovaly oběma uprchlíkům.
Zejména Norris měl vyšší tempo než všichni ostatní – v některých kolech až o dvě vteřiny. Jezdci ze všech sil vyhledávaly mokré části asfaltu, aby chladili pneumatiky. V 19. kole bylo aktivováno DRS a prvním „zákazníkem“ byl Norris. Na Verstappena ztrácel jen desetiny. Měl k dispozici tři zóny, ale nechtěl zbytečně riskovat. Ve 21. kole však zaútočil a předjel obhájce titulu. Ve 22. kole se Norris dostal do vedení a vzápětí Russell nedobrzdil do šikany a podlehl i Verstappenovi. Alonso dlouho odolával tlaku Hamiltona.
265216
Taktické připravení Norrise na předjetí Verstappena. Foto: Red Bull
Ve 25. kole bylo pořadí Norris, Verstappen +7,6, Russell +9,0, Piastri +9,7, Alonso +25,3, Hamilton +26,0, Ricciardo +49,2, Stroll +53,8, Albon, Cunoda, Leclerc, Sainz, Magnussen, Ocon, Gasly, Pérez, Bottas, Hülkenberg. Kuan-jü a Sargeant, který vzápětí havaroval.
Ředitelství Noriisovi závod totálně zpackalo, protože vyslalo safety car až za jeho zády. Všichni ostatní odbočili do boxů pro nové gumy, zatímco Norris musel objet ještě celé kolo… Po výměně klesl na třetí místo za Verstappena a Russella a v duchu jistě proklínal ředitele závodu! Novým vedoucím se stal Verstappen.
Ani během úklidu Sargeantova auta očekávaný mrak nepřišel. Ve 29. kole Leclerc přijel do boxu pro slicky s tvrdou směsí, ale zdržel se příliš dlouho kvůli řešení problémů s motorem. Klesl na poslední místo a musel doufat, že nezaprší dřív, než odbočí safety car.
265219
Norrisovo štěstí na safety car se v Kanadě neopakovalo. Foto: Red Bull
Ve 30. kole závod znovu odstartoval. A začalo pršet. Systém DRS byl znovu deaktivován. Albon předvedl nádherný předjížděcí manévr, z něhož musela jít Oconovi a Ricciardovi hlava kolem. Taktika Ferrari nevyšla a Leclerc musel znovu do boxů. Vrátil se těsně před Verstappenem – ale s téměř celým kolem ztráty! Jeho kolega Sainz v jedné zatáčce nedobrzdil a lehce poškodil přední křídlo.
Ve 37. kole byl Leclerc předjetý o kolo! Musel uvolnit cestu kompletní pětici Verstappen, Russell, Norris, Piastri a Hamilton. Po 40 kolech jezdci kroužili v pořadí Verstappen, Russell +2,9, Norris +4,4, Piastri +5,3, Hamilton +6,0, Alonso +16,3, Cunoda +18,3, Stroll +20,0, Albon +22,5, Ocon +23,3, Ricciardo, Bottas, Sainz, Gasly, Pérez, Magnussen, Hülkenberg, Kuan-jü, Leclerc.
Vzápětí zajel nejrychlejší kolo Hamilton a přilepil se na mclareny. Gasly si nechal obout hladké pneumatiky z tvrdé směsi a pro ostatní se stal měřítkem. Ve 42. kole vyjel z tratě Norris a na chvíli ztratil kontakt s Russellem. Verstappen zatím zvyšoval náskok. Ve 43. kole trápící se Leclerc odstoupil ze závodu. Ve 44. kole si Hamilton dojel pro slicky, o kolo později ho následovali Piastri, Alonso, Cunoda, Stroll, Ocon, Albon a Hülkenberg. Alonso a Stroll vsadili na tvrdou směs, ostatní na střední. Ve 46. kole měnil gumy vedoucí Verstappen a do čela se posunul Norris. Reagoval nejrychlejším kolem. Náskok před Verstappenem navýšil na více než 20 vteřin a až potom si dojel pro nové gumy. Z boxů sice vyjel první, ale na nezahřátých pneumatikách klouzal a podlehl rozjetému Verstappenovi. Dostal se však alespoň před Russella.
V 50. kole Russell s pomocí DRS předjel Norrise a vrátil se na druhou pozici. Verstappen si inženýrovi stěžoval, že se mu s autem jede velmi špatně a není dostatečně rychlý. No, nic tomu nenasvědčovalo, protože vzápětí zajel nejrychlejší kolo… O kolo později však Russell udělal drobnou chybu a jeho smyku využil Norris.
V 53. kole narazil Pérez zádí do zdi a s hodně poškozeným autem dojížděl do boxu. Velkou kolizi měli Sainz s Albonem a musel vyjet safety car. Sainz dostal smyk a jeho roztočené ferrari zasáhlo vůz Albona, který následně narazil do bariéry.
Po 55 kolech bylo pořadí Verstappen, Norris, Piastri, Russell, Hamilton, Alonso, Stroll, Cunoda, Ocon, Ricciardo, Gasly, Hülkenberg, Bottas, Magnussen a Kuan-jü. Jezdecké pole se značně zredukovalo.
Russell a Hamilton využili zpomalovacího vozu k další výměně pneumatik – Russell dostal střední a Hamilton tvrdou směs. V 59. kole se znovu začalo závodit. Verstappen vyrazil jako blesk, aby se utrhl mclarenům. Verstappen několikrát vylepšil nejrychlejší kolo a lehce navyšoval náskok. V 63. kole ostře útočil Russell na Piastriho, dostal se mimo tratě a toho využil Hamilton.
V 66. kole se Hamilton dostal před Piastriho a posunul se na třetí pozici. Ve špičce byl jediný na tvrdé směsi a vyplácelo se to. Jezdci mclarenů na mnohem staršího pneumatikách horko těžko držely tempo. A Russell se v 67. kole probojoval před Piastriho. Cunoda vyletěl z tratě, roztočil se a jen se štěstím minul bariéru. V 67. kole Russell předjel Hamiltona a probojoval se na pódiovou pozici.
Závod přinesl totální fiasko Ferrari a také Pérezovi. Jinak byl závod velmi atraktivní, protože dokonale odhalil, jak si kdo poradí s velmi proměnlivými podmínkami. Verstappen s pomocí Red Bullu to zvládli mistrovsky, Norris byl velmi spolehlivý a Russell by si zasloužil cenu pro největšího rváče o pódium. Nenápadný Alonso si díky svým zkušenostem dojel pro cenné šesté místo. Za překvapivé je možné považovat umístění Ricciarda.
265213
Ricciardova jízda, kterou snižuje bodový náskok svého týmového kolegy. Foto: Red Bull
265213
p.
jezdec
tým
motor
čas/odstup
kol
body
1.
Max Verstappen
Red Bull
Red Bull PT
-
70
25
2.
Lando Norris
McLaren
Mercedes
3,879
70
18
3.
George Russell
Mercedes
Mercedes
4,317
70
15
4.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
4,915
70
12+1
5.
Oscar Piastri
McLaren
Mercedes
10,199
70
10
6.
Fernando Alonso
Aston Martin
Mercedes
17,510
70
8
7.
Lance Stroll
Aston Martin
Mercedes
23,625
70
6
8.
Daniel Ricciardo
RB
Red Bull PT
28,672
70
4
9.
Pierre Gasly
Alpine
Renault
30,021
70
2
10.
Esteban Ocon
Alpine
Renault
30,313
70
1
11.
Nico Hülkenberg
Haas
Ferrari
30,824
70
0
12.
Kevin Magnussen
Haas
Ferrari
31,253
70
0
13.
Valtteri Bottas
Sauber
Ferrari
40,487
70
0
14.
Juki Cunoda
RB
Red Bull PT
52,694
70
0
15.
Čou Kuan-jü
Sauber
Ferrari
1 kolo
69
0
16.
Carlos Sainz
Ferrari
Ferrari
52
0
17.
Alexander Albon
Williams
Mercedes
52
0
18.
Sergio Pérez
Red Bull
Red Bull PT
51
0
19.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
40
0
20.
Logan Sargeant
Williams
Mercedes
23
0
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024
p.
Jezdec
∑
1.
M. Verstappen
194
26
25
-
26
33
26
25
8
25
2.
C. Leclerc
138
12
16
19
12
17
22
15
25
-
3.
L. Norris
131
8
4
15
10
21
25
18
12
18
4.
C. Sainz
108
15
-
25
15
14
14
10
15
-
5.
S. Pérez
107
18
18
10
18
21
18
4
-
-
6.
O. Piastri
81
4
12
12
4
6
3
12
18
10
7.
G. Russell
69
10
8
-
6
9
4
7
10
15
8.
L. Hamilton
55
6
2
-
2
9
8
8
7
13
9.
F. Alonso
41
2
10
4
8
7
2
-
-
8
10.
J. Cunoda
19
-
-
6
1
-
7
1
4
-
11.
L. Stroll
17
1
-
8
-
-
2
-
6
12.
D. Ricciardo
9
-
-
-
-
-
5
-
-
4
13.
O. Bearman
6
6
14.
N. Hülkenberg
6
-
1
2
-
1
2
-
-
-
15.
P. Gasly
3
-
-
-
-
-
-
-
1
2
16.
A. Albon
2
-
-
-
-
-
-
-
2
-
17.
E. Ocon
2
-
-
-
-
-
1
-
-
1
18.
K. Magnussen
1
-
-
1
-
-
-
-
-
-
19.
V. Bottas
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
20.
K. Čou
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
21.
L. Sargeant
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024
p.
Jezdec
∑
1.
Red Bull
301
44
43
10
44
54
44
29
8
25
2.
Ferrari
252
27
22
44
27
31
36
25
40
-
3.
McLaren
212
12
16
27
14
27
28
30
30
28
4.
Mercedes
124
16
10
-
8
18
12
15
17
28
5.
Aston Martin
58
3
10
12
8
7
2
2
-
14
6.
RB
28
-
-
6
1
-
12
1
4
4
7.
Haas
7
-
1
3
-
1
2
-
-
-
8.
Alpine
5
-
-
-
-
-
1
-
1
3
9.
Williams
2
-
-
-
-
-
-
-
2
-
10.
Sauber
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull