clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Hrdinové a blázni z Brazílie

vydal: Ladislav Lála
zveřejněno: 11.4.2004, 00:40

počet komentářů: 0


V letošním ročníku se ve formuli 1 můžeme setkat hned s několika piloty z Brazílie.
 
Nedělní Grand Prix Bahrajnu byla chvílemi velmi dramatická, tedy pokud na chvíli zapomeneme na obě dominující Ferrari. Navzdory tomu, že Rubens Barrichello dojel druhý, je třeba zmínit, že Brazilci jsou, s jistou nadsázkou, nejhorší řidiči na světě. Pokud tomu snad nevěříte, nechte se svézt autobusem z Ria do Vitórie ve státě Espírito Santo. Je to výlet asi tak na osm hodin. Podél cesty na sever od chudého města Campos stojí před policejní stanicí řada aut. Všechna jsou pomačkaná a rozmlácená, jako připomínka řidičů, kteří nedodržovali rychlost a šli příliš pozdě na brzdy. Bohužel okolo normálních cest únikových zón většinou moc nebývá.
 
V samotném Riu jsou velmi populární závody autobusů. Stačí si představit řidiče, který je náhle vyveden z míry jiným prostředkem hromadné dopravy, který ho efektně vybrzdí. Ptáte se, co se děje poté? Na příštích světlech se dveře autobusu otevírají a chvíli poté jsou již řidiči ve velmi emotivním rozhovoru. Nevím proč se mi na tomto místě vybavuje Spa 1998, kdy měl Michael Schumacher nutkavou potřebu něco sdělit Davidovi Coulthardovi.
 
Kde se to v Brazilcích bere, že jsou tak špatní řidiči? V jejich těle bude asi více testosteronu, než je tomu u většiny populace planety. Jednou větou se to dá vystihnout slovy ´ jděte mi z cesty, nebo se neznám´. Kromě Brazilců a jednoho nejmenovaného pilota snad už nikdo na světě takto nejezdí. Brazilci využívají k jízdě většinou celou šíři vozovky a zpětnými zrcátky, pokud je ještě na voze mají, kontrolují snad jen účes.
 
Jedním z důvodů, proč se v Riu jezdí tak nedbale je naprostá důvěra Brazilců ve vlastní jezdecké umění. Není proto zas tak velkým překvapením, že se většina domorodců považuje za potenciální adepty na obsazení místa závodního pilota ve formuli 1.
 
Zatímco však Rubens Barrichello celkem poklidně akceptoval roli jezdce nemajícího ve Ferrari pozici číslo jedna, tento rok uplyne desáté výročí úmrtí pilota, který by se nikdy s úlohou týmové dvojky nespokojil - Ayrtona Senny. Toho lze bezesporu považovat ze jednoho z největších talentů motoristického sportu všech dob. Do roku 1994 Senna získal tři tituly Mistra světa a čtyřicet jedna vítězství v Grand Prix. V Brazílii je Ayrton dodnes legendou a uznávaným idolem.
 
Senna byl svým způsobem velmi podobný jinému velkému muži formule 1 – Michaelovi Schumacherovi. Stejně jako Schumi, tak i Senna byl připraven udělat cokoliv pro vítězství a to i navzdory pravidlům.
 
V květnu 1994 dohnala Sennu jeho posedlost po tom být jedničkou až za hranici, ze které není návratu. Bylo to v sedmém kole Grand Prix San Marina. Den předtím měl smrtelnou nehodu Rakušan Roland Ratzeberger. Senna měl obavy, že by to mohlo být znamení. Nikdy by však ze závodu neodstoupil. Takže namísto toho jel svou poslední Grand Prix. V sedmém kole vyjel v rychlosti 160 mil za hodinu mimo trať a narazil do zdi. Jeho smrt byla národní tragédií. když rakev provázelo tisíce Brazilců.
 
Senna však nebyl jediným ze skvělých Brazilců, kteří zářili ve formuli 1. Velkými piloty byli i Emerson Fittipaldi a Nelson Piquet. Fittipaldi se stal šampiónem v letech 1972 a 1974, Piquet pak dominoval ročníkům 1981, 1983 a 1987.

Jak to vypadá dnes s Brazilskou krví kolující ve formuli 1? Momentálně nejlepším Brazilcem je Rubens Barrichello. Výčet doplňují Cristiano da Matta a Felipe Massa.
 
Rubens hraje roli dvojky ve Ferrari a kryje záda svému stájovému kolegovi. Co na tom, že používá spíše brzdu než plyn a že může vyhrát pouze tehdy, když už se Michaelovi opravdu nedaří. Pro Brazilce je velkým zklamáním, že momentálně nejlepší auto pilotuje nejlepší pilot, který však není Brazilcem.
 
Dalším Brazilcem, který dnes jezdí ve formuli 1, je Felipe Massa. Massa byl minulý rok testovacím pilotem Ferrari a letos jezdí za Sauber. Massa je dravý a rychlý jezdec, ale šampión z něj asi nikdy nebude. Je však velmi obtížné se prosadit v menším týmu, takže pokud by Massa dostal šanci u zavedené stáje, může nás ještě překvapit.
 
Cristiano da Matta sice v roce 2002 zvítězil v sérii CART, ale minulý rok v kokpitu Toyoty příliš nezaujal a ani letos zrovna nezáří. Část toho lze samozřejmě přičíst ba vrub auta, ale stejně...
 
Desáté výročí úmrtí Ayrtona Senny se blíží a nic nenasvědčuje tomu, že se některý z Brazilců vydal v jeho stopách.
 
Autor žil šest měsíců v Brazílii.
U příležitosti desátého výročí smrti Ayrtona Senny připravujeme speciál. Pokud byste chtěli přispět, pošlete mi prosím e-mail.

Zdroj: Brazzil + Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama