clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Po kontroverzním závěru se raduje Newgarden

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 18.8.2024, 05:00

počet komentářů: 0


Josef Newgarden popáté v kariéře vítězí na oválu World Wide Technology Raceway u St. Louis a připsal si zároveň druhý letošní triumf. Závěr ale přinesl několik kontroverzních momentů. Těžil z nich lídr šampionátu Álex Palou. Předposlední restart závodu způsobil u týmu Penske zlou krev. Newgarden nespěchal s tím, aby šlápl na plyn, za ním ale někteří jezdci zrychlovat začali a Rossi zezadu nabral Powera a vyřadil ho ze slibně rozjetého závodu.

Místo aby tak Power smazal něco z Palouova náskoku, Španěl mu v čele šampionátu odskočil. To samé se stalo i v minulém závodě v Torontu, kde Power kolidoval s McLaughlinem a taktéž umožnil Palouovi, aby navýšil náskok. Zatímco před třemi týdny za to McLaughlin Powera „odměnil“ ironickým potleskem, tentokrát Power pozdějšímu vítězovi Newgardenovi ukázal vztyčený prostředníček.

Po většinu závodu to byla čtveřice ve složení McLaughlin, Malukas, Power a Newgarden, která na čele udávala tempo. První tři se střídali v čele závodu, Newgarden se držel na čtvrtém místě. Úvod přinesl dvě žluté fáze – nejprve v 9. kole kolidovali Carpenter a Leggeová, což britskou jezdkyni vyřadilo ze závodu. Znovu se závodilo od 14. kola, ale jen do 17. Problémy VeeKaye vedly k tomu, že za ním jezdci zpomalili a srazili se. Doplatili na to zejména Daly, Kirkwood a Grosjean. Někteří jezdci v čele s Dixonem využili žlutých fází k brzkým pit stopům a k alternativní strategii.

Ty pravidelné pit stopy přišly od 60. kola dál. Těsně poté, co se v 80. kole, tedy ve chvíli, kdy zastavili i jezdci na alternativní strategii, vrátil do čela závodu Power, který měl v tu chvíli pevně otěže v rukou, havaroval v 86. kole ve 4. zatáčce Simpson.

Další pit stopy přišly ve 119. kole a odstartoval je Malukas. Ten byl v té době třetí za Powerem a McLaughlinem. Po jejich zastávce se na čele vystřídali jezdci na alternativní strategii – Dixon, Ericsson, Siegel. Poslední jmenovaný ještě s Ferruccim si ale návštěvu pit lane nedobrovolně zopakovali, protože překročili při zastávce povolenou rychlost v boxové uličce.

Na čele se seřadilo trio pilotů týmu Penske v pořadí Power – McLaughlin – Newgarden. Poslední jmenovaný v 196. kole na protilehlé rovince dostal smyk, sice se neotočil o celých 360 °, a hlavně do ničeho nenarazil, ale IndyCar vyvěsila žluté vlajky. McLaughlin a Newgarden zamířili ve 200. kole za žluté fáze do boxů. Power a Malukas zůstali na trati a byli 1. a 2., následovali pak McLaughlin a Newgarden.

Malukas si odbyl poslední pit stop v 218. kole, Power přesně o kolo později. Pole teď bylo defacto rozdělené na tři strategie – Power a Malukas měli po posledním pit stopu a mohli jet na plno. Zároveň potřebovali, aby nepřišla žlutá fáze, která by hrála do karet rivalům. Další jezdci se dělili na ty, kteří chtěli co nejvíc poslední pit stop odložit a jen doplnit nezbytně nutné množství paliva (například McLaughlin) a na ty, kteří doufali, že by s palivem mohli vydržet do konce (Newgarden a Palou).

McLaughlin byl na čele velmi rychlý a postupně všechny až na Newgardena předjel o kolo. Jeho tempu stačili jen Power s Malukasem, kteří ale měli ztrátu celého kola kvůli již absolvovanému pit stopu. Jejich vzájemný souboj byl bitvou o první místo, protože rivaly zřejmě čekal ještě jeden pit stop, jenže mezi nimi došlo ke kontaktu, po kterém Malukas tvrdě narazil do zdi.

Pro amerického závodníka je ovál u St. Louis tratí, kde to umí nejlépe, dosáhl tady svých jediných dvou umístění na stupních vítězů v kariéře. A i letos potvrzoval, že mu trať sedí. O to více emotivní byl v následném rozhovoru po nehodě, kde neměl daleko k slzám. Podle něj si útok dobře připravil, ale Power jej chytil do pasti. Malukas zkusil na dvojnásobného šampiona zaútočit po vnitřku dráhy, čekal při tom, že mu Power nechá dost místa, to ale neměl, najel na obrubník a ztratil kontrolu nad vozem. Mezi ním a Powerem došlo k lehkému kontaktu, ale Australan pokračoval, zatímco Malukas tvrdě narazil do zdi.

McLaughlin a Newgarden zamířili do boxů. Tým kolem vozu číslo 3 předvedl fenomenální pit stop, Newgardenovi doplnil palivo a vyměnil pneumatiky za 5,1 vteřiny a dostal jej na první příčku. McLaughlin byl druhý, následovali Herta, Power a Rossi.

Pak ale přišel klíčový restart 9 kol před koncem. Newgarden nespěchal s tím, aby sešlápl plynový pedál. Měl přitom štěstí, že jej zezadu nenabral McLaughlin, který se v jednu chvíli přiblížil na pár centimetrů. Tolik štěstí neměl ale Power, do kterého narazil Rossi, který se na chvíli zvedl předkem vozu nad dráhu. Naopak skvěle se celé skrumáži vyhnul Palou.

Power neskrýval frustraci a v rozhovoru řekl, že viníkem je jasně lídr závodu. Stejného názoru byl i Herta, který volal po penalizaci Newgardena. Jinak to ale viděla IndyCar. Závod přerušily červené vlajky. Když se vozy vrátily na trať, zůstal Newgarden v čele před McLaughlinem, Hertou a Palouem.

Tentokrát restart žádné kontroverze nevyvolal, ale Newgarden si pečlivě hlídal vedení. Palou přišel o čtvrtou příčku ve prospěch stájového kolegy Lundqvista. Ten následně zaútočil i na Hertu, který se agresivně bránil, o místo na stupních vítězů ale stejně přišel.

Po projetí cílem přeci jen IndyCar do výsledků zasáhla. Nevrátila se ale k předposlednímu restartu, nýbrž k souboji Herty a Lundqvista a Američana penalizovala za blokování. V cíli jej tak prohodila s Palouem, který nakonec byl klasifikován jako čtvrtý.

Palou tak odjíždí ze St. Louis se 443 body na kontě. Power, který v jednu fázi závodu na něj virtuálně ztrácel necelých 20 bodů má teď na kontě 377 bodů (ztráta 66 bodů), a spadl na čtvrté místo za Hertu (384 bodů, ztráta 59 na Paloua) a Dixona (379 bodů, ztráta 65 bodů). Ve hře o titul je i McLaughlin, který jediný náskok lídra šampionátu smazal. Na kontě má 370 bodů (ztráta 73 bodů). Vítěz závodu Newgarden už ztrácí 126 bodů.

Už za týden následuje závod v Portlandu, kde z posledních tří ročníků dvakrát vyhrál Palou. Poslední tři závody se pak jedou na oválech, které se do kalendáře vrací po mnohaleté pauze, nejprve dvojitá porce závodění v Milwaukee a finále na oválu v Nashvillu.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 02:22:28,2772 260 50+1
2. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 1,7260 260 40+2
3. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda + 3,7875 260 35+1
4. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 6,0516 260 32
5. Colton Herta Andretti Global Honda + 6,2646 260 30
6. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda - 1 kolo 259 28
7. Nolan Siegel Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 259 26+1
8. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 259 24
9. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 259 22+1
10. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 259 20
11. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda - 2 kola 258 19+1
12. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 2 kola 258 18
13. Conor Daly Juncos Hollinger Racing Honda - 2 kola 258 17
14. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 258 16
15. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda - 3 kola 257 15
16. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet - 3 kola 257 14
17. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet - 8 kol 252 13
18. Will Power Team Penske Chevrolet Havárie 250 12+3
19. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet Havárie 250 11+1
20. Jack Harvey Dale Coyne Racing Honda Havárie 249 10
21. David Malukas Meyer Shank Racing Honda Havárie 238 9+1
22. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda Havárie 207 8
23. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda Porucha 161 7+1
24. Marcus Ericsson Andretti Global Honda Porucha 151 6+1
25. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 84 5
26. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet Porucha 42 5
27. Katherine Leggeová Dale Coyne Racing Honda Havárie 7 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertai

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama