clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Monza k osmnáctinám

vydal: Dušan Bouzek
zveřejněno: 26.8.2024, 02:05

počet komentářů: 0


Andrea Kimi Antonelli se konečně dočká. Italský mladík, který v neděli oslavil 18. narozeniny, nastoupí v barvách Mercedesu do prvního volného tréninku na Velkou cenu Itálie. Během úvodní hodiny tréninkových jízd by měl zaskočit za Lewise Hamiltona. Během závodního víkendu v Nizozemsku tuto informaci potvrdil výkonný ředitel "stříbrných šípů" Toto Wolff.

"Kimi s námi odjede v Monze první trénink," uvedl Wolf. "Bude to pro nás velmi emotivní moment. Sledujeme ho totiž od jeho 11 let a od doby, kdy byl ještě malým motokárovým jezdcem a dítětem v oblečení Mercedesu, které bylo hrdé na to, že může být u nás v garáži. Až toto italské dítě nasadíme v pátek do prvního tréninku v Monze před zraky tifosi, myslím si, že každý Ital bude hrdý. Pak se rozhodneme, co dál," dodává.

Vše nasvědčuje tomu, že právě Antonelli v příštím roce nahradí u Mercedesu Lewise Hamiltona, který je na odchodu k Ferrari. V letošním roce zažívá Antonelli svůj premiérový rok ve formuli 2. Do ní povýšil poté, co dosáhl na tituly v italském a německém šampionátu F4 (2022), evropské regionální formuli (2023) nebo blízkovýchodní regionální formuli (2023). S královnou motorsportu má doposud zkušenosti pouze díky testování starších monopostů Mercedesu.

V letošní sezoně formule 2 patří Antonellimu čtyři podniky před koncem průběžné sedmé místo. Na kontě má 87 bodů. Nejvíce zazářil při deštivém sprintu na Silverstone a také během hlavního závodu na Hungaroringu. V obou těchto jízdách dokázal zvítězit. Před týmovým kolegou Oliverem Bearmanem, který se příští rok stane pilotem Haasu, má k dobru 53 bodů. Brit je celkově až patnáctý. Také on ale dokázal vyhrát závod. Povedlo se mu to při sprintu na Red Bull Ringu.

Antonelliho nasazení v Monze znamená, že poprvé od Velké ceny USA 2022 zasáhne do závodního víkendu italský jezdec. Tím dosud posledním byl Antonio Giovinazzi, který před dvěma lety v Austinu nastoupil v barvách stáje Haas do volného tréninku. Giovinazzi rovněž zůstává dosud posledním závodním pilotem F1 z Itálie. Jako stálý jezdec působil v královně motorsportu v období 2019-2021 s Alfou Romeo. Za švýcarský tým si ale zazávodil už v prvních dvou velkých cenách roku 2017 jako záskok za Pascala Wehrleina. Tehdy stáj působila v šampionátu pod jménem Sauber, tedy stejně jako dnes.

V průběžném pořadí F2 se Andrea Kimi Antonelli nachází na sedmé pozici. Foto: Prema



Je více než pravděpodobné, že Velká cena Itálie nebude jediným případem, kdy se Antonelli v tréninku sveze. Podle pravidel totiž musí každý tým nasadit nováčka minimálně ve dvou trénincích. Mercedes ale něco takového učiní v Monze poprvé. Nováček je definován jako jezdec, který ve F1 neodjel více než dvě velké ceny.

 


Do Williamsu ne


S možným příchodem do F1 je Antonelli spojován už od začátku letošního ročníku. Jeho jméno bylo skloňováno nejenom v souvislosti s Mercedesem, ale také s Williamsem. Především v úvodu sezony se hovořilo o tom, že by mohl Antonelli nahradit trápícího se Logana Sargeanta. Dělo se tak i přesto, že Antonellimu tehdy bylo jen 17 let, což v tu dobu znamenalo, že neměl nárok na superlicenci. V červnu ale byla pravidla upravena. Ačkoli obecně má stále jezdec nárok na zisk superlicence až po dovršení 18 let věku, FIA nyní ve výjimečných případech umožňuje toto oprávnění udělit již v sedmnácti letech.

Možnost, že by Antonelli nahradil Sargeanta ještě před koncem letošní sezony, znovu ožila během víkendové Velké ceny Nizozemska. Sargeant totiž při mokrém třetím tréninku tvrdě havaroval, kvůli čemuž nestihl ani kvalifikaci. Rázem se začaly množit zvěsti o tom, že pro Williams byl tento incident poslední kapkou a již od Velké ceny Itálie v Monze ho nahradí někým jiným.

Toto Wolff ale vyloučil možnost, že by potenciálním nástupcem mohl být Antonelli. "Mezi mnou a Jamesem Vowlesem (šéf Williamsu a bývalý šéf strategie Mercedesu - pozn. red.) panuje velice transparentní vztah a také diskuze. Byl součásti Kimiho vývoje a také jeho objevení. Myslím si, že nejlepší bude pokračovat v programu, který jsme pro něj navrhli. To znamená testování a dokončení sezony F2. Budeme se koukat, jak mu to půjde. Je to lepší než narušovat náš plán a dát mu příležitost u Williamsu," vysvětluje.

Se Sargeantovým místem jsou spojováni také rezervní jezdec Red Bullu Liam Lawson nebo náhradník Mercedesu Mick Schumacher. Start německého jezdce by se Wolffovi naopak velmi zamlouval. "Moc bych si přál, aby dostal šanci. Zatím jsme totiž skutečného Micka neviděli. Kdyby se u Williamsu taková příležitost naskytla, tak bychom ho podpořili. Rozhodnutí je ale na Jamesi Vowlesovi," prozradil.

Logana Sargeanta Andrea Kimi Antonelli u Williamsu určitě nenahradí. Foto: Williams



Také šéf Red Bullu Christian Horner je otevřený případnému hostování Liama Lawsona u Williamsu. Zdá se ale, že v tomto případě není situace tak jednoduchá jako u Mercedesu. "Záleželo by na podmínkách a také na tom, zdali by se mohl rychle vrátit zpátky k nám, kdybychom ho potřebovali. Pokud ale shánějí jezdce na příští víkend, jsme tomu otevřeni. Je to ale otázka spíše pro Williams než pro nás," říká Horner.

Je jasné, že u Schumachera i Lawsona by šlo ve Williamsu o krátkodobé angažmá. Britský tým už má totiž o své budoucnosti jasno. Příští rok za něj budou závodit Alexander Albon a současný pilot Ferrari Carlos Sainz. Schumacher i Lawson přesto stále mají šanci, že budou příští rok ve F1 závodit.

Schumacher byl spojován se sedačkou u Alpine, za který momentálně závodí ve vytrvalostním mistrovství světa. Francouzský tým ale dal nakonec přednost svému současnému rezervnímu jezdci Jacku Doohanovi. Stále se ale o něm spekuluje také jako o možném kandidátovi na místo týmového kolegy Nica Hülkenberga ve společném projektu Audi a Sauberu. Zde je ale kromě něj ve hře ještě spousta dalších pilotů včetně Lawsona.

Liam Lawson se málem dostal zpět na startovní rošt již po letní přestávce. Novozélanďan byl zvažován buďto jako náhrada za Sergia Péreze u Red Bullu nebo za Daniela Ricciarda u VCARB. Ani jedna z těchto variant se sice zatím nenaplnila, obě ovšem zůstávají ve hře pro rok 2025. Poradce Red Bullu Helmut Marko už dokonce uvedl, že Lawson příští rok jistě pojede v některém z týmů, které rakouská značka vlastní. Christian Horner ale vzápětí popřel, že by měl u Red Bullu nebo VCARB garantovanou sedačku.

Zdroj: Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, RacingNews365, úvodní foto: Prema

 

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama