clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Preview Grand Prix Monaka

vydal: Zdenda Balcar
zveřejněno: 25.5.2006, 10:20

počet komentářů: 0


Zřejmě jen jediná velká cena na světě na sebe přitahuje pozornost i těch, které jinak formule 1 příliš nezajímá - monacká.

Závod v miniaturním knížectví na pobřeží Středozemního moře je prvořadou světovou společenskou událostí a dostaveníčkem celebrit nejvyššího kalibru.

Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna.

Již tradičně se tréninky konají už ve čtvrtek, pátek je pro F1 volným dnem a na dráhu se částečně vrací normální silniční provoz.

Samotná trať, vinoucí se ulicemi Monte Carla, klade na jezdce i techniku enormní nároky, byť se neabsolvuje v závratném tempu. Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění, i malá chybička mívá za následek náraz do svodidel a předčasný konec.

Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Zabrat dostávají zejména převodovky a brzdy. Zvláštností okruhu je ojedinělý průjezd tunelem a nejpomalejší zatáčka celého seriálu pod Casinem.

 LEGENDA:
startovní
rošt
rychlostní
stupeň
rychlost
(km/h)
rychlost
(mph)
boční
přetížení
číslo
zatáčky
měřený
sektor
čas
sektoru
čas
na kolo
cílová
čára
 
   
Délka kola:
3,370 km
Počet kol: 78
Délka závodu: 262,860 km
Hlavní úseky
předjíždění:
Zatáčka za cílovou rovinkou
   
   
Nejrychlejší kolo: Michael Schumacher (2004, Ferrari F2004) - 1:14,439
   
       
Rok Vítěz Vůz Motor
2005 K.Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10
2004 J.Trulli Renault R24 Renault 3.0 V10
2003 J.P.Montoya Williams FW25 BMW 3.0 V10
2002 D.Coulthard McLaren MP4-17 Mercedes 3.0 V10
2001 M.Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10
2000 D.Coulthard McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10
1999 M.Schumacher Ferrari F399 Ferrari 3.0 V10
1998 M.Häkkinen McLaren MP4-13 Mercedes 3.0 V10
1997 M.Schumacher Ferrari F310B Ferrari 3.0 V10
1996 O.Panis Ligier JS43 Mugen-Honda 3.0 V10
1995 M.Schumacher Benetton B195 Renault 3.0 V10
1994 M.Schumacher Benetton B194 Ford Zetec-R 3.5 V8
1993 A.Senna McLaren MP4-8 Ford HB 3.5 V8
1992 A.Senna McLaren MP4-7A Honda 3.5 V12
1991 A.Senna McLaren MP4-6 Honda 3.5 V12
1990 A.Senna McLaren MP4-5B Honda 3.5 V10
1989 A.Senna McLaren MP4-5 Honda 3.5 V10
1988 A.Prost McLaren MP4-4 Honda 1.5 V6T
1987 A.Senna Lotus 99T Honda 1.5 V6T
1986 A.Prost McLaren MP4-2C TAG 1.5 V6T
1985 A.Prost McLaren MP4-2B TAG 1.5 V6T
1984 A.Prost McLaren MP4-2 TAG 1.5 V6T
1983 K.Rosberg Williams FW08C Ford Cos. DFV 3.0 V8
1982 R.Patrese Brabham BT49D Ford Cos. DFV 3.0 V8
1981 G.Villeneuve Ferrari 126CK Ferrari 1.5 V6T
1980 C.Reutemann Williams FW07B Ford Cos. DFV 3.0 V8
1979 J.Scheckter Ferrari 312T4 Ferrari 3.0 F12
1978 P.Depailler Tyrrell 008 Ford Cos. DFV 3.0 V8
1977 J.Scheckter Wolf WR1 Ford Cos. DFV 3.0 V8
1976 N.Lauda Ferrari 312T2 Ferrari 3.0 F12
1975 N.Lauda Ferrari 312T Ferrari 3.0 F12
1974 R.Peterson Lotus 72E Ford Cos. DFV 3.0 V8
1973 J.Stewart Tyrrell 006 Ford Cos. DFV 3.0 V8
1972 J.P.Beltoise BRMP 160B BRM 3.0 V12
1971 J.Stewart Tyrrell 003 Ford Cos. DFV 3.0 V8
1970 J.Rindt Lotus 49C Ford Cos. DFV 3.0 V8
1969 G.Hill Lotus 49B Ford Cos. DFV 3.0 V8
1968 G.Hill Lotus 49B Ford Cos. DFV 3.0 V8
1967 D.Hulme Brabham BT20 Repco 3.0 V8
1966 J.Stewart BRMP 261 BRM 1.9 V8
1965 G.Hill BRMP 261 BRM 1.5 V8
1964 G.Hill BRMP 261 BRM 1.5 V8
1963 G.Hill BRMP 57 BRM 1.5 V8
1962 B.McLaren Cooper T60 Climax 1.5 V8
1961 S.Moss Lotus 18 Climax 1.5 L4
1960 S.Moss Lotus 18 Climax 2.5 L4
1959 J.Brabham Cooper T51 Climax 2.5 L4
1958 M.Trintignant Cooper T45 Climax 2.0 L4
1957 J.M.Fangio Maserati 250F Maserati 2.5 L6
1956 S.Moss Maserati 250F Maserati 2.5 L6
1955 M.Trintignant Ferrari 625 Ferrari 2.5 L4
1950 J.M.Fangio Alfa Romeo158 Alfa Romeo 1.5 L8C
       

Charakteristika okruhu:
Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna.
Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění. Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Nejvíce vozů končí mimo trať po jezdeckých chybách. Probíhají stavební práce, rozšiřující pevninu, zvětší prostor pro zázemí týmů, ale na trať nebudou mít vliv.


Okruh z pohledu jezdců:
Ralf Schumacher - "V Monte Carlu se musíte koncentrovat na sto procent. Není tu místo na odpočinek."

Heinz-Harald Frentzen - "Je to největší událost v kalendáři F1, ale potřebujete tu obrovskou koncentraci na závod."

Zdroj: FORMULE.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Glosa Tomáše Richtra - GP Monaka - 1.6.2008
Přehled nejrychlejších kol - 25.5.2008
Přehled zastávek v boxech - 25.5.2008
Hamilton vítězem divoké monacké loterie - 25.5.2008
Coulthard dostal penalizaci pěti míst na startu - 25.5.2008

Reklama