clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Výsledek šetření FIA: McLaren očištěn

vydal: Tomáš Richtr
zveřejněno: 30.5.2007, 16:00

počet komentářů: 0


Mezinárodní automobilová federace vydala tiskové prohlášení, ve kterém informuje o výsledcích svého šetření ve věci McLaren a možné porušení pravidel kvůli použití týmových rozkazů.

Jednoznačným závěrem po prostudování rádiové komunikace mezi McLarenem a jeho jezdci, analýze zprávy pozorovatele FIA a týmových dat je, že tato záležitost je uzavřena a nevyžaduje žádné další kroky.

FIA přitom vycházela z těchto faktů:

  1. Pro Monako je výhodná strategie dvou zastávek, nevyjede-li na trať safety car. Pokud ano, někdy se vyplatí strategie jedné zastávky
  2. Safety car vyjel na trať ve čtyřech z pěti předchozích závodů
  3. Za současných pravidel musí být o strategii jedné nebo dvou zastávek rozhodnuto před závodem
  4. Hamilton měl palivo na pět kol víc než Alonso
  5. To dalo Hamiltonovi možnost přejít na strategii jedné zastávky v případě výjezdu safety caru
  6. Safety car na dráhu nevyjel
  7. McLaren byl výrazně rychlejší než ostatní vozy

FIA take praví, že hlavním cílem týmu je, aby vyhrál jeho jezdec. Pokud se to podaří, dalším cílem je, aby druhý jezdec dojel druhý.

Jelikož během prvního Alonsova úseku safety car na dráhu nevyjel, existovalo - byť malé - riziko, že mohl na dráhu vyjet během pěti kol po jeho zastávce. To by jej dostalo do nevýhodné pozice, nevýhodnější než by byli jezdci se strategií jedné zastávky.

Ti by do boxů zajeli přibližně ve 40. kole, to znamená po zajetí safety caru do boxů, vyjel-li by na dráhu během Hamiltonových extra kol.

Z podobných důvodů byl Hamilton do boxů povolán o něco dříve, což mu bez ohledu na safety car zajišťovalo druhé místo. Kdyby vůz před Hamiltonem nebyl jeho týmový kolega, McLaren by s ohledem na safety car zariskoval a nechal Hamiltona na dráze jak dlouho by to šlo, což by mohlo zvýšit šance na předjetí zmíněného soupeře. Nicméně, neexistuje žádná povinnost podstupovat takové riziko ve snaze předjet vlastní auto. Bylo by to krátkozraké.

Je běžnou praxí instruovat jezdce aby zpomalili, mají-li významný náskok ve snaze snížit rizika ať už technická nebo jiná. Je také běžnou a pochopitelnou praxí požadovat po jezdcích, aby se nevyřadili ze závodu.

McLaren byl v pozici nasadit optimální strategii, protože měl nad soupeři náskok. Neprovedl nic, co by se dalo považovat za ovlivňování výsledků.

Poznámka FIA:

Na jednání Komise formule 1 bylo poměrem 23:0 (tři absentovaly) hlasů rozhodnuto, že veškeré týmové rozkazy snažící se ovlivnit výsledek závodu budou zakázány. Toto bylo posvěceno Světovou radou motorsportu a je citováno Článkem 39.1 Sportovních regulí.

Zdroj: FIA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
2016: O předjíždění se nebojte! - 7.5.2017
FIA by měla začít používat selský rozum - 30.11.2015
Odsouhlaseny nižší tresty za výměny pohonných jednotek - 11.7.2015
Radovan Novák se omluvil McLarenu - 14.5.2008
Radovan Novák si stojí za svým vyjádřením - 1.5.2008

Reklama