SPECIÁL: Grand Prix Masters: opravdový Závod šampionů |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Richtr počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Znáte to také? Nemůžete se dočkat autobusu městské hromadné dopravy již dlouhé minuty jen proto, aby přijely tři po sobě. V oblastni motorsportu je to letos podobné, po různém strádání až téměř národních formulí 3000 přišla GP2, která svým formátem představuje naprostou novinku, byť je následovníkem FIA F3000. Přes svou kritiku je A1 Grand Prix zcela novou a bezesportu zajímavou formulí s jedinečným konceptem přitahujícím svůj okruh fanoušků. Ve světle těchto dvou by však neměla být přehlédnuta třetí, svým způsobem nejexotičtější série: Grand Prix Masters - závod bývalých pilotů formule 1. Ne všichni bývalí jezdci byli ochotni přijmout myšlenku Grand Prix Masters, která byla oficiálně představena v březnu v Jižní Africe s prototypem šasi (zúčastnili se Emerson Fittipaldi nebo Alan Jones, tehdy se ukazovalo šasi na bázi formule Nippon, pojede se však s vozem konstruovaným společností Delta Motorsport). Mnozí další ovšem lákavému volání klaustrofobických kokpitů formulových vozů neodolali a v neděli odstartují do pětačtyřicetiminutového závodu na jediném africkém okruhu s licencí FIA. Program víkendu:
Loni se na něm proháněly dvousedadlové formule Minardi, které přilákaly na 60 000 diváků, je tedy zřejmé, že letošní akce se bude těšit ještě větší pozornosti - očekává se na 100 000 lidí. Tím spíš, že se dvousedadlové Minardi letos vrátí. Nigel Mansell (zavázal se na tři roky), Alan Jones a Emerson Fittipaldi jsou už v Jižní Africe, potvrzeni jsou Riccardo Patrese, Rene Arnoux, Jacques Laffitte a Patrick Tambay, zatímco Danner, Andrea de Cesaris jsou na listině startujících čítající patnáct položek. Jody Scheckter údajně ve čtvrtek požádal o odměření sedačky, zatímco Alain Prost stále váhá, ne však kvůli nedostatku zájmu o Grand Prix Masters, nýbrž dostatku zájmu o jeho osobu odjinud. Mezi těmi, kteří již odmítli, jsou Damon Hill. Britský pilot a šampion z roku 1996 nemá zájem, neboť nechce svůj život znovu riskovat. "Není to jako golfový turnaj seniorů, už jsem riskoval příliš," řekl. Emerson Fittipaldi dokonce řekl, že organizátorům neslíbil start. "Auto si otestuju a uvidím," řekl. "Chci vědět, jak je okruh bezpečný. Líbí se mi to, ale v golfu, když uděláte chybu, míček poletí do stromů. Tady, když uděláte chybu, poletíme do stromů všichni." Fittipaldiho kariéru ukončila vážná nehoda v roce 1996 v sérii IndyCar v Michiganu, kde havaroval s dnes zesnulým Gregem Moorem. "Nevím, zda díky mému zranění mohu startovat," řekl Fittipaldi. Riccardo Patresse, který se věnuje dostihům, je přesným opakem, ten si žádné nebezpečí nepřipouští k tělu: "Mohu vás ujistit, že riskujete více na hřbetě jednoho koně, než když se jich snažíte ukočírovat 600." Patresse také prozradil, že se nejedná o charitativní záležitost, byť až na místě uvidí, co se od série dá očekávat. Za své angažmá ale normálně bere mzdu. Má ovšem obavy, že jeho vrstevníci, kteří se závoděním nepřestali (Stefan Johansson či Jan Lammers), budou ve výhodě. O Prostovi například Mansell nepochyboval, že v Africe vyhraje, před tím, než se Prost rozhodl nabídku startu v Grand Prix Masters prozatím nevyužít (podle Mansella proto, že se Prost bojí těch, co měli možnost testovat na Silverstone). Christian Danner, pilot formule 1 v letech 1986 a 1989, který také startuje, ostatní varuje, aby nebrali Grand Prix Masters na lehkou váhu, přičemž některé jezdce (Alana Jonese a Patricka Tambaye) za tlusté. Podle německého závodníka je potřeba být fyzicky připraven. Organizátoři však budou vozy lehkých závodníků dovažovat. Požadavky na startující: alespoň 45 let a v životopise alespoň dvouleté zkušenosti s formulí 1 za předpokladu odpovídajícího zdravotního stavu. Pravidlo šéflékaře Grand Prix Masters Steva Olveye je jasné: jsou-li pochybnosti, pilot nenastoupí. Věk například vyřadil Johnyho Herberta, ten bude alespoň startovat ve dvousedadlových formulích, podobně jako Tarso Marques nebo pilot ChampCars Ryan Hunter-Reay. "Jsem natolik starý, abych si pamatoval vozy formule 1 na okruhu v Kyalami, ale ještě ne tak starý, abych mohl startovat v Grand Prix Masters!" vtipkoval Herbert. Grand Prix Masters znamená také návrat slavného Murraye Walkera za mikrofon, zatímco produkční společnost WIGE bude obraz šířit do 43 sítí (mezi nimi placené satelitní stanice MotorsTV, Premiere, RAI či RTL5). Konstrukce vozu vychází z koncepce Reynard IndyCar z druhé poloviny devadesátých let (po konzultaci s jezdci bylo například zamítnuto šasi formule Nippon), motory Nicholson-Mclaren V8 (3,4 litru) budou dávat 650 koní. Šestnáct identických vozů bylo veřejnosti představeno letos v srpnu, jsou schopny dosáhnout rychlosti 320 km/h - budou tedy rychlejší než vozy GP2. Elektronika bude kompletně zakázána, jedinou výjimkou bude řazení pod volantem poprvé vyzkoušené Nigelem Mansellem ve Ferrari v roce 1989. S pneumatikami Avon se do formule 1 vrací Martini, které se podílí na organizaci. Série se sestává z pěti závodů, další se pojedou mj. na Monze, Silverstone a v říjnu se Grand Prix Masters (které se neobává stížností ze strany Bernieho Ecclestona ohledně ochranné známky na Grand Prix) vrátí do Kyalami. Při představení se hovořilo o šesti závodech v Itálii, Španělsku, Středním východě, Velké Británii, Severní Americe a Jižní Africe. Důvodem k tak roztahanému kalendáři jsou obavy pořadatelů z logistických nákladů a dostupnosti jezdců. Letošní závod v Kyalami je tedy takovým prologem. V říjnu provedli organizátoři shakedown test vozů, Nigel Mansell si pochvaloval jak snadno se řídi a že jsou vozy velmi poslušné. "Čeho dosáhli je fantastické, auto se řídí skvěle," rozplýval se Brit. "Je to ale náročné a soupeři by měli být fit, aby mohli závodit na čele. Připomíná mi to osmdesátá a devadesátá léta." Na vozech jako takových ovšem nezáleží tolik, co na jezdcích, a to je krédem pořadatelů. V originále se to navíc pěkně rýmuje: the drivers, and not the cars, are the stars. Kvalifikaci, během níž nebude počet kol nijak omezen, i závod pro vás budeme sledovat a zprostředkujeme reportáže. Předběžný seznam startujících:
Výsledky testů 27. října 2005 na krátké verzi Silverstone:
Zdroj: Formule.cz Komentáře ke článku
|
Reklama