clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Kdo vyhraje? Rozhodla vysílačka McLarenu!

vydal: Petr Dufek
zveřejněno: 21.7.2024, 16:50

počet komentářů: 6
z toho nových:
poslední: 25.7.2024 09:58


Málokdy mívá VC Maďarska tak zajímavý průběh. Do posledního kola nebylo jisté, kdo vyhraje, i když měl McLaren celý závod ve své režii. Z prvního triumfu se nakonec radoval Australan Piastri. Frustrovaný Verstappen svědl divoký souboj s Hamiltonem a poškozený vůz dovezl alespoň na pátém místě.

Po sobotním dešti na trať znovu svítilo sluníčko. Po obloze bloudily mraky, které teplotu udržovaly na nižších hodnotách než v pátek: teplota vzduchu byla 28 °C, asfaltu 45 °C, vlhkost 47 %. Velkým otazníkem proto byla očekávaná degradace pneumatik.

Gasly startoval z uličky před boxy, v první řadě se po dvanácti letech vyhřívaly oba mclareny, po 63. v historii. Norris chtěl třetího pole position využít k důležitému vedení. Z prvních dvanácti jezdců jen Alonso a Stroll obuli měkkou směs, ostatní střední. Tvrdé dali přednost jen šestnáctý Pérez, sedmnáctý Russell a od boxů startující Gasly.

Start do VC Maďarska zvládly nejlépe vozy týmu McLaren. Foto: Pirelli


V nájezdu do první zatáčky se srovnaly vedle sebe první tři monoposty. Do vedení se dostal Piastri, Verstappen se nevešel na trať, ale za zatáčkou se natlačil před Norrise, což se Britovi oprávněně vůbec nelíbilo. Pokusil se toho využít Hamilton, ale Norris ostrý duel zvládl. Po dvou kolech se ustálilo pořadí Piastri, Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Sainz, Alonso, Stroll, Albon, Magnussen, Ricciardo, Cunoda…

Ve 4. kole na doporučení týmu Verstappen pustil Norrise před sebe a komisaři upustili od vyšetřování. Už po sedmi kolech si Albon, Magnussen a Ocon dojeli pro tvrdou směs pneumatik, jen o kolo později zul měkkou směs i Alonso a jediným „statečným“ zůstával Stroll. Rozestupy mezi jednotlivými vozy se natáhly, takže k žádným soubojům nedocházelo.

Po 15 kolech bylo pořadí Piastri, +3,4 Norris, +6,6 Verstappen, +7,7 Hamilton, +9,4 Leclerc, +13,9 Sainz, +24,8 Cunoda, 28,3 Bottas, +29,6 Russell, +30,8 Pérez, Gasly, Hülkenberg, Alonso, Albon, Magnussen, Stroll, Ricciardo, Ocon, Sargeant, Kuan-jü.

V 17. kole Hamilton jako první ze špičky vyměnil střední směs za tvrdou a klesl na sedmou pozici. O kolo později ho následoval Norris a ztratil tím tři pozice. V 19. kole měnil kola Piastri, ale udržel se před týmovým kolegou. Ve vedení byl v tu chvíli Verstappen před Leclercem. Nejrychlejším jezdcem na trati byl Hamilton, krok s ním držely jen mclareny.

Verstappen zamířil k mechanikům ve 22. kole, spolu s ním i Sainz. Obhájce titulu klesl na 5. místo a na Hamiltona ztrácel sedm vteřin! Vedoucí Leclerc potom po zastávce klesl za Verstappena. Ten však zajel nejrychlejší kolo a nasadil drtivé tempo. V boji o poslední body Alonso pěkně zdolal Hülkenberga a tlačil se na Gaslyho.

Po 30 kolech jezdci kroužili v pořadí Piastri, +3,9 Norris, +8,3 Hamilton, +10,2 Verstappen, +17,4 Leclerc, +25,6 Sainz, +37,7 Russell, +49,8 Alonso, +51,6 Stroll, +57,6 Cunoda, Magnussen, Pérez, Bottas, Ocon, Sargeant, Kuan-jü, Gaasly, Ricciardo, Hülkenberg, Albon. Russell však ještě nepřezouval.

Sainz byl po celý závod takřka neviditelný. Foto: Pirelli


Ve 34. kole se Pérez poprvé probil do první desítky. O kolo později Verstappen předjel Hamiltona, ale vzápětí do další zatáčky nezatočil a třetí pozici ztratil. Znovu se musel dostávat do DRS zóny a zezadu se pozvolna přibližoval Leclerc. V čele se zatím Norris přibližoval Piastrimu.

Ve 41. kole zamířili Hamilton a Leclerc do boxů – první obul tvrdou a druhý střední směs. Dvojice mclarenů navyšovala náskok, ztráta třetího Verstappena byla devět vteřin, ale konečně mu nikdo nepřekážel. Konkurenty hned začal stahovat. Ještě rychlejší však byli pátý Hamilton, ale i za ním kroužící Leclerc, Pérez a Russell. Nebylo divu, špička jela na mnohem starších pneumatikách: Piastri 26 kol, Norris 27, Verstappen a Sainz 23. Ve 46. kole si Norris dojel pro použitou střední směs (novou už neměl k dispozici), o dvě kola později měnil kola i Piastri, ale ztratil vedoucí pozici na úkor týmového kolegy.

Pořadí po 50 kolech mělo podobu Norris, +3,6 Piastri, +8,0 Hamilton, +9,3 Leclerc, +15,2 Verstappen, +21,0 Sainz, +26,6 Russell, +41,1 Pérez, +49,0 Cunoda, 54,9 Alonso, Ricciardo, Stroll, Hülkenberg, Albon, Magnussen, Ocon, Sargeant, Bottas, Kuan-jü.

Verstappen reagoval nejrychlejším kolem. O stupeň vítězů bojovala vyrovnaná trojice Hamilton, Leclerc a Verstappen, ale obhájce titulu měl o poznání čerstvější pneumatiky. V 57. kole toho využil k předjetí Leclerca, ale Hamiltona se mu nedařilo stáhnout. Vedoucí tým zatím čile komunikoval se svými jezdci. Zejména Norrise neustále nabádal, aby v rychlých zatáčkách šetřil pneumatiky. Stále byla ve hře snaha vrátit do čela Piastriho, který by si to svým způsobem zasloužil.

V 63. kole Verstappen trochu bezhlavě zaútočil, nažhavený tím, jak se mu o kolo dřív Hamilton ostře ubránil. Došlo ke kolizi, Verstappen narazil do Hamiltona, vůz nadskočil, vyletěl mimo trať a na chvíli musel výrazně zvolnit. Klesl na páté místo a na tým se obořil kvůli zpackané strategii.

 

Cunoda tentokrát, i díky lepší strategii, porazil týmového kolegu Ricciarda. Foto: Red Bull


Mezi tím probíhala další diskuze týmu McLaren s Norrisem, který se odmítal podřídit týmovému přání a pustit Piastriho před sebe. Situace se vyhrotila. Norris před hlavní tribunou výrazně zvolnil, aby si toho všichni všimli a vzpomněli si na aféru kolem podobné týmové režie Ferrari z VC Rakouska (Barrichello vs. Schumacher).

Vyvrcholení VC Maďarska bylo opravdu zajímavé. McLaren nakonec uhlídal dvojité vítězství, Piastri vybojoval první triumf v kariéře. Na stupeň vítězů nečekaně vystoupil Hamilton, Leclerc udržel za zády frustrovaného Verstappena. Nenápadně absolvoval velkou cenu šestý Sainz, Pérez a Russell postoupili proti startu o devět míst kupředu! Pro body si zaslouženě dojel i Cunoda.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Oscar Piastri McLaren Mercedes - 70 25
2. Lando Norris McLaren Mercedes 2,141 70 18
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 14,880 70 15
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 19,686 70 12
5. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 21,349 70 10
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 23,073 70 8
7. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 39,792 70 6
8. George Russell Mercedes Mercedes 42,368 70 4
9. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1:17,259 70 2
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:17,976 70 1
11. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:22,460 70 0
12. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 1 kolo 69 0
13. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1 kolo 69 0
14. Alexander Albon Williams Mercedes 1 kolo 69 0
15. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kolo 69 0
16. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 69 0
17. Logan Sargeant Williams Mercedes 1 kolo 69 0
18. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 69 0
19. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 69 0
20. Pierre Gasly Alpine Renault   33 0

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024

p. Jezdec
1.M. Verstappen 265 26 25 - 26 33 26 25 8 25 25 18 18 10
2.L. Norris 189 8 4 15 10 21 25 18 12 18 19 6 15 18
3.C. Leclerc 162 12 16 19 12 17 22 15 25 - 10 2 - 12
4.C. Sainz 154 15 - 25 15 14 14 10 15 - 8 19 11 8
5.O. Piastri 149 4 12 12 4 6 3 12 18 10 6 25 12 25
6.L. Hamilton 125 6 2 - 2 9 8 8 7 13 15 15 25 15
7.S. Pérez 124 18 18 10 18 21 18 4 - - 4 7 - 6
8.G. Russell 116 10 8 - 6 9 4 7 10 15 12 30 - 5
9.F. Alonso 45 2 10 4 8 7 2 - - 8 - - 4 -
10.L. Stroll 24 1 - 8 - - 2 - 6 - - 6 1
11.J. Cunoda 22 - - 6 1 - 7 1 4 - - - 1 2
12.N. Hülkenberg 22 - 1 2 - 1 2 - - - - 8 8 -
13.D. Ricciardo 11 - - - - - 5 - - 4 - 2 - -
14.O. Bearman 6 6
15.P. Gasly 6 - - - - - - - 1 2 2 1 - -
16.K. Magnussen 5 - - 1 - - - - - - - 4 - -
17.A. Albon 4 - - - - - - - 2 - - - 2 -
18.E. Ocon 3 - - - - - 1 - - 1 1 - - -
19.V. Bottas - - - - - - - - - - - - - -
20.K. Čou - - - - - - - - - - - - - -
21.L. Sargeant - - - - - - - - - - - - - -

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024

p. Jezdec
1.Red Bull 389 44 43 10 44 54 44 29 8 25 29 25 18 16
2.McLaren 338 12 16 27 14 27 28 30 30 28 25 31 27 43
3.Ferrari 322 27 22 44 27 31 36 25 40 - 18 21 11 20
4.Mercedes 241 16 10 - 8 18 12 15 17 28 27 45 25 20
5.Aston Martin 69 3 10 12 8 7 2 2 - 14 - - 10 1
6.RB 33 - - 6 1 - 12 1 4 4 - 2 1 2
7.Haas 27 - 1 3 - 1 2 - - - - 12 8 -
8.Alpine 9 - - - - - 1 - 1 3 3 1 - -
9.Williams 4 - - - - - - - 2 - - - 2 -
10.Sauber - - - - - - - - - - - - -


Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli

 

Zdroj: vlastní reportáž

Reklama

Komentáře ke článku

  Lando - nezadán
25.7.2024 09:58
 
Ale zda sa, ze komisari to videli podobne ako ja. Hamilton mohol kolizii v pohode zabranit.
 
Mne to pripadalo ako umysel, pretoze len tak nahodou nikto do prekazky, ktoru ma priamo pred ocami, predsa nezatoci. Na vyhnutie sa kolizii nebolo treba ziadne vynimocne schopnosti.
 

 

 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Verstappen má desáté vítězství v řadě - 31.7.2023
Norris čekal tvrdší boj s Hamiltonem - 24.7.2023
Verstappen zlomil rekord - 24.7.2023
Verstappen nenašel správné nastavení - 23.7.2023

Reklama