clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Velká cena Rwandy?

vydal: Róbert Randuška
zveřejněno: 13.8.2024, 17:45

počet komentářů: 0


Sezona 2024 je za polovinou, ale druhá část začne až příští týden, kdy skončí velká letní přestávka. Zástupci FIA a F1 mají čas myslet na následující roky.

Byla oznámena místa konání sprinterských závodů sezony 2025. Pět je stejných jako letos – Čína, Miami, USA, São Paulo a Katar. Poprvé od roku 2022 se nepojede sprint v Rakousku a vrátí se sprint v Belgii, který byl v kalendáři i loni. F1 prozradila, že letošní formát sprinterských víkendů je úspěšnější než předchozí, pomáhá zvyšovat sledovanost, proto pokračuje.

Zajímavá zpráva přišla z Ósaky, kde skupina expertů dostala za úkol posílit šance města získat velkou cenu F1. Má se jednat o součást nového plánu města na ekonomický růst skrze peníze od zahraničních turistů. Závod F1 v ulicích by město zajisté zpropagoval a američtí majitelé F1 milují městské závody, ovšem okruh Suzuka se těší mimořádné oblibě u jezdců i fanoušků a navíc má smlouvu platnou do roku 2029. Japonci rádi dělají věci pomalu a důkladně, takže se může jednat o projekt s cílovým rokem 2030, nebo je to možná jen pozůstatek z plánů vytvářených v době, kdy to ještě vypadalo, že Honda, které Suzuka patří, se stáhne z F1.

Snad ještě větším překvapením je číst o plánech na Velkou cenu Rwandy. Malý vnitrozemský stát se nachází v jihovýchodní Africe, má 14 milionů obyvatel a plán na vybudování velkého moderního okruhu. Formule 1 se léta snaží dostat do subsaharské Afriky, aby se posílila prestiž MS F1 jako celosvětově populárního sportu. Generální ředitel F1, Stefano Domenicali, prozradil, že po ztroskotání plánů na návrat do Jihoafrické republiky je Rwanda novým favoritem a začaly seriózní rozhovory.

Domenicali také prozradil, že po VC Singapuru se podívá na progres projektu VC Thajska. Thajsko je jedním ze dvou domovů společnosti Red Bullu a závodník Alexander Albon má thajskou národnost, přestože se narodil ve Spojeném království.

Kromě toho FIA oznámila novinky z jednání za zavřenými dveřmi. Není překvapením, že týmy se nedohodly na změně bodovacího systému. Na začátku roky přišly slabší stáje s nápadem na bodování více pozic a těžko se jim skrýval fakt, že to bylo v reakci na první závody sezony, po kterých to vypadalo, že by si letos mohly všechny body pravidelně dělit pouze vozy Red Bullu, Ferrari, Mercedesu , McLarenu a Aston Martinu, avšak astony ve skutečnosti nejsou tak rychlé, jak se konkurenti obávali, body už získali všichni kromě Sauberu a na nápad se v podstatě zapomnělo.

„Pro dobro jezdců“ se zvedne minimální hmotnost pro jezdce plus jeho závaží pod sedačkou, a to z 80 na 82 kilogramů, takže minimální hmotnost celého vozu bude od příštího roku kulatých 800 kilogramů.

Příští začne příprava na novou generaci vozů, týmy smějí testovat s přechodnými monoposty. Foto: Ferrari

Prvnímu závodu sezony 2026, který bude premiérou nové generace pohonných jednotek i vozů, budou předcházet tři třídenní testy. Už příští rok ale týmy smějí nasadit přechodné vozy, hybridy vozu sezony 2020/21 a příští generace a absolvovat s nimi 10 testovacích dnů. Upravovat se budou monoposty předchozí generace, které ještě nevyužívaly přísavného efektu, ale byly o něco menší než současné a příští generace má být také menší. Přechodné vozy budou stěží vhodné ke komplexnímu testování aerodynamiky, týmy je nejspíše chtějí využít k otestování nových pohonných jednotek.

Díky otestování krytů kol, které měly na mokré trati bránit ve stříkání vody směrem k soupeřům v závěsu, bylo zjištěno, že i jejich nejextrémnější verze je k ničemu a od idey se oficiálně upustilo. Alespoň je prý ale jednou provždy jasné, že vodu do výšky zvedá téměř exkluzivně difuzor, přispění vírů za koly je opravdu drobné.

Seznam sportovních pravidel byl rozšířen v reakci na počínání Carlose Sainze v kvalifikaci na VC Číny. Španělův stojící vůz zapříčinil vyvěšení červených vlajek, avšak jezdec Ferrari s ním následně dokázal dojet do boxů a pak pokračovat v kvalifikačním úsilí. Mnozí byli překvapeni, že neexistovalo pravidlo, které by to zakazovalo.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren

Zdroj: Motorsport

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama