clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Tajná zpráva z Interlagosu

vydal: Martin Ševčík
zveřejněno: 8.11.2006, 10:15

počet komentářů: 0


Velká cena Brazílie přinesla z hlediska souboje o titul jen podtržení výsledku, který načrtl předchozí závod v Japonsku. Alonso obhájil titul a Schumacherovi – opět v roli nejrychlejšího muže víkendu - zbyl jen marný boj, když jej znovu nechala štěstěna na holičkách. Přesto to v Sao Paulu bylo rozloučení hodné nejúspěšnějšího jezdce formule 1.
 
Felipemu Massovi se podařilo to, oč se dlouhá léta (zatím) marně pokoušel druhý Brazilec Rubens Barrichello - vyhrát domácí Velkou cenu. O tom, že to není vůbec jednoduchá věc, svědčí krom Barrichellových problémů v Sao Paulu i fakt, že na vítězství před domácím publikem si pěknou řadu let musel počkat i např. Ayrton Senna.
 
Massa předvedl doma bezchybný výkon. Jediný problém vyplýval pouze z toho, že neměl poblíž žádného skutečného soupeře. "Nebylo lehké udržet koncentraci," přiznal po závodě vítěz.
 
 
Danke Michael
 
První vada na kráse Schumiho rozlučky přišla už v kvalifikaci, když došlo k poruše palivového čerpadla v momentě, kdy pilot zařadil třetí rychlostní stupeň. Nejpravděpodobnější příčinou byla nečistota, která se dostala dovnitř. 110 sekund, během kterých musel Michael čekat v pitlane, podle týmu nemohlo techniku ohrozit.
 
"Testujeme také podobné prostoje a jak motor tak čerpadlo vydrží bez jízdy mnohem déle," vysvětlil Ross Brawn.
 
Desátá příčka nebyla pro úzkou první zatáčku v Brazílii ideální startovní pozicí, navíc před Schumacherem startovala obě bmw, která jsou podobně jako Renault pověstná svými dobrými starty. Alespoň německý tým odstranil ze svých zadních křídel nápis "Díky Michaeli".
 
"Jinak by to Michael musel číst celý závod," zavtipkoval před startem Nick Heidfeld. Skutečnost však byla jiná. Schumimu trvalo pouhé čtyři zatáčky, než se dostal před oba vozy BMW a před svého bratra na toyotě. Ve druhém kole už byl šestý, když předjel bývalého kolegu Rubense Barrichella.
 
Zakrátko na trať musel safety car, to když Nico Rosberg ukončil první rok ve Williamsu nárazem do bariéry ve třinácté zatáčce a rozsel trosky ze svého FW28 po celé šíři dráhy. Jezdci nemohli jinak, než přejíždět úlomky z jeho vozu.
 
Fisichella: Ke kontaktu nedošlo
 
Po restartu se v devátém kole Schumacher protáhl v první zatáčce před Fisichellu a záběry z helikoptéry ukázaly, že se renault dotkl na okamžik levého zadního kola Schumacherova ferrari. Za pár desítek metrů už se vůz Rudého barona plazil s defektem pneumatiky do boxů. To jej spolu se zastávkou u mechaniků stálo 64 sekund.
 
O kolo později časomíra Schumachera zachytila na 17. místě se ztrátou 70,2 vteřiny na vedoucího Massu. Na konci závodu dělilo německého pilota a jeho kolegu pouhých 24 sekund. Ve 29. kole si navíc připsal svůj poslední nejrychlejší čas závodu.
 
Ještě v průběhu Velké ceny Bridgestone prozkoumal ušlé kolo a zjistil, že cizí objekt prořízl bok pneumatiky. Ferrari si bylo jisté, že to byla práce Fisichelly, italský pilot však popřel, že by došlo k nějakému kontaktu: "Přísahám, že jsem se jej nedotkl. Jinak bych to cítil." Sám Michael nezaznamenal také žádný kontakt. O defektu byl informován až rádiem z boxů.
 
Opatrný Alonso
 
Ve finále však byly veškeré diskuze zbytečné. Okamžitě poté, co musel Schumacher neplánovaně do boxů, přiškrtil Alonso otáčky svého motoru na 80% běžného výkonu a prakticky bezproblémově si dokroužil pro druhé místo a obhajobu titulu.
 
Renault ovšem v Brazílii nebyl v lehké pozici. Jako jediný tým si vybral od Michelinu dvoje (měkké a tvrdé) pneumatiky pro chladnější počasí, které správně pracují pouze do 32 stupňů.
 
V kvalifikaci to nebyl problém, ovšem na začátku závodu teplota tratě stoupla až k 44 stupňům Celsia. Později klesla na 33 stupňů, i tak si ale oba jezdci Renaultu stěžovali na menší přilnavost a trakci.
 
Alonsova opatrná jízda na jistotu byla dost rychlá na to, aby za sebou udržel Räikkönena a Buttona. Přidal pouze v momentech, kdy je to pro ubránění pozic v závodě klíčové – před a po zastávkách v boxech.
 
Pomoci se snažil i Giancarlo Fisichella, který Schumacherovi neprodal svou kůži lacino, ovšem nedokázal pilota Ferrari udržet za sebou.
 
Byl to přesně ten druh pomoci, které se Alonsovi ze strany jeho týmového kolegy v průběhu sezóny nedostávalo. Fisichella před závodem v Brazílii dokázal Schumacherovi sebrat pouze jediný bod, zatímco Felipe Massa dojel před Alonsem čtyřikrát (USA, Německo, Turecko, Brazílie) a připravil jej o 6 bodů.
 
 
Renault x Ferrari: Nikoliv o rychlosti, ale o chybách
 
Ferrari skončilo sezónu s devíti vítězstvími na kontě, avšak bez jediného titulu. A to i přesto, že ve druhé části sezóny disponovalo rychlejším vozem a kvalitnějšími pneumatikami než jeho soupeři.
 
Od Indianapolisu to byl Bridgestone, kdo měl (odhlédneme-li od debaklu v Maďarsku) pravidelně navrch. Po aerodynamické stránce bylo 248F1 lepší než R26. Ve 14 z celkových 18 závodů kralovalo Ferrari tabulkám nejvyšších rychlostí a v průměru byla jeho top speed o 5,4 km/h vyšší než Renaultu. A nezdálo by se, že zde tým z Maranella získával tím, že by obětoval rychlost v zatáčkách.
 
Renault, který potřeboval tři závody, aby se vyrovnal s kontroverzním zákazem svých tlumičů, znovu těžil z raketových startů. Alonso letos získal okamžitě po startu 16 pozic, zatímco Schumacher pouze tři.
 
Z pohledu motorů na tom byly oba týmy v zásadě stejně. Oběma shořel motor jedenkrát v závodě (u Renaultu byl příčinou vadný píst, u Ferrari ventil). Francouzi však ze svého agregátu dokázali dostat o 200 ot/min více.
 
Ferrari získávalo zejména díky lepší elektronice – minimálně od poloviny sezóny, kdy se v Maranellu podařilo sladit kontrolu trakce a brždění motorem s charakteristikami osmiválce.
 
V tak vyrovnaném souboji rozhodují chyby a těch letos Ferrari udělalo více než jeho francouzští soupeři. Renault zpackal závody v Maďarsku a Číně, v Itálii přišla porucha motoru.
 
Alonso si své slabé chvilky vybral v Šanghaji, když se rozhodl přezout na nové přechodné pneumatiky, a v pátek v Budapešti, když neudržel nervy na uzdě a pod žlutou vlajkou předjížděl nebezpečně Doornbose.
 
Schumacher boural v Austrálii a s Heidfeldem v Maďarsku, kde navíc předjížděl pod červenou vlajkou. V Monaku si zase pokazil závod svým parkovacím manévrem v posledních vteřinách kvalifikace. Ferrari špatně zvolilo pneumatiky v Melbourne a Montrealu a s ohledem na vývoj šampionátu nezvládlo stoprocentně strategii v Maďarsku a Turecku.
 
Samurajové ze Super Aguri
 
V posledním závodě sezóny přišlo překvapení v barvách Super Aguri. Oba jeho jezdci předváděli v Sao Paulu velké věci. Takuma Sato skončil desátý, tentokrát mu však pozice nepadaly do klína jako v ostatních Grand Prix, a připsal si deváté nejrychlejší kolo závodu. Kolega Sakon Yamamoto zajel dokonce sedmý nejrychlejší okruh!
 
Tým, který před rokem ještě ani neexistoval, se dokázal v průběhu roku neustále zlepšovat. 100 dní mělo 101 lidí na to, aby postavilo dva závodní vozy založené na šasi obstarožních arrowsů a připravilo je včas na start první Grand Prix v Bahrajnu.
 
Nový monopost SA06, který přišel až v průběhu sezóny, se ve srovnání se svým předchůdcem rychlostí výrazně přiblížil zbytku startovního pole. Tým jej zlepšoval závod od závodu a ve finále v Brazílii se samurajové z Aguri vyrovnali Scuderii Toro Rosso a porazili MF1 Spyker.
 
 
Hořká sezóna pro Williams a McLaren...
 
Sezóna 2006 byla pro tým Sira Franka Williamse propadákem. Vše ještě zvýraznila poslední Grand Prix, ze které se oba jezdci vyřadili už v prvním kole vzájemnou kolizí. Tým z Growe letos odjel v závodech nejméně kol ze všech (zoufalých 58,5%) a to jen potvrdila jeho bodová tíseň.
 
Nejhorší sezóna od roku 1988 s sebou přinesla řešení v podobě reorganizace technického oddělení Williamsu. Ed Wood se zkušenostmi z Ferrari, Renaultu i Prodrivu se stal novým šéfkonstruktérem, oddělení aerodynamiky posílilo lidmi z Renaultu a McLarenu.
 
Náplastí na letošní chudý ročník mohou být pouze nové sponzorské smlouvy. Williams získal ve společnosti AT&T nového titulárního sponzora s tříletým kontraktem v hodnotě 25 milionů dolarů za rok. Do vozu by měl také více investovat Phillips.
 
Poprvé od roku 1996 dokončil McLaren sezónu bez jediného vítězství. Nejblíže mu byl Kimi Räikkönen v Itálii, na sílu dua Schumacher-Ferrari však ten den stříbrné šípy neměly. Ani v Brazílii to nebylo jiné, když Schumacher svého finského nástupce vyškolil v nájezdu do první zatáčky. Z hlediska spolehlivosti a výdrže na tom tým nebyl nejlépe, méně kol v letošních 18 závodech odjeli už jen Super Aguri a Williams.
 
Před brazilskou Grand Prix navštívil Ron Dennis společně s Mansourem Ojjehem ve Stuttgartu prezidenta DaimlerChrysleru Dietera Zetscheho. Mercedes chce převzít tým ještě před koncem roku, avšak současná situace transakci příliš nepřeje, jelikož koncern před časem oznámil ztrátu přes miliardu dolarů.
 
... a Toyotu
 
Toyota měla v Brazílii reálnou šanci rozloučit se se sezónou velkým výsledkem. Ferrari a Williams si pro poslední závod roku poručili měkčí směs pneumatik Bridgestone, kterou použili ve Francii a Německu. Toyota naproti tomu sáhla po tvrdší variantě a odlišné konstrukci předních kol, která měla zaručit lepší kontrolu opotřebení.
 
Oba vozy však skončily v garážích už po 10 kolech s prasklou střední částí zadního zavěšení. Byla to jedenáctá a dvanáctá porucha na monopostech týmu z Kolína v letošním roce. Podobnou statistiku má pouze nejmladší stáj v poli Super Aguri. Vskutku hořké srovnání pro tým, který se loni mohl pyšnit titulem nejspolehlivějšího.
 
Toyota promarnila příležitost dostat se před BMW na páté místo v poháru konstruktérů. Oba piloti bývalého Sauberu se tradičně více soustředili na souboje mezi sebou než na týmové zájmy. V prvních třech zatáčkách si navzájem nedarovali ani metr místa, nechali však přitom otevřené dveře Michaelu Schumacherovi, který je oba lehce předjel.
 
 
Výměna generací
 
Podezření Nicka Heidfelda, který se obával, že BMW počítá do budoucna spíše s Robertem Kubicou než s ním, se potvrdilo, když se tým rozhodl polskému pilotovi prodloužit stávající smlouvu do roku 2009 s opcí na rok 2010.
 
Původní kontrakt měl vypršet na konci roku 2008, BMW se však obávalo, že by mu mohl některý z jeho soupeřů vyfouknout Kubicu s dvouročním předstihem (jako to udělalo např. Ferrari s Räikkönenem nebo i do jisté míry McLaren s Alonsem).
 
Podobně si bavorská automobilka pojistila i Sebastiana Vettela, který je však po celou svou kariéru podporován Red Bullem. Vettel podepsal s BMW do roku 2009, pokud by získal za rok závodní kokpit, bude pro Red Bull těžké získat jej zpět. Podle interních informací je navíc Vettelova smlouva s Red Bullem dosti slabá.
 
Letošní ročník pustil jezdeckému složení formule 1 řádně žilou. S Montoyou odešel závodník-srdcař, Villeneuve byl opravdovou osobností a v Schumacherovi měla F1 svoji ikonu. Coulthard, Barrichello, Fisichella nebo Heidfeld budou pravděpodobně další, kteří v příštích letech odejdou.
 
Už teď však na jejich místa čekají jiní. McLaren má Hamiltona, Renault Piqueta a počítá s Hülkenbergem (pilotem formule 3 a členem A1 GP týmu Německa), BMW Vettela, Red Bull Ammermüllera a Honda zkouší Rossitera, po jehož boku příští rok v testovacím týmu stane buď Paffet nebo Klien.
 
Loučí se Michelin, Cosworth a cigarety
 
Ze všech, kteří v Brazílii dávali formuli 1 své sbohem, se rozlučka povedla nejlépe Michelinu. Stejně jako loni totiž získal oba tituly, jezdecký i konstruktérský.
 
Poslední Grand Prix zažil také Cosworth, kterého ze hry o udržení v královně motosportu vyřadily zákaznické motory velkých automobilek. V týmu Williams se objevila trička s nápisem připomínajícím letos spíše nenápadnou kvalitu jeho agregátů: "Cosworth už nedělá motory pro F1. Ale kdyby je dělal…"
 
Derniéru si v Sao Paulu odbyli také zbylí cigaretoví giganti Mild Seven (Renault) a Lucky Strike (Honda). Vozy Hondy zdobilo tetování se sloganem "Racing Forever" a po závodě následovala rozlučková párty adekvátní délce sponzorského kontraktu.
 
Její jedinečnost přebil s tradiční pompou pouze Red Bull, který si na svůj finálový večírek sezóny pronajal celý fotbalový stadion Morumbi.
 
Schumiho poslední samba (a omluva)
 
A na závěr nikdo jiný než… Pelé. Před několika lety fotbalová legenda zaspala se šachovnicovým praporkem průjezd vítěze cílem, tentokrát ji však čekal lehčí úkol – předat Michaelu Schumacherovi speciální trofej jako upomínku na jeho poslední závod.
 
Byla tu i druhá legenda, která se postarala o emoce mezi brazilskými fanoušky. Ty nadchly zprávy z německých médií o tom, že Schumacher v Sao Paulu navštívil hrob svého velkého rivala Ayrtona Senny. Sedminásobný šampión to však popřel.
 
I tato epizoda byla příkladem, jak probíhal mnohy nelehký vztah pilota Ferrari s jeho domácím tiskem. Na konci konference určené německým novinářům za ním Schumi udělal v jeho případě až překvapivou tečku, když prohlásil:
 
"Chtěl jsem jen poděkovat za všechno, co jste v uplynulých 15 letech udělali. A chtěl jsem se omluvit za doby, kdy jsem byl nepříjemný."
 
Jako gesto usmíření německý pilot nabídl, že podepíše všem jejich novinářské pasy a přidá i vzkaz na rozloučenou.
 

Zdroj: gp2003, Autosport

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Za problémy Hamiltonova mclarenu může pilot sám - 23.10.2007
Španělský tisk hovoří o "trapasu století" - 22.10.2007
McLaren informoval FIA o svém záměru odvolat se - 22.10.2007
Týmy BMW-Sauber a Williams nebyly potrestány - 22.10.2007
Přehled nejrychlejších kol - 21.10.2007

Reklama