24 hodin Le Mans: Historické vítěztví pro Audi |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Martin Ševčík počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Čtyřiasedmdesátý ročník vytrvalostního závodu v Le Mans s sebou přinesl historický milník, když se posádce Biela/Pirro/Werner vozu Audi R10 TDI podařilo vyhrát s dieselovým motorem. České barvy měly tentokrát v La Sarthe dvojnásobné zastoupení: Tomáš Enge se však ani napodruhé ve voze Aston Martin vítězství nedočkal, Robert Pergl v týmu Menx cíl neviděl.
Již před závodem byly obě posádky Audi favorizovány a všeobecně se počítalo s doublem automobilky z Ingolstadtu. Vůz č. 7 loňského vítěze Toma Kristensena však záhy potkaly problémy a zda se dokáže německá značka zapsat do historie motosportu záleželo pouze na druhém stroji a jezdcích Bielovi, Pirrovi a Wernerovi.
Ti si dokázali ohlídat vozy Pescarolo a za 24 hodin odkroužili 380 kol. O pět kol méně měla v cíli posádka zdobená pilotem formule 1 a mistrem světa v rely Helary/Montagny/Loeb. 367 kol stačilo nakonec po velkých technických problémech s motorem triu Capello/Kristensen/McNish ke třetímu místu. První tři příčky celkového pořadí tak obsadily vozy kategorie LM P1.
V kategorii GT1 obhájil loňské a předloňské vítězství vůz Corvette posádky Gavin/Beretta/Magnussen. Těm podobně jako vloni nahrály do karet především problémy lehce favorizovaných Aston Martinů, které připravuje budoucí dvanáctý tým formule 1 Prodrive.
Dlouhou dobu vévodil čtyřiadvacetihodinovce vůz s číslem 009 posádky Lamy/Ortelli/Sarrazin, tři hodiny před koncem však musel Stephan Ortelli z celkového čtvrtého místa zajet do boxů a měnit spojku. Jednokolový náskok na Corvettu tak vzal za své a truimf z roku 1959 legendární automobilka nezopakovala.
Hned v první hodině strávil vůz číslo 007, jehož posádku tvořil i Tomáš Enge, sedm kol v boxech. Darren Turner najel nedlouho po startu příliš agresivně na obrubník a poškodil spodek klikové skříně. Ačkoliv dokázal Enge zajíždět výrazně rychlejší časy než jeho konkurenti, na lepší jak druhé místo v GT1 a šesté celkově to nestačilo.
Ani druhého českého zástupce Roberta Pergla, Engeho bývalého kolegu ze závodů GT z týmu Menx, nepotkalo více štěstí. V průběhu 15. hodiny ruský kolega Vasiliev poškodil při havárii Ferrari 550 Maranello natolik, že to znamenalo konec účasti česko-ruské stáje.
V kategorii GT2 bylo podobně jako v GT1 po dlouhodobém vedení sesazeno technickými problémy z trůnu Porsche posádky Farnbacher/Nielsen/Ehret, když musel první jmenovaný hodinu před koncem zamířit k mechanikům se zlomenou řadící pákou.
Poslední šedesátiminutovka se tak nesla ve znamení boje Farnbacherova Porsche a Panozu tria Smith/Dean/Tomlinson. Farnbacher se snažil dohnat ztrátu, půl hodiny před koncem však chyboval a poškodil vůz. Z vítězství se tak radovala posádka Panozu, který slaví ve svém jubilejním desátém účinkování v La Sarthe první triumf.
Třídu slabších prototypů LMP2 vyhrála Lola s číslem 25 ve složení Erdos/Newton/Wallace. Ani závěr se neobešel bez potíží. Hořkou pilulku v podobě technických problémů během posledního kola musel spolknout tou dobou v kategorii čtvrtý Field, když jej zradil motor jeho vozu.
Zdroj: Formule.cz Komentáře ke článku
|
Reklama