Zřejmě jen jediná velká cena na světě na sebe přitahuje pozornost i těch, které jinak formule 1 příliš nezajímá - monacká.
Závod v miniaturním knížectví na pobřeží Středozemního moře je prvořadou světovou společenskou událostí a dostaveníčkem celebrit nejvyššího kalibru.
Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna.
Již tradičně se tréninky konají už ve čtvrtek, pátek je pro F1 volným dnem a na dráhu se částečně vrací normální silniční provoz.
Samotná trať, vinoucí se ulicemi Monte Carla, klade na jezdce i techniku enormní nároky, byť se neabsolvuje v závratném tempu. Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění, i malá chybička mívá za následek náraz do svodidel a předčasný konec.
Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Zabrat dostávají zejména převodovky a brzdy. Zvláštností okruhu je ojedinělý průjezd tunelem a nejpomalejší zatáčka celého seriálu pod Casinem.
LEGENDA:
startovní rošt
rychlostní stupeň
rychlost (km/h)
rychlost (mph)
boční přetížení
číslo zatáčky
měřený sektor
čas sektoru
čas na kolo
cílová čára
Délka kola:
3,370 km
Počet kol:
78
Délka závodu:
262,860 km
Hlavní úseky předjíždění:
Zatáčka za cílovou rovinkou
Nejrychlejší kolo:
Michael Schumacher (2004, Ferrari F2004) - 1:14,439
Rok
Vítěz
Vůz
Motor
2005
K.Räikkönen
McLaren MP4-20
Mercedes 3.0 V10
2004
J.Trulli
Renault R24
Renault 3.0 V10
2003
J.P.Montoya
Williams FW25
BMW 3.0 V10
2002
D.Coulthard
McLaren MP4-17
Mercedes 3.0 V10
2001
M.Schumacher
Ferrari F2001
Ferrari 3.0 V10
2000
D.Coulthard
McLaren MP4-15
Mercedes 3.0 V10
1999
M.Schumacher
Ferrari F399
Ferrari 3.0 V10
1998
M.Häkkinen
McLaren MP4-13
Mercedes 3.0 V10
1997
M.Schumacher
Ferrari F310B
Ferrari 3.0 V10
1996
O.Panis
Ligier JS43
Mugen-Honda 3.0 V10
1995
M.Schumacher
Benetton B195
Renault 3.0 V10
1994
M.Schumacher
Benetton B194
Ford Zetec-R 3.5 V8
1993
A.Senna
McLaren MP4-8
Ford HB 3.5 V8
1992
A.Senna
McLaren MP4-7A
Honda 3.5 V12
1991
A.Senna
McLaren MP4-6
Honda 3.5 V12
1990
A.Senna
McLaren MP4-5B
Honda 3.5 V10
1989
A.Senna
McLaren MP4-5
Honda 3.5 V10
1988
A.Prost
McLaren MP4-4
Honda 1.5 V6T
1987
A.Senna
Lotus 99T
Honda 1.5 V6T
1986
A.Prost
McLaren MP4-2C
TAG 1.5 V6T
1985
A.Prost
McLaren MP4-2B
TAG 1.5 V6T
1984
A.Prost
McLaren MP4-2
TAG 1.5 V6T
1983
K.Rosberg
Williams FW08C
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1982
R.Patrese
Brabham BT49D
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1981
G.Villeneuve
Ferrari 126CK
Ferrari 1.5 V6T
1980
C.Reutemann
Williams FW07B
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1979
J.Scheckter
Ferrari 312T4
Ferrari 3.0 F12
1978
P.Depailler
Tyrrell 008
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1977
J.Scheckter
Wolf WR1
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1976
N.Lauda
Ferrari 312T2
Ferrari 3.0 F12
1975
N.Lauda
Ferrari 312T
Ferrari 3.0 F12
1974
R.Peterson
Lotus 72E
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1973
J.Stewart
Tyrrell 006
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1972
J.P.Beltoise
BRMP 160B
BRM 3.0 V12
1971
J.Stewart
Tyrrell 003
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1970
J.Rindt
Lotus 49C
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1969
G.Hill
Lotus 49B
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1968
G.Hill
Lotus 49B
Ford Cos. DFV 3.0 V8
1967
D.Hulme
Brabham BT20
Repco 3.0 V8
1966
J.Stewart
BRMP 261
BRM 1.9 V8
1965
G.Hill
BRMP 261
BRM 1.5 V8
1964
G.Hill
BRMP 261
BRM 1.5 V8
1963
G.Hill
BRMP 57
BRM 1.5 V8
1962
B.McLaren
Cooper T60
Climax 1.5 V8
1961
S.Moss
Lotus 18
Climax 1.5 L4
1960
S.Moss
Lotus 18
Climax 2.5 L4
1959
J.Brabham
Cooper T51
Climax 2.5 L4
1958
M.Trintignant
Cooper T45
Climax 2.0 L4
1957
J.M.Fangio
Maserati 250F
Maserati 2.5 L6
1956
S.Moss
Maserati 250F
Maserati 2.5 L6
1955
M.Trintignant
Ferrari 625
Ferrari 2.5 L4
1950
J.M.Fangio
Alfa Romeo158
Alfa Romeo 1.5 L8C
Charakteristika okruhu: Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u Kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna. Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění. Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Nejvíce vozů končí mimo trať po jezdeckých chybách. Probíhají stavební práce, rozšiřující pevninu, zvětší prostor pro zázemí týmů, ale na trať nebudou mít vliv.
Okruh z pohledu jezdců: Ralf Schumacher - "V Monte Carlu se musíte koncentrovat na sto procent. Není tu místo na odpočinek."
Heinz-Harald Frentzen - "Je to největší událost v kalendáři F1, ale potřebujete tu obrovskou koncentraci na závod."
Zdroj: FORMULE.cz
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.