clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Rozhodující bitva: Získá třetí titul Palou či Power?

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 13.9.2024, 23:10

počet komentářů: 0


Už jen 206 kol a necelých 268 mil (v přepočtu 431 km) zbývá do konce letošního ročníku IndyCar Series. Rozhodne se na oválu v Tennessee, kam se série vrací poprvé od roku 2008. Rozhodne se mezi dvěma závodníky a jeden z nich se určitě stane trojnásobným šampionem IndyCar – Španěl Álex Palou přijíždí do Tennessee s náskokem 33 bodů. Za vítězství je 50 bodů (+ minimálně 1 bonusový bod za vedení alespoň jednoho kola v závodě), maximálně lze získat 54 bodů. I za start jsou ale uděleny body a to nejméně 5, což z boje o titul eliminuje Scotta McLaughlina, který před posledním závodním víkendem ztrácí 50 bodů.

Finále měl původně hostit městský okruh v Nashvillu. Trať oproti předchozím letům měla být přesunuta do centra, protože velká část původní městské trati leží na parkovišti u stadionu místního týmu hrajícího NFL, kde ale Tennessee Titans začali stavět nový stadion. Trať v centru se ale ukázala jako nerealizovatelná, a tak byl závod nakonec přesunut na nedaleký ovál.

Ten byl otevřen v roce 2001 a měří 1,330 míle (2,140 km). IndyCar hostil už od roku 2001 a série zde uspořádala osm závodů. Specifikem oválu je betonový povrh dráhy a také v minulosti kytara Gibson Les Paul, kterou dostal vítěz závodu. Hned tři má doma Scott Dixon, který vyhrál poslední tři ročníky. Po roce 2008 byl ovál na krátkou dobu i uzavřen a znovuožívá až v posledních letech.

Palouovi by se náramně hodilo, aby Dixon na své předešlé úspěchy navázal. Kdyby vyhrál a Power skončil druhý, tak by Palou musel dojet hůře než 22., aby Španěl nezískal titul (nepočítáme teď do toho bonusové body ve prospěch Powera). Pokud Australan vyhraje (s jediným bonusovým bodem), může Palou dojet 11. a bude stejně šampionem.

Situace mohla být úplně jiná. Paloua před startem druhého závodu v Milwaukee zradila technika. Power chvíli závod vedl, pak se ale propadl při pit stopech při žluté fázi a při restartu dostal hodiny, poškodil lehce vůz a nabral ztrátu jedno kolo. Palou tak nakonec ze situace, kdy hrozilo, že do Tennessee pojede na 2. místě v šampionátu, nakonec udržel luxusní náskok.

Power má oproti Palouovi drobnou výhodu v tom, že v Nashvillu jednou startoval, a to při posledním závodě, který zde IndyCar v roce 2008 uspořádala. Má také mnohem víc zkušeností s ovály, a to včetně vítězství na tomto typu trati, což zatím Palou říct nemůže.

Jezdci se ale musí popasovat s několika novinkami. Jednou z nich jsou hybridní motory, které série tedy již měla v Milwaukee, Iowě a oválu Gateway, ale Nashville je z nich nejdelší. A druhou novinkou jsou měkké pneumatiky, které IndyCar na oválu použije teprve podruhé v historii. Jezdci budou mít k dispozici dvě sady – tvrdou a měkkou, během závodu budou muset nasadit tvrdou sadu alespoň jednou, měkkou alespoň dvakrát. Neplatí podmínka, že by nasazená sada musela být nová, což platí na silničních a městských okruzích.

O tom, kdo bude nový šampion IndyCar, se rozhodne v neděli večer. Závod začíná ve 21:30 středoevropského letního času.

Nashville Superspeedway

Délka okruhu: 1,330 míle (2,140 km).
Délka závodu: 206 kol / 268 mil
První závod: 2001
Rekord okruhu: Sam Hornish Jr. (Panther Racing) - 0:22.9685  v roce 2003
Poslední vítěz (2008): Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
Poslední pole position (2008): Hélio Castroneves (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ)

Sobota 14. 9.
17:00 – 18:30 – 1. trénink
20:15 – 21:15 – Kvalifikace
23:15 – 1:00 – 2. trénink

Neděle 15. 9.
21:30 – Start závodu Big Machine Music City Grand Prix

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama