clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Leclercův vydařený risk vyústil ve výbuch domácí radosti

vydal: Dušan Bouzek
zveřejněno: 1.9.2024, 16:15

počet komentářů: 0


Nečekaný a zato velmi sladký dárek pro italské fanoušky. Ačkoli se zpočátku zdálo, že bitva o vítězství při Velké ceně Itálie proběhne mezi Piastrim a Norrisem, oběma vypálil rybník s jednozastávkovou strategií pilot Ferrari Leclerc a na domácí půdě svého týmu triumfoval. Piastri skončil druhý a Norris třetí. Z náskoku svého hlavního rivala Verstappena nakonec Brit ukrojil pouze šest bodů. Pilot Red Bullu obsadil šestou příčku.

V 15:00 hodin místního času odstartovala v Monze Velká cena Itálie. Před ní se otevírala příležitost pro Norrise a McLaren. Britský pilot totiž v sobotu vybojoval pole position před týmovým kolegou Piastrim. Aby toho nebylo málo, lídr šampionátu Verstappen skončil pouze sedmý a druhý pilot Red Bullu Pérez osmý. Pokud by toto pořadí platilo i v cíli velké ceny, znamenalo by, že se McLaren ujme vedení v Poháru konstruktérů a Norris sníží ztrátu na Verstappena na 51 bodů.

Do druhé řady se postavili Russell a Leclerc. Před piloty Red Bullu se nacházeli také Sainz a Hamilton. Nejlepší desítku uzavřeli Albon s Hülkenbergem. Druhou polovinu startovního pole utvořili Alonso, Ricciardo, Magnussen, Gasly, Ocon, Cunoda, Stroll, Colapinto, Bottas a Čou.

Pro Colapinta šlo o vůbec první závod v kariéře. Argentinec, který předtím působil ve F2, byl povolán do závodní sedačky Williamsu místo Sargeanta. Američan byl po Velké ceně Nizozemska vyhozen. Colapinto dostal angažmá na celý zbytek sezony.

 I před startem závodu panovalo v "chrámu rychlosti" slunečné počasí. Asfalt byl rozpálen na 54 stupňů. Teplota vzduchu činila 34 stupňů. Přesto se ale na obloze tu a tam objevily mraky a existovala pravděpodobnost 40 %, že během závodu zaprší.

Jako preferovanou strategii označilo Pirelli před závodem jednozastávkovou. Italský výrobce ovšem nevylučoval ani variantu, že by to někdo mohl zkusit se dvěma zastávkami.

Většina pole vsadila na startu na žlutě značenou střední směs pneumatik. Někteří ale zvolili tvrdou sadu. Mezi nimi byli oba piloti Red Bullu Verstappen a Pérez. To samé učinili Ocon, Cunoda, Stroll a Bottas.

Norris se oproti Zandvoortu poučil a tentokrát si první místo pohlídal. Piastri udržel druhou pozici, ačkoli na něj útočil Russell. Pilot Mercedesu navíc měl za chvíli co dělat. Nedobrzdil totiž do úvodní šikany a musel vycestovat ven.

Drama ovšem pokračovalo ve čtvrté zatáčce. Piastri si odvážným manévrem vyšlápl na týmového kolegu Norrise a ujal se vedení. Situace využil také Leclerc a vzápětí odsunul Norrise na třetí příčku.

Verstappen si stěžoval, že ho Hamilton vytlačil z trati. Pilot Red Bullu figuroval na šesté pozici, Hamilton jel před ním na pátém místě. Chyba v úvodní zatáčce srazila Russella na sedmou příčku. Brit navíc jel s poškozeným předním křídlem.

George Russell si hned v úvodu zkomplikoval závod. Foto: Mercedes



V nájezdu do třetího kola vedl Piastri před Leclercem a Norrisem. Bodovanou desítku tvořili také Sainz, Hamilton, Verstappen, Russell, Pérez, Albon a Alonso. Za nejlepší desítkou kroužili piloti v pořadí Ricciardo, Magnussen, Gasly, Ocon, Cunoda, Hülkenberg, Colapinto, Stroll, Bottas a Čou.

Piastri sice vedl, Leclerc ale zajížděl o něco rychlejší časy. Pilot Ferrari se držel za Australanem v rozestupu menším než jedna vteřina. Nejrychlejší kolo závodu ale zajel třetí Norris.

Hülkenberg v první zatáčce optimisticky zaútočil na Cunodu. Jeho pokus ale neskončil úspěchem. Pilot Haasu trefil Japonce do bočnic. Vzápětí se německý pilot ukázal v boxech. Zde došlo k výměně předního křídla. Hülkenberg navíc mohl očekávat penalizaci.

Ricciardo dostal pětisekundový trest za to, že v úvodu vytlačil z dráhy Hülkenberga. Netrvalo dlouho a potrestán byl také pilot Haasu, který za svůj incident s Cunodou obdržel deset vteřin. Cunoda za kolizi zaplatil mnohem více. V boxech svůj vůz odstavil a stal se prvním odstupujícícm jezdcem.

Pérez se v 11. kole dostal na cílové rovince před Russella, který nadále pokračoval i navzdory poškození předního křídla. Piastri stále vedl a Leclerc se mu vzdálil na sekundu a půl. Na konci 11. kola zajel Russell do boxů.

Jelikož Verstappen kroužil po dráze jako šestý a Pérez jako sedmý, mohli být u Red Bullu  o něco spokojenější než po kvalifikaci. Pořadí platné na konci 12. kola totiž znamenalo, že by se rakouská stáj udržela na čele Poháru konstruktérů.

Russell nebyl jediným pilotem, který stavěl. Pro novou tvrdou sadu si dojeli také Alonso, Gasly a Ricciardo. Alonso se během zastávek posunul před Russella.

Piastri upevňoval vedení. Ve 14. kole už byl před Leclercem o více než tři vteřiny a navíc se k němu přibližoval Norris. K přímému souboji ale nedošlo. McLaren totiž vzápětí povolal Norrise do boxů. Brit měl co dělat, aby vůbec dobrzdil na maximální povolenou rychlost.

Po návratu na trať se Norris zařadil za Ocona. Pilot Alpine ho ale dlouho nezdržoval. Norris se před něj dostal v nájezdu do čtvrté zatáčky.

Kolo po Norrisovi stavěl také Leclerc. Do boxů zajížděli i další, například také Hamilton. Norrisovi se dřívější zastávka vyplatila a s přehledem se vrátil před Leclerca. Norris navíc zajížděl mnohem rychlejší časy než Piastri, kterého McLaren stále nechával na dráze.

Lando Norris nevyužil velkou příležitost na maximum. Foto: McLaren



Na konci 17. kola zastavil také Piastri a všichni s napětím čekali na to, zdali to stihne před Norrise. To se Australanovi nakonec podařilo a zůstal lídrem závodu.

Ricciardovo trápení gradovalo. Když si totiž Australan odpykával pětisekundovou penalizaci za vytlačení Hülkenberga, sáhl jeden z jeho mechaniků na přední křídlo. Ačkoli si svou chybu ihned uvědomil, došlo k porušení pravidel a Ricciardo dostal další desetisekundový trest.

Po zastávkách obou jezdců McLarenu se dostal do vedení Sainz, který jako jediný z jezdců jedoucí na střední sadě stále pokračoval bez zastávky. Za ním byli Verstappen s Pérezem na tvrdých pneumatikách. Vzápětí zajel Sainz do boxů, čímž se piloti Red Bullu objevili na prvních dvou místech.

Norris zajížděl o něco málo rychlejší časy než Piastri. Odstup mezi piloty McLarenu byl méně než dvě sekundy. Russell se vrátil zpět před Alonsa a poté také zdolal Bottase, který ale prozatím jel bez zastávky.

Na konci 22. kola zamířil do boxů vedoucí Verstappen. Šlo ale o dlouhou zastávku, neboť došlo k problémům s pravým zadním kolem. Nizozemec navíc dostal opět tvrdou sadu pneumatik, což znamenalo, že ho v boxech uvidíme ještě jednou. Kolo po Verstappenovi stavěl také jeho kolega Pérez.

Magnussen dostal desetisekundovou penalizaci za kolizi. Dán navíc musel doufat, že po závodě nevyfasuje žádné trestné body. Momentálně jich má totiž 10 a v případě, že jich nasbírá 12, znamenalo by to pro něj zákaz startu.

V polovině závodu vedl Piastri s náskokem téměř 2,5 sekundy před Norrisem. Třetí místo patřilo Leclercovi, čtvrté Sainzovi, páté Hamiltonovi, šesté Verstappenovi, sedmé Pérezovi, osmé Russellovi, deváté Alonsovovi a nejlepší desítku uzavíral Ocon. Následovali Albon, Magnussen, Bottas, Ricciardo, Gasly, Colapinto, Stroll, Hülkenberg a Čou.

Ocon a Bottas zůstávali jedinými dvěma jezdci, kteří kroužili po dráze bez jediné zastávky v boxech. Bylo zřejmé, že tato dvojice pojede na jednu zastávku.

Norrisovi se Piastri vzdálil na tři sekundy. Britský závodník si navíc stěžoval na pneumatiky, zejména na levou přední, se kterou to podle něj nevypadalo dobře. To naznačovalo, že se bez druhé zastávky nejspíše neobejde.

Russell naháněl ztracený čas a ve 31. kole si v úvodní šikaně vyšlápl na Péreze. Souboj skončil výletem pilota Mercedesu mimo trať. Brit se sice vrátil zpět před Péreze, musel mu ale pozici vrátit.

Oscar Piastri dlouho směřoval za vítězstvím, pak mu ale vyrostl nečekaný soupeř. Foto: McLaren



Norris výrazně ztrácel. Nejenže se mu Piastri vzdálil na téměř pět vteřin, ale na jeho záda se nalepil Leclerc. Za vzniklou ztrátu ovšem mohla Norrisova chyba ve čtvrté zatáčce. Tam Brit vycestoval z dráhy.

Na konci 32. kola Norris absolvoval druhou zastávku v boxech. Brit obdržel střední sadu pneumatik a vrátil se zpět na šestou pozici. Dostali se před něj Leclerc, Sainz, Hamilton a dokonce také Verstappen. O kolo později stavěl také Russell. V boxech se ukázal také Pérez.

Norris zajížděl na nové sadě nejrychlejší kola a dotahoval se na svého rivala v boji o titul Verstappena. Šlo o souboj o čtvrtou pozici. Druhou zastávku totiž absolvoval také Hamilton. Russell s Pérezem byli opět u sebe. Mexičan na střední směsi pneumatik dorážel, Russell na tvrdých gumách se ale prozatím držel vpředu.

Ve 38. kole jel přezouvat také Piastri. Australan dostal novou tvrdou sadu a vrátil se zpět jako třetí. To posunulo do čela jezdce Ferrari. První byl Leclerc, druhý Sainz. Fanoušci si pokládali otázku - pokusí se stáj z Maranella dokončit závod s jednou zastávkou a zabojovat o vítězství?

Norris ve 40. kole útočil na Verstappena. Pilot Red Bullu sice věděl, že ještě jednou bude muset zajet do boxů, svému rivalovi ale nehodlal pustit pozici lacino. První útoky jezdce McLarenu zdárně odrazil.

Ve 41. kole už byl ovšem Verstappen krátký. Norris se za pomoci systému DRS dostal dopředu na cílové rovince. Red Bull vzápětí povolal Verstappena do boxů. Na trať se vrátil jako šestý za Hamiltona.

Kola ubývala a jedna věc začínala být jasná - Ferrari to zkouší s jednou zastávkou a bojuje o vítězství před domácími fanoušky. Leclerc se Sainzem ale na opotřebených pneumatikách pochopitelně neměli takové tempo jako ostatní. Španěl se proto brzy ocitl pod tlakem Piastriho. Souboj se rozhořel osm kol před koncem. Leclerc vedl o 11,5 sekundy, což se zdálo být velmi slibné.

V nájezdu do osmé zatáčky už Sainz neodolal a Piastri se dostal dopředu. Čtvrtý Norris ztrácel na Španěla zhruba 2,5 sekundy.

Piloti Ferrari nebyli jedinými závodníky, kteří to zkoušeli s jednou zastávkou. Stejnou strategii zvolili také Magnussen, Albon, Ricciardo, Colapinto, Ocon, Čou a Bottas. Magnussen s Albonem se díky tomu dostali do bodované desítky. Šest kol před cílem jim patřilo deváté, respektive desáté místo.

Norris se dotáhl na Sainze a posunul se na třetí pozici. Leclerc byl o téměř sekundu pomalejší než Piastri a měl se svým vozem co dělat. Tribuny zapálených fanoušků hnaly Monačana dopředu. Jeho náskok se sice ztenčoval, čtyři kola před koncem byl ale stále osmisekundový.

 

Piastri stahoval Leclercův náskok mílovými kroky, Monačan ale přesto udržel první místo. Piastri se sice přiblížil na rozestup menší než tři sekundy, přesto se ale musel spokojit se druhou příčkou. Norris obsadil třetí pozici. Kromě 15 bodů za bronzový výsledek si Brit připsal také ještě jeden bod navíc za nejrychlejší kolo. Verstappen obsadil šestou příčku. Rozestup mezi dvojicí se tímto ztenčuje na 62 bodů. Red Bull stále drží vedení v Poháru konstruktérů.

Francu Colapintovi chyběly při premiéře k bodům dvě místa. Foto: Williams



Mnout ruce si mohli také Albon s Magnussenem, které dostala jednozastávková strategie na body. Colapinto dokončil svůj první závod ve F1 na 12. pozici.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari   53 25
2. Oscar Piastri McLaren Mercedes 2,664 53 18
3. Lando Norris McLaren Mercedes 6,153 53 15+1
4. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 15,621 53 12
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 22,820 53 10
6. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 37,932 53 8
7. George Russell Mercedes Mercedes 39,715 53 6
8. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT 54,148 53 4
9. Alexander Albon Williams Mercedes 1:07,456 53 2
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:08,302 53 1
11. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:08,495 53 0
12. Franco Colapinto Williams Mercedes 1:21,308 53 0
13. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 1:33,452 53 0
14. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 52 0
15. Pierre Gasly Alpine Renault 1 kolo 52 0
16. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 52 0
17. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1 kolo 52 0
18. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 52 0
19. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1 kolo 52 0
DNF Juki Cunoda RB Red Bull PT - 7 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 303, 2. Norris 241, 3. Leclerc 217, 4. Piastri 197, 5. Sainz 184, 6. Hamilton 164, 7. Pérez 143, 8. Russell 128, 9. Alonso 50, 10. Stroll 24, 11. Hülkenberg 22, 12. Cunoda 22, 13. Ricciardo 12, 14. Gasly 8, 15. Bearman 6, 16. Magnussen 6, 17. Albon 6, 18. Ocon 5, 19. Čou 0, 20. Sargeant 0, 21. Colapinto 0, 22. Bottas 0.

Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. Red Bull 446, 2. McLaren 438, 3. Ferrari 407, 4. Mercedes 292, 5. Aston Martin 74, 6. VCARB 34, 7. Haas 28, 8. Alpine 13, 9. Williams 6, 10. Sauber 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari

 

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama